il
door iljak Jul 8, 2021 om 17:13
Geldzaken & recht

Certificaten Triodos

Een jaar geleden, we zaten toen nog in een pandemie, werd terecht een klacht op dit forum geuit over stilleggen handel triodos certificaten. Het bevriezen van het vermogen van de klant, dwz je  kunt als klant niet meer aan je geld komen (laat de impact hiervan even goed op u i nwerken svp) komt alleen voor bij banken die failliet zijn gegaan (DSB bank), en dan nog was het daar beter geregeld, want je kon in ieder geval je bankrelatie beeindigen en de Nederlandse Bank stond garant tot 100.000 euro. Met welk buitengewoon onrecht hebben we hier momenteel te maken bij de Triodos bank?
1. je kan de bankrelatie niet beeindigen want de bank heeft je tegoeden bevroren
2. gepensioneerden en kleine ondernemers die hoopten bij deze 'duurzame' bank verantwoord te beleggen kunnen fluiten naar hun centen en leven arm als een kerkrat omdat ze bij deze oh zo fijne verantwoorde bank niet meer aan hun geld k unnen komen
3. het gaat dus om de belegging in triodos certificaten he beste mensen, het gaat hier niet om een risicovolle belegging, maar om certificaten in de bank zelf, laten we zeggen qua risicoprofiel nihil
4. de bank ondertussen presenteert al jaren zijn gunstige cijfers, wat is dan de reden om nog steeds deze certificaten te bevriezen
5. de aandelenkoersen gaan momenteel door het plafond, het aloude argument van triodos 'corona crisis' is inmiddels al lang n iet meer legitiem
6. als de handel weer wordt vrijgegeven (wij weten niet of dit ooit gaat gebeuren, wij achten een faillisement van deze 'bank' meer voor de hand liggend, wordt dit zogenoemd gereguleerd gedaan dwz per week 1000 euro. Iemand met een gemiddeld vermorgen bij triodos -dat is 50.000 euro- moet  dus een jaar lang iedere week een verkoopopdracht geven. Mensen dien toch je klacht in bij triodos en het kifid. schrijf naar zembla of kassa maar onderneem iets tegen dit grote onrecht

3420 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 8, 2021 om 17:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan doet u dat toch? Een klacht indienen waar u maar wilt.

ju
door juliomariner - Jul 8, 2021 om 18:13
1330 Antwoorden / 2 Vragen

wie is wij? (in punt 6)
Persoonlijk heb ik geen enkel vertrouwen in een bank die is opgezet door mensen met een antroposofische achtergrond maar wel allerlei constructies heeft opgezet in belasting paradijzen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 8, 2021 om 23:21
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Iljak,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Om hoeveel geld gaat het?

Heeft Triodos de voorwaarden plotseling veranderd?

Heeft u uw klacht al eens gemeld bij de Autoriteit Financiële Markten(AFM)?

Zo ja, wat is hun reactie?

justmeagain
door justmeagain Jul 9, 2021 om 00:43
623 Antwoorden / 8 Vragen

@ga wat maakt het verschil of het om 50.000 of 150.000 euro gaat. Met meer geld krijg je echt geen privileges bij deze bank.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 9, 2021 om 03:18
1781 Antwoorden / 31 Vragen

@Justmeagain,

Als het bedrag te hoog is, is er geen sprake meer van een consumenten topic.

Ho
door Hommer Jul 9, 2021 om 06:37
30 Antwoorden / Vragen

@GA, want een consument met veel geld is wat u betreft geen consument meer?
Dus als u de loterij wint en zeg honderd duizend euro heeft bent u geen consument meer?
Hier is TS toch niet mee geholpen?

diumenge
door diumenge Jul 9, 2021 om 08:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@GA, grappenmaker. Waar ligt de grens dan wanneer iets geen consumentenprobleem meer is omdat het een rijke consument is?

Donuts
door Donuts Jul 9, 2021 om 08:48
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@diumenge: was het maar als grapje bedoeld... Te triest voor woorden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 9, 2021 om 03:22
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Iljak,

Ik heb mij toch nog even verdiept in deze kwestie.

Er is een vereniging van beleggers :VEB.

Misschien kunt u gezamenlijk stappen ondernemen?

Ik twijfel of dit geen ondernemers kwestie is omdat u geen bedrag noemt......

Donuts
door Donuts Jul 9, 2021 om 08:51
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Hahaha, u heeft een Google search gegeven, dat noemt u 'verdiept in deze kwestie'?

panter22
door panter22 - Jul 9, 2021 om 08:29
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt gegokt met gemiddeld €50.000 en dan moet Zembla of Kassa er voor zorgen dat je je geld terugkrijgt?
En nog gratis ook?
Als het mis gaat met die bank dan is er straks vast wel een advocatenkantoor die zich hiermee gaat bemoeien.
Die werkt uiteraard niet gratis.
Wat is hier het onrecht. Beleggen brengt risico's met zich mee. Dat weet je van te voren. Maar je hebt de keus gemaakt om te beleggen. Het risicoprofiel van deze belegging was laag, maar niet nihil.
https://www.consumentenbond.nl/geldgids/geldgids-uitgelicht/triodos-certificaten