janvantricht
door janvantricht Sep 8, 2012 om 15:07
Geldzaken & recht

BTW verhoging en extra prijsaanpassing

Let even op de volgende discussie via e-mail, het gaat over een van de Nederlandse providers:

Een tariefsverhoging als gevolg van de gestegen btw per 1 oktober komt niet als een duveltje uit een doosje en is op zich begrijpelijk.

Wat ik niet zo goed begrijp is, dat het nieuwe tarief moet worden afgerond en vooral niet dat die afronding naar boven is uitgevallen. Een tarief van € 51,50 (inclusief 19% btw) is volgens mij een tarief van € 52,37 (inclusief 21% btw). Maak er € 52,25 van, ook een mooi bedrag en scheelt maar 12 cent, terwijl de verhoging 13 cent is.

Ik erger mij beslist niet aan lelijke bedragen op mijn factuur hoor, dus daar kan het niet aan liggen. U gaat mij toch niet vertellen, dat de gelegenheid wordt aangegrepen om dan gelijk maar een stukje meer winst in te calculeren? Uw tarief was toch begin dit jaar al aangepast? Mag dit allemaal maar zo? ik ga toch maar eens te biecht bij consumenten=organisaties.
Als elk bedrijf en winkel zich zo gaat opstellen, dat in combinatie met mijn steeds minder waard wordende pensioen, dan ben ik gauw koopman af, om het zo maar eens te zeggen.

Ik krijg van u vast een brief met "foutje, bedankt"?

De eerste keer dat tussentijds wordt aangepast en dat doet u exact op 1 oktober, in de veronderstelling dat de klant toch niet narekent....
In de aankondiging wordt dit niet genoemd, toch???

Omdat Jullie product op zich goed is blijf ik gewoon. Maar deze actie verdient niet de schoonheidsprijs!!!!

Jammer.....

Die brief met "foutje bedankt" kwam er dus niet, wel het volgende antwoord:

Hartelijk dank voor uw e-mail waarin u vragen heeft met betrekking tot de prijs verhoging.

De door u gemaakte rekensom klopt. XMS heeft er echter voor gekozen om op de BTW verhoging een afrondingscorrectie door te voeren om uit te blijven komen op ronde bedragen. Dat wil zeggen dat we alle pakket- en optieprijzen willen laten eindigen op , 95; ,00 dan wel ,50. Dit maakt de facturen voor onze klanten en onszelf een stuk overzichtelijker. In een aantal gevallen betekent dat niet de volledige verhoging wordt doorgevoerd in de nieuwe prijs, in andere gevallen betekent dat de gewijzigde prijs iets hoger wordt dan alleen het doorvoeren van de btw verhoging (eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het bij iets meer pakketten en opties een lichte verhoging betekent). Over het algemeen gaat dit echter om (zeer) kleine bedragen.

Wij vertrouwen erop u voldoende te hebben geïnformeerd.

Dat wordt weer opletten met z'n allen per 1 oktober. De leverancier doet het voor een mooiere factuur, ook voor de klant!!!! Als de vos de passie preekt, boer let op je kippen!!

471 4 Rapporteer

sonjaatje
door sonjaatje - Sep 8, 2012 om 15:14
1961 Antwoorden / 1 Vragen

52,37=52,37 niks meer en niks minder. Afronden op hele bedragen slaat nergens op. Maar ja, uiteraard is het in het voordeel van het bedrijf.
Als ze zo graag hele bedragen willen dan maken ze dr toch 52 euro van:-))

jo
door jorisw - Sep 8, 2012 om 15:55
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als de verhoging meer is dan alleen de BTW verhoging kan je altijd je contract opzeggen.

sc
door scooterdealer - Sep 9, 2012 om 22:45
15 Antwoorden / 0 Vragen

bleef het daar maar bij, er wordt weer eens een domme regeling ingevoerd door de overheid.
Er zijn bedrijven die een voorraad moeten hebben en daarover is btw 19% voldaan en ook weer terug ontvangen maar de btw tussen de inkoop en verkoop is 2% hoger nee dus er komt over de inkoop ook 2 % dus de ondernemer komt te kort dus zal zijn producten hoger uit laten komen dan 4% daarnaast wordt de inkoop ook duurder gemaakt door de importeurs want ook hun moeten nu voor hun handel meer btw afstaan ik denk als ik het goed doe dat over 10 euro gewoon een euro bij komt. net als de brandstof deze gaat nu omhoog maar straks ook de btw er nog eens over. lekker geregeld de consument gaat hierdoor minder uitgeven waardoor er meer werkeloosheid gaat ontstaan. Pppfff wat een kl.... gedoe met die euro. gooi die btw naar 16% en bedenk dat je beter 1000 en 10cent kan hebben dan 100x 20cent.

sc
door scooterdealer - Sep 9, 2012 om 22:48
15 Antwoorden / 0 Vragen

ik kan niets aanpassen ik bedoel dus === 1000x 10 cent dan 100x 20 cent