ph
door philip_1 Mar 26, 2012 om 23:39
Geldzaken & recht

Dementie en notaris

Beste mensen,

Ik worstel al vanaf november vorig jaar met een groot probleem. Het achtervolgt me dagelijks en heeft grote invloed op mijn gezin en functioneren.

Na het overlijden van een neef blijkt dat mijn demente moeder erfgename is van een flink bedrag. Bij mijn moeder is in 2004 Alzheimer geconstateerd, daar is ook een medische indicatie van.

Nu is het zo dat zij lang geleden na een scheiding weer hertrouwd is. Zij is getrouwd op huwelijkse voorwaarden. Daar staat in dat zij haar eigen vermogen heeft. Mijn broer is erachter gekomen dat onze stiefvader contact heeft gelegd met een notaris en dat hij van plan is de huwelijkse voorwaarden op te heffen. Mijn moeder kan hier zelf niet meer over beslissen. Ze weet niet eens dat ze geld erft, dat is ze na 5 minuten weer vergeten.

De reden dat deze voorwaarden voor het huwelijk zijn opgemaakt is dat onze stiefvader uit vorige huwelijken kinderen heeft. Zij wilde toen niet dat zij aanspraak konden maken op haar geld. Ze wilde ook niets met ze te maken hebben, dat is altijd zo gebleven.

Nu heeft onze stiefvader het er steeds maar over dat ze de laatste tijd zo helder is en dat wijst erop dat hij haar aan het klaarstomen is voor het bezoek aan de notaris. Hij verzamelt ook handlangers om zich heen. Dat ze helder is dat komt hem goed uit maar helaas is het niet zo.

Omdat ik het noodzakelijk vond dat een demente vrouw van 85 met veel geld op de bank beschermd zou worden tegen kwaadwillenden heb ik samen met mijn broer bewindvoering aangevraagd. Dit hebben wij onlangs ook gekregen.

Onze stiefvader is op het geld uit. Sinds mijn moeder haar eigen financien niet meer kan beheren draait hij maandelijks haar AOW en pensioen er doorheen en maakt misbruik van haar banklimiet.

Het geld van de erfenis is nog niet uitgekeerd. Dat zal nog enkele maanden duren. Misschien is dit een voordeel.

Mijn vraag is nu of ik als bewindvoerder onze stiefvader kan tegenhouden. Mocht hij in staat zijn de notaris te misleiden kan ik daar dan wat aan doen? Kan ik kontakt opnemen met deze notaris en zal ze rekening moeten houden met mijn verhaal en het feit dat er bewindvoering is? Of kan ik beter direkt een jurist kontakt op laten nemen met deze notaris.

7008 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 27, 2012 om 00:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

philip schreef op maandag 26 mrt 2012, 23:39: Kan ik kontakt opnemen met deze notaris en zal ze rekening moeten houden met mijn verhaal en het feit dat er bewindvoering is? Of kan ik beter direkt een jurist kontakt op laten nemen met deze notaris.

Wat let je om contact met die notaris op te nemen en het te vragen? Kan je altjd nog een jurist inschakelen als dat nodig mocht zijn.

ve
door verwijderd - Mar 27, 2012 om 02:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

De huwelijkse voorwaarden blijven bestaan, daar kan een notaris niets aan wijzigen noch veranderen.

De vraag blijft: zijn de huwelijkse voorwaarden opgesteld na 2004? Staat zij onder curatele - financieel bewindvoerder - vanwege haar handicap als handelingsonbekwaam?

ve
door verwijderd - Mar 27, 2012 om 08:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat staat er precies in de bewindvoering? Wat zijn de bevoegdheden?

ir. benton deus, een notaris kan de huwelijkse voorwaarden wijzigen met instemming van beide partijen.

Vladja

ve
door verwijderd - Mar 27, 2012 om 10:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ winterman: ik heb dat inmiddels gedaan en deze mevrouw wil niets zeggen en vind het mijn zaak niet.

@ Ir benton deus: de huwlijkse voorwaarden zijn van 1978. De bewindvoering is vanwege haar Alzheimer. De rechter vond voldoende bewezen dat ze haar eigen belangen op financieel gebied niet meer kan behartigen en beslissingen niet meer kan overzien.

@Vladja: bewindvoering betekent dat ik haar financiele belangen behartig. Op rechtspraak.nl staat een brochure hierover.

ve
door verwijderd - Mar 27, 2012 om 10:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is de info:

Een persoon van wie de goederen onder bewind staan, laat de financiële beslissingen en het beheer van de financiën over aan de bewindvoerder.

Wie onder bewind staat, blijft handelingsbekwaam. Hij mag dus nog wel zelfstandig rechtshandelingen verrichten, zoals het sluiten van een contract of huwelijk.

Klopt dit met jouw situatie van bewindvoerder? Alleen financiën onder bewind?

Vladja

ve
door verwijderd - Mar 27, 2012 om 11:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat klopt.

Volgens mij is bewindvoering altijd financieel. Ik ben ook mentor wat weer betrekking heeft op zorg en gezondheid.

Mijn moeder kan de gevolgen van haar besluiten niet meer overzien. Vandaar dat de kantonrechter ook het bewind heeft toegekend.

Een notaris mag geen akte passeren als er signalen zijn dat een betrokkene niet begrijpt waar het over gaat of de gevolgen van een akte niet snapt. En juist in dit geval gaat het over geld. Een erfenis die onze stiefvader naar zich toe wil trekken.

Mijn broer en ik willen voorkomen dat mijn moeder iets tekent waarvan ze de gevolgen niet begrijpt. Tevens vertrouwen wij de notaris niet omdat ze er bij voorbaat al niet over wil praten.

ve
door verwijderd - Mar 27, 2012 om 12:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stuur een aangetekende brief met ontvangstbewijs aan de notaris, waarin je haar erop wijst dat jouw moeder bewindvoering heeft betreft financiële aangelegenheden en je tevens mentor bent kwa zorg en gezondheid. Dat ze zelf dus niet meer in staat is de financiën en financiële consequenties van haar handelen te overzien en dat bewindvoering niet lichtvaardig wordt toegekend door een kantonrechter. Dat de kantonrechter met name de twee kinderen benoemd heeft tot bewindvoerder en niet haar echtgenoot. Dat echtgenoot - gezien de huwelijkse voorwaarden - geen enkele zeggenschap heeft over haar financiën. Voeg kopieen van de desbetreffende papieren bij.

Dat je erachter bent gekomen, dat de echtgenoot de huwelijkse voorwaarden wil wijzigen en je niet akkoord gaat met deze wijziging in haar financiële omstandigheden.

Dat je een kopie van deze brief gaat voorleggen aan de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie in Den Haag met de vraag of een notaris deze brief en de bewindvoering zo maar kan negeren en huwelijkse voorwaarden kan wijzigen, wat toch duidelijk te doen heeft met de financiën.

Vladja

ve
door verwijderd - Mar 27, 2012 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vladja,
Meteen naar de KNB stappen heeft in dit geval geen zin. Lees het onderstaande.

Philip,
Hoe lastig ook, maar een notaris mag zelfs een kind daarover geen inlichtingen verstrekken. De notaris heeft immers een geheimhoudingsplicht. Wel moet een notaris extra waakzaam zijn op het moment dat hem/haar signalen bereiken waaruit zou kunnen blijken dat iemand niet meer compos mentis is, oftewel: bij zijn volle verstand.

Ook al zou de akte getekend zijn, dan mag de notaris je daar geen informatie over geven.

Bedenk je echter wel dat er meer notarissen in het land zijn. Stiefvader en moeder kunnen naar iedere notaris die ze maar willen om de huwelijkse voorwaarden te wijzigen. Je hebt dus ook geen enkele zekerheid dat je de notaris bereikt hebt die ingeschakeld is.

ve
door verwijderd - Mar 27, 2012 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Vladja. Zo ga ik het doen. Ik krijg er tranen in mijn ogen van als ik je advies lees. Het zit me vreselijk hoog allemaal.

Heel erg bedankt en ik kom in elk geval nog met een update.

ve
door verwijderd - Mar 27, 2012 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Marcel,

Ik schrijf: "gaat voorleggen", dat is nog geen doen! Het is een waarschuwing!

Philip, is stiefvader gemachtigd voor de bankrekening van moeder of is het en/of bankrekeningnummer. Ik neem aan dat je bij de bank bent geweest, waar moeders rekening(en) loopt om de bewindvoerders papieren geregistreerd te krijgen op haar rekeningnummer(s). Hoe zit het met die bankrekening waarop AOW en pensioen binnenkomt?

Voor wat betreft de erfenis: open er een aparte bankrekening voor bij een andere bank alleen in moeders naam, waarvoor alleen moeder en bewindvoerders gemachtigd zijn en blokkeer het uitgeven van een bankpas / creditcard etc. rekeningafschriften aan bewindvoerders adres e.d., zodat het geld buiten bereik van stiefvader is.

Vladja

ve
door verwijderd - Mar 27, 2012 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

@marcel: wij schreven tegelijkertijd een reactie vandaar dat ik het er nog niet in kon verwerken.

Ze zijn beiden zeer slecht ter been vandaar dat een notaris dichtbij gekozen is. Een notaris heeft zorgplicht en daarom vind ik het belangrijk dat deze informatie bekend is. Onze stiefvader zal het niet zeggen. Die is al weken bezig met klaarstomen. Bij elk gesprek met mij of mijn broer steeds maar weer herhalen dat ze zo helder is de laatste tijd.

Er dreigen echt dingen te gebeuren die niet door de beugel kunnen. Als het toch passeert zullen wij het aanvechten en tegelijkertijd een klacht indienen bij het KNB.

ve
door verwijderd - Mar 27, 2012 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben bij de bank geweest en hij heeft 6 jaar geleden (dus na het vaststellen van alzheimer) de rekening van mijn moeder gezamenlijk gemaakt. Deze rekening staat boven de limiet! Mijn moeder kan al jaren niet bij haar geld omdat hij haar pasje heeft. Ik heb al een nieuwe betaalrekening voor haar geopend en ze wordt van de gezamenlijke rekening afgehaald. Voor de erfenis komt een aparte spaarrekening precies zoals jij het beschrijft. De bank geeft gelukkig volledige medewerking op basis van het bewind. Ondanks dat is het allemaal zeer gecompliceerd.

Mijn broer is bezig met het inventariseren van de inkomsten en uitgaven zodat we dit op de nieuwe betaalrekening laten binnenkomen. De rechtbank verwacht over 2 maanden een overzicht van haar financien.

ve
door verwijderd - Mar 27, 2012 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft moeder een testament?

Vladja

ve
door verwijderd - Mar 27, 2012 om 13:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee dat heeft ze niet. Ik heb geinformeerd bij de notaris die de erfenis afhandelt en die heeft gezegd dat dit nu niet meer kan.

ve
door verwijderd - Mar 27, 2012 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan gaat alles naar de langstlevende partner bij overlijden.

Vladja

ve
door verwijderd - Mar 27, 2012 om 13:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook als er huwlijkse voorwaarden zijn die het vermogen duidelijk splitsen?

Gek genoeg maak ik me hier op dit moment geen zorgen over. Als het zo moet dan zij het zo. Hier gaat het om de manier waarop onze stiefvader misbruikt maakt van de dementie van onze moeder en snode plannetjes bedenkt om de notaris te misleiden.

Het geld is voor ons niet de reden. Als het morgen naar een goed doel gaat sta ik te juichen. Ik verafschuw dat geld. We hebben er al maanden ellende over.

Het gaat om het onrecht.

ve
door verwijderd - Mar 27, 2012 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, bij die huwelijkse voorwaarden moet je ook een testament opstellen. Anders wordt het Nederlands wettelijk erfrecht gevolgd en gaat alles naar de langstlevende partner en hebben de kinderen een vordering voor hun erfdeel op de langstlevende partner, uit te betalen bij diens overlijden. Maar als de pot dan leeg is, houdt het op.

Vladja