ma
door marjolein76 Nov 2, 2021 om 13:40
Geldzaken & recht

BONUS

Hi, wellicht kan iemand mij helpen met mijn volgende vraag; ik werk in een targetgestuurde omgeving en krijg dit jaar een bonus toegekend omdat ik ruim boven de targets presteer. Deze bonus staat niet contractueel zo op papier, maar ik heb gezien mijn MT functie zelf de bonussen voor mijn team voorgesteld en daarbij tevens met mijn leidinggevende mijn beoogde bonus afgestemd. Omdat ik op dat moment mijn target ook al had behaald is het ook het voornemen om mij deze bonus uit te keren, naar alle waarschijnlijkheid is dat rond maart volgend jaar. Echter, ik ben benaderd voor een andere baan, en ik wil hier graag op ingaan. De startdatum wordt naar alle waarschijnlijkheid 1 januari 2022. Mijn vraag is; kan ik op de een of andere manier nog aanspraak maken op deze bonus? Het gaat om € 8000 bruto om en nabij. Omdat dit niet zo expliciet is vastgelegd in mijn contract, vroeg ik me af of er nog een manier zou zijn om er aanspraak op te kunnen maken, of moet ik me er maar gewoon bij neerleggen dat ik dit dan kwijt raak als ik overstap per 1 januari?
Ben heel benieuwd! Alvast hartelijk dank voor jullie hulp.

1018 4 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Nov 2, 2021 om 13:56
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Ik vrees dat uw aanstaande ex werkgever niet blij is en als er niets op papier staat, vrees ik voor u het ergste, dus no pecunia.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 2, 2021 om 14:07
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Aansluitend op het al gegeven antwoord: ook ik ben van mening dat u uw eventuele recht op de bonus kwijt raakt indien u 'voortijdig'van werkgever verandert. De beslissing ligt echter uitsluitend bij uw huidige werkgever. Is het een idee om dan toch 'iets later 'over te stappen?

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 2, 2021 om 14:21
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Dit jaar is u de bonus toegezegd en die zou gewoon half maart uitgereikt moeten worden, als dat niet gebeurt zult u zich daarbij neer moeten leggen maar netjes zou het niet zijn.

panter22
door panter22 - Nov 2, 2021 om 14:42
6599 Antwoorden / Vragen

De bonus gaat over de targets van dit hele jaar?
Het besluit om bonussen uit te keren is al officieel genomen?
Is er een officieel algemeen bonusbesluit dat geldt voor alle bonussen met daaraan verbonden voorwaarden.
Er lijkt mij verschil te zitten tussen het behalen van de bonus, bv over dit kalenderjaar.
En het uitkeren van de bonus, rond maart.
Het uitkeren is dan een formaliteit die ook in mei, tegelijk met het vakantiegeld kan plaatsvinden.
Alles hangt af van de voorwaarden waaronder de bonussen worden uitgedeeld.
Zo op het eerste gezicht lijkt mij dat je de bonus wel moet ontvangen,
Je zou de vraag eens aan de FNV kunnen stellen. of aan een advocaat die het eea weet van rechtspositie.