remi
door remi May 4, 2011 om 11:07
Geldzaken & recht

Contract

Een kennis van mij heeft een familielid geld gegeven. Hij heeft ook een contract opgesteld, en dit heeft het familielid ook ondertekend. Wat wilt het geval: Door waterschade is het contract beschadigd. En de handtekening is ook niet meer te herkennen. Wel is het geld over gemaakt via een bankrekening. Mijn vraag: geld dit als bewijs, mocht het familielid niet willen betalen, of is hij zijn geld kwijt?

959 16 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - May 4, 2011 om 11:39
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Een overboeking van een bankrekening is daar niet het aangewezen middel voor.
Het kan ook n.l. een aankoop betaling geweest zijn enz.

remi
door remi - May 4, 2011 om 11:50
317 Antwoorden / 84 Vragen

Dus met andere woorden, hij kan naar zijn geld fluiten, mocht het familielid het geld niet willen betalen?

de
door deborahlars - May 4, 2011 om 12:10
61 Antwoorden / 4 Vragen

Misschien een domme vraag, maar waarom wordt het contract niet opnieuw opgesteld?

remi
door remi - May 4, 2011 om 12:19
317 Antwoorden / 84 Vragen

Dit is al gebeurd, en mijn kennis heeft een nieuw contract opgesteld. Zelfs het contract is precies hetzelfde als het oude contract, Maar zijn familielid wilt het niet meer ondertekenen. Die denkt nu dat hij niet meer hoeft te betalen.

loreleigil
door loreleigil - May 4, 2011 om 14:02
678 Antwoorden / 3 Vragen

Als het contract beschadigd is, hoeft dat geen probleem te zijn. Is de handtekening echter onleesbaar geworden, dan kan er wel degelijk een probleem zijn. Als het dusdanig onleesbaar is dat niet meer vastgesteld kan worden dat de handtekening ook echt van dat familielid is, kan het zijn dat hij de dans ontspringt. Uw vriend kan wel roepen dat het mijn handtekening is, maar dat kan niet meer bewezen worden.

remi
door remi - May 5, 2011 om 18:49
317 Antwoorden / 84 Vragen

De handtekening is onherkenbaar. Hij vertelde wel dat de rede waarom hij dit geld uitgaf ook op het bankafschrift staat. (bv. "voor je tuin" Maak dat een verschil, of ziet hij zijn geld niet meer terug als zijn familielid niet wilt betalen? En is er een manier om toch dit geld terug te krijgen?

diumenge
door diumenge - May 5, 2011 om 19:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Fijne familie, dus omdat nu die handtekening onleesbaar is denkt dat familielid dat hij niet meer hoeft te betalen? Die verplichting bestaat natuurlijk nog steeds, het contract had het alleen makkelijk gemaakt om het af te dwingen.

alfatrion
door alfatrion - May 5, 2011 om 19:45
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt het bedrag op eisen als zijnde onverschuldigd betaald. Bewaar het contract en overboek informatie wel ter motivatie.

remi
door remi - May 5, 2011 om 20:17
317 Antwoorden / 84 Vragen

alfatrion: het contract is onherkenbaar leesbaar, en de handtekening is weg. dus er is bijna geen contract zichtbaar.
diumenge: als hij een advocaat inschakeld (mocht dit nodig zijn) zou hij dan dit winnen? of moet hij maar bewijzen dat hij dit geld heeft geschonken? of is er een andere mogelijkheid dat hij dit geld terug kan innen. door bv het bankafschrift waarin de rede in staat waarom hij dit geld gegeven heeft?

diumenge
door diumenge - May 5, 2011 om 20:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nou, ik ben geen jurist, dus een echt antwoord geven kan ik niet. Maar gevoelsmatig lijkt het me dat hij niet geheel kansloos is.

Er is tenslotte een bewijs dat het geld is overgemaakt (dat dus goed bewaren) en daar staat kennelijk iets bij over de reden van overmaken. Daarnaast is er nog steeds een overeenkomst, alleen omdat die onleesbaar is het lastig voor uw kennis om te bewijzen dat het om een lening ging. Maar de overeenkomst bestaat echter nog wel.

Lsk520
door Lsk520 - May 5, 2011 om 22:26
827 Antwoorden / 2 Vragen

Bel de Jurofoon!

remi
door remi - May 6, 2011 om 21:44
317 Antwoorden / 84 Vragen

Jammer dat hier geen jurist op kan beantwoorden. hopenlijk zijn er meer mensen die mij een oplossing kunnen bieden.

remi
door remi - May 31, 2011 om 12:46
317 Antwoorden / 84 Vragen

ik heb deze vraag gemailt naar een advocaat en die schreef het volgende:

Voorop staat dat een mondelinge overeenkomst net zo geldig is als een schriftelijke, maar bij een mondelinge overeenkomst is de bewijsbaarheid het probleem.

Advies is om te praten en te vragen of hij een afschrift van de overeenkomst wil geven. Als hij deze afgeeft maakt dat alles een stuk eenvoudiger. Doet hij dat niet dan heeft u kennis in elk geval bewijs van betalng door de overschrijving.

Als hij niet aan zijn verplichtingen voldoet kan u kennis hem schriftelijk in gebreke stellen en sommeren tot betaling, zulks in elk geval onder aanzegging van rente en kosten. Betaalt hij niet dan kan hij gedagvaard worden voor de kantonrechter.

pino123
door pino123 - May 31, 2011 om 13:28
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Na deze actie van het familielid, zou ik inderdaad het geldbedrag direct terug eisen, dan maar middels een rechtszaak (weet niet over wat voor bedrag het gaat). Daarnaast lijkt mij indien niet het gehele contract vernietigd is, je redelijkerwijs kan aantonen dat het om dit familielid gaat, zoals inderdaad wordt aangegeven dat de overstorting hier ook als bewijs dient.

Verder neem ik aan dat op het contract ook de naam van de lener staat vermeld? Dit in samenspraak met de overboeking, lijkt mij vrij sterk.

Succes ermee!

hutch
door hutch - May 31, 2011 om 14:52
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Remi,

die gegevens op dat contract zijn zeer zeker weer leesbaar te maken. Hiervoor gebruikt men een zogenaamde: docubox.

Dit is een apparaat dat gebruikt wordt om valse/vervalste documenten te onderzoeken.

Zie: http://www.hoffmannbv.nl/index.cfm/t/Docubox__document_onderzoek/vid/7A82562F-423B-10FA-8A2C3DB6083EB939

De vraag is alleen, waar kunt u terecht?

U kunt eens rondvragen bij de politie of marechaussee, of googelen..... of bij voornoemd bedrijf de vraag neer leggen.

Gr. Hutch

remi
door remi - May 31, 2011 om 16:29
317 Antwoorden / 84 Vragen

@pino123 het hele contract is onherkenbaar, het is een bruine vlek, en letters zijn niet meer te zien. Mijn kennis is zo slim geweest om hem een mail te sturen met de vraag wanneer hij dit geld (500 euro) terug wilt betalen, en dat het contract bijna afloopt. Hij heeft hierop geantwoord. Dus maw hij erkent dat hij dit geld schuldig is. Nu staat mijn kennis nog sterker. Verder heeft die kennis een familielid gevraagd of hij aan dat contract kan komen, zodat hij een kopie ervan kan maken. Dit is nog maar de vraag of dit lukt. @huch bedankt voor de informatie. Ik zal eens informeren.