kr
door krist Aug 30, 2013 om 10:41
Geldzaken & recht

Dan is de ouderenkorting € 1.032

We zijn allebei 65 jaar ik lees net dat je ouderkorting kan krijgen op internet ,deze tekst zag ik net Hebben u en uw fiscale partner een verzamelinkomen dat per persoon lager is dan € 35.451? Dan krijgt u allebei de ouderenkorting van € 1.032.
maar ik krijg al enkele jaren geen belasting aangifte meer om in te vullen.
heb ik wat gemist of regelt dat de svb uitvoering al. bij uitbetaling met vriendelijke groet krist

9490 19 Rapporteer

ro
door ron530 - Aug 30, 2013 om 11:17
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De SVB raadplegen is een goede optie, deze voert de ouderenkorting uit. Normaliter is de korting op de uitkering toegepast.

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2013 om 12:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De SVB houdt automatisch rekening met de ouderenkorting, maar als u het wilt controleren, dan neemt u de jaaropgave 2012 van de AOW erbij. Dan moet er onder loonheffing het volgende bedrag staan: € 1.696,00.

Voor 2013 geldt: algemene heffingskorting €1.034 plus ouderenkorting €1.032, dus € 2.066,00 totaal.

zo
door zoeker - Aug 30, 2013 om 12:40
78 Antwoorden / 3 Vragen

Zie
http://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/wat_gaat_er_af/index.jsp

en

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/nieuw_in_2013/heffingskortingen/heffingskortingen_voor_aow_erechtigden

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2013 om 12:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor de goede orde, het is altijd verstandig een proefaangifte te doen, om te kijken of u nog iets terugkrijgt.

kr
door krist - Aug 30, 2013 om 12:42
20 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 30 aug 2013, 12:39]De SVB houdt automatisch rekening met de ouderenkorting, maar als u het wilt controleren, dan neemt u de jaaropgave 2012 van de AOW erbij. Dan moet er onder loonheffing het volgende bedrag staan: € 1.696,00.

Voor 2013 geldt: algemene heffingskorting €1.034 plus ouderenkorting €1.032, dus € 2.066,00 totaal.

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2013 om 12:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@krist

U hoeft geen antwoord te quoten, maar kunt uw reactie in het grijze veld vermelden.

kr
door krist - Aug 30, 2013 om 12:44
20 Antwoorden / 5 Vragen

Uw antwoord is correct net na gekeken bedankt voor de info.
mvr groet krist

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2013 om 12:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@krist

Graag gedaan.

Als u verleden jaar 65 geworden bent, en voor die datum inkomen had, is het helemaal verstandig een proefberekening van de belasting aangifte te maken.

ekiem
door ekiem - Aug 30, 2013 om 13:01
681 Antwoorden / 101 Vragen

Wat Tijger1 zegt klopt, want ik hoefde van de belasting dienst geen aangifte te doen, zou nl. niets terug krijgen !!

Heb ik ,eigenwijs als ik ben, toch maar digitaal een proefaangifte gedaan. Wat bleek, ik had recht op een terug gave van 78 euro en uiteindelijk ook gekregen.
Geen kapitaal maar toch, het is je eigen verantwoordelijkheid om e.e.a zelf uit te zoeken en niet geschoten....altijd mis.

gr. Ekiem

kr
door krist - Aug 30, 2013 om 13:05
20 Antwoorden / 5 Vragen

Net een proef berekening gedaan ging perfect ga de aangifte nu verzenden volgens de aangifte een leuk bedrag terug.
2012 juni 65 jaar geworden daar komt dat zeker door.
allemaal bedankt

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2013 om 13:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@krist

Het komt eenvoudig hierdoor.

Over uw inkomen vóór de 65 jarige leeftijd betaalt u een hoger percentage belasting dan daarna. Bij de berekening van de totaal verschuldigde belasting worden die inkomens als het ware gemixt, zodat een stukje van het hoge inkomen onder het lage tarief valt.

Zo ziet u maar, bij vragen wordt men niet overgeslagen. (Lol)

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2013 om 13:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet natuurlijk niet of u alleenstaand bent, maar als alleenstaande AOW-er heeft men ook nog recht op de alleenstaande ouderen korting.

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2013 om 13:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijn vorige reactie moet u maar vergeten. U hebt het over WIJ. Dus dat is niet van toepassing.

Hebt u wel voor beiden aangifte gedaan en ook naar de medische kosten en dergelijke gekeken?

Vaak worden aftrekposten over het hoofd gezien.

kr
door krist - Aug 30, 2013 om 13:35
20 Antwoorden / 5 Vragen

aangifte gelijk voor mijn vrouw gedaan daar vroeg men om in de vragen ,aftrekkosten had ik niet
wel ook voor mijn vrouw een behoorlijk bedrag terug gekregen die werd in november 65 en had een vut pensioen.
een mooie dag voor ons groeten .
Ik heb net de belasting telefoon gebeld en de vraag gesteld waarom ik aangifte meer kreeg etc
ik was zelf verantwoordelijk etc dat begrijp ik wel maar 2 jaar geleden kreeg een schrijven van ze dat het niet nodig was.
wel erg vriendelijk geholpen de aangifte kon wat later komen ze zei u krijg nu geen voorlopige aanslag maar gelijk een devenatieve aanslag omdat in 2012 beiden 65 jaar zijn geworden.

fi
door fisbel - Aug 30, 2013 om 13:51
851 Antwoorden / 3 Vragen

U bent een klassiek geval. U krijgt GEEN uitnodigingsbrief van de Belastingdienst. Voor 65-plussers met AOW en (klein) pensioen is er dan meestal belastingteruggave mogelijk. Dat komt door de ouderenkorting ( en evtl. alleenstaande ouderenkorting) die niet volledig verzilverd kan worden. Voorbeeld: AOW gehuwde € 9552 / ingehouden belasting € 0 (jaar 2012) aanvullend pensioen € 6919 / ingehouden belasting € 1050. Totaal te betalen belasting: € 807 Teruggave € 243 !! Let wel: deze AOW-er in mijn bestand kreeg géén uitnodigingsbrief en mist dus € 243 als hij geen aangifte had gedaan.

N.B: in het algemeen kan worden gesteld dat er belastingteruggave mogelijk is als er een klein pensioen is naast het AOW-inkomen. Dan mag het totaalinkomen niet hoger uitkomen dan zo'n € 19.000. Het totale inkomen blijft dus in schijf 1. Er is geen bijtelling schijf 2 of hogere schijven. Dan is het omgekeerde meestal het geval. Er moet (dik) bijbetaald worden omdat over alle inkomens in schijf 1 belasting is ingehouden, terwijl een stuk van het inkomen volgens een hoger tarief wordt belast (schjf 2,3, 4)

Sowieso is er de tip dat je te allen tijde een proefaangifte kan doen. Als het resultaat nihil is hoeft er niet te worden verstuurd. Bij positief resutaalt natuurlijk wel versturen. Daarnaast is het doen van gezamenlijke aangifte vrijwel altijd aan te raden. Als er een aftrekpost is of aftrekposten is het eenvoudig om te kijken hoe de aftrekpost het voordeligst te verdelen is. Meestal geheel of gedeeltelijk op het hoogste inkomen hoewel hier ook weer uitzonderingen op zijn.

fi
door fisbel - Aug 30, 2013 om 13:53
851 Antwoorden / 3 Vragen

Gezien uw laatste reactie:
Ik raad u aan om alle jaren dat u geen aangifte heeft gedaan alsnog te onderzoeken of er belastingteruggave mogelijk is. Dit kan nog voor de jaren 2008 t/m heden.

Cookies
door Cookies - Aug 30, 2013 om 18:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......maar 2 jaar geleden kreeg een schrijven van ze dat het niet nodig was........

Dat staat niet zo in de brief. Je bent niet meer verplicht om aangifte te doen, dat betekent dus dat je wel uit jezelf aangifte kunt doen.

dearagain
door dearagain - Aug 30, 2013 om 18:26
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*in mijn kringetje raad ik altijd iedereen aan om wél aangifte te doen en velen hebben er al baat bij gehad

fi
door fisbel - Aug 30, 2013 om 23:30
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=dearagain schreef op vrijdag 30 aug 2013, 18:26]*in mijn kringetje raad ik altijd iedereen aan om wél aangifte te doen en velen hebben er al baat bij gehad
Een goed advies.

Er zijn drie mogelijheden:
1. Er is belastingteruggave mogelijk. Dus aangifte doen.
2. Er is géén belastingteruggave mogelijk. De teruggave is minder dan € 15 of het te betalen bedrag is € 45 of minder. Als er aangifte wordt gedaan volgt een nihilaanslag, dus € 0 Men kan zelf beslissen of de aangifte wel of niet wordt ingezonden.
3. Het te betalen bedrag is hoger dan € 45. Men is verplicht aangifte te doen vóór 1 juli van het jaar volgend op het belastingjaar. Deze verplichting is er ook als er géén aangiftebrief van de Belastingdienst is toegezonden.