jovi198_1
door jovi198_1 Jun 12, 2006 om 16:59
Geldzaken & recht

Betalingen worden verrekend bij mij vriend

Hallo allemaal,

Mijn vriend heeft aan het begin van dit jaar twee bestellingen gedaan bij een postorder bedrijf. Nu heb ikzelf later ook een bestelling geplaatst op m'n eigen naam.

Enkele dagen geleden wilde ik weer iets bestellen kreeg ik een mededeling dat er nog een bedrag openstond, van mijn vorige bestellingen terwijl ik hiervoor netjes alles heb betaalt. Bij navraag bleek dat ze mijn betaling hadden verrekend met de eerdere bestelling van m'n vriend (die zo dom was om één rekening te vergeten). Ik krijg mijn laatste bestelling nu niet omdat er dus nog een bedrag openstaat?

Kan dit postorder bedrijf dit zomaar doen?

681 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 12, 2006 om 17:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maakt u gebruik van hetzelfde klantnummer als uw vriend? Heeft u het klantencontact met het postorderbedrijf op uw naam gezet en daardoor hetzelfde klantnummer gehouden?

Vladja

ve
door verwijderd - Jun 12, 2006 om 17:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Dag Vladja

Mijn vriend en ik hebben allebei aparte accounts. Hij heeft na z'n eerdere bestelling niks meer besteld. Alleen die ene rekening niet betaalt, waar ik nu op afgerekend wordt.

Wel heb ik mijn bestellingen betaalt van ons gezamelijk rekeningnummer.

ve
door verwijderd - Jun 12, 2006 om 17:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie nog geen verder antwoord derhalve: mijn antwoord is neen het mag niet. Maar wat doe je er tegen Het postorderbedrijf is klaarblijkelijk zeer gesteld op nieuwe klanten gelet op hun handelwijze.

Mijn advies is hen daar schriftelijk op te wijzen, misschien niet in de zojuist gebzeigde bewoording maar toch wel in de trant dat u hun handelwijze niet begrijpt en niet accepteert gelet op het gegeven dat u een eigen ordernummer hebt en in het verleden met u geen betalingsproblmene zijn geweest. Zend die brief aan De Directie.

Blijven ze hardnekking, m.i dan zijn ze een klant kwijt.

ve
door verwijderd - Jun 12, 2006 om 17:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wonen jullie op 1 adres? Voeren jullie samen duurzaam een huishouden?

Als dit zo is, dan denk ik dat het postorderbedrijf alle recht heeft om onderlinge openstaande bedragen te verrekenen.

Als jullie niet samenwonen of een financiele eenheid vormen, dan mag het postorderbedrijf dit volgens mij niet.

Heb je opheldering gevraagd waarom ze jouw betaling met de openstaande vordering op je vriend hebben verrekend?

Je merkt al, veel vragen, nog geen echt antwoord.

Help ons meer duidelijkheid te geven en wij kunnen beter advies geven.

Linda

ve
door verwijderd - Jun 12, 2006 om 17:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

solar@ het mag niet maar wat doe je eraan. Een postorderbedrijf heeft niets, maar dan ook niets te maken met privacy gegevens als samenwonene al of niet met welke overeenkomst dan ook. De vraagsteller heeft een eigen bestel/klantennummer en heeft altijd betaald als te lezen.

ve
door verwijderd - Jun 12, 2006 om 17:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Dag Linda,

We leven samen op één adres. Hebben geen samenlevingscontract, zijn niet getrouwd of iets dergelijks. We hebben ieder een eigen bankrekening, plus één gezamelijke. Op deze laatste heb ik m'n betalingen gedaan.

Mijn vriend heeft A van z'n achternaam, ik heet B van mijn achternaam. Op mijn eigen naam heb ik ook besteld.

ve
door verwijderd - Jun 12, 2006 om 17:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jovi, aansluitend, het doen van de betaling ten laste van de gezamenlijke rekening is dan klaarblijkelijk het probleem. Het banknummer zal geregistreerd staan met een achterstand.

ve
door verwijderd - Jun 12, 2006 om 21:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jovi,

Ik begrijp dus dat jullie een gezamelijke rekening hebben. Is de andere bestelling (die van je vriend) ook van die rekening gegaan? In ieder geval, op het adres in combinatie met het bewuste bankrekeningnummer stond bij het postorderbedrijf een openstaande rekening. Zij hebben dus terecht dit verrekend met jouw betaling. Heb je nooit aanmaningen gekregen dat er nog een bedrag openstond, meestal krijg je maandelijks een rekeningoverzicht (ik tenminste wel).

Jammer Jovi, maar ik denk dat het postorderbedrijf volledig in zijn recht staat.

@gerritaltena; Gerrit, ik begrijp niet zo goed waarom in geval van wonen op één adres (welliswaar zonder samenlevingscontract of zo) de ene partner neit kan worden aangesproken op de schuld van de andere partner, en dit in geval van een huwelijk of samenlevingscontract ineens wel zou kunnen. Mijn vriend en ik wonen (nog) niet samen om de doodeenvoudige reden dat ik nog een schuld te wachten heb van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) wegens de gedongen verkoop van mijn huis toen ik mijn ex en ik scheidden. Als hij bij mij komt wonen wordt, ongeacht of we een samenlevingscontract hebben of niet, zijn inkomen bij dat van mij geteld om mijn draagkracht te bepalen. Ook is hij vanaf dat moment medeaansprakelijk als ik zou vergeten mijn rekeningen te betalen, ook al staan ze op mijn naam.

Gaarne uitleg dus.

Linda

ve
door verwijderd - Jun 13, 2006 om 08:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Linda: Ik weet niet beter dan dat een buitenstaander nooit aansprakelijk kan zijn voor ontstane schulden. In veel gevallen wordt het wel geprobeert. Echter zal indien u niet of niet meer voldoende zou kunnen afbetalen veel eerder uw ex worden aangesproken. Die is mede verantwoordelijk voor het ontstaan.

Het enige dat inderdaad wel kan is dat bij het bepalen van draagkracht er kan worden gekeken, ook weer voor zover ik weet, naar het feit dat de woonkosten (zoals huur) dan lager zijn voor u. Er zullen ook lasten zijn die dan juist hoger zijn zoals afvalstoffen/riool etc.

ve
door verwijderd - Jun 13, 2006 om 09:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, Gerrit, dan zal ik je het veolgende vertellen:

Toen ik mijn (inmiddels ex-man) leerde kennen, had hij een eigen woning (met hypotheek) en een kleine persoonlijke lening. Ik werkte net (ik praat over 1990 en we zijn in 1992 getrouwd), Toen hij, doordat zijn werkgever in andere handen overging, zijn salaris te laat betaald kreeg en daardoor de bedragen van de PL niet op tijd kon voldoen, werd er (via mijn werk) en vordering op mij ingesteld. En ik kon hoog/laag weet ik waarheen springen, maar puur het feit dat wij gezamelijk een huishouding voerden gaf het recht om de schuld op mij te verhalen, ook al was ik niet betrokken geweest bij hete afsluiten van de lening.

Dus helaas geef ik Jovi hierin weinig kans, l*llig maar waar.

ve
door verwijderd - Jun 13, 2006 om 14:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Solar@ Linda: ik begrijp dat je toen dus gehuwd was en dat dat staat verhaal bij de echtgenote wel toe, ook al is de echtgenoot de oorzaak.

ve
door verwijderd - Jun 13, 2006 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gerrit:

quote: ik praat over 1990 en we zijn in 1992 getrouwd

Ik was op dat moment dus nog NIET gehuwd, toch werd IK aansprakelijk gesteld voor ZIJN schuld omdat wij op EEN adres samenwoonden. Enkel het feit dat wij duurzaam samen een huishouding voerden (en ik geen kostganger was) was voldoende om de vordering bij mij neer te leggen.

Linda

ve
door verwijderd - Jun 13, 2006 om 15:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar waarom een bestelling gedaan onder een andere naam, maar wel betalen met de gezamelijke rekening?
Wist u misschien al wat u te wachten stond en dacht u hun te slim af te zijn?
Lijkt mij niet meer dan terecht dat ze op deze wijze hun geld gevorderd hebben, want via wettelijke wegen was dit voor hun veel problematischer geweest.
Ik zou denken jammer pech gehad.

ve
door verwijderd - Jun 13, 2006 om 15:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Linda,

Is die incasso voor de schuld van (toen) je vriend bij je neergelegd na een uitspraak van de rechter?

Vladja

ve
door verwijderd - Jun 13, 2006 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Linda, ik volg het, nu is een aantwoord op de vraag van Vladja zeer van belang.: was er sprakr van een gerechtelijke uitspraak. Ik ben zeer benieuwd naar de verdere reactie van V. want die is m.i. meer materiedeskundig dan ik op dit gebied..