wo
door wolmot Sep 24, 2010 om 14:17
Geldzaken & recht

Brillen

Hoeveel mensen zijn er door de brillen mafia [edit redactie]?
Je word naar de winkel gelokt met een bril voor € 99 maar gaat niet weg met een bril onder de € 220. Dit noem ik [edit redactie] en weet U hoe ze dat doen? U zoekt een montuur uit voor € 99 en word dan opgemeten om te weten wat voor glazen U nodig hebt. Daarna gaat U afrekenen, en krijgt het advies om niet de standaard gratis glazen van € 79 te nemen maar een iets duurder soort van € 149 deze zijn zogenaamd veel beter. Dan word de rekening opgemaakt.
€ 99 voor het montuur, € 147 voor de glazen, en nog eens € 50 voor ontspiegelen en harden, want de glazen blijken van plastiek te zijn! bij elkaar kost de bril dan € 296 maar je krijg dan € 79 korting dus betaal je € 217.
En daarmee verspeel je het recht op alle extra's die je belooft werden, zoals een tweede bril gratis of een zonnebril op sterkte.
Die € 79 korting is helemaal geen korting maar je zou eigenlijk € 147 - € 79 moeten bijbetalen, zodat je recht blijft houden op alle extra's die ze beloven.

2614 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 24, 2010 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

@wolmot: [edit redactie] vind ik in deze een groot woord. Je bent er immers zelf bij.

Natuurlijk zijn brillen voor € 99,- een lokkertje; dat lukt je alleen als je standaard glazen neemt van -1 of +1.
Maar aangezien de meesten die een bril "nodig" hebben een hogere sterkte hebben, zit je al snel in de wereld van "extra dun, ultra dun, ontspiegeld, etc."

Wat betreft die korting van € 79,- of de gratis 2e (zonne)bril: ook daar heb je zelf voor gekozen. Een tweede bril of zonnebril gaat trouwens wel meer kosten dan € 79,-. Want al krijg je het montuur "gratis", ook die glazen moeten van een bepaalde sterkte en dus ook dikte zijn.

Die voorwaarden die brillenwinkels als Specsaver en Hans Anders hanteren in zulke acties vind ik persoonlijk duidelijk genoeg.

Kortom: Lees hun voorwaarden en/of vraag éérst naar het totale prijzenplaatje voor je ze van alles voor je gaat laten (aan)meten en dan zul je niet voor zulke onaangename verrassingen komen te staan.
En wellicht zul je je minder opgelicht of getild voelen, zodat je niet meer op een vraag/antwoord forum als Kassa bedrijven (want dat zijn het) beticht van [edit redactie].

ve
door verwijderd - Sep 24, 2010 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

En vervolgens breekt dat goedkope montuur na een half jaar door het midden.

[edit redactie] wil ik het niet noemen.
Ze bieden goedkoop een bril aan, die bijna niemand wil hebben.

ve
door verwijderd - Sep 24, 2010 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het moge hopelijk duidelijk zijn dat de 99 euro bril alleen een basis-model is. Als je zelf iets anders kiest (want een advies is geen verplichting) dan geldt uiteraard de prijs van €99 niet. Dat is geen [edit redactie], dat is gewoon de klant verleiden tot een duurdere aankoop, niks mis mee, want je zegt zelf die goedkope kwaliteit niet te willen, dus dan wordt het gewoon duurder. Niks aan de hand.

ve
door verwijderd - Sep 24, 2010 om 15:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo wolmot,

Tja, ze bieden een bril aan voor €99 met 'standaard' glazen en als je die dan ook neemt, dan betaal je ook niet méér dan €99. Als jij er dan voor kiest om duurdere glazen te nemen en dan ook nog eens gehard en ontspiegeld, dan moet je niet raar opkijken dat zo'n bril opeens een stuk duurder wordt. Daar kies je dan toch zelf voor?
Om dan maar meteen [edit reactie] te roepen gaat dan wel erg ver.

En er lopen natuurlijk ook verschillende acties en je kunt die acties niet allemaal gaan combineren. Dus als je gebruik maakt van de actie 'Een montuur voor €99 en standaard glazen gratis', dan kun je niet óók nog eens gebruik maken van de actie 'tweede bril gratis' of 'zonnebril op sterkte'?
Wou je soms de winkel uitlopen met drie brillen in je zak voor €99?

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Sep 24, 2010 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

wolmot

Je schrijft: Hoeveel mensen zijn er door de brillen mafia [edit redactie]?

Of hier sprake is van een brillenmaffia die klanten [edit redactie], kan ik niet beoordelen. Wel weet ik, dat niet veel consumenten met een 99-euro-bril de winkel uitgaan.
Als je dan toch een kwalificatie wilt geven van dit verschijnsel, dan vind ik dat een lichte vorm van "misleiding" hier beter past.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 24, 2010 om 16:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook van misleiding is geen sprake, als jij met een €99 bril de deur uit wil gaan, dan gebeurt dat gewoon.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2010 om 04:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Weet je wat z'n montuur van € 99 waard is > € 15 + de glazen (die niet eens van glas zijn) van € 79 die hooguit € 69 verkoop zouden mogen kosten. En die extra's zou je krijgen als je een montuur van minimaal € 99 zou nemen! inclusief glazen.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2010 om 04:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op vrijdag 24 sep 2010, 15:13: Hallo wolmot,

Tja, ze bieden een bril aan voor €99 met 'standaard' glazen en als je die dan ook neemt, dan betaal je ook niet méér dan €99. Als jij er dan voor kiest om duurdere glazen te nemen en dan ook nog eens gehard en ontspiegeld, dan moet je niet raar opkijken dat zo'n bril opeens een stuk duurder wordt. Daar kies je dan toch zelf voor?
NEE DAAR KOOS IK NIET VOOR, die werden me min of meer door de strot geduwd! En ik had ook niet voor plastiek glazen gekozen, die daarom ook nog eens gehard moesten worden!
Om dan maar meteen "[edit redactie]" te roepen gaat dan wel erg ver.

En er lopen natuurlijk ook verschillende acties en je kunt die acties niet allemaal gaan combineren. Dus als je gebruik maakt van de actie 'Een montuur voor €99 en standaard glazen gratis', dan kun je niet óók nog eens gebruik maken van de actie 'tweede bril gratis' of 'zonnebril op sterkte'?
Wou je soms de winkel uitlopen met drie brillen in je zak voor €99? Wie heeft het hier nu in 1 keer over drie brillen?

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Sep 25, 2010 om 09:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@wolmot:

Om te beginnen, als jij je laat 'oml*llen' om iets duurders te kopen dan waar je eigenlijk voor komt, dan is dat jouw beslissing. Zoals ook al door anderen geschreven, er is niemand die je een pistool tegen je hoofd drukt. Dus als jij kiest voor een bril voor €99 met 'standaard' glazen, dan kun jij de winkel uitlopen met een bril van €99 met 'standaard' glazen.
Verkooppraatjes om je wat 'duurders' te laten kopen zijn al zo oud als de weg naar Rome, daar is niets nieuws aan.

Verder schrijf je zelf dat je door de aankoop van de duurdere bril, en ik quote even:

"En daarmee verspeel je het recht op alle extra's die je belooft werden, zoals een tweede bril gratis of een zonnebril op sterkte."

Dus blijkbaar wilde je niet alléén die bril van €99, maar ook nog andere extra's. (misschien niet 3 brillen, maar dan toch wel 2 .......)

Freya

ve
door verwijderd - Sep 25, 2010 om 10:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is allemaal al gezegd. Wolmot wil gewoon alleen gelijk krijgen en flink schoppen tegen de brillen-ketens. Ruimte voor enig realisme is er niet.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2010 om 18:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ach het is met brillen het zelfde als met andere medischse hulp middelen, mensen die dit nodig hebben kunnen er gewoon goed voor betalen, dit is misbruik maken van een situatie, vandaar dat de zorgverzekereringen nog duurder worden.

Mvrgrt Nico