fl
door fleur123 Apr 23, 2008 om 22:32
Geldzaken & recht

Betreft uitkering /koophuis

sinds 2007 heb ik een erfenis ontvangen,en daardoor mijn bijstandsuitkering gestopt.100% afgekeurd!

sinds 2007 ben ik woonachtig in een huurhuis,door omstandigheden verzorg ik mijn 91 jarige moeder.door beide lichamelijke klachten,wil ik nu een gelijkvloers appartementje kopen.

maar dit zou betekenen dat ik nogmaals een uitkering moet aanvragen,of betekent dit dat ik dit niet krijg als het een koophuis betreft.huren is moeilijk wat vraag betreft naar gelijkvloersewoning.

heb nu geen inkomsten ,en mijn moeder een aow tje ,wat kan ik het beste doen. vr gr hanja

2054 8 Rapporteer

mo
door monica - Apr 23, 2008 om 23:31
70 Antwoorden / 8 Vragen

ik zou contact opnemen met de bijstand over wat de mogelijkheden zijn in uw geval.

birdies
door birdies - Apr 23, 2008 om 23:53
6104 Antwoorden / 31 Vragen

De erfenis gebruiken voor het kopen van een huis en daardoor weer bijstand moeten aanvragen, wordt niet geaccepteerd door de bijstand.

kiran
door kiran - Apr 24, 2008 om 00:48
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo hanja

Een huis kopen en een Bijstandsuitkering, zal niet gaan lukken. Optie zou kunnen zijn: urgentie-verklaring via huisarts te verkrijgen voor een gelijkvloerse huurwoning.

Groet, kiran

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 24, 2008 om 00:54
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag fleur,

Voor het verkrijgen van een bijstandsuitkering gold in 2007 een vermogensvrijlating van € 5325,--. Voor gezinnen is dat dubbel.

Voo personen met een bijstandsuitkering en in een eigen huis wonen mogen is een extra vrijlating mogelijk van max. € 44900,--. Dit zal jaarlijks verhoogd kunnen worden. Cijfers voor 2008 heb ik niet.

Of uw woonsituatie met uw moeder als gezin aangemerkt kan worden, dat zou best eens kunnen. Alsdan zou de vrijlating € 55550,- zijn.
(2007) Heeft u meer eigen vermogen dan wordt van u verwacht dat u dit eerst opeet vóór u een beroep kunt doen op gemeenschapsgeld.

Deze vrijlating zou dan het maximaal eigen vermogen in het appartement mogen zijn. Verder geen eigen vermogen. De rest hypotheek. Heeft uw moeder ook nog geërfd? Zij zou dan misschien de rest aan kunnen vullen, tot het op te brengen is.

Of u zonder inkomsten of een bijstanduitkering gemakkelijk een hypotheek krijgt is een ander verhaal. Dat zal sterk afhangen van de hoogte van de hypotheek welke u nodig heeft in respect tot de prijs van het te kopen appartement.

Als uw moeder niet handelingsonbekwaam is, kan ze n.m.m. wel mede-eigenaar zijn, ondanks haar leeftijd.

Hardware ERror MAN

birdies
door birdies - Apr 24, 2008 om 00:57
6104 Antwoorden / 31 Vragen

....Voor personen met een bijstandsuitkering en in een eigen huis wonen mogen is een extra vrijlating mogelijk van max. € 44900,--...

Dat is alleen het geval als je al een koophuis bezit!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 27, 2008 om 19:19
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ birdies:

Fleur HAD een uitkering.

Als zij en evt. haar moeder een appartement koopt waar Fleur ZELF en BEWIJSBAAR niet meer eigen geld in heeft zitten dan de normale vrijlating PLUS de maximale extra vrijlating voor het appartement EN verder geen geld meer op de bank heeft, zou een aanvraag voor een uitkering weer gehonoreerd moeten worden. (Een lange zin, maar die heeft het in zich.)

Alleen begrijp ik die opmerking van "100 % afgekeurd!" niet:
Ze kan zelf 100 % afgekeurd zijn (zie : "beide lichamelijke klachten, wil ik nu een gelijkvloers appartement kopen.") om in haar eigen levensonderhoud te voorzien, maar dan zou ze een WAO, WIA of WA-jong uitkering van de UWV dienen te hebben (mogelijk op bijstandsniveau) ÓF ze kan bedoelen dat de aanvraag voor bijstand door de gemeentelijke afd. Welzijn 100 % is afgekeurd. Van dat laatste ben ik met mijn antwoord van uitgegaan.

In het eerste geval zou er geen vermogenstoets zijn.

H.

no
door nogeda - Apr 27, 2008 om 20:51
34 Antwoorden / 12 Vragen

Als u dit zo schrijft neem ik aan dat u genoeg geld heeft ge-erft om een appartementje te kopen zonder hypotheek.

U heeft nu geen eigen inkomen maar daar is wat aan te doen. Laat uw moeder een aanvraag doen voor een PGB (Persoons Gebonden Budget)  voor verzorging bij het Wmo-loket (Wet Maatschappelijke Ondersteuning( van de gemeente. Uw moeder kan dan voor haar verzorging in dienst nemen. En u raad het al dat bent u, dus inkomen.

Mocht dit inkomen wegvallen door bijv overlijden van uw moeder zijn er de volgende de opties.

1. U bent beneden de 50 jaar u vraagt dan een WWB-uitkering aan. U krijgt dan een uitkering in de vorm van een krediet hypotheek. Dit houd in dat u de waarde van het huis (op het moment van aanvraag) minus de totale vrijlating moet opeten. Hier wordt dan het jaarlijks onderhoud nog vanaf getrokken.  Dit gaat net zo lang tot dit bedrag op is. Daarna krijgt u de normale WBB uitkering (van gemeenschaps geld) Meestal kan dit wel uit want u huis wordt wel steed meer waard en de krediethyotheek wordt eenmalig vast gesteld.

2. U bent boven de 50 wat de beste optie is. U vraagd dan geen WWb uitkering aan maar een IAOW uitkering. (Wet Inkomstenvoorziening Oudere en gedeeltelijke Arbeids Ongeschikte Werknemers) Deze wet heeft geen vermogens toets ( u hoeft u huis niet geheeld of gedeeltelijk op te eten) U kunt alleen een verlaging krijgen door inkomsten door of uit arbeid

Wat ook nog mogelijk is dat u bij uw gemeente vrijstelling  van diverse belastingen vraagt (Woz, reiniging enz)

Kijk ook eens op www.postbus51.nl  naar de wat ik hier boven heb verteld

Veel suc6

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 28, 2008 om 00:04
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ nogeda:

Goed dat je meedenkt, doch zie wel wat, dat niet (altijd) correct is.

"...want u huis wordt wel steed meer waard"... Hier is niet blind op te varen. Ik heb huizen al 2 keer flink lager in waarde zien worden, na stijgingen. Of dat iets met het gegeven na 7 vette , 7 magere jaren te maken heeft? Ik zit te wachten op de volgende verlaging. Naar verwachting met 1 tot 2 jaar. Zie Amerika, daar hobbelen we toch achteraan.

 "2. U bent boven de 50 wat de beste optie is. U vraagd dan geen WWb uitkering aan maar een IAOW uitkering."
Dit is niet correct.
De Wet IOAW is Wet Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte Werkloze werknemers. Deze is bestemd voor oudere langdurig werklozen die 50 jaar of ouder waren op het moment dat zij werkloos werden én voor gedeeltelijk arbeidsongeschikte werklozen, ongeacht hun leeftijd.

Omdat Fleur aangegeven heeft "100 % afgekeurd" kan het alleen maar zijn: óf 100 % arbeidsongeschikt en dan klopt ze aan bij UWV, óf ze had al een Wwb-uitkering welke 100 % is gestopt.
Ik denk het laatste.

Daaruit volgt dat IOAW GEEN OPTIE voor haar is!

Hardware ERror MAN.