nw
door nwpm Feb 10, 2010 om 17:21
Geldzaken & recht

Boetekosten oninbare incasso

Ik heb een bestelling gedaan op 10 november en accoord gegeven dat men het bedrag van mijn rekening mocht schrijven. Dit hebben zij op 12 november geprobeerd echter door een ongelukkig toeval was het saldo niet toereikend op dat moment. Ik heb niet in de gaten gehad dat dit bedrag niet was afgeschreven en ik kreeg op 27 januari! een mailtje hierover of ik direct het bedrag over wilde maken en ik kreeg ook meteen een boetebedrag hierbovenop omdat men mij moest mailen. Ik heb dit nagekeken en natuurlijk meteen het bedrag over gemaakt maar is het correct dat men direct een boetebedrag erbij telt of hoort men je eerst een 1e kans te geven de fout ongedaan te maken?

Alvast bedankt

828 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 10, 2010 om 17:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste nwpm,
Lijkt mij dat je dan gewoon je bestelling annuleert, tenzij je het bestelde al binnen hebt gekregen dan gaat dat niet meer op. Maar zolang er niets geleverd is is het belachelijk om een boete te zetten op een mislukte incasso.

Mastag

ve
door verwijderd - Feb 10, 2010 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, men is niet wettelijk verplicht om eerst een betalingsherinnering te sturen.

Toch niet sudokusun?

ve
door verwijderd - Feb 11, 2010 om 14:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor jullie reacties,
Ik heb helaas de bestelling al binnen. Alhoewel daar niets mis mee was.
Maar het was bij Pixum, foto's ed!
Ik vond het raar dat men zelf pas na 2 maanden een mail stuurt en dan direkt er een boete op doet. Maar als dat wettelijk is toegestaan dan ga ik deze netjes betalen tenslotte stond er ook niet voldoende saldo op.
Bedankt en groetjes
Nathalie

ve
door verwijderd - Feb 11, 2010 om 15:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag nwpm

Het is natuurlijk wel even de vraag hoe hoog die boete precies is, want het moet wel in verhouding staan tot de koopsom en dus redelijk zijn.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2010 om 16:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vond het raar dat men zelf pas na 2 maanden een mail stuurt en dan direkt er een boete op doet.

Als je zelf alsnog binnen die maanden betaald had had je geen boete gehad.
Jij had je spullen al binnen en de leverancier wacht al 2 maanden op zijn geld terwijl een eenmalige incasso afgesproken was. Je was toen al in gebreke door onvoldoende saldo te hebben dus vind ik een boete zeer gerechtvaardigd. De leverencier heeft aan zijn leveringsplicht voldaan maar jij niet aan je betalingsplcht.

gr Henk

ve
door verwijderd - Feb 11, 2010 om 21:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Read, ja de boete is redelijk en ik zal deze ook zeker betalen ik ben natuurlijk in gebreke gebleven. Ik werk normaal echter niet snel met eenmalige incasso's en alles via internet is even wennen om het overzicht te houden dus dan wil ik graag weten wat je rechten zijn en je plichten natuurlijk.

Bedankt voor je reactie

ve
door verwijderd - Feb 12, 2010 om 15:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zit dit zo te lezen allemaal, maar een herinnering sturen likt me hier op zijn plaats.
Ik zou dan ook persoonlijk even met dit bedrijf bellen en de situatie uitleggen en ze vertellen dat er geen opzet in het spel is. U kunt ze nog voorstellen om het bedrag van aankoop anders over te maken inclusief de rente die ze door uw nalatigheid hebben gemist. Dat is vast niet zo'n hoog bedrag als de boete.

Als ze u als klant willen houden, dan komen ze u vast wel tegemoet.

Tenslotte is fouten maken menselijk.

Vr.gr.Elena

ve
door verwijderd - Feb 26, 2010 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook een GRATIS foto besteld afgelopen november, het zou mij maar € 3,98 kosten. Als nieuwe klant kreeg je de foto gratis en hoefde je alleen de portokosten te betalen. Ook ik had een éénmalige accoord gegeven om het geld van de rekening af te schrijven en ook ik had niet genoeg geld op de rekening staan op dat moment. Ik heb het wel gezien en het geld 14 dagen later op 14 december overgemaakt via de bank, daar heb ik dus een afschrift van. En inderdaad ook in januari kreeg ik een brief of ik zo vriendelijk wilde zijn om € 8,95 ? over te maken omdat ik nog niet betaald had. Heb direct een mail gestuurd, want je kunt ze niet bellen alleen maar mailen dat ik 14 december de rekening betaald heb en dat ze zelf hun administratie maar eens na moesten kijken. Bijna 1 maand later, deze week dus krijg ik een 3e aanmaning(?hoezo 3e) via de mail dat ik onmiddelijk nog € 10,00 over moet maken omdat ze anders een incasso bureau inschakelen.
Nou ik ben dat dus niet van plan, ik heb lang voor dat hun een herinnering stuurde of ik even geld over wilde maken betaald, dus ze bekijken het maar.
Laat ze het incasso bureau maar inschakelen, ik betaal geen cent meer.
Het was te mooi om waar te zijn "als nieuwe klant, een gratis foto, alleen € 3,98 porto kosten". Het zijn gewoon een stelletje [edit redactie] die een halt toe geroepen moet worden.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2010 om 16:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

alberteau

Of het [edit redactie] zijn, dat kan ik niet goed beoordelen. Dat het een stelletje onklantvriendelijk gozers zijn, dat kan ik wél beoordelen. Het direct in stelling brengen van boetes en een incassobureau tekent wel hun mentaliteit. Daarbij komt dan nog, dat je voor zo'n klein bedrag uiteindelijk geen deurwaarder gaat inschakelen. Het zijn dus dreigementen om de klant onder druk te zetten en een reden temeer om nooit zaken met hen te doen.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2010 om 08:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, het is te belachelijk voor woorden. Maar ik weet nu hoe ze werken en ga in het vervolg naar een ander want er is in die branche voldoende concurentie.
Al heb ik niet de illusie dat de andere aanbieders heel veel beter zijn.
Bedankt voor jullie reacties.
Nathalie