frevell
door frevell May 8, 2022 om 16:52
Geldzaken & recht

Bezorger PostNL beschadigt goederen.

Bij de bezorging van een doos met 12 flessen heeft de bezorger de doos laten vallen. 3 flessen kapot 45 euro schade en een stinkend portiek met whisky en glasscherven.. PostNL beweert dat ik voor de schade opdraai. "Ik had me maar moeten verzekeren". Volgens mij is (de bezorger van) PostNL aansprakelijk. Dat is dan ook de partij die zich moet verzekeren. Waar?

6383 13 Rapporteer

sira
door sira - May 8, 2022 om 16:58
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Neem contact op met de verkoper, hij heeft Post.nl "ingehuurd" om te bezorgen en leg hem het probleem voor.

sjjoppy
door sjjoppy - May 8, 2022 om 17:00
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Het kan dat het een rol speelt of het poststuk verzekerd is of niet, licht in elk geval de afzender in.

https://www.postnl.nl/klantenservice/probleem-klacht/beschadigd/

ne
door neodutchio - May 8, 2022 om 17:57
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Bent u verzender of ontvanger? De ontvanger hoeft niets te doen, deze is geen klant bij PostNL. Die kan reageren naar de verkoper en deze moet het oplossen.
De postwet geeft aan dat PostNL, in dit geval, niet aansprakelijk is. Pas bij verzekerde zendingen moeten ze de waarde vergoeden.

12 flessen drank in 1 doos? Hopelijk waren dat kleine flesjes, anders is het ook de goden verzoeken.

gj
door gjvw May 9, 2022 om 15:51
25 Antwoorden / Vragen

Ik kocht laatst een fles whisky van 1 1/2 liter. Stel je voor 12 flessen in één doos. Ook bij wijn onbekend. Volgens mij is degene die de bestelling verzendt verantwoordelijk en die haalt het maar terug bij Post NL. Misschien handig dat er een regeling komt (daar zijn overmatig/bovenmatig goed in). Wie verzend verzekerd. Is alles opgelost. Misschien een minimum bedrag in stellen, wat voor een ander zomaar maximale uitgaven kunnen zijn.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 8, 2022 om 20:59
2095 Antwoorden / Vragen

Geen discussie, verzender is verantwoordelijk de zaak te verpakken voor transport en die verpakking was dus niet afdoende.

mahadma
door mahadma - May 8, 2022 om 21:52
11569 Antwoorden / 51 Vragen

De verzender is tot het moment dat de ontvanger het bestelde effectief en onbeschadigd in handen heeft 100% verantwoordelijk. Heeft niets met verzekering te maken, hoewel in bepaalde gevallen een verzekerde zending zeker op zijn plaats kan zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 9, 2022 om 09:46
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd: de verzender is verantwoordelijk en is degene die aangesproken dient te worden voor het goed en deugdelijk verzenden en dus ook voor goed en deugdelijk verpakken! Een verzender van een pakket met flessen heeft er simpelweg rekening mee te houden dat dit breekbaar is en daarbij een en ander ook verzekerd had kunnen verzenden.

Helaas is het dus een kwestie van dee verzender hiervoor aansprakelijk stellen en de schade vorderen; zie dit als te benutten  voorbeeldbrief-ingebrekestelling

H
et aangetekend verzenden kjost u ca. €10,00 en dat is ook te vorderen.

ma
door marleenvanh - May 9, 2022 om 13:05
453 Antwoorden / 1 Vragen

Ja  dat is altijd het antwoord van Postnl: "U had verzekerd moeten zijn. Wij zorgen alleen voor het vervoer....". Wanneer ze een of andere stoethaspel in dienst hebben die de zaak uit zijn/haar poten laat vallen is dat dus niet hun fout (WEL natuurlijk, maar ze hebben zich prima ingedekt met hun regeltjes) Ik zou ook bij de verzender gaan navragen. Is dat een redelijk groot bedrijf dan heeft men daar wellicht wel een manier om dat arrogante rotgedrag van postnl te stoppen, of is men daar zelf verzekerd tegen dit soort ongelukjes van een slecht werkende vervoerder.

ne
door neodutchio May 9, 2022 om 13:29
5165 Antwoorden / 12 Vragen

PostNL mag dan wel fout zijn, maar niet aansprakelijk. En dat zijn niet hun eigen regeltjes, dat staat in de wet. Er hoeft ook geen stoethaspel in dienst te zijn om een zending te beschadigen, menig pakken sneuvelt al op de lopende band. En dat ligt niet aan de lopende band kan ik u verzekeren.
Verder weet ik niet of het arrogant is om de wet te volgen.

me
door meinie1957 - May 9, 2022 om 14:10
3 Antwoorden / 0 Vragen

je had het pakket niet moeten accepteren. dan was het teruggegaan naar de afzender. die nhad je dan moeten inlichten en had je vast een nieuw pakket gekregen. die kan de schade misschien wel verhalen op postnl.

Michel-Arthur
door Michel-Arthur - May 9, 2022 om 15:44
1 Antwoorden / Vragen

Uit ervaring weet ik dat ze geen enkele aansprakelijkheid nemen , dit heeft mij in het verleden al een gitaar(electrische)365 euro omgerekend gekost , en een computertablet van 250 euro ,(moet je maar terug sturen word er dan gezegd ,met de kosten voor jezelf mijn computertablet terugsturen koste mij nog eens bijna 50 euro , en hij is daar nooit aangekomen , wat de gitaar betreft werd in beslag genomen en ook nooit meer iets op kunnen verhalen , de invoer rechten die ik op producten moest betalen plus dan 13 euro voor doorzenden erbij geteld , bij bezwaar krijg je wel teveel betaalde invoer rechten terug , maar die 13 euro , of nu 7,95 of 13,95 of wat dan ook krijg je niet terug , terwijl de Douane afdeling door Postnl.nl zelf word behandeld , te gek voor woorden , mijn inbeslag genomen gitaar werd een maand later via Marktplaats verkocht , kon ik ook geen recht op verhalen .Postnl.nl is een waardeloos bedrijf , en ik geloof de Belgische overheid dat zij bezorgers misbruiken en te weinig loon betalen etc.

mo
door mof - May 9, 2022 om 16:52
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als de postbezorger het pakket heeft laten vallen en dit ook beaamt dan zou de wa verzekering van Post NL dit moeten vergoeden. De verzekering die u zelf afsluit heeft alleen betrekking op schade en verlies die uiteindelijk anoniem is gebleven: de persoon die daadwerkelijk de schade veroorzaakt is aansprakelijk te houden, doet hij dit in dienst van een werkgever, dan is de werkgever aansprakelijk.

1paul
door 1paul - May 10, 2022 om 08:09
3173 Antwoorden / 0 Vragen

de verzender moet u hierop aanspreken, die heeft een overeenkomst met postnl en niet u, zolang u de waren nog niet heeft is de verzender aansprakelijk voor de goederen.

Ja
door Jan Schoffelen - May 10, 2022 om 16:36
2 Antwoorden / Vragen

Als de bezorger de doos per ongeluk heeft laten vallen.

Dan zou hij mijns inziens daar voor verzekerd moeten / horen te zijn.

De taak van de werkgever is toe te zien, of hij ook verzekerd is. .

De ontvanger ( als hij niet betrokken is bij het ongeluk )  treft geen blaam.

Maar is wel de dupe van het niet alledaagse gebeuren en wil schadeloos gesteld worden.