Ja
door Jannsjes Aug 17, 2021 om 23:31
Geldzaken & recht

Bladblazen openbare weg

Mag ik de openbare weg voor eigen huis (gemeente) schoonmaken met een bladblazer of moet ik hier toestemming voor vragen?

11047 25 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Aug 18, 2021 om 00:03
11560 Antwoorden / 51 Vragen

Lijkt mij dat u daar een vergunning voor nodig zou moeten hebben, als u last heeft van bladval voor uw eigen deur, zou ik zeggen: Allez = ga Votre = uw Corridor = gang

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 18, 2021 om 00:07
1778 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jannsjes,

Het antwoord op uw vraag is : ja, dat mag.

De regels kunnen per gemeente verschillen, klik op de volgende link :

https://www.gemeente.nu/ruimte-milieu/leefomgeving/inzet-van-bladblazers-is-aan-gemeenten/

tenormin
door tenormin - Aug 18, 2021 om 00:07
16844 Antwoorden / 108 Vragen

Gewoon even met de Gemeente communiceren: vrijwilligers zijn altijd welkom, zeker met eigen bladblazer. Alleen niet om voor 8 uur beginnen hoor. Maken een klere herrie. Maar in onze wijk De Prinsenhof: vrijwilligers genoeg en hartstikke goed dat ze er zijn. Advies: niet op eigen houtje maar aansluiten bij.

justmeagain
door justmeagain - Aug 18, 2021 om 00:16
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik doe al jaren voor en achter mijn woning het gemeente groen snoeien en wegblazen.
Krijg complimenten van de plantsoendienst dat ze de 2 momenten die zij per jaar mogen doen lekker snel klaar zijn bij mij. Buurman leent nu af en toe bladblazer om in de herfst even zijn toegan vrij te houden. Na het blazen gaat alles netjes in groene bak. Iedereen blij.

tenormin
door tenormin Aug 18, 2021 om 01:23
16844 Antwoorden / 108 Vragen

@justmeagain, 2 momenten per jaar dat zij het "mogen doen"? Holy Mozes, in mijn Gemeente: iedere maand. Pokke herrie. En ook hier: iedere twee weken gras maaien. Niet erg". Nou, best wel. DE veeg, bladblazers en veel andere machines: zal best nodig zijn maar op Decibels zijn ze niet up to date: je word je nest uit geblazen. Te vroeg.

Ja
door Jannsjes - Aug 18, 2021 om 00:23
2 Antwoorden / 1 Vragen

De achtergrond van deze vraag is de volgende: ik maak de straat waaraan ik woon graag schoon met de bladblazer. In de herfst ruim ik het blad op waarbij ik de bladblazer gebruik, tijdens andere seizoenen heel af en toe houd ik het netjes met de bladblazer en op veel andere momenten hark of veeg ik de straat en voer ik het afval af. Nu had er iemand last van het geluid en heeft iemand de politie gebeld (14.30 uur). De politie gaf aan dat het heel officeel niet mag. Op eigen terrein mag dit gewoon, de openbare weg is van de gemeente en volgens de politie mag dat dus heel officieel niet. De politie gaf aan dat ze zelf niks doen als ze dit zien, het is ook goed als de straat netjes schoon gehouden wordt zei de agent. Maar wanneer er iemand belt en overlast ervaart dan moeten ze er wat mee. Dus het vezoek om ermee te stoppen. Graag wil ik weten of dit klopt en waar dit te vinden is.
Ik heb gevraagd of ik dan de gemeente toestemming kan vragen hiervoor, volgens de politie vindt de gemeente dit niet goed i.v.m. het geval als er iets gebeurd. Meestal vraagt met burgers wat te doen voor de samenleving maar is er hier een kink in de kabel?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 18, 2021 om 00:34
1778 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jannsjes,

Het probleem ligt waarschijnlijk bij de aansprakelijkheid bij schade :

Stel : u bent aan het blazen en een fietser (die u niet opmerkt) krijgt een paar bladeren in zijn gezicht en komt hierdoor zwaar gewond ten val.

Ja
door Jannsjes Aug 18, 2021 om 00:51
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat denk ik ook, alleen wanneer ik mij op de openbare weg begeef zonder bladblazer kan ik ook iets veroorzaken. Daar ben je dan persoonlijk verzekerd voor. Is dat wezenlijk anders?

rj
door rjw Aug 18, 2021 om 08:53
3276 Antwoorden / 5 Vragen

De verzekering dekt zaken die normaal gesproken kunnen voorkomen bij wat burgers op straat doen. Je doet nu in feite werk van de gemeente (of door de gemeente ingehuurde bedrijven) die andere verzekeringen hebben voor dit soort calamiteiten.

tijger1
door tijger1 Aug 18, 2021 om 13:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het niets met aansprakelijkheid te maken, maar met het veroorzaken van geluidshinder.

carla van hoorn
door carla van hoorn Aug 18, 2021 om 16:23
5 Antwoorden / Vragen

Ik denk dan altijd: de politie zal het wel weten. Die zijn vaak wel op de hoogte van de regels binnen uw gemeente. En voor de rest: ga eens met de buren praten. Overleg kan vele ruzies voorkomen.

mahadma
door mahadma - Aug 18, 2021 om 00:36
11560 Antwoorden / 51 Vragen

Als er 1 persoon 's middag last heeft, tja, en de agenten alleen zeggen dat het volgens hun n iet mag, zou ik vragen waarom niet.

Anderzijds als u hele werkdagen loopt te bladblazen kan ik me een voorstelling maken dat dàt wel wat veel van het goede is. Ergo: hoeveel tijd besteed u per dag aan bladblazen?

Ja
door Jannsjes - Aug 18, 2021 om 00:49
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat niet om dagelijks bladblazen. In de herfst wat vaker, bv 1 a 2 keer per week een half uur, in de andere seizoenen eens in de twee maanden. In dit geval lag er een kind te slapen. Daar kan je natuurlijk ook rekening mee houden. Ik ben benieuwd hoe dit wettelijk zit.

mahadma
door mahadma Aug 18, 2021 om 01:27
11560 Antwoorden / 51 Vragen

Je kan daar rekening mee houden, maar hoever gaat dat? Dus als ik nachtwerker ben en overdag slaap moet u zich dan daaraan aanpassen? Dit is onbegonnen werk en een bladblazer maakt wel geluid maar als iemand een fatsoenlijjk geïsoleerd huis heeft, kan er makkelijk een kind slapen.

rj
door rjw Aug 18, 2021 om 08:55
3276 Antwoorden / 5 Vragen

Ik denk dat je het kunt vergelijken met iedere andere vorm van geluid produceren op de openbare weg. Je mag ook niet zomaar aan je auto gaan sleutelen op de openbare weg en testen wat de motor doet op het hoogste toerental. Of muziek maken / afspelen zonder vergunning.

marita5
door marita5 - Aug 18, 2021 om 09:12
11528 Antwoorden / 15 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 18, 2021 om 09:26
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn ervaring is dat men bij de afd. Groenvoorziening en onderhoud van uw Gemeente hier erg blijk mee zal zijn omdat dat voor hen betekent dat zij er dan minder tijd aan behoeven te besteden. Ik doe dat zelf ook met enige regelmaat en zie dat ook anderen wel met regelmaat doen. Het is dan wel een kwestie om in de buurt van uw eigen woning te blijven. Iets dat dat ook wel gebeurt maar absoluut niet mag is blad van het eigen erf of uit eigen tuin etc. op de openbare weg blazen en het dan niet op te ruimrn.

Voor alle zekerheid, als u toch twijfelt, neem even contact op met uw wijk/dorpsbeheerder (degene die in uw omgeving het onderhoud aanstuurt).

ma
door malty - Aug 18, 2021 om 09:48
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Het is het geluid waar men zich aan stoort, wat ik me heel goed kan voorstellen.
Als u zo graag de bladeren verwijderd, pak dan een bezem, zal niemand klagen.

ge
door gewicht Aug 19, 2021 om 15:30
170 Antwoorden / 1 Vragen

En zo is het maar net, een lawaai maken die krengen. Met bezem, bak of grote emmer en brede schep,daar heeft niemand last van en je bent waarschijnlijk nog eerder klaar ook.

me
door mein33 - Aug 18, 2021 om 09:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U mag uw bladblazer in de openbare ruimte, voor uw eigen perceel, gewoon gebruiken om het aldaar gevallen blad op te ruimen.
De Gemeente zal u er juist dankbaar voor zijn, want opgeruimd staat netter !

Maakt u echter de hele straat schoon en doet u dat bijna dagelijks of meerdere malen per week en daar ook nog de blaasbeurt(en) van de Gemeente bij opgeteld, dan kan ik mij heel goed begrijpen dat ander bewoners daar niet blij van worden en een bezwaar kenbaar maken.

tijger1
door tijger1 - Aug 18, 2021 om 10:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Neem een bezem, probleem verholpen.

Thecla58
door Thecla58 - Aug 18, 2021 om 10:56
861 Antwoorden / 3 Vragen

In mijn gemeente plaatsen ze over een maand of anderhalf weer van die grote gazen bakken (ik woon in een buurt waar veel grote bomen staan) zodat de burgers de bladeren die van genoemde bomen afvallen bij elkaar kunnen doen en daarin stoppen. Uiteindelijk worden die dingen geleegd.

Eigenlijk vergelijk ik hetgeen jij doet met de wens van heel veel (alle?) gemeenten om bij sneeuwval je stoep sneeuwvrij te maken omdat anders mensen kunnen valle. Tja... denk ik dan mensen kunnen ook uitglijden over natte bladeren en...

Maar bel even de gemeente en vraag het na. Wat betreft die klager... azijnzeikers heb je nu eenmaal. Keep up to good work.

pe
door pebk - Aug 18, 2021 om 11:33
581 Antwoorden / 0 Vragen

Nee dus. Als oom agent het u verteld heeft, dan is dat toch duidelijk?

Wat netjes is, is ook subjectief. Ikzelf zie liever gevallen blad dan het zwarte asfalt of stoeptegels. Behalve dat het bladblazen herrie maakt is het blad ook van belang voor de bodem. Veeg het eventueel van de stoep, maar laat het langs de weg/het pad liggen. En als uw buren er problemen mee hebben, waarom dan toch doorgaan?

"Vroeger" was men zelf verantwoordelijk voor het weghalen van sneeuw en ijs op de stoep. Sinds 2007 is dit aan de gemeente. Zij zijn ook verantwoordelijk voor ongelukken. In principe zijn zij ook verantwoordelijk voor ongevallen door gladheid van gevallen blad.

Girlpower
door Girlpower - Aug 18, 2021 om 12:20
7 Antwoorden / Vragen

Natuurlijk mag dat ! Gemeenten juichen het ook toe als je je eigen straatje schoon houd!
Inderdaad wel rekening houden met je buren!
Hier worden bij bladval in de herfst ook speciale korven neer gezet om het blad ( geen ander "tuin" afval) in te gooien waarna de gemeente bijna ( als de korf vol is) weekelijks de korf komt leegzuigen met een speciale wagen !
Er word in de gemeente krant of kabelkrant ook aangegeven van wanneer tot wanneer de korf er staat !

mo
door mof - Aug 18, 2021 om 12:38
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij niet, u magechter geen geluidsoverlast veroorzaken in de nachtelijke uren.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Aug 18, 2021 om 12:51
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Alleen blazen?

Dan verplaatste je het probleem van jou woning naar je buren en  zullen ze het gaan verbieden.

Blad zuigen  en legen in groene bak is prima, maar niet alleen blazen.

Maar opscheppen na  hoop geblazen mag ook natuurlijk wel.

az
door azu - Aug 18, 2021 om 13:32
5 Antwoorden / 2 Vragen

Ik weet niet of het mag. Maarbladeren op het voetpad of fietspad worden heel glad als ze nat zijn. Het is dus reuze fijn als ze zijn weggeblazen. jammerdat u een klacht krijgt over lawaai. Want u zorgt ook voor ee nstukje veiligheid op de weg, stop

aurora1
door aurora1 - Aug 18, 2021 om 14:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waar blaast u de bladeren heen?
Gewoon lekker vegen zoals de meeste mensen doen en problem solved, en niemand overlast bezorgd.

1paul
door 1paul - Aug 18, 2021 om 15:07
3168 Antwoorden / 0 Vragen

als de gemeente dit toestaat wel, sommigen gemeenten willen dit niet meer met bijv. een gemotoriseerde bladblazer maar wel met electrische blazers....

informeer dus bij je eigen gemeente....

Be
door Bewaklu - Aug 18, 2021 om 15:39
133 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon doen. Ik deed het zelfs terwijl de ophaaldienst de bladkorven kwam leeghalen.
De heren vonden het prachtig, gevalletje eigen straatje "schoonvegen"..
En wat als ze het niet goedkeuren? Krijgt u dan een boete wegens...wat?

he
door henkie.penkie - Aug 19, 2021 om 16:47
149 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zou dat niet mogen als jij met je bladzuiger of bladblazer de weg vrij houd van bladeren. Ik denk dat veel gemeente hier blij mee zijn en dat van zulke bewoners zeer op prijs stelt.Mijns inzien is dit niet strafbaar of verboden.

mi
door miennaamishaaz - Aug 19, 2021 om 17:05
725 Antwoorden / 1 Vragen

Gaat het om blad-afval of viezigheid op de straat?

aurora1
door aurora1 - Aug 22, 2021 om 19:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar waarom beperkt u u niet tot het schoonvegen van uw eigen stukje? Waarom de hele straat blazen? Ik zou dat ook niet een paar keer per week hoeven en ik hoef ook niet dat een ander bij mij de boel wegblaast. Dat geeft ook wat de indruk dat u uw buren niet netjes genoeg vindt.
Ik zou er niet zo'n drama van maken en domweg stoppen met die bladblazer en gewoon vegen zoals iedereen dat doet.
De politie was toch ook duidelijk genoeg?