fe
door ferious Jul 9, 2018 om 17:12
Geldzaken & recht

BKR notering en belangen bij een woning

Hallo allemaal,

In 2014 heb ik helaas door omstandigheden een schuld opgelopen bij een bank. Ik heb terecht een BKR notering A2 gekregen, aangezien ik niet aan de verplichtingen kon voldoen. Ik was een student en was bezig met mijn afstuderen en ik kreeg gewoon te weinig geld binnen om mijn vaste lasten te betalen. Ik wilde graag mijn diploma behalen en koos ervoor om andere betalingen eerder te betalen.

Nu later wil ik een eigen huis kopen en wil ik samenwonen met de liefde van mijn leven. Helaas kan ik geen hypotheek kregen omdat ik een A2 notering heb tot 2021, dus nog 3 jaar wachten. Mijn vriendin wilt graag een huisje kopen samen met mij omdat haar salaris net niet genoeg is voor een leuke appartement. Ze werkt deeltijd. Ik heb een vaste contract met een riante salaris, geen schulden en ben financieel onafhankelijk. Ik vroeg me af of de BKR notering verwijderd kan wordne op basis van belangen? Mijn leefgenoot neemt door de BKR notering af.

Ik heb geleerd van mijn fouten en wil graag nu een nieuwe hoofdstuk ingaan. Iemand die ervaring mee heeft? En hoe zijn partijen zoals Dynamiet en BKRvrij?

5253 15 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jul 9, 2018 om 17:20
16844 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, die BKR kan niet weggepoetst worden, ook niet bij zogenaamde bedrijven die u noemt; claimen dat ze dat zaakje wel even voor u zullen opknappen. Trap daar in ieder geval niet in. Het is zoals het is. Dus geduld tot 2021.

tijger1
door tijger1 - Jul 9, 2018 om 17:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zoek dan meer eens de reviews over Dynamiet en BKR vrij.

Maar u kunt ook simpel wachten hoor tot 2021. .

diumenge
door diumenge - Jul 9, 2018 om 17:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Inderdaad, gewoon even drie jaar huren en lekker sparen van dat riante salaris.

panter22
door panter22 - Jul 9, 2018 om 18:40
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt geleerd van je fouten,dat geloof ik graag, maar de fout kan pas in 2021 worden hersteld. Soms is het niet anders.
Dus nog maar 3 jaar wachten tot je weer kunt lenen. Flink sparen, dan kun je over 3 jaar ipv een huisje, een huis kopen.

Tr
door Trostomaat - Jul 9, 2018 om 20:18
239 Antwoorden / Vragen

Kunt u niet zonder hypotheek een woning kopen? U bent immers financieel onafhankelijk.

aurora1
door aurora1 - Jul 9, 2018 om 23:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan huurt u toch zo lang samen iets? Met gedeelde kosten is het ook gemakkelijker om zoveel mogelijk te sparen voor de koop van een woning. U komt niet zomaar en met behulp van vage websites e.d. van die bkr af. Die is er nl niet zonder reden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 10, 2018 om 10:59
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Gelet op de huidige eng steeds toenemende 'bubbel' in de woningmarkt is mijn advies ook om maar even te wachten en geld te sparen.
Aan de huidige 'prijzengekte' komt echt wel weer een eind en daarbij dient u ook nog rekening te houden met het feit dat voor de aankoop van een woning er tenminste een bedrag ad. € 20.000 'op de plank' moet liggn voor de kosten koper (o.a. notariskosten)

fe
door ferious - Jul 11, 2018 om 01:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Allen bedankt voor jullie antwoord.

Doorsparen is inderdaad een optie maar mede door het lage rente is het meer dan verleidelijk om een huis te kopen in plaats van te huren.

Ik wil graag een advocaat op mijn zaak zetten om van die BKR notering af te kopen. Kent iemand een goede advocaat met specialisme BKR?

marita5
door marita5 Jul 11, 2018 om 07:23
11528 Antwoorden / 15 Vragen

@ferious , lees dit artikel en de naam van een advocaat , https://www.nrc.nl/nieuws/2017/08/11/helaas-geen-nieuw-huis-dankzij-bkr-12490030-a1569710

aurora1
door aurora1 Jul 11, 2018 om 14:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat is geldverspilling. Zet dat geld liever op een (internet)spaarrekening waar u verder vanaf blijft.
U lijkt het niet te (willen) begrijpen en heeft mogelijk niet zo veel geleerd als u ook uzelf wilt doen geloven. Sparen staat ook los van de hoogte van de rente. Sparen is om geld te hebben voor allerhande zoals voor het kopen van een huis en minder hypotheek te hoeven nemen. Een hypotheek is nog altijd een huis op de pof hebben, van geld dat u leent.

panter22
door panter22 - Jul 11, 2018 om 08:07
6599 Antwoorden / Vragen

Die BKR-registratie is terecht geweest. Daar zul je niet zomaar van af komen, ook niet met zo'n buro, anders heeft die registratie geen nut.
Er is nog wel een ontsnappingsmogelijkheid.
Maar dan zul je met een beter verhaal moeten komen dan: ik was student en heb geleerd van mijn fouten en de liefde van mijn leven gevonden.
Als je een huis hebt gekocht en je krijgt de hypotheekniet rond vanwege die BKR- registratie, dan kun je een kort geding aanspannen. Afhankelijk van de omstandigheden kan de BKR-notering verwijderd worden. Lees je eens in:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/#zoekverfijn/zt[0][zt]=bkr&zt[0][fi]=AlleVelden&zt[0][ft]=Alle+velden&so=Relevance&ps[]=ps1

mo
door mof - Jul 11, 2018 om 12:37
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Om de notering te verwijderen moet u in de eerste plaats zijn bij de bedrijven die u aangegeven hebben bij de BKR.
als dat bedrijf, die bedrijven, bij BKR melden dat de registratie verwijderd kan worden dan zal BKR dat in principe doen.
het blijft hoe dan ook uw eigen verantwoordelijkheid om met uw geld om te gaan. Als u schulden maakt en niet op tijd afbetaald is het volkomen terecht dat u geregistreerd wordt. Student of niet, arm of niet. Je moet gewoon niet meer uitgeven dan er binnenkomt.

tijger1
door tijger1 - Jul 11, 2018 om 12:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Om “belangen” mee te laten wegen, moet die BKR notering wel om een flut bedrag gaan.

Maar ga eens praten bij die bank waarvan u die notering gekregen hebt, want het is niet per se zo, dat u met een notering geen hypotheek zou kunnen krijgen,

ly
door lynn42 - Jul 11, 2018 om 13:04
16 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo,
ook ik heb door een BKR notering in een zelfde situatie gezeten. Ik heb echter contact opgenomen met het bedrijf dat mij (door mijn eigen schuld) deze notering heeft bezorgd. Ik heb de situatie uitgelegd, en vriendelijk gevraagd of zij de BKR melding wilde verwijderen, aangezien hij er ook al 4 jaar stond. Tot mijn verbazing kreeg ik 2 dagen later bericht dat ze de melding hadden verwijderd..
proberen kan altijd nietwaar?

ha
door harrybre - Jul 11, 2018 om 14:15
240 Antwoorden / Vragen

IK zou eens met die (hypotheek)bank(en) gaan praten, zie ook http://www.huisgarant.nl/hypotheek/hypotheek-bkr-a2/

Menig bank doet een dubbele kniebuiging om een academicus - gezien de toekomstige inkomensstroom - binnen te halen. En kijkend naar uw "vaste contract met een riante salaris, geen schulden "...
WEn natuurlijk HEEL GOED onthouden, wie u nu helpen en wie niet.

En...fouten ? ? ? "Ik wilde graag mijn diploma behalen en koos ervoor om andere betalingen eerder te betalen.". Was iedereen maar zo wijs !

tijger1
door tijger1 Jul 11, 2018 om 14:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Academicus? Tegenwoordig zijn MBO scholieren ook al studenten.

”was iedereen maar zo wijs?” Gelukkig betalen de meeste mensen en ook studenten hun rekeningen op tijd en niet pas na twee jaar met een BKR notering tot gevolg.

aurora1
door aurora1 Jul 11, 2018 om 19:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

MBO scholieren? Die niet alleen, dat begint al met student zijn in de kinderopvang.
@harrybre: Veel "echte academici" komen om in de schulden. Leven op een nog grotere voet dan ze zich al kunnen veroorloven en academicus zijn betekent niet dat je dan ook een flink betaalde vaste baan hebt.
Overigens is het onzin om als student dusdanige schulden op te bouwen dat je daarom een bkr notering krijgt. Er is domweg op te grote voet geleefd en
niet aan baantjes erbij gedaan zoals de meesten doen.

marita5
door marita5 - Jul 11, 2018 om 14:32