mi
door micnow Oct 6, 2004 om 17:29
Geldzaken & recht

Computer belt stiekem tijdens internet naar een betaaldnummer

Hallo geachte,

Deze maand ben ik ontzettend geschrokken van mijn telefoonrekening van KPN. Hier stond een bedrag van 83,00 op vermeld naar een door ons onbekend nummer. Toen wij KPN hierover belden vertelde deze dat het naar een betaald nummer in het buitenland was wat wij niet gebeld hadden. De telefoniste zij dat er waarschijnlijk een programmaatje op onze computer was geplaatst die uit zichzelf inbeld zonder dat wij dat weten.

Mijn vraag is of iemand weet of je deze gemaakte kosten moet betalen of niet?

1071 24 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 6, 2004 om 18:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

In principe heb je ergens een keer "Ja" gedrukt toen er werd gevraagd of het betreffende programma op je computer mocht worden gezet. Derhalve ben je zelf verantwoordelijk.

Maar omdat dit een relatief nieuw probleem is wil de KNP nog wel eens de hand over het hart strijken. Overigens is dit in het verleden alleen gebeurd bij hele hoge bedragen (een paar honderd euro enzo).

Hier zul je dus wel zelf achteraan moeten. Daarvoor moet je natuurlijk wel kunnen aantonen dat het ook zo gegaan is. Daarvoor zul je eerst moeten weten of het ook daadwerkelijk zo is dat het door een inbelprogramma (dialer) wordt veroorzaakt. Dit is uitstekend te zien aan de hand van Hijack This (http://www.majorgeeks.com/download3155.html). Download dit programma, laat het scannen en plaats de log ervan hier als antwoord op mijn antwoord. Ik of Enterprise kunnen aan de hand ervan bekijken wat er allemaal loos is.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2004 om 19:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ter aanvulling bijgaande links van dialerbedrog.nl en dialerdetect.nl
Groet en succes,
Enterprise.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2004 om 21:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is ons vorig jaar ook overkomen terwijl wij ADSL hebben. KPN zegt dat er dan nog een netwerkkaart aangesloten staat die apart uitgezet moet worden ondanks dat wij hem zelf nooit meer gebruiken. Rekening moest gewoon betaald worden ook na protestbrief. Hieraan zou veel meer bekendheid moeten worden gegeven. Probleem bestaat blijkbaar al jaren.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2004 om 21:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Veel mensen vergeten nadat ze ADSL hebben aangesloten om de telefoonkabel die nog in de modemkaart zit eruit te trekken of de modemkaart uit te schakelen.
Maar sommigen gebruiken naast hun ADSL-verbinding ook nog de inbelverbinding voor bijvoorbeeld faxen of telebankieren.

Enterprise.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2004 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tiger,

Die gluiperds hebben het zo gedaan dat het niet uitmaakt of je nu op ja of nee klikt.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2004 om 22:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat zou kunnen maar twee dingen daarover:

  1. je moet daarvoor wel op behoorlijke slechte sites komen en dat gebeurt niet zomaar

  2. het hoeft je niet te overkomen. Het is mij nog nooit overkomen en velen met mij ook niet. Het is ook een kwestie van opletten. En als je het gevoel hebt dat je iets op je computer hebt staan dan moet je ook handelen. Als je een modem verbinding hebt dan hoor je toch gewoon dat ie contact maakt met internet.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2004 om 22:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mee eens tigertje, ik wil hier alleen aan toevoegen dat degenen die de dialers maken zo slim zijn om er een scriptje in te stoppen die het geluid van de modem uitzet...

Groet,
Enterprise.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2004 om 22:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voila, dat wist ik dan weer niet. Laat onverlet dat je je op ongure sites moet begeven wil je eraan komen.

En daarbij vind ik, maar dat is persoonlijk, dat je gewoon elke week je PC moet scannen op dit soort ongein. Dat doe ik zelf ook om zulke ellende te voorkomen of er in elk geval op tijd bij te zijn.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2004 om 22:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal mee eens...!

ve
door verwijderd - Oct 8, 2004 om 16:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag,

Ja ik heb er ervaring mee, via google ben ik er achter gekomen dat het een telefoonnummer betrof van Colt Telecom,

Ik heb contact gehad met het bedrijf en het volgende emailwisseling heeft plaats gevonden, ik moet zeggen dat ze erg traag reageerden.. inmiddels 4 maanden geleden maar het lijkt opgelost te worden..  succes, hieronder staat de mail en adres

Geachte heer Hollanders

Naar aanleiding van uw telefonische klacht d.d. juli 2004 informeer ik u dat COLT Telecom de ontstane situatie ten zeerste betreurt.

Wij hebben geruime tijd geleden contact opgenomen met de gebruiker van nummer 0906-265868X en deze dringend verzocht d.m.v. sanctie maatregelen uw klacht op te lossen . Deze partij heeft de ontvangst van uw klacht bevestigd en heeft  voor de verdere afwikkeling  een specificatie van uw telefoonnota nodig. Om de eigenaar van het betreffende 0906 nummer ook in staat te stellen de kosten te vergoeden vragen wij u uw Bankrekening informatie inclusief de Internationale bankcode (BIC/STIC/IBAN) te verschaffen. Deze informatie kunt u ons per mail toesturen maar u kunt ook afwachten tot deze partij binnenkort kontakt met u opneemt en u schriftelijk verzoekt deze informatie te sturen.

COLT-Telecom heeft een bemiddelende rol en stelt alles in het werk om deze klacht zo snel als mogelijk op te lossen. Daarentegen zijn we niet verantwoordelijk voor de geleden schade. Mocht de betreffende partij binnen 2 weken nog geen aktie ondernomen hebben en de kosten niet vergoeden dan kan COLT Telecom in zo'n geval een voorschot uitbetalen.

Tenslotte verzoek ik u vriendelijk ervoor zorg te dragen al het mogelijke te doen om herhaling te voorkomen.
Mocht u vragen hebben, dan hoor ik het graag,

Met vriendelijke groeten, - Kind regards,

Martijn Nout
Customer Service Manager
COLT Telecom BV
Van der Madeweg 12-14a, Amsterdam
PO Box 94014, 1090 GA, Amsterdam
DDI: + 31 (0)20 888 2528
GSM:+ 31 (0)6 2188 6529
Fax: + 31 (0)20 888 2070
Email: martijn.nout@colt-telecom.nl
www.colt.net

*************************************************************************************
COLT Telecom BV
Registered in the Netherlands
K.v.K. number 3303165

Registered under the law of the Netherlands
Van der Madeweg 12 - 14a
1099 BT Amsterdam
Netherlands
Tel. +31 20888 2020
Fax. +31 20888 2010

ve
door verwijderd - Oct 8, 2004 om 16:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte heer Hollanders

Naar aanleiding van uw telefonische klacht d.d. juli 2004 informeer ik u dat COLT Telecom de ontstane situatie ten zeerste betreurt.

Wij hebben geruime tijd geleden contact opgenomen met de gebruiker van nummer 0906-265868X en deze dringend verzocht d.m.v. sanctie maatregelen uw klacht op te lossen . Deze partij heeft de ontvangst van uw klacht bevestigd en heeft  voor de verdere afwikkeling  een specificatie van uw telefoonnota nodig. Om de eigenaar van het betreffende 0906 nummer ook in staat te stellen de kosten te vergoeden vragen wij u uw Bankrekening informatie inclusief de Internationale bankcode (BIC/STIC/IBAN) te verschaffen. Deze informatie kunt u ons per mail toesturen maar u kunt ook afwachten tot deze partij binnenkort kontakt met u opneemt en u schriftelijk verzoekt deze informatie te sturen.

COLT-Telecom heeft een bemiddelende rol en stelt alles in het werk om deze klacht zo snel als mogelijk op te lossen. Daarentegen zijn we niet verantwoordelijk voor de geleden schade. Mocht de betreffende partij binnen 2 weken nog geen aktie ondernomen hebben en de kosten niet vergoeden dan kan COLT Telecom in zo'n geval een voorschot uitbetalen.

Tenslotte verzoek ik u vriendelijk ervoor zorg te dragen al het mogelijke te doen om herhaling te voorkomen.
Mocht u vragen hebben, dan hoor ik het graag,

Met vriendelijke groeten, - Kind regards,

Martijn Nout
Customer Service Manager
COLT Telecom BV
Van der Madeweg 12-14a, Amsterdam
PO Box 94014, 1090 GA, Amsterdam
DDI: + 31 (0)20 888 2528
GSM:+ 31 (0)6 2188 6529
Fax: + 31 (0)20 888 2070
Email: martijn.nout@colt-telecom.nl
www.colt.net

*************************************************************************************
COLT Telecom BV
Registered in the Netherlands
K.v.K. number 3303165

Registered under the law of the Netherlands
Van der Madeweg 12 - 14a
1099 BT Amsterdam
Netherlands
Tel. +31 20888 2020
Fax. +31 20888 2010

ve
door verwijderd - Oct 8, 2004 om 20:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi nee hoor je hoeft daarvoor NIET op rare en/of slechte site's te komen.

Ik was op een belgiesche zoekmachine en klikt op een bestandje waar je náár mp3 muziek kon gaan.

Maar het leek NIET te werken maar dat deed hij dus wel ik had er een nieuw bestandje BIJ. Ja een dailer.

Maar goed dat ik er vlug achter was. Ben wél dagen bezig geweest met het er af te krijgen.

Omdat hij steeds zich zelf óók nog veranderd.

Dus het kán iedereen overkomen.

En die nu zo hard roepen MIJ niet ik hoor jullie nog wel weer eens denk ik.

Wat je wel kan doen is een klein programma op je pc instaleren die je een melding geeft áls er in gebeld gáát worden.

Dat kan je vinden bij de bovenstaande links die ik hier ergens zag. Werkt goed

Gr mechelina

ve
door verwijderd - Oct 8, 2004 om 21:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mechelina,

Je schrijft: Ik was op een belgiesche zoekmachine en klikt op een bestandje waar je náár mp3 muziek kon gaan.

1. een belgische zoekmachine = verdacht

2. een bestandje waarmee je naar mp3 muziek kan gaan = nog veel verdachter

1 + 2 = behoorlijk verdacht = gevaarlijk

En nu verder niet moeilijk meer doen. Alles waar een snufje illegaliteit aanzit zijn in potentie gevaarlijk. Dus sex en mp3 sites moeten met de grootste zorgvuldigheid worden benaderd.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2004 om 13:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laat uw nummer bij kpn blokkeren voor 0900 koopnummers, dan kan er niet door een dialer gebeld worden.

ve
door verwijderd - Oct 11, 2004 om 06:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja leuk dat blokkeren maar hoe doe ik dat bij kpn ik kan het nergens vinden en kpnplus hoef ik niet

grag een reactie hoe jullie die nrs blokkeerde

dank

j.k.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2004 om 01:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Blokkeren van bepaalde nummers:

http://www.kpn.com/kpn/show/id=285930/keyword=blokkeren/sc=46a513

ve
door verwijderd - Nov 8, 2004 om 06:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat het gaat om een buitenlands nummer beginnend met 00 zou ik via KPN gebruik maken van het blokkeren van bellen naar het buitenland.

U kunt ook overwegen alle 0906 en 0909 nummers te laten blokkkeren. 0900 nummers zou ik niet blokkeren omdat sommige services (dokterwacht en politie bv.) gebruik maken van een 0900 nummer.

Vr. gr.

Aldert

ve
door verwijderd - Nov 8, 2004 om 06:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aanvulling.

Indien u geen online KPN heeft kunt u bellen met 0900-0244 om de nummers te blokkeren.

Vr. gr.

Aldert

ve
door verwijderd - Sep 7, 2005 om 13:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wilt voorkomen dat uw PC ongewenst gaat bellen naar dure 09xx nummers
of naar dure buitenlandse nummers, installeer dan een antidialer
programma bijvoorbeeld DialerAlert (www.dialeralert.nl). U kunt dan
weer gewoon naar nummers bellen met de telefoon, maar voorkomt
ongewenst bellen met de modem van de PC.

Klachten over misbruik van informatienummers kunt u kwijt bij Stichting OCI (www.stichtingOCI.nl)

Wanneer u klachten heeft over internationaal bellen moeten eerst met uw
leverancier (vaak KPN) de rekening betwisten. Komt u er niet uit dan
kunt (daarna pas!) terecht bij de geschillencomissie http://www.sgc.nl

Aangesloten leden te vinden op http://www.sgc.nl/registranten.asp?commissie=3&cat=5&vraag=1

ve
door verwijderd - Sep 7, 2005 om 13:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat probleem na bijna een jaar wel opgelost is.

Oud telefoondraadje.

Vladja

ve
door verwijderd - Sep 7, 2005 om 14:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vladja: Als je de laatste antwoorden bekijkt van lsunter zul je zien dat hij inmiddels al een keer of tien. bij vergelijkbare vragen, hetzelfde antwoord heeft geknipt en geplakt. Freya

ve
door verwijderd - Sep 7, 2005 om 14:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Freya

Ik heb er inmiddels een stuk of vijf van een oud telefoondraadje
voorzien. Zag dat jij ook al een opmerking over die oude vragen had
gemaakt. Hopelijk helpt het, want de actuele vragen worden
ondergesneeuwd.

Vladja

ve
door verwijderd - Sep 7, 2005 om 15:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, leuk verhaal, 0900 nrs blokkeren, maar houd er wel rekening mee dat je dan naar geen enkele 0900 nummers meer kan bellen. Dus ook niet naar NS, verzekeringsmaatschappijen, grotere VVV kantoren en noem maar op.

ve
door verwijderd - Sep 7, 2005 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad Vladja, oud draadje.

Stom dat ik iedere keer vergeet naar de datum van het posten van de vraag te kijken. Moet toch eens leren opletten...