ja
door janwin Mar 16, 2021 om 14:38
Geldzaken & recht

Brief stemmen

BIj briefstemmen maakt de kleur van het hokje niet uit. Hoe weet men dan bij de telling dat het een brief stem is? Normaal moet het vakje rood zijn anders is de stem ongeldig. Als de briefstemmen gemarkeerd worden is het stemgedrag van de 70+groep na te gaan.

1480 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 16, 2021 om 14:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die briefstemmen zitten in een enveloppe. De gewone stembiljetten niet.

En wat doet het er toe dat van een deel van de 70+ het stemgedrag nagegaan kan worden? Er staat toch geen naam op?

marita5
door marita5 - Mar 16, 2021 om 14:58
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo JanWin,

Lees dit artikel eens door , klik op de rode regel .

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/problemen-met-briefstemmen-werkwijze-wordt-aangepast

pe
door pebk - Mar 16, 2021 om 14:59
583 Antwoorden / 0 Vragen

Wat maakt het uit dat de '70+ groep' een voorkeur heeft voor een bepaalde partij? We weten toch ook aan de hand van peilingen dat jongeren stemmen op bepaalde partijen, mensen van de biblebelt op bepaalde partijen? Daar is toch niets geheims aan?

Waar het om gaat is dat uw stem niet aan u te linken is en de mijne niet aan mij. Daarmee bescherm je de keuze. (Vandaar ook dat het stembiljet in een tweede enveloppe moest en de stempas in de buitenste (wat veel verkeerd is gegaan).

Donuts
door Donuts - Mar 16, 2021 om 15:03
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ach, ze stoppen zelf hun stempas in dezelfde envelop als het stembiljet, dus blijkbaar vinden ze het helemaal niet erg dat Jan en alleman kan  zien op wie ze stemmen.

rj
door rjw Mar 16, 2021 om 17:58
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Haha. Inderdaad.

aurora1
door aurora1 Mar 16, 2021 om 21:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En op tv vraagt men ook maar raak op welke partij gestemd is, en die vragen worden dan ook nog beantwoord. Hoezo geheim?

gerbera
door gerbera - Mar 16, 2021 om 15:29
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Is toch geen probleem dat men het stemgedrag van de 70+ kan volgen, de tellers zullen heus niet naar Rutte of wie dan ook gaan om te vertellen dat deze groep niet op hun cluppie gestemd heeft. En waarom zouden ze deze stemmen "markeren" als men aan de afwijkende kleur van het vakje kan zien dat het een 70+'er was. Mijn vakje heb ik "hemelsblauw" gekleurd,vond ik wel een mooie kleur;-))
Jammer dat u beren op de weg ziet terwijl deze alleen maar in de dierentuin lopen.

mahadma
door mahadma Mar 16, 2021 om 16:01
11569 Antwoorden / 51 Vragen

De dierentuinen zijn dicht nu.

aurora1
door aurora1 Mar 16, 2021 om 21:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heel spits....

gerbera
door gerbera Mar 16, 2021 om 21:40
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Maar de beren zitten daar nog steeds, of zijn ze aan de wandel gegaan en heeft de TS ze toch gezien;-))

mahadma
door mahadma - Mar 16, 2021 om 15:59
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Ik ben 70 min, iedereen mag mijn favo partij weten, en wie zien die enveloppen ? Niemand die iets met die info kan en mag doen, dus lekker belangrijk.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 16, 2021 om 16:10
2095 Antwoorden / Vragen

Net als velen ben ik ook zeer benieuwd naar de analyse van het stemgedrag van 70+, November Oscar Tango????

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 16, 2021 om 16:40
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Niet elke 70 plusser maakt het hokje blauw.
En in het stemlokaal mag het ook met een andere kleur als het maar bij 1 rondje blijft.

diumenge
door diumenge Mar 16, 2021 om 17:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nee hoor.

Stembiljetten zijn ongeldig als:
• De kiezer geen vakje heeft ingekleurd, maar de kandidaat op andere wijze heeft geselecteerd (bijvoorbeeld door middel van een pijl of een omcirkeling);
• De kiezer geen vakje heeft ingekleurd, maar wel op het stembiljet heeft geschreven of getekend;
• De kiezer meer dan één vakje voor de naam van een kandidaat heeft ingekleurd;
• De kiezer iets op het stembiljet heeft geschreven of getekend waardoor mogelijk zijn identiteit te achterhalen is;
• De kiezer een andere kleur dan rood heeft gebruikt bij het inkleuren van een vakje (let op: geldt niet voor briefstembiljetten!);
• De kiezer een ander stembiljet heeft gebruikt dan het stembiljet dat is bestemd voor de aan de orde zijnde verkiezing.

sjjoppy
door sjjoppy Mar 16, 2021 om 18:14
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Ja hoor, de kiezer hoeft het vakje niet blauw te kleuren, mag ook een andere kleur zijn, dat is wat ik schreef.

diumenge
door diumenge Mar 16, 2021 om 18:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De kiezer mag het vakje niet blauw of welke kleur dan ook, behalve rood, kleuren.

sjjoppy
door sjjoppy Mar 16, 2021 om 18:33
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Het gaat toch over briefstemmen?
In het stemlokaal ligt een rood potlood klaar.

tenormin
door tenormin Mar 16, 2021 om 18:54
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Je mocht als thuisstemmer, het ook met rood invullen: en zo geschiedde. ;-)

diumenge
door diumenge Mar 16, 2021 om 18:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat mag nog steeds.

tenormin
door tenormin Mar 16, 2021 om 19:30
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Nee hoor, de "thuis tijd" is over. Morgen mogen hullie ;-) (als je nog piep bent).

gerbera
door gerbera Mar 16, 2021 om 21:34
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Voor het briefstemmen was er ontheffing voor het gebruik van de rode kleur en mijn hemelsblauwe kleur is dus hartstikke geldig.

ro
door ronny530 - Mar 16, 2021 om 16:57
2795 Antwoorden / 41 Vragen

Dat er met briefstemmen iets verkeerd zou gaan was wel te verwachten maar terzijde. Voor zover ik weet worden alle briefstemmen door een apart stembusteam in een afgesloten stembus gedaan en daarna bij de stemmen gevoegd om tot een uitslag te komen. Alle stembus medewerkers die de stemmen gaan tellen opereren onder een strikte geheimhoudingsplicht en alle stembiljetten gaan na tellen tot de definitieve uitslag bekend is een kluis van de gemeente en worden als er geen hertellingseisen zijn na verloop van tijd verantwoord vernietigd. Niemand krijgt na het tellen van de stemmen de stembiljetten nog te zien dus is het stemgedrag van 70 plussers niet na te gaan.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 16, 2021 om 17:13
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Leuk, deze groep was in staat een protest stem uit te brengen en tellen nu toch mee bij een echte Partij!

Als je bij  versturen er een Rood potlood bij moest doen  krijgt  Post NL  vele die uit de sorteer machines vliegen.
Daarom voor deze groep  alle kleuren toegestaan...
Zou  witte Tip Ex ook mogen?

diumenge
door diumenge - Mar 16, 2021 om 17:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Sowieso gaan de briefstemmen een apart proces in, daarnaast staat er heel groot briefstembiljet op.

Stemmen in verkeerde envelop toch geldig, procedure ...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 16, 2021 om 17:45
16885 Antwoorden / 202 Vragen

?? Het briefstembiljet is hoe dan ook gemarkeerd  met de opdruk (in een gekleurde bovenbalk) dat het een briefstembijet is. Op zich is het ook goed om te weten wie er nu per brief hebben en een dus een meting te doen. Ik zie in ieder geval het probleem niet.

Het stemgedrag van iedereen is hoe dan ook bepalend voor de uitslag, hoeveel personen hebben op wie gestemd en welke zijn blanco of ongeldig.

Het individuele stemgedrag qua 'wie is gekozen door die individuele kiezer blijft toch geheim?

Peilingen vooraf geven toch ook verwacht gedrag van groepe aan?

rj
door rjw - Mar 16, 2021 om 18:04
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Leuk dat als er een keer wat anders is dan anders mensen gelijk problemen zien. Kennelijk heeft nooit iemand er bij stil gestaan dat stemmen op de normale manier een heel gedetailleerd beeld geeft van wat de buurt waar het stembureau staat stemt. Bij mij in de stad is er een stembureau per ca. 1500 stemgerechtigden. Aangezien de meeste mensen in hun eigen buurt stemmen krijg je een heel nauwkeurig beeld van de stemgedrag. Daarbij vallen voorkeuren over het stemgedrag van 70-plussers in het niet.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 16, 2021 om 19:38
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als de mensen die Woensdag tussen   20.50 en 21.00 uur stemmen,  dan  is die bovenste van.....
Zelfde als er een  nieuwe stembus komt omdat deze  tussentijds vol zit.

Niet iedereen  vouwde deze op juiste manier en soms is een stem nog zichtbaar door anders te vouwen.

aurora1
door aurora1 - Mar 16, 2021 om 21:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat interesseert de tellers toch helemaal niets? Die hebben het druk met correct tellen en de protocollen van het inleveren volgen.