TheFeenem
door TheFeenem Jan 25, 2013 om 14:08
Geldzaken & recht

Boef beter beschermd dan burger ?!

Wij hebben in december geld overgemaakt naar iemand die op marktplaats iets te koop had. Wij hebben de aankoop nooit ontvangen. We hebben aangifte gedaan en de bank verzocht het geld terug te halen en anders adresgegevens te verstrekken.
De oplichter is wel door de bank benaderd maar daar blijft het bij. Adresgegevens krijgen we niet. Ook marktplaats en tweedehands.nl zijn niet bereid gegevens omtrend ip adres beschikbaar te stellen. Het gaat hier om een bedrag van € 340,00 en dat is een boel geld voor iemand met een minimum inkomen.

Wordt het niet eens tijd dat:
Men ook bij online bankoverschrijvingen een kloppend adres moet invullen.
Particuliere verkoopsites alleen met vaste email adressen gaat werken zodat gegevens (ip adres) te achterhalen zijn.
Men bij overleg van een aangiftebewijs bank, verkoopsite enz. beschikking moet krijgen over de persoonsgegevens en anders dat die gegevens rechtstreeks aan de politie doorgegeven worden.

Natuurlijk is het dom om zoveel geld over te maken maar dom zijn is geen misdaad.
Oplichten is dat wel en toch wordt de oplichter beter beschermd dan de dommerik.

Wat kan ik nog doen om alsnog dat geld terug te krijgen.

642 15 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jan 25, 2013 om 14:27
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik heb veel gekocht op markplaats maar altijd pas betaald als ik het product kan halen, gebracht wordt of als ik het in huis heb.Als u kijk op al die soorten van oplichting op marktplaats dan bent u te goed gelovig en op die mensen hebben zij het voorzien. Dit is de toekomst. Zij gaan gewoon uit dat adres enz gegevens niet vrij mogen gegeven.

zwemmer
door zwemmer - Jan 25, 2013 om 14:29
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Je bent zelf verantwoordelijk voor je daden. Geld overmaken naar een persoon waar je verder niets van weet is nu eenmaal een risico. Marktplaats heeft daarin geen toezichthoudende functie.

zoekster
door zoekster - Jan 25, 2013 om 14:40
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Meld je aan op Opgeletopinternet.nl KLIK Als er veel aanmeldingen binnenkomen over dezelfde oplichter, dan doen de bank en de politie meer voor je (zeggen ze). Misschien zijn er zelfs al meldingen op die site over deze persoon.

hutch
door hutch - Jan 25, 2013 om 14:56
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dat de boef beter beschermd is dan de 'gewone' burger, is helaas inherent aan de huidige maatschappij. De wet op de privacy zou in bepaalde gevallen of aangepast moeten worden, of niet mogen gelden voor dergelijke figuren.

V.w.b. die overschrijving, daar bent u helemaal zelf voor verantwoordelijk en kan ook niet terug gedraaid worden.

Het enige wat u nu zou kunnen doen is aangifte doen van oplichting (art. 326 WvSr).

De politie zal vaak niet mee willen werken, want er zijn nu eenmaal andere prioriteiten, echter zijn zij wel verplicht (!) uw aangifte op te nemen en zelfs verplicht om u, aangaande het onderzoek, op de hoogte te houden.

Als de politie geen onderzoek doet/wil doen, zijn zij ook verplicht om u ook op de hoogte te houden en uiteraard met redenen omkleed.

Willen zij geen aangifte opnemen, of houden zij u verder niet op de hoogte aangaande uw zaak, is dit klachtwaardig, waarna u formeel een klacht kunt indienen.

Klik * * verder, hoe te handelen.

Dan nog een paar simpele tips om zaken te doen via internet:
- vraag altijd om de volledige naam, adres, emailadres en telefoonnummer (liefst een vast nummer)
- Ga met al die gegevens googelen.
- vraag altijd of u het artikel persoonlijk kunt ophalen; geef als reden dat u toch in de buurt zult zijn. Is dat onmogelijk of niet gewenst, wees dan heel alert en achterdochtig en begin er dan niet aan.....

Gr. Hutch

jo
door jorisw - Jan 25, 2013 om 15:12
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ceeme schreef op vrijdag 25 jan 2013, 14:08]

Wordt het niet eens tijd dat:
Men ook bij online bankoverschrijvingen een kloppend adres moet invullen.

En waar haalt een bank die gegeven vandaan? Ik zit er niet op te wachten dat mijn bank al mijn NAW gegevens aan andere banken gaat geven.

[quote=ceeme schreef op vrijdag 25 jan 2013, 14:08]
Particuliere verkoopsites alleen met vaste email adressen gaat werken zodat gegevens (ip adres) te achterhalen zijn.

Wat bedoel je met een "vast" email adres?

[quote=ceeme schreef op vrijdag 25 jan 2013, 14:08]
Men bij overleg van een aangiftebewijs bank, verkoopsite enz. beschikking moet krijgen over de persoonsgegevens en anders dat die gegevens rechtstreeks aan de politie doorgegeven worden.

Hoe wil je de privacy waarborgen? Hier wordt ongetwijfeld misbruik van gemaakt.

peedee
door peedee - Jan 27, 2013 om 20:39
96 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op vrijdag 25 jan 2013, 14:27]Ik heb veel gekocht op markplaats maar altijd pas betaald als ik het product kan halen, gebracht wordt of als ik het in huis heb.

Nou Valerius, ik vrees dat wij dan nooit tot zaken zullen komen via Marktplaats. Want:

- een product naar u brengen doe ik niet (sta je 's-avonds 20.00 uur op het opgegeven adres: "Nee, ik heb niets bij u gekocht hoor...". Grappenmaker.

- mij pas betalen als u het in huis heeft? Dat risico ga ik natuurlijk niet lopen. Dan kan ik naar mijn geld fluiten.

- ophalen en gelijk oversteken is bij MP sowieso de allerbeste optie. Maar ja, dan moet u wel een beetje in de buurt wonen.

jpm
door jpm - Jan 28, 2013 om 17:05
820 Antwoorden / 28 Vragen

Aangifte doen bij de politie is eigenlijk ook vaak geen optie. Het aantal keren dat mensen te horen krijgen dat het om een civiele zaak gaat en niet om een in te stellen strafzaak beloopt misschien al in de duizenden. Kijk eens naar Tros opgelicht en je ziet dat de politie niet zit te springen om dit soort aangiften.

Wat wel een goede optie is? Alleen gelijk oversteken en dan maar op MP zoeken naar aanbiedingen van mensen die in de buurt wonen. Als u dan voor niets rijdt bent u hooguit de brandstof kwijt en misschien dat het op de fiets ook te overbruggen is?

fe
door festinger - Jan 29, 2013 om 02:54
410 Antwoorden / 18 Vragen

Dat justitie hier niet aan doet of kan doen begrijp ik wel. Aangifte is zinloos. Marktplaats profileerd zich als leuke zekere website,maar is het niet, ondanks de waarschuwingen, want deelnemers zijn dom.
Koop nooit iets waarbij eerst betalen geld. Dan maar niet. Eerst leveren en dan pas betalen als voorwaarde. Zo niet ,jammer maar helaas.

van leyden
door van leyden - Jan 30, 2013 om 12:44
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[off topic - redactie]

ik
door ikje - Feb 10, 2013 om 08:57
10 Antwoorden / 0 Vragen

Het zou ook een beetje de omgekeerde wereld zijn als iedereen maar zo naar een bank kan stappen om de naam en adresgegevens van een willekeurig rekeningnummer op te vragen. Ik zou er niet blij van worden als iemand zomaar al mijn gegevens zou kunnen opvragen als hij mijn rekeningnummer heeft. Of als iemand met simpelweg alleen het doen van aangifte automatisch die toestemming zou hebben.

Ik vind het daarom juist goed dat dat alleen wordt gegeven als er vanuit de rechtspraak opdracht voor wordt gegeven.

jo
door joentje1978 - Apr 6, 2013 om 22:38
367 Antwoorden / 6 Vragen

Kopen via internet heeft veel voordelen maar helaas ook enkele nadelen maar als je iets wilt dan zou je toch risico's moeten lopen.

Niemand stuurt namelijk iets op zonder dat het eerst volledig betaald is en de verkopers wonen meestal niet bij je om de hoek zodat je even langs kunt gaan.

Bij grotere bedragen zou je inderdaad iemand zijn adres en telefoonnummer kunnen vragen en je zou ook op internet de gegevens kunnen controleren.
Iemand die vaker mensen oplicht komt meestal wel op internet uit de bus rollen.

Gelukkig zijn er meer eerlijke verkopers dan oplichters op verkoopsites.

hutch
door hutch - Apr 7, 2013 om 09:52
4515 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=joentje1978 schreef op zaterdag 6 apr 2013, 22:38]Bij grotere bedragen zou je inderdaad iemand zijn adres en telefoonnummer kunnen vragen en je zou ook op internet de gegevens kunnen controleren.
ALTIJD vragen....... juist bij kleinere bedragen.

Als iemand een (relatief) klein bedrag overmaakt en niets geleverd krijgt, is men over het algemeen gelaten, d.w.z. dat men niet bereid is om verdere maatregelen te ondernemen, juist vanwege dat kleine bedrag. Een rechtzaak beginnen is uiteraard onmogelijk.
De politie zal een aangifte (moeten) opnemen, maar ook hier totaal niets mee doen.

En dat laatste weet die oplicht(st)er ook. Enig idee hoeveel bijv. 100 x 10 euro is?

Zelf een keer uitgeprobeerd en waarbij ik aangaf dat ik elke dag in de buurt kwam. Desondanks kreeg ik geen adres en geen telefoonnummer. Als men dan toch nog (!) geld overmaakt, kan men op de klompen aanvoelen dat dit weggooid geld is.
En dan moet men ook niet klagen.

Resumerend: altijd naar naam, adres en (huis)telefoonnummer vragen.
WIllen zij dat niet geven, zoek dan naar een (wel) betrouwbare verko(o)p(st)er.

Cookies
door Cookies - Apr 7, 2013 om 12:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Resumerend: altijd naar naam, adres en (huis)telefoonnummer vragen.......

En dan? Zo moeilijk is het niet om andere gegevens te geven. Huistelefoon heeft de helft van Nederland al niet meer. 06 prepaid is niet te achter halen.

tot15karakters
door tot15karakters - Apr 7, 2013 om 19:13
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Omdat een rechtszaak voor slechts €340,- niet rendabel is kan deze persoon gewoon doorgaan.

Maar waarom niet zelf ophalen of via Paypal of zo?
Dat is gemaakt om dit soort oplichters uit te sluiten.

Vooral tot €1000,- is het rendabel om personen die graag iets goedkoper willen op te lichten.
Een adres vragen of Telefoon nummer is niet voldoende.
Zelfs als je een adres hebt, zelfs een dure villa, je kunt ze tijdelijk via een makelaar huren dus soms
lijken mensen rijk en betrouwbaar maar zijn het slechts dubieuze tijdelijke huurders.

Gewoon zelf ophalen en betalen bij aflevering of niets kopen bij dit soort mensen!

jo
door joentje1978 - Apr 7, 2013 om 19:55
367 Antwoorden / 6 Vragen

De topicstarter heeft het over "Adresgegevens krijgen we niet" maar daarmee bedoeld hij/zij dat ze deze adresgegevens niet van de bank kregen i.p.v. de verkoper zelf.

Als een verkoper op mijn verzoek geen adres- en telefoonnummer wil geven zou ik daar al sowieso geen zaken mee doen.
Maar ook als je deze gegevens krijgt wil niet zeggen dat diegene daar ook woont.

Komt erop neer dat je altijd risico loopt als je iets via een verkoopsite koopt en de vooruit betaald.

Bij duurdere aankopen is ophalen is het beste maar het hangt er vanaf wat je koopt.
Heeft iemand wat te koop staan wat € 100,00 scheelt dan kan daar wel een autoritje naar de andere kant van het land van af maar scheelt het maar een paar tientjes dan kan je beter met een ander in zee gaan.
Ook heeft niet iedereen de beschikking tot een auto.