ho
door hommeltje_1 May 18, 2016 om 09:53
Geldzaken & recht

Bezwaar nieuwe bewoner inverband met overlast

Hallo,

Wij wonen in een flat. Schuin boven mij woont een meneer waar ik al jaren last van heb. Die man woont wel in een aangrenzende flat. Ik ben niet de enige die klachten over deze man heeft ingedient. Nu gaat de buurvrouw onder mij verhuizen en willen ze deze man onder mij gaan plaatsen. Het merendeel van onze bewoners is het hier niet mee eens, inverband met de overlast. De woningvereniging heeft hier geen boodschap aan. Is hier iets aan of tegen te doen? Dankzij deze man woon ik hier al 5 jaar met tegenzin. Meteen toen we te horen kregen dat deze man in ons complex kwam wonen is er door het merendeel bezwaar ingedient. We zijn ten einde raad. Hebben om half 3 een afspraak met de contactpersoon van deze meneer, maar het is al duidelijk dat we weinig aan te brengen hebben.
Ik hoop dat we hier nog iets tegen kunnen doen. Zoals ik al zei, we zijn ten einde raad. Een vrouwtje (het merendeel is vrouwen) is al opgenomen met een hartaanval door alle stress van de afgelopen weken.

Alvast bedankt

5570 14 Rapporteer

ja
door jackyh - May 18, 2016 om 10:02
953 Antwoorden / 4 Vragen

Wat spookt die man dan uit?

zoekster1
door zoekster1 - May 18, 2016 om 10:14
1583 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt hier zeker wat aan doen. U kunt de woningbouwvereniging schriftelijk op de hoogte stellen dat u deze aansprakelijk zult stellen wegens gederfd woongenot als deze overlastgever onder u komt te wonen en dat u niet zult schuwen gerechtelijke stappen te nemen, alleen of  gezamenlijk met de andere bewoners. (of u dat nu wel of niet gaat doen maakt niet uit, het gaat erom dat de wbv het benauwd krijgt)

U beroept zich dan op het volgende wetsartikel

art 7:204 lid 2 BW

2.Een gebrek is een staat of eigenschap van de zaak of een andere niet aan de huurder toe te rekenen omstandigheid, waardoor de zaak aan de huurder niet het genot kan verschaffen dat een huurder bij het aangaan van de overeenkomst mag verwachten van een goed onderhouden zaak van de soort als waarop de overeenkomst betrekking heeft.

Heel belangrijk: zorg dat u (het liefst aangetekend schiftelijk) een brief stuurt met de klachten die er nu al zijn over deze persoon en dat u nog meer overlast zult krijgen als die persoon onder u komt te wonen. Verder is het van belang dat u zoveel mogelijk meldingen maakt van de overlast. Neem ook geluiden op. Meldingen bij zowel de polite en bij de wbv. Zo bouwt u een dossier op.

Handel snel, nu het nog niet te laat is. Maar laat vooral de wbv het heel benauwd krijgen en geef ze geen toestemming om het 'aan te zien'.  Ook niet als er wordt beloofd dat men zal ingrijpen mocht de overlast toch te erg blijken. Is die persoon eenmaal verhuisd dan krijg je hem heel moeilijk uit. Nu zit u nog op een omslagpunt.

Laat alle bewoners brieven sturen. Doe het ook per mail. Niet bellen, daar heeft u later geen bewijs meer van. Kijk ook even op de site van de wbv hoe overlast klachten moeten worden aangepakt. Bij mijn wbv mag je alleen per brief een klacht sturen, dus niet per mail.

marita5
door marita5 - May 18, 2016 om 10:16
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Hommeltje ,

Lees deze informatie eens door ,  ook de gerelateerde artikelen benedenaan  , klik op de rode regel .

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/sociaal/40807-burenoverlast-wat-te-doen.html

uwjurist
door uwjurist - May 18, 2016 om 10:22
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Uw verhuurder moet zorg dragen voor uw ongestoord woongenot. De verhuurder kan zich niet verschuilen achter de overlastveroorzaker. De overlast moet u uiteraard wel aantonen en er moet een goed dossier worden opgebouwd. Zie voor meer informatie bijvoorbeeld http://www.leerwiki.nl/Geluidsoverlast_van_buren en https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leefbaarheid/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-bij-burenoverlast..

Verhuurder kan desnoods via een procedure gedwongen worden tot actie richting de overlast veroorzaker.

Ook steeds weer melding en aangifte doen bij de politie is mogelijk en belangrijk om te doen.

En werk samen met alle bewoners!

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

el
door eline hagenus May 18, 2016 om 17:41
1 Antwoorden / Vragen

In mijn gemeente is er ook een Meldpunt Overlast die 1 keer per week om de tafel zit met politie en wbv. Zij raden ook steeds aan om te melden en bij acuut geluidsoverlast ook politie te bellen zodat die het persoonlijk kunnen constateren. Samen met uw eigen verzamelde gegevens vormt zich dan een dossier wat het gemakkelijker maakt om een eventueel proces tegen de wbv te winnen. Noteer ALTIJD datum en tijd en soort overlast en hou dat bij in een apart schriftje oid. Wij hebben met 4 buren samen een 'tokkie'-familie eruit kunnen krijgen die -ook volgens de rechter-  hun appartement nooit toegewezen hadden mogen krijgen. De wbv is heftig op de vingers getikt door 2 rechters (dus ook in hoger beroep !). Tegenover het betalen van de huur moet woongenot staan. Is dit niet het geval door o.a. misbeleid van de wbv, staat u absoluut in uw recht om protest aan te tekenen! Doe het met zoveel mogelijk buren samen want dan sta je absoluut sterker. Op die manier kan u b.v. niet uitgemaakt worden voor 'zeurkous' zoals men dat wel geprobeerd heeft bij ons in eerste instantie maar toen wij een aangetekende brief met klachten EN ondertekend door de groep hadden gezonden, kon de wbv er niet meer omheen!   Ik wens u alle succes!

uwjurist
door uwjurist - May 18, 2016 om 10:28
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Het hierboven genoemde wetsartikel is 7:204 BW (en verder), niet 5:204 BW.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

zoekster1
door zoekster1 - May 18, 2016 om 10:31
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Excuses, ik heb het aangepast.

ho
door hommeltje_1 - May 18, 2016 om 10:36
5 Antwoorden / 4 Vragen

Allereerst bedankt voor de reacties. Wat die man doet: Boren hameren kloppen, om half 7 begint het en gaat vaker door tot ruim na elf uur.Met deuren slaan, duiven op een balkon. Voor die duiven is al hij al een paar keer gewaarschuwd geworden, hij heeft ze nog steeds. Hij maakt steeds nieuwe dingen en dat doet hij in een woning waar niks op de vloer ligt, betonvloer dus. Dit dreunt behoorlijk door. Verder steelt hij spullen uit de hal, schilderijen, beeldjes en zegt gewoon dat dit openbaar staat en hij dus mag meenemen. Laatst heeft hij een bankstel klein gezaagd in zijn woning, om maar even een idee te geven. Hij valt vrouwen in zijn gebouw lastig door ze de weg naar boven te versperren, voor de brievenbus te gaan staan zodat ze er niet inkunnen. Ook dit zijn maar enkele voorbeelden. We hebben om half 3 vanmiddag een afspraak, moest natuurlijk meteen vandaag, zodat 2 vrouwen dus al niet meekunnen. Moe word je ervan! Maar bedankt voor de info, ga dit alles uitprinten en zal het goed doorlezen, het dosier van hem ligt ook al klaar!

ja
door jackyh May 18, 2016 om 17:34
953 Antwoorden / 4 Vragen

Waarschijnlijk heeft deze man een geestelijke stoornis en is bekend bij de GGGD. Veel sterkte gewenst want daar kun je bijna niet tegen vechten.

zoekster1
door zoekster1 - May 18, 2016 om 10:55
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Als ik u was zou ik het vooral gooien op het versperren van de doorgang en de brievenbus en het lastig vallen van vrouwen. Leg daar de nadruk op! Zeg dat jullie doodsbang zijn voor die vent.
De overlast geluiden zijn moeilijker, want dan kan de wbv nog eisen dat hij zijn vloer bijv. moet aanpassen als hij onder u komt wonen, maar julle doel is vooral dat de man er helemaal niet komt te wonen. En wat betreft de duiven kan hij wel beloven dat hij ze weg doet als hij gaat verhuizen. Dat is waarschijnlijk het idee achter deze verhuizing, dat zijn gedrag zal veranderen als hij verhuist.

Ik weet niet of die tussenpersoon iemand van de wbv is, maar stel vooral dat u juridische stappen zult nemen tegen de wbv mocht deze verhuizing doorgaan. En niet tegen de overlastveroorzaker. Zorg dat het op het bordje van de wbv komt om deze persoon te dumpen.

ho
door hommeltje_1 - May 18, 2016 om 11:35
5 Antwoorden / 4 Vragen

Dank je wel wederom. Hier kan ik wel iets mee. Die duiven zouden al anderhalf jaar geleden weg moeten zijn. Maar ze zijn er dus nog steeds. Het feit dat wij bang zijn voor deze man daar had de contactpersoon geen boodschap aan. Ik heb inmiddels ook gelezen dat dit wel degelijk gegronde reden is. Dank je wel voor alle info. Het gaat allemaal mee vanmiddag!

runet1
door runet1 May 19, 2016 om 16:12
12 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben bang dat hij de duiven ook mee neemt als hij verhuist.
doet hij dit niet,dan verhuizen de duiven vanzelf wel mee,ze kennen hem dus die weten dat hij degene is waar ze te eten van krijgen.
ik wens je veel sterkte heb zelf twee jaar gevochten tegen mijn boven buren een zwakbegaafde  moeder met een dito zoon.
ik weet wel dat je constant moet blijven klagen het liefst met meerdere personen,want alleen bereik je weinig.maak geluidsopnamen en ga regelmatig aan de deur en maak hierook melding van bij de wijk agent.
ik heb uiteindelijk gewonnen maar het was
een hele strijd.
 veel sterkte
Rudi

koekeloer
door koekeloer - May 18, 2016 om 12:48
562 Antwoorden / 19 Vragen

Misschien kunt U dan in zijn oude flat gaan wonen.

jo
door jorisw - May 18, 2016 om 17:37
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hebben jullie wel eens met deze man gesproken en gevraagd waarom hij dat doet?

el
door eline hagenus - May 18, 2016 om 17:43
1 Antwoorden / Vragen

In mijn gemeente is er ook een Meldpunt Overlast die 1 keer per week om de tafel zit met politie en wbv. Zij raden ook steeds aan om te melden en bij acuut geluidsoverlast ook politie te bellen zodat die het persoonlijk kunnen constateren. Samen met uw eigen verzamelde gegevens vormt zich dan een dossier wat het gemakkelijker maakt om een eventueel proces tegen de wbv te winnen. Noteer ALTIJD datum en tijd en soort overlast en hou dat bij in een apart schriftje oid. Wij hebben met 4 buren samen een 'tokkie'-familie eruit kunnen krijgen die -ook volgens de rechter-  hun appartement nooit toegewezen hadden mogen krijgen. De wbv is heftig op de vingers getikt door 2 rechters (dus ook in hoger beroep !). Tegenover het betalen van de huur moet woongenot staan. Is dit niet het geval door o.a. misbeleid van de wbv, staat u absoluut in uw recht om protest aan te tekenen! Doe het met zoveel mogelijk buren samen want dan sta je absoluut sterker. Op die manier kan u b.v. niet uitgemaakt worden voor 'zeurkous' zoals men dat wel geprobeerd heeft bij ons in eerste instantie maar toen wij een aangetekende brief met klachten EN ondertekend door de groep hadden gezonden, kon de wbv er niet meer omheen!   Ik wens u alle succes!

mo
door mof - May 18, 2016 om 20:44
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt niet veel doen
de man zal eerst geluidsoverlast moeten gaan opleveren na zijn verhuizing en bij u
u moet dat documenteren en dsn klagen
pas dan kan de man er bij asnhoudende overlast uitgezet worden
geval van pech

Cookies
door Cookies - May 19, 2016 om 15:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En toen werd het stil........ Jammer dat er geen terugkoppeling komt.

zoekster1
door zoekster1 May 19, 2016 om 15:48
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dat vind ik ook (zo vaak), we doen ons best om iemand te helpen/adviseren en dan is het wel zo chique om even te laten weten hoe een en ander afloopt.

tijger1
door tijger1 May 19, 2016 om 15:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

We kunnen ze beter een factuur sturen ivm met advies.:-))

jo
door jorisw May 19, 2016 om 17:34
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien heeft TS mijn advies/vraag opgevolgd en is ze helemaal afgetuigd door de buurman..... Het kan.

zoekster1
door zoekster1 May 19, 2016 om 17:46
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Tja jorisw, dat heb je dan toch maar mooi op je geweten...

Cookies
door Cookies May 19, 2016 om 19:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@zoekster1: dat zelden terug koppelen en/of helemaal niet meer terug komen na de vraag te hebben gesteld, leidt bij mij echt tot minder energie stoppen in de antwoorden. Raak anders alleen maar zwaar geïrriteerd.

tenormin
door tenormin May 19, 2016 om 19:46
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Heel serieus: zouden ze hun vraag wel terug kunnen vinden? Als het nieuwelingen betreft?

marita5
door marita5 May 19, 2016 om 20:04
11545 Antwoorden / 15 Vragen

@Carola.83 , stoort mij ook , stellen dezelfde vraag op een ander forum daar word wel een reactie gegeven maar hier niet . Als ik dat dan lees heb ik ook geen zin meer om te antwoorden .