ma
door margayz Dec 27, 2010 om 15:36
Geldzaken & recht

Daanveilingen

Misschien weet iemand hier wat ik kan doen met de firma Daanveilingen.
Ik heb dit jaar geboden op een kavel. Omdat mijn computer een virus had, heb ik tijdje zonder mail gezeten. Ik kreeg een mail van Daanveilingen dat ik niet betaald had, maar wel de factuur moest voldoen. Daarop heb ik aangegeven dat ik wilde betalen, maar dan alsnog de goederen wilde ontvangen. Dit kon niet volgens Daanveilingen.
Ik ben natuurlijk niet juridisch onderlegen, maar het lijkt mij dat er toch geleverd moet worden?
Enfin, volgens de algemene voorwaarden is dit niet het geval. Daarop heb ik aangegeven de goederen te willen betalen, zonder btw, en veilingkosten e.d. Ook hier gaan ze niet mee akkoord.
Vraag : in hoeverre sta ik sterk, en krijg geen gedoe met nog hogere incasso 's enzo?
Alvast bedankt voor het meedenken.
mvg Marga

4246 14 Rapporteer

vladja
door vladja - Dec 27, 2010 om 16:20
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Algemene Voorwaarden:

Art. 5 Ontbinding

5.1. Indien Koper zijn verplichtingen uit de Koopovereenkomst niet nakomt, verkeert Koper direct in verzuim en heeft Verkoper het recht de Koopovereenkomst per direct te ontbinden door middel van een per brief of per e-mail te verzenden verklaring (al dan niet via Daan). Dit geldt in ieder geval voor de volgende (niet limitatief opgesomde) verplichtingen van Koper:

- het niet tijdig betalen van de Koopprijs en het Opgeld;
- het niet tijdig ophalen van de Zaken;
- het weigeren van de levering;
- het niet verstrekken van de voor levering benodigde informatie.

5.2. Indien Koper verplichtingen uit de Koopovereenkomst niet nakomt, staat het Daan en/of Verkoper vrij de zaken direct aan een ander te verkopen, zonder dat Daan en/of Verkoper tot enige (schade-) vergoeding is/zijn gehouden. Bovendien is Koper verplicht alle als gevolg van zijn tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst door Daan en/of Verkoper geleden schade aan Daan en/of Verkoper te vergoeden.

5.3. Indien Koper de koopprijs niet tijdig betaalt danwel de gekochte Zaken niet tijdig en/of niet volledig afneemt, is Daan gerechtigd incassokosten c.q. administratieve kosten in rekening te brengen ter hoogte van minimaal 15% van de Koopprijs. Daarnaast is Daan gerechtigd opslag- en verwijderingskosten bij Koper in rekening te brengen indien de gekochte Zaken niet tijdig en/of niet volledig worden opgehaald.

5.4. Indien de Koopovereenkomst op de voet van het bepaalde in lid 1 van dit artikel door Daan of Verkoper wordt ontbonden, blijft Koper verplicht het Opgeld aan Daan te voldoen, te verhogen met € 12,50 administratiekosten en omzetbelasting.

Als je biedt op een internetveiling, kan je verwachten dat je daarvan bericht krijgt. Dat jouw computer tijdelijk niet goed werkte, kan je Daan niet verwijten. Daar staat Daan helemaal buiten. dat is alleen jouw probleem.Je had kunnen inloggen bij vrienden / kennissen / familie / internetcafé om te kijken of je bericht van de veiling had gekregen.

Om welk bedrag van aankoop gaat het? En wat voor voorwerp?

Vladja

ma
door margayz - Dec 27, 2010 om 16:32
6 Antwoorden / 2 Vragen

het bedrag was 60 euro, ex 18.50 verzendkosten, en 9.60 veilingkosten. Plus 18,50 BTW 21% over 88,10. Wordt het totaal 106.61 voor iets wat niet verstuurd is.

ma
door margayz - Dec 27, 2010 om 16:33
6 Antwoorden / 2 Vragen

oh, het ging over twee aanstekers: Benzineaansteker, koperkleurig, voorzien van spionagecamera

vladja
door vladja - Dec 27, 2010 om 17:06
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Natuurlijk wordt er niets verstuurd, voordat er betaald is.

Volgens de algemene voorwaarden ben je koper en in gebreke gebleven en is Daan of verkoper niet verplicht tot enige schadevergoeding.

Ik denk niet dat ze voor zo'n kleine kavel opnieuw kosten gaan maken om ze weer te verkopen en deze afgevoerd hebben.

Vladja

ma
door margayz - Dec 27, 2010 om 17:13
6 Antwoorden / 2 Vragen

dat snap ik, maar is het normaal om verzendkosten te betalen voor iets dat niet verzonden is?

la
door lapto - Dec 27, 2010 om 17:16
53 Antwoorden / 5 Vragen

Volgens mij zijn er 2 opties die mogelijk zijn:

of je zal moeten betalen voor het gehele bedrag inc. de bijkomende koste
Of je zal voor de administrative kosten en veilingkosten moeten gaan opdraaien als ze het product niet meer gaan verzenden ( of niet kunnen )

Maar misschien klinkt het vreemd maar zoals vladja ook vermeld er zijn toch meerdere manieren om je mail te bekijken en het is toch logische dat je bericht ontvang als je iets koop via internet/veiling ?

Greetings Lapto

marcel75
door marcel75 - Dec 27, 2010 om 17:23
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Even denken, je betaald 21% BTW? Heb je wel met een Nederlandse site te maken?

la
door lapto - Dec 27, 2010 om 17:56
53 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=margayz schreef op maandag 27 dec 2010, 17:13]dat snap ik, maar is het normaal om verzendkosten te betalen voor iets dat niet verzonden is?

Als het verzonden gaat worden is het inderdaad normaal maar als ze het niet verzenden lijkt mij dit niet van toepassing om hiervoor te moeten betalen.

vladja
door vladja - Dec 27, 2010 om 18:18
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dat lijkt Belgische BTW, die bedraagt 21%.

Van de website van Daan: Momenteel organiseert DaanAuctions meer dan 600 veilingen per jaar en heeft door de jaren heen in haar vakgebied grote expertise opgebouwd. Dit doet DaanAuctions met een meer dan 20+ man sterk team. Momenteel vertaalt de snelle groei van Daan zich in expansie naar het buitenland. Met België als tweede thuisbasis is de eerste slag reeds gemaakt.

Dat verandert overigens niet aan de Algemene Voorwaarden. Die zullen wel hetzelfde zijn als in Nederland.

Vladja

ma
door margayz - Dec 27, 2010 om 19:34
6 Antwoorden / 2 Vragen

het was me inderdaad door het hoofd geschoten dat ik geboden had. Toen de mail kwam dat ik telaat was met betalen was ik telaat. Dus moet ik iets betalen. Dit vind ik ook logisch. Wat ik me echter afvraag is of ik buiten de goederen, ook nog die 21? procent btw, en die verzendkosten moet betalen. Dat vind ik niet terecht. Daarom mijn vraag of en wat ik dan wel zou moeten betalen. Wat is reeel.
Imo, vind ik 60 euro niet te weinig. Maar Daan wil alles hebben, en dat vind ik niet juist.

vladja
door vladja - Dec 27, 2010 om 19:44
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Daan moet die € 60,-- doorbetalen aan de verkoper. Over dat bedrag moet hij BTW berekenen en afdragen. Hij mist zijn verdienste, het opgeld, waarvoor hij wel het werk heeft geleverd.

Het enige, dat niet besteed wordt, zijn de verzendkosten. Aan de andere kant heft hij wel extra kosten gemaakt.

Vladja

ma
door margayz - Dec 27, 2010 om 19:59
6 Antwoorden / 2 Vragen

blijkt dat ik weer mag inloggen op de site, en dat er een rekening van € 26,74 betaald moest worden. Dit heb ik natuurlijk gelijk overgemaakt. Bedankt voor het meedenken.

va
door vanduin_1 - Dec 27, 2010 om 20:34
8 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op maandag 27 dec 2010, 19:44]Daan moet die € 60,-- doorbetalen aan de verkoper. Over dat bedrag moet hij BTW berekenen en afdragen. Hij mist zijn verdienste, het opgeld, waarvoor hij wel het werk heeft geleverd.

Het enige, dat niet besteed wordt, zijn de verzendkosten. Aan de andere kant heft hij wel extra kosten gemaakt.

Vladja

Wie wordt dan de eigenaar van het product. De vraagsteller krijgt het niet.

marcel75
door marcel75 - Dec 28, 2010 om 08:41
5124 Antwoorden / 4 Vragen

vanduin,
Eigendom van roerende zaken, niet registergoederen gaat over door bezitsverschaffing. Oftewel: door de feitelijke overhandiging van het goed gaat de eigendom over.