ne
door nenonl Mar 30, 2009 om 11:37
Geldzaken & recht

Deskundigen oordeel van UWV en vakantie dagen

Hallo,

Mijn contract loopt af op 30-04.Ik heb me ziek gemeld op 04-03.Ik heb nog 26 vakantie dagen en na oordeel van arbo arts (arbeidsgeschikt) mijn werkgever wilde dat ik neem op alle die dagen en van hem hoefde ik niet meer teroeg naar mijn werk.Na deskundigenoordeel van UWV (arbeidsongeschikt!) van 17-03, ben ik bang dat mijn werkgever gaat me niet ziek melden tot eind van mijn contract en dat ik na 30-04 krijg niet die dagen uitbetald.

Is er een "bewijs" dat ik loop in ziektewet?Moet ik toch naar een rechter om dit deskundigen oordeel te bevestigen?Werkgever zelf zegt dat hij gaat mij bij UVW ziek melden op 30 april en dat ik krijg uitbetald alle vakantie dagen maar hem geloof ik geen woord meer omdat ik heb hele loon voor maart ontvangen en niet 70% (hoe het hoort volgens contract als ik ziek ben).Ben ik te laat als ik wacht met alles tot mei?

Advies, plz.

MVG Neno

2145 14 Rapporteer

vladja
door vladja - Mar 30, 2009 om 11:54
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Gelden die 26 vakantiedagen niet voor het hele jaar 2009? Zo ja, dan heb je maar recht op 1/3 deel van de 26 dagen, omdat je maar 1/3 deel van het jaar in dienst bent vanaf 01.01.2009 t/m 30.04.2009.

Vladja

ne
door nenonl - Mar 30, 2009 om 11:57
7 Antwoorden / 2 Vragen

Dat zijn dagen die ik heb AL opgebouwd of extra gewerkt

ne
door nenonl - Mar 30, 2009 om 12:00
7 Antwoorden / 2 Vragen

..ik was te snel

Bedankt Vladja voor je reactie

vladja
door vladja - Mar 30, 2009 om 12:12
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De arboarts heeft u arbeidsgeschikt verklaard. Dat houdt in dat u aan het werk moet. Als je niet gaat werken dan ben je onrechtmatig afwezig of  het valt onder werkweigering en dat kan verstrekkende gevolgen hebben.

Als je vindt dat je niet arbeidsgeschikt bent, moet je dat aankaarten bij de arboarts en daar een "herkeuring" aanvragen. Zolang de arboarts u arbeidsgeschikt acht, loop je niet in de ziektewet.

Bij het einde van een contract kan de baas u verplichten de resterende vakantiedagen op te nemen voor de afloop van het contract, tenzij u officieel ziek bent.

Voor de arbeidsverhouding heeft u nu vakantie, waardoor u ook 100% uitbetaald krijgt i.p.v. de 70% bij ziekte.

Vladja

vladja
door vladja - Mar 30, 2009 om 12:32
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Omdat u weet dat het contract afloopt en u werkeloos wordt, moet u zich zo snel mogelijk inschrijven als werkzoekende bij het UWV Werkbedrijf (voorheen CWI/Arbeidsbureau) en gaan solliciteren (1 sollicitatie per week minimaal). Dit om uw aanvraag voor een eventuele WW-uitkering veilig te stellen.

Vladja

ne
door nenonl - Mar 30, 2009 om 19:41
7 Antwoorden / 2 Vragen

 Nog een keer bedankt Vladja voor je reacties

Deskundigenoordeel van UWV bij een rechter draagt meer gewicht dan een afhankelijke oordeeel van een arboarts

 Graag hoor ik nog iemand met antwoord(en) op mijn vragen

MVG

Neno

vladja
door vladja - Mar 30, 2009 om 20:22
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het contract eindigt gewoon. Het maakt niet uit of je ziek bent of niet. Je bent per einddatum niet meer in dienst. Vroeger kon je niet ontslagen worden als je ziek was, maar dat is reeds lang afgeschaft.

Momenteel ben je arbeidsgeschikt verklaard door de arbo-arts. Het enige wat je hier tegen kan doen is een gesprek regelen met de arbo-arts om te kijken of hij je nog alsnog arbeidsongeschikt wil verklaren. Ik geef je daar weinig kans op. Tegen de beslissing van de arbo-arts kan je niet naar de rechter stappen. Zo werkt dat niet. De enige manier om de arbo-arts eventueel te kunnen overtuigen is met verklaringen van je huisarts of een specialist, dat je werkelijk arbeidsongeschikt bent, maar dat zal dan je keihard aan moeten tonen. Zoals gezegd geef ik je weinig kans.

Omdat je arbeidssgeschikt bent verklaard, maak je nu je vakantiedagen op en krijg je dus vol uitbetaald.

Zou je wel arbeidsongeschikt zijn nu, dan worden de niet opgenomen vakantiedagen aan het einde van het contract uitbetaald. Dat houdt alleen in dat je een aantal dagen later (na de laatste uitbetaalde dag) een uitkering kunt krijgen. Je vangt voor die dagen dus niet dubbel.

Ik begrijp niet goed waarom je persé arbeidsongeschikt wilt zijn. Wat is de reden?

Vladja

ne
door nenonl - Mar 30, 2009 om 22:47
7 Antwoorden / 2 Vragen

 Vladja:

 Deskundigenoordeel van UWV kwaam na oordeel van een arbo"arts" (die werkt voor mijn bedrijf).Huisarts heeft geen invloed..afspraak met een specialist heb ik pas op 15-05.

Ik kan niet werken omdat ik ziek ben en daarom ben ik arbeidsongeschikt !!!

PLZ sla dit onderwerp over.. en laat nog iemand horen over mijn vraag.Bedankt

ne
door nenonl - Mar 30, 2009 om 22:50
7 Antwoorden / 2 Vragen

"Tegen de beslissing van de arbo-arts kan je niet naar de rechter stappen"  <---- onzin ... sorry.. wij leven in een Demokratische Land

my
door mylo1 - Mar 31, 2009 om 22:58
75 Antwoorden / 2 Vragen

Juist!  Daarom ben je democraties  GOEDGEKEURD!

ne
door nenonl - Apr 1, 2009 om 21:45
7 Antwoorden / 2 Vragen

Mylo1:

je geeft veel antwoorden en zorgt voor veel spam op dit forum

arme Mylo1..besteed je tijd aan jouwe problemen

die zijn veel groter dan mijne

ik heb binnen 3 jaar reemigratie pensioen en wat geld en onroerende goederen in mijn land

je gaat voor mij werken tot eind van je mizerige leven

MVG

ne
door nenonl - Apr 1, 2009 om 22:00
7 Antwoorden / 2 Vragen

 Ik kom hier niet meer teroeg en

succes allemaal

my
door mylo1 - Mar 18, 2012 om 15:21
75 Antwoorden / 2 Vragen

ha ha !

Cookies
door Cookies - Mar 18, 2012 om 15:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=mylo1 schreef op zondag 18 mrt 2012, 15:21]ha ha !

Tsjonge, voor zo'n interessante bijdrage haal je een 3 jaar oud topic naar voren???