DJ
door DJ5 Nov 10, 2016 om 11:45
Geldzaken & recht

Betalen voor garantstelling huurwoning

Ik wil mijn bemiddelingskosten en administratiekosten terugvorderen bij mijn huurbemiddelingskantoor.

Naast deze kosten vragen zij ook een bedrag voor de garantstelling die mijn ouders hebben ondertekend, mag het huurbemiddelingskantoor
daar een bedrag voor vragen?

2909 8 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Nov 10, 2016 om 11:51
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Een redelijk bedrag aan administratiekosten kunt u niet terugvorderen. Wat vragen ze daarvoor? En wat vragen ze voor de garantstelling?

En wat betaalde u aan bemiddelingskosten? En hebt u een zoekopdracht gegeven of niet? Soms moet een huurder namelijk wel bemiddelingskosten betalen. Zie bijv. http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2016:5652

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

DJ
door DJ5 Nov 10, 2016 om 11:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

Boven de €100,- voor de administratiekosten en €40,- voor garantstelling. Ik heb via de woonbond uitgezocht of ik mijn bemiddelingskosten kan terug vragen. Ik heb het kantoor geen zoekopdracht gegeven.

tijger1
door tijger1 - Nov 10, 2016 om 11:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kosten voor de garantstelling? Weer wat nieuws.

Leg uw vragen voor op de site van Woonbond.nl. Zij kunnen u beslist informeren en helpen.

En wat betaalde u aan bemiddelingskosten?

uwjurist
door uwjurist - Nov 10, 2016 om 11:56
1043 Antwoorden / 0 Vragen

door DJ5 10 nov. 2016 om 11:54:Boven de €100,- voor de administratiekosten en €40,- voor garantstelling.

Dat zijn geen extreme bedragen voor deze werkzaamheden (opstellen contracten etc.) en deze mogen worden gevraagd. Dit is niet wettelijk geregeld, wel te vinden in de literatuur en rechtspraak. Het is gebaseerd op wat een redelijke vergoeding is voor het maken van een huurovereenkomst en wat daar bij komt.

Graag ook reactie op mijn vragen over de bemiddeling.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 10, 2016 om 11:59
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Zie tijger1@ : benader de woonbond met aanvullend de opmerking dat een bemiddelingskantoor u alleen kosten mag aanrekeken als de verhuurder deze bemiddelingskosten niet betaald aan dat kantoor. Aparte kosten voor een garantstelling? Behoort m.i tot de normale administtratiekosten. Men behoefde daar m.i.niets extra's voor te doen. Afgezien daarvan is de vraag ook nog relevant of de verhuurder (als opdrachtgever aan het bemiddelingskantoor) om de garantstelling vroeg.

uwjurist
door uwjurist Nov 10, 2016 om 15:07
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk kost een garantstelling wel degelijk extra werktijd. De redenatie over de bemiddelingskosten is niet volledig. Er zijn veel meer redenen voor het niet hoeven betalen van bemiddelingskosten.

Bemiddelingskosten kunnen niet gevorderd worden van de huurder als de bemiddelaar in feite optreedt voor verhuurder. Hetzelfde geldt als hij - al dan niet via slinkse wegen - wel een opdracht van de huurder ontving, maar tegelijk bemiddelde ingevolge een huurovereenkomst met een of meer verhuurders die huurders voor hun vrijkomende woningen zoeken. Omdat de bemiddelaar alleen woningen kan aanbieden indien die door een verhuurder zijn aangeboden is verhuurder dus opdrachtgever tot het zoeken van een huurder. Hieruit volgt dat het onredelijk is om de huurder hiervoor (ook) te laten betalen. Huurders die bemiddelingskosten hebben betaald, kunnen deze dus als onverschuldigde kosten terugvorderen.

Twee wettelijke regelingen spelen hierbij een grote rol: de artikelen 264 en 417, van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Beide artikelen zijn dwingend recht. Dat betekent dat de wet altijd gaat vóór afspraken. Contract is contract geldt dus niet.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Klaver4
door Klaver4 - Nov 10, 2016 om 12:05
10 Antwoorden / 2 Vragen

Kosten (administratiekosten Borg/Garantstelling ) mogen, mits vermeld, in rekening worden gebracht. De hoogte van het bedrag MOET in procenten of bedragen vooraf aan de (in dit geval huurder) betrokken partij kenbaar gemaakt zijn.

Kan middels de tekenen overeenkomst.
Kan middels de kleine lettertjes
Kan middels de gedeponeerde voorwaarden.

Laatste is echter te kielhalen. Vaak gebruikt een bedrijf de regel "Op al onze leveringen en/diensten blah blah.... gedeponeerd bij de kamer van koophandel onder nummer 12345"
Zelden is er daadwerkelijk een deponering, dus ongeldig. Dus bij geen lettertjes of genoemde bedragen en wel de leveringsvoorwaarden regel, bezoek dan www.KvK.nl en kijk bij het bedrijf of er daadwerkelijk is gedeponeerd.

uwjurist
door uwjurist Nov 10, 2016 om 15:03
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Deponering bij rechtbank of kamer van koophandel is - zeker voor consumenten - niet relevant en achterhaald. Voorwaarden moeten verstrekt worden voor of bij het aangaan van een overeenkomst. Dat is het enige dat telt.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

DJ
door DJ5 - Nov 10, 2016 om 12:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de tips! Heb even contact opgenomen met de woonbond en zij hebben mij het een en ander uitgelegd en ga daar mee aan de slag!

tijger1
door tijger1 - Nov 10, 2016 om 12:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou die € 140,00 moet u maar accepteren, maar daarnaast bemiddelingskosten, dat mag dus niet. Haal die terug.

Succes gewenst.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 11, 2016 om 13:52
16867 Antwoorden / 202 Vragen

tijger1@ ts heeft uw advies opgevolgd om contact op te nemen met de woonbond en nu zie ik toch:

quote door tijger1 - 10 nov. 2016 om 12:11
26907 Antwoorden / 14 Vragen

Nou die € 140,00 moet u maar accepteren, maar daarnaast bemiddelingskosten, dat mag dus niet. Haal die terug.

Succes gewenst.

??(reageren hoeft niet, dit is immers geen discussieforum )