es
door estestpro Oct 13, 2011 om 13:07
Geldzaken & recht

China

China met een onterechte zwakke munteenheid, de yuan, zuigt de westerse economieen leeg, met alle depressie verschijnselen daaraan verbonden, ook in ons land. Bijna alles wat je koopt is "made in China", ten koste van en groeiend aantal werklozen, binnen en buiten Europa.
En dat omwille van de laagste prijs. Wanneer beseft de koper de keerzijde van deze medaille ?

6100 20 Rapporteer

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 13, 2011 om 13:26
842 Antwoorden / 1 Vragen

Het is allemaal de schuld van de buitenlanders! En van de banken! O, en vergeet de multinationals niet, die hebben er ook schuld aan! We moeten met z'n allen een muur om ons heen bouwen, maar niet te stevig want dan kunnen we altijd nog besluiten om afvallige provincies buiten te sluiten!!

vladja
door vladja - Oct 13, 2011 om 13:29
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Volgens mij loop je tientallen jaren achter.

De yuan is geen zwakke munt meer en de explosieve groei van de Chinese economie is een van de steunpilaren waarop het westen momenteel overeind blijft.

Made in China staat al tijden op heel veel producten. Jaren geleden hebben de westerse producenten (Philips etc.) hun productie-eenheden in het westen al gesloten verplaatst naar de lage lonen landen.

Made in Holland? Is dat nog ergens te koop?

Vladja

vladja
door vladja - Oct 13, 2011 om 13:35
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=naitsoezn schreef op donderdag 13 okt 2011, 13:26]Het is allemaal de schuld van de buitenlanders! En van de banken! O, en vergeet de multinationals niet, die hebben er ook schuld aan! We moeten met z'n allen een muur om ons heen bouwen, maar niet te stevig want dan kunnen we altijd nog besluiten om afvallige provincies buiten te sluiten!!

Welke buitenlanders????????????

Vladja

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 13, 2011 om 13:38
842 Antwoorden / 1 Vragen

Ruim honderd jaar geleden waren 'ze' al bang dat machines al onze banen zouden inpikken. En guess what? Die machines hebben ons juist werkgelegenheid opgeleverd.

De globalisering (die zoals Vladja aangeeft inderdaad al een poos aan de gang is) kost 'ons' echt niet meer dan het oplevert hoor. Bovendien, wat denk je dat er zou gebeuren als de productie van alle import-producten (uit lage lonen landen) naar Nederland verplaatst zou worden? Dan zitten hier in no-time (weer) gastarbeiders omdat er in Nederland te weinig mensen zijn die dit werk willen/kunnen doen...

valerius-2
door valerius-2 - Oct 13, 2011 om 14:23
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Waarom mag een ander land geen export hebben. Duitsland en Nederland doen niet anders je zult tochook op kwaliteit kopen en die is overal niet het zelfde. En hoe moet je anders die grote mensen massa te eten geven. Zij willen ook meer dan hun ouders net als in elk ander land.

tdehond
door tdehond - Oct 13, 2011 om 14:40
4744 Antwoorden / 9 Vragen

discussie steller
Ik maak me momenteel meer zorgen over de bergen euro's die verdampen richting zwakker euro-landen.

Udate voor u over de econonie in China:
klik hier

haarp
door haarp - Oct 13, 2011 om 19:41
514 Antwoorden / 62 Vragen

De chinezen kopen al jaar en dag en zeker met de crisis veel onroerend goed, bedrijven, aandelen en grond op in het westen. Deze Chineze investeringen zullen ons hard treffen in de toekomst.

rj
door rjw - Oct 13, 2011 om 23:34
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Eigenlijk zegt TS dat het niet eerlijk of niet gewenst is dat andere landen ook een hogere welvaart willen krijgen. Kennelijk hebben alleen westerse landen daar recht op.....

conny2
door conny2 - Oct 14, 2011 om 07:44
256 Antwoorden / 4 Vragen

Bij welke producten heb je dan een keus tussen made in china en made in holland?

jantom
door jantom - Oct 20, 2011 om 12:55
377 Antwoorden / 0 Vragen

Wat gebeurt is het gevolg van de strategie van "onze" bedrijven: besparen op loon- en andere kosten door de productie over te hevelen naar landen als Thailand, Taiwan, Maleisië, Filipijnen, Vietnam en China.
Ik meen dat USA enkele decennia geleden met dat soort van "werkoverdracht" is begonnen.
Het is niet de schuld van China maar van "het Westen".
Als ik een Tomado aardappelschilmesje koop staat daar Made in China op. Daar moeten we mee leren leven. Het probleem is dat er nu zoveel uit dat land komt.. Dat land wordt nu geteisterd door de gevolgen van de concentratie van fabrieken met al hun uitstoot, slechte werkomstandigheden en noem maar op.
Philips heeft ook al tijden geleden het grootste deel van zijn productie overgebracht. Lampen worden volgens mij niet meer hier in NL gemaakt.
Ik ga ervan uit dat door het handelen van bedrijven (productie overbrengen naar goedkope landen en daardoor het scheppen van werkloosheid) de problemen die er nu zijn, zijn ontstaan.
Dat alles vooral omdat de aandeelhouder geld wilt zien. Het komt allemaal neer op hebzucht.

lo
door loesje_ - Oct 20, 2011 om 13:31
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=naitsoezn schreef op donderdag 13 okt 2011, 13:26]Het is allemaal de schuld van de buitenlanders! En van de banken! O, en vergeet de multinationals niet, die hebben er ook schuld aan! We moeten met z'n allen een muur om ons heen bouwen, maar niet te stevig want dan kunnen we altijd nog besluiten om afvallige provincies buiten te sluiten!! Een soort chinese muur?

ha
door harryromijn - Oct 20, 2011 om 13:58
272 Antwoorden / 0 Vragen

Wat weet Jan Klompema uit Wijsvingeradeel het toch weer beter: hoe alles aan "Hulie" ligt en "Zullie" allemaal zakkenvullers zijn. Maar op het moment dat de Chinese asperges van Holco bij Aldi goedkoper zijn dan die uit Venlo, bij Zeeman het Chinese bloesje goedkoper is dan uit Portugal, en bij Mediamarkt de Chinese electronica toch goedkoper is dan de Duitse, dan kiest IKKE weet voor zichzelf, en koopt goedkoop op korte termijn. Dat de eigen werkgelegenheid daar nog verder mee wordt ondergraven, is dan een worst.
De Chinezen werken zich het laz..rus, terwijl hier heel veel handophouders de overheidsruif mee leegeten. Hoe zei Wim Kan het 30 jaar geleden: "de Nederlandse lijfspreuk: Je Maintiendrai ofwel: ik hou mijn hand op". Die Chinezen zien wel door hun eigen keiharde inspannign hun koopkracht jaar-tot-jaar met 10-15% toenemen. Ook in de binnenlanden: de buffel is massaal ingeruild voor het tractortje, en overal zie je TV antennes of schotels met 30-50 programma's, incl diverse buitenlandse.

ad
door ad5 - Oct 20, 2011 om 14:11
11 Antwoorden / 3 Vragen

Goed gezegd harryromijn.

Chinezen hebben een totaal andere mentaliteit en denken verder vooruit als ons westerlingen. Chinezen vragen zich niet af hoeveel vrije dagen ze hebben maar hoeveel dagen ze kunnen werken.
Ik erger mij mateloos aan onze kortzichtigheid in vele besluiten die we nemen en op de lange termijn gaan die je een keer opbreken.
Die termijn lijkt er nu aan te komen?

an
door ankhor - Oct 20, 2011 om 14:12
122 Antwoorden / 0 Vragen

Wij kopen hun spullen, zij worden rijker, zij kopen ook weer spullen, en
een deel daarvan van hier, varkensoortjes poten ,en nog iets, staartjes dacht ik, zijn lekkernijen
in China, bij ons afval, de prijs voor deze 'lekkernijen' kan hoger oplopen dan
wat je hier voor een varkenhaasje moet betalen, Dus gouden tijden voor de varkensboeren, dus het is niet allemaal slecht.
Waar ik meer last van heb is de EU, En de instroom van werkemers die
voor een appel en een ei kunnen,/willen/moeten werken, dan van die hele chinese
economie.

te
door teo - Oct 20, 2011 om 14:29
82 Antwoorden / 30 Vragen

China is het paradijs voor kapitalisten: veel geld verdienen door collective uitbuiting, mogelijk gemaakt door de knechting van het volk (consumenten) door nb.een comunistisch regime.
Omdat dit uit economische belangen van buitenaf getolereerd wordt kan dat alleen veranderen door een revolutie van binnenuit.
Zelfs nederlandse schrijvers houden daar hun bek om hun oplage te beschermen.
Dus blijf gewoon je sokken kopen en zeg tegen de vakbonden dat ze loonsverlaging eisen voor het behoud van de werkgelegenheid.

amj2008
door amj2008 - Oct 20, 2011 om 15:25
13 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=estestpro schreef op donderdag 13 okt 2011, 13:07]China met een onterechte zwakke munteenheid, de yuan, zuigt de westerse economieen leeg, met alle depressie verschijnselen daaraan verbonden, ook in ons land. Bijna alles wat je koopt is "made in China", ten koste van en groeiend aantal werklozen, binnen en buiten Europa.
En dat omwille van de laagste prijs. Wanneer beseft de koper de keerzijde van deze medaille ?

Nu het punt is dat we zelf die fout hebben gemaakt, kijk de VS is een oorlogsindustrie geworden en die worden gefinanciëerd door ons, zodat we alles op één kaart hebben gezet met gevolg dat door een verkeerd beleid iz lenen van kapitaal nu de afrekening komt, snap je? Als je geld leent moet je dat op een gegeven moment terugnetalen en dat juist hebben wij en de VS n iet gedaan.
China heeft daar handig gebruik van gemaakt en heel het Verre Oosten door alles te kopiëren en een beetje vreanderd aan en ons stukken goedkoper aan te bieden. Wat nu?
Er is geen branche die niet wordt getroffen. Gaan we failliet?
Nu als we zo doorgaan door iedereen financiëel te steunen , zeker ja...
Alleen door stringente regels kunnen we nog, ik zeg nog, het pleit winnen, anders neit.

mu
door musicxpert - Oct 20, 2011 om 19:26
16 Antwoorden / 4 Vragen

We kunnen van alles gaan verzinnen over wie nu de schuld is van alle crisissen en hoe we die weer op moeten lossen, maar volgens mij is er maar één schuldige aan te wijzen voor de meeste ellende op de wereld. Dat is de ongelijke manier waarop onze samenleving is gebouwd. Met als fundament uitbuiting. Het kapitalistische systeem. Een samenleving met ongelijkheid als basis, met het recht van de sterkste, kan natuurlijk nooit gezond zijn. Kijk maar om je heen.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 20, 2011 om 22:01
2154 Antwoorden / 7 Vragen

In China verdient een arbeider ongeveer 1 euro per dag.
Enkele jaren geleden bouwde Mercedes Benz in China een autofabriek waar uitsluitend en alleen het grootste en duurste model wordt vervaardigd.
Uitsluitend bedoeld voor Chinese kopers.
Een hele autofabriek.
Echt niet voor die mensen die 1 euro per dag verdienen !
Zo gaat dat in China, superrijk of 1 euro.
De reden dat het koper van de kerk en van de spoorbaan wordt gestolen komt uitsluitend omdat China een enorme vraag naar koper heeft.
Er is daar zoveel vraag naar metalen dat de wereldprijs voor gebruikte metalen enorm is gestegen.
En ondanks dat een arbeider in China maar 1 euro per dag verdient zijn er nu al fabrieken die hun productie naar Vietnam verplaatsen.
Nog goedkoper !

toolboy
door toolboy - Oct 20, 2011 om 22:19
965 Antwoorden / 40 Vragen

Achh gossie.
Hier zijn wij niet schuldig aan.
Wij willen allen niet het zelfde hebben als de buurman.
Wij zijn geen verwend volkje Toch!!

Die gasten hebben gewoon ingespeeld op onze verwende wensen.
En krijgen nu omdat wij teveel hebben uitgegeven de deksel op hun kop.
Steek de hand in eigen boezem.

ma
door manwijf - Oct 22, 2011 om 15:30
574 Antwoorden / 1 Vragen

De vraag was of wij beseffen dat deze medaille een keerzijde heeft. Ik denk dat de meeste mensen zich dat niet realiseren en het de rest spijtig genoeg niet interesseerd. Het zal mijn tijd wel uitduren, maar ik maak me grote zorgen voor de toekomst! Het zal niet de eerste keer zijn, dat welvarende landen ten onder gaan en aan de bedelstaf geraken. Hoe we bv. al die monden gaan voeden is ook nog heel onduidelijk, om over het milieuprobleem maar helemaal niet te praten. Als we ons nu al zorgen maken over een beetje zure regen, wat moet het dan wel niet als heel China en India gaat autorijden? Wij zeiden vroeger al "wacht maar tot ze in China gaan bewegen". Krijgt mn vader toch nog gelijk.
Als die massaal op vakantie komen naar Europa wordt de voertaal ongetwijfeld Chinees en staan er hier straks alleen nog maar Chinese restaurants. Niet? Kijk eens naar Turkije of Joegoslavie die overspoeld worden door Russen. Nu al overal Russische menukaarten. Daar willen wij straks echt niet meer heen. Met een invasie van Chinese, Indiers en Russen met een dikke knip staan wij achteraan. Wedden? En dat gaat niet heel lang meer duren. Bang? Heel erg!