door wilmar_1 Feb 26, 2006 om 13:01
Geldzaken & recht

Buurman wil lek niet repareren

mijn buurman heeft een lek in zijn schuur. daardoor is er bij ons een grote natte plek te zien. we zijn al aan de deur geweest om hem te vertellen dat hij een lek heeft. hij wist ervan en zou het gaan repareren. ondertussen is er nog steeds niet gebeurt en onze muur word er ook niet mooier op.

wat zijn onze rechten als de plek lelijk blijft of evt scheuren gaat. kunnen we hem verplichten om het lek nu te repareren??

8912 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 26, 2006 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wilmar,

u heeft wel een paar "probleempjes" zo te lezen.....

De schade tengevolge van de lekkage bij de buurman is m.i. inderdaad op hem te verhalen.

U kunt er toch niets aan doen dat er bij hem lekkage is.....

Probeer eerst eens is goed overleg de zaken op een rijtje te zetten. Mogelijk dat hij ook wel inziet, dat u hier helemaal niets aan kunt doen.

U moet wel proberen om de (gevolg)schade zo klein mogelijk te houden.

Mocht hij toch moeilijk doen, bezoek eens een bureau voor rechtshulp en leg dit (buren)probleem eens voor. Het eerste bezoek is meestal gratis.

Mocht er iets constructiefs gaan scheuren, zou ik ook naar de gemeente gaan en daar informeren hoe te handelen. Ik vermoed dat Bouw- en Woningtoezicht dan wel komt kijken.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Feb 26, 2006 om 18:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aanvulling op Woningbouw wetswinkel OF OMBUDSMAN

ve
door verwijderd - Feb 27, 2006 om 17:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn een paar mogelijkheden.

Ten eerste: je buurman er (nogmaals) op aanspreken

Ten tweede: je eigen verzekering aanspreken. die zullen dan via een sommatie je buurman aansprakelijk stellen voor schade die door hen uitgekeerd moet worden aan jou als verzkerde.

Ten derde: een bureau voor rechtshulp een brief laten sturen.

Als een gesprek niet helpt heft methode twee meestel wel het gewenste effect. Hij zal de brief doorsturen naar zijn WA verzekering welke dan weer bij hem aan de bel gaat trekken om hun schade te beperken.

Sukses.

ve
door verwijderd - Feb 27, 2006 om 17:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

 Die vraag heeft u nog niet zo lang geleden al eerder gesteld.
Als u na die eerste keer met 'buurman'gepraat heeft dan is het nu tijd voor een aangetekende brief waarin u het aansprakelijk stelt voor alle schade die veroorzaakt wordt door het niet, of niet tijdig repareren van het lek dat door u aan de desbetreffende persoon is gemeldt.

De vrije vogel

ve
door verwijderd - Feb 27, 2006 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ De vrije vogel,

Volgens mij is dit de eerste keer dat Wilmar deze vraag stelt.

@ Wilmar,

Ik zou inderdaad nog eens bij hem langsgaan en duidelijk maken dat het
binnen een bepaalde termijn opgelost moet zijn, zoniet, dat je dan je
verzekering inschakeld en dat alle schade die je mogelijk hebt of
krijgt op hem zult verhalen.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2006 om 01:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Typisch geval van nalatigheid, waarvoor de Hoge Raad ik meen in 1929 een uitspraak heeft gedaan Lindenbaum/Cohen arrest. In dat geval wilde een dame de kapotte waterleiding niet laten maken en de drukkerij eronder had voortdurend wateroverlast. Toendertijd was in ons rechtssysteem alleen geregeld dat iemand voor een als doen te beschouwen handeling jegens een derde aansprakelijk kon zijn. Vanaf dit beroemde arrest van de HR is ook het nalaten van een noodzakelijke reparatie als onrechtmatige daad te beschouwen.

In casu, uw buurman is aansprakelijk voor uw schade en desnoods kunt u herstel via gerechtelijke weg (kantonrechter) afdwingen en schadevergoeding eisen. Bij schuren die aan elkaar grenzen kan het verstandiger zijn om de loodgieter het gehele dak te laten checken en herstellen waar nodig.

Bij vorst kan de gevolgschade aan dakcoating en muur toenemen. Als de muur niet voorzien is van pleisterwerk dan zal de huidige gevolgschade in uw schuur wel meevallen.