watnuweer52
door watnuweer52 Feb 2, 2012 om 17:09
Geldzaken & recht

Boven huurgrens

Normaal gesproken zit ik met mijn inkomen onder de huurgrens voor een sociale huurwoning,maar door ontslag
per 02-01-2012,heb ik een ontslag vergoeding gehad.
In december 2011 heb ik al de loonstrook hiervan gehad,
Dus dit bedrag staat nu op mijn jaaropgaaf 2012,en kom nu dus ver boven de huurgrens,want dit is als loon uitbetaald.
hoe zit dit eigenlijk ?Krijg ik nu een gigantische huurverhoging?

2980 11 Rapporteer

vladja
door vladja - Feb 2, 2012 om 17:19
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Bij het direct uitkeren van een ontslagvergoeding zal het inkomen fors stijgen. De kans bestaat dat u uw toeslagen (huurtoeslag, zorgtoeslag en/of kindertoeslag).kwijt raakt en moet terugbetalen aan de belastingdienst.

De huur blijft gewoon hetzelfde. U bent nu alleen een "scheefwoner". Teveel "inkomen" om recht te hebben op een sociale huurwoning.

Vladja

jantje7
door jantje7 - Feb 2, 2012 om 17:24
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Heb je nu al het jaaroverzicht van 2012 ontvangen?

Voor de toeslagen is al gewaarschuwd zie ik.

Jantje

vladja
door vladja - Feb 2, 2012 om 17:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jantje7 schreef op donderdag 2 feb 2012, 17:24]Heb je nu al het jaaroverzicht van 2012 ontvangen?

Voor de toeslagen is al gewaarschuwd zie ik.

Jantje

2012 is net begonnen, hoe wil je daarvan al een jaaroverzicht van ontvangen?

watnuweer52,

Wat staat er voor datum op de loonstrook? Is die vergoeding bij het salaris van december uitbetaald? Dan geldt het als loon in 2011 en wordt het een ander verhaal.

Vladja

Cookies
door Cookies - Feb 2, 2012 om 19:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=watnuweer52 schreef op donderdag 2 feb 2012, 17:09]Krijg ik nu een gigantische huurverhoging?

Je bedoelt dit bericht?:

Verhuurders mogen daarnaast de kale huurprijs van de woning met maximaal vijf procent extra verhogen bij inkomens boven de 43 duizend euro. Het parlement moet nog wel instemmen met dit wetsvoorstel, waarmee het kabinet de doorstroming op de woningmarkt wil bevorderen.
Verhuurders kunnen vooruitlopend op de inwerkingtreding van de wet een verklaring bij de Belastingdienst opvragen om een overzicht te krijgen van de huishoudens die een (gezamenlijk) inkomen boven de 43 duizend euro hebben.

Bron: Nu.nl

Het lijkt mij dat je dan idd de extra huurverhoging krijgt. Ik vraag me wel af of die verhoging weer er af gaat als het inkomen het jaar daarop weer een stuk minder is. Bijv. omdat iemand stopt met werken, in de ww komt enz.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 2, 2012 om 19:28
7840 Antwoorden / 95 Vragen

@carola.83

Het lijkt mij dat je dan idd de extra huurverhoging krijgt. Ik vraag me wel af of die verhoging weer er af gaat als het inkomen het jaar daarop weer een stuk minder is. Bijv. omdat iemand stopt met werken, in de ww komt enz.
Dan word het gewoon elk op nieuw bekeken zo heb ik het begrepen De woningbouw vereniging kan dus opvragen bij de belastingdiens die dus alleen maar het bruto inkomen doorgeeft zonde hoe het tot is gekomen. U kan daar zelf om vragen om een verlaging door inkomsten verandering. b.v als u met pensioen gaat is het al meestal een stuk minder.

watnuweer52
door watnuweer52 - Feb 2, 2012 om 19:56
14 Antwoorden / 12 Vragen

Mijn jaaropgaaf had ik vorige week vrijdag al binnen.Toeslagen e.d heb ik niet!

watnuweer52
door watnuweer52 - Feb 2, 2012 om 19:58
14 Antwoorden / 12 Vragen

Sory mijn jaaropgaaf van 2011 natuurlijk!

jo
door jorisw - Feb 2, 2012 om 20:01
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Sowieso goed om even langs een specialist in ontslagvergoedingen gaan, om te voorkomen dat je teveel belasting moet betalen.

vladja
door vladja - Feb 2, 2012 om 20:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jorisw schreef op donderdag 2 feb 2012, 20:01]Sowieso goed om even langs een specialist in ontslagvergoedingen gaan, om te voorkomen dat je teveel belasting moet betalen.

Mosterd na de maaltijd. Het is al uitbetaald.

Vladja

vladja
door vladja - Feb 2, 2012 om 20:34
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=watnuweer52 schreef op donderdag 2 feb 2012, 19:58]Sory mijn jaaropgaaf van 2011 natuurlijk!

Het wetsontwerp ligt nog bij de tweede kamer, het is dus nog geen wet. Moet daarna ook nog door de eerste kamer. En mocht het daarook doorkomen, dan wordt het nooit met terugwerkende kracht ingevoerd.

Vladja

poltol
door poltol - Feb 2, 2012 om 21:17
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Is werk voor een expert.

Als u namelijk echt per 2 januari met ontslag bent gegaan gelden voor de ontslag vergoeding de regels van 2012.

U bent immers in 2012 ontslagen.
Misschien kunt u, via de Belastingsdienst, een aanvraag indienen om deze vergoeding te middelen over enkele jaren.

Maar ook dat is expert werk.
Als u lid bent van een vakbond kunt u daar ook aankloppen voor advies en raad.

Vr.gr. poltol