Ma
door Mariska1985 Jul 8, 2021 om 11:38
Geldzaken & recht

Deurwaarder past beslagvrije niet aan

Op dit moment zit ik met een lastige situatie. Er is sinds mei beslag op mijn inkomen van wat blijkt een oude vordering uit 2018, Ik heb hier totaal geen bericht over ontvangen ik had dan uiteraard iets geregeld om het beslag te voorkomen.
Nu zit het zo dat ze in mei maar een gedeelte van het inkomen in beslag hebben genomen, maar in juni hebben ze mijn volledige inkomen gepakt. Ik ben sinds eind mei uit dienst en het inkomen wat ik in juni ontvangen heb betreft een eindafrekening ( transitievergoeding en vakantie uren). Omdat ik ziek uit dienst ga ontvang ik vanaf juli een ziektewet uitkering. Na contact opgenomen te hebben met de betreffende deurwaarder met het verzoek tot terugbetaling omdat er geen inkomen was om van te leven heb ik met veel moeite een bedrag van 500 euro terug gestort gekregen waar de betaling van de nieuwe afgesproken regeling al afgetrokken was ( ze hebben 1344 in beslag genomen ). Ik heb contact opgenomen met het juridische loket om advies in te winnen of dit allemaal wel klopte omdat er geen rekening was gehouden met de beslagvrije voet. Hun gaven aan dat ik een verzoek moest doen voor een herberekening van de beslagvrije voet. Zoals geadviseerd heb ik dit gedaan om vervolgens het antwoord te krijgen dat ze mijn verzoek niet in behandeling kunnen nemen omdat ik reeds uit dienst ben. Ik wil alleen weten of bovenstaande allemaal terecht is hoe het aangepakt wordt, Ik begrijp dat de schuld betaald moet worden maar het lijkt me niet terecht dat ze het volledige inkomen in beslag nemen

7319 20 Rapporteer

Scala NL
door Scala NL - Jul 8, 2021 om 11:53
23 Antwoorden / Vragen

In uw geval zou ik aanraden om toch een "verzoek verlaging bvv" in te dienen.

Alleen daarin geeft u dan aan dat u vermoedt dat uw beslagvrije voet (bvv), in de afgelopen maanden foutief is toegepast.

Aangevuld met het verzoek om de herberekening met terugwerkende kracht door te voeren en "eventueel in onwetendheid teveel betaalde gelden per ommegaande retour te storten".

(Hiervoor is het natuurlijk wel belangrijk dat ze uw rekeningnummer hebben, voor zover dat nog niet het geval is)

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jul 8, 2021 om 11:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u krijgt dan toch ook over juni ziekengeld? Die uitbetaling van de transitievergoeding en de vakantieuren zijn extra's.

Ma
door Mariska1985 - Jul 8, 2021 om 12:06
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een herberekening aangevraagd maar zij zeggen omdat ik uit dienst ben mijn verzoek niet te kunnen behandelen.

Mijn voormalig werkgever is eigenrisicodrager en betaald de ziektewet uitkering achteraf en daarom ontvang ik pas vanaf juli deze uitkering

Scala NL
door Scala NL Jul 8, 2021 om 12:24
23 Antwoorden / Vragen

Dat klopt en is ook logisch. Een beslag wat is gelegd op (momenteel) geen salaris kan ook niet worden aangepast.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Jul 8, 2021 om 12:15
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Er is een factuur niet betaald, daar komen herinneringen op, dan volgt een incassobureau, dat gaat naar de deurwaarder die uiteindelijk tot loonbeslag over gaat. En als dat er eenmaal is zegt u dat u dat vooraf had willen weten en dat u dan zou betalen. Waarom dan niet veel eerder betalen?
U hebt gegevens moeten invullen waar de belasting vrij voet op berekend wordt. Dat bedrag moet aangehouden worden.

sw
door swat1500 - Jul 8, 2021 om 12:22
3792 Antwoorden / 0 Vragen

De uitbetaling in juni is een eindafrekening en dus geen loon. De bvv is dus daarop niet van toepassing.

mahadma
door mahadma - Jul 8, 2021 om 12:34
11552 Antwoorden / 51 Vragen

U wordt nooit geïnformeerd dat er loonbeslag geheven wordt. En omdat in mei de vakantiegelden loskomen is dat voor de deurwaarders het moment om beslag te leggen. U wist kennelijk van de schuld af, daar gaat een voortraject aan vooraf, want dan had u volgens uw schrijven wel iets geregeld.

Ma
door Mariska1985 - Jul 8, 2021 om 12:38
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb geen gegevens ingevuld voor een berekening van de bvv.
Wat ik zei ik heb geen post of iets dergelijks ontvangen als dat zo was dan had ik deze vraag niet hoeven te stellen.

Maar hoe kan er op deze uitbetaling geen bvv berekend worden.
Dat zou dan betekenen dat ze zonder pardon een gezin zonder inkomen kunnen laten zitten?

ne
door neodutchio Jul 8, 2021 om 12:47
5157 Antwoorden / 12 Vragen

U hebt nooit informatie ontvangen over de schuld? En zoals Swat aangeeft, een eindafrekening is geen loon. Tenzij hier gewerkte uren inzitten, daar moet de Bvv mee verrekend worden.

tijger1
door tijger1 - Jul 8, 2021 om 12:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u dient dan in ieder geval deze maand uw ziekengeld over juni te ontvangen. Dus u wordt niet zonder inkomen gezet.

En dat u niets wist van dat beslag is raar, daar moet een rechtszaak over geweest zijn met een vonnis. En als u dan niet betaalt,ja dan wordt er loonbeslag gelegd.

Ma
door Mariska1985 - Jul 8, 2021 om 12:49
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat begrijp ik dat er beslag gelegd wordt als ik niet betaal.

En over de maand juni ontvang ik geen ziektewet uitkering omdat mijn voormalig werkgever de ziektewet uitkering blijkbaar achteraf betaald.
Zij zijn eigenrisicodrager en dus wordt ik niet betaald vanuit UWV maar vanuit mijn voormalig werkgever

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 8, 2021 om 12:55
1771 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mariska,

Ik neem aan, dat u geen rechtsbijstandsverzekering heeft.

Ik raad u aan om een advocaat in te huren, die gespecialiseerd is in arbeidsrecht.

Misschien komt u in aanmerking voor een toevoeging.

getty
door getty - Jul 8, 2021 om 13:06
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Bij wie heeft u het verzoek herberekening ingediend? Dit moet bij de deurwaarder, niet bij de werkgever! Die is verplicht het aan te passen aan de voor u geldende beslag vrije voet, niet de werkgever,

Thecla58
door Thecla58 - Jul 8, 2021 om 13:17
858 Antwoorden / 3 Vragen

@Mariska1985

Klik onderstaande link eens open en lees aandachtig hetgeen er staat onder transitievergoeding en loonbeslag. Voor zover ik begrijp mag die vergoeding, minus de beslagvrije voet, geheel door de deurwaarder onder beslag gelegd worden.

https://www.stachbegeleiding.nl/nieuws/nieuwsbrief-maart-2016/transitievergoeding-en-loonbeslag-grote-gevolgen

Ik zou zeker een arbeidsrechtadvocaat bellen. Er zijn advocaten die een inloopspreekuur hebben en waarbij het eerste gesprek gratis. Mochtje verder willen gaan dan kun je altijd toevoeging aanvragen.

Voor wat betreft dat je de maand juni zonder inkomsten zit is, mijns inziens, niet waar. Je krijgt je inkomen van de maand juni (maakt niet uit waaruit dat bestaat) in de maand juli. Tegenwoordig is dat 'normaal'.  Zelf heb ik ook dat mijn inkomen van een bepaalde maand pas rond de tiende van de daaropvolgende maand uitbetaald wordt.

Ma
door Mariska1985 Jul 8, 2021 om 13:29
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het klopt wat u zegt omdat ik het achteraf krijg betalen ze eind juli de maand juni uit. Maar volgens mijn voormalig werkgever was ik totdat mijn contract afliep een " actieve werknemer " en dan betalen ze het loon niet achteraf maar gewoon in de lopende maand.
Dus dat betekend dat ik in mei loon heb gehad en in juli pas de uitkering van juni. Ik heb dan ook een hele maand te overbruggen.

tijger1
door tijger1 Jul 8, 2021 om 13:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En ook dat ziekengeld moet tijdig betaald worden. Niet een maand achteraf. Dus klop bij uw ex-werkgever aan.

Thecla58
door Thecla58 Jul 8, 2021 om 13:38
858 Antwoorden / 3 Vragen

@Mariska1985

Je vertelde dat je in de maand juni wel een bedrag van de deurwaarder gehad hebt. Dat hij daarvan een bedrag ingehouden had voor de betalingsregeling. Het lijkt mij, dat weet ik niet zeker, minimaal het bedrag van de beslagvrije voet had moeten uitbetalen. Heb je aan hem gevraagd waarom hij dat niet gedaan heeft?

Ik zou een bellen en vragen of de deurwaarder een face to face gesprek zou willen houden met je. Die mensen staan daar zeker voor open en denken echt met je mee.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 8, 2021 om 13:20
16874 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn advies is: opnieuw contact opnemen met het jridischloket en memelden dat het eerste advies niet adequaat was omdat u niet meer werkzaam bent bij de werkgever waar is geincasseerd. Bovendien kunt u ook nog dze info opvolgen: https://www.juridischloket.nl/schulden-en-incasso/deurwaarder-en-beslaglegging/klacht-deurwaarder/ en dan na te gaan of er nog een gunstiger mogelijkheid voor u is om tot aflossing van de kennelijk bestaande schuld te komen. Ook kunt u m.i. contact opnemen met een instelling voor sociaal/maatschappelijke dientsverlening in uw Gemeente voor hulp.

va
door vanlotjegetikt - Jul 8, 2021 om 14:37
809 Antwoorden / Vragen

Zet deze vraag eens op het Radar forum neer.
Daar zit een Deurwaarder en die is vlot met reageren.

tenormin
door tenormin Jul 8, 2021 om 16:39
16838 Antwoorden / 108 Vragen

MM.Toch, vanlotjegetikt?

va
door vanlotjegetikt Jul 8, 2021 om 18:10
809 Antwoorden / Vragen

Yep. Toevallig is kortgeleden derdenbeslag besproken.

panter22
door panter22 - Jul 8, 2021 om 15:54
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt niet 1 maand, maar wel 2 maanden om te overbruggen als je pas eind juli je uitkering krijgt.
De maand juni en dan nog tot eind juli .
In de link van Tecla58, staat het volgende over de transitievergoeding.
Een neveneffect van de transitievergoeding bij ontslag die sinds 1 juli 2015 van kracht is, is dat deze vergoeding in zijn geheel onder een loonbeslag valt. Het bedrag zal, rekeninghoudend met de beslagvrije voet, in zijn geheel naar de deurwaarder gaan.
Met het innen van die vergoeding heeft de deurwaarder geen rekening gehouden met de beslagvrije voet.
Maar ook de afrekening van je contract heeft de deurwaarder heeft de deurwaarder in beslag genomen.
Kortom alles wat je die maand van je werkgever ontvangen hebt.
Nu geeft de deurwaarder als excuus dat hij in de maand juni geen rekening kan houden met de bvv, omdat je niet meer in dienst was. Maar je kreeg wel €500. Dat is vreemd. Of je krijgt niets of je krijgt de bvv.
Kennelijk heeft de deurwaarder nog geen beslag laten leggen op je uitkering. Want dan had hij wel met de bvv rekening moeten houden. Je uitkering over de maand juni, krijg je pas eind juli. Dus in juni waren geen inkomsten.
Het lijkt mij het handigst terug te gaan naar het juridisch loket. Je bent de eerste niet die dit overkomt. Er moet jurisprudentie over zijn.

panter22
door panter22 Jul 8, 2021 om 16:10
6599 Antwoorden / Vragen

Nog even een nieuw stukje  want anders wordt het zo lang.
Ik vond nog dit:
https://www.mijntipsenadvies.nl/2017-04/oei-ze-komen-voor-een-loonbeslag-NLTAPSAR_EU22120401
Wat de deurwaarder in beslag heeft genomen over de maand juni, valt wel onder de bvv.
Daar heeft de deurwaarder geen rekening mee gehouden. Je hebt dus wel inkomsten over de maand juni. maar die ontvang je pas in juli.
De vraag is dus geldt voor de bvv de toekomstige maandelijkse uitkering of de uitkering die je in die maand ontvangen hebt.

Ma
door Mariska1985 Jul 8, 2021 om 16:19
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ze hebben in dit geval geen rekening gehouden met de bvv, ze hebben het hele bedrag ingehouden dat is een gedeelte transitievergoeding en nog vakantieuren die ik niet had opgenomen. Nadat ik contact met ze heb gehad hebben ze van het geld wat ze hebben ingehouden met veel moeite 500 euro terug gestort maar dat is ruim minder dan de bvv en zou ik nog zeker 600 moeten krijgen.
Ik ga contact leggen met een advocaat en kijken wat die voor me kan doen.

Bedankt voor je heldere antwoord!

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jul 9, 2021 om 08:44
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Een oude vordering over 2018 en van niets weten?
Denk dat groot deel van niet betalen tot nu ontbreekt.

Mei 2021,  er is rekening gehouden met  bekende  gegevens voor beslagvrije voet.
Juni 2021;  geen salaris maar rest betaling dus  100% pakken mag helaas.

Ik heb toch geld nodig verhaal en geen enkele info verder waarvoor?

Een half verhaal en hier klagen?

Denk dat je geen goed antwoord kunt verwachten hier als er zoveel ontbrak in het verhaal.

we
door weethet - Jul 9, 2021 om 10:54
107 Antwoorden / 2 Vragen

Idd totaal ongeloofwaardig dat u zgn van niets weet. Beslag wordt in persoon door een deurwaarder betekend en/of in de brievenbus gedaan. Dit ook pas NA rechtzaak.

Yv
door Yvonne-909 Jul 9, 2021 om 11:03
15 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is niet waar. Ik kreeg dit destijds van de werkgever te horen. Niet van het uwv of wat dan ook.

tijger1
door tijger1 Jul 9, 2021 om 11:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat heeft het UWV er mee van doen?

Yv
door Yvonne-909 - Jul 9, 2021 om 10:58
15 Antwoorden / 2 Vragen

@tijger Rechtzaak voor loonbeslag? Heb jaren terug ook eens loonbeslag gehad door gedoe met het uwv. Onduidelijkheid over wat wel of niet terugbetaald moest worden. Moest ik ineens bij de werkgever op het matje komen, kreeg ik de mededeling van loonbeslag. Van te voren geen bericht van het ywv dat ze dit gingen doen. Zeker geen bericht van rechtzaak. Zou je denken dat zij ook wel weten van recht op beslagvrije voet. Nee, ze zuiden je helemaal leeg. Ik wist het allemaal niet. Tot het moment dat je spaarrekening leeg is, je het risico loopt je vaste lasten niet meer te kunnen betalen en je vanuit wanhoop aan de bel trekt. Wat ze willen, dat ik mijn huis en mijn baan kwijtraak met als gevolg dat zij niet meer betaald kunnen worden? Toen hoorde ik ook pas van de beslagvrije voet. Maar ja, wat binnen is, is binnen en jij moet maar zien of en hoe je het redt.

Ma
door Mariska1985 Jul 9, 2021 om 11:03
3 Antwoorden / 1 Vragen

Precies!

tijger1
door tijger1 Jul 9, 2021 om 11:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja hoor, u was natuurlijk niets schuldig en dan zomaar loonbeslag door het UWV.

va
door vanlotjegetikt - Jul 9, 2021 om 11:08
809 Antwoorden / Vragen

Beslaglegging of derdenbeslag gebeurt niet zomaar. Daar gaat een heel traject aan vooraf. Blijven communiceren is een must. Doe je dat niet dan kom je dit soort ellende tegen.

kl
door kleinealbert - Jul 9, 2021 om 12:39
16 Antwoorden / 2 Vragen

Een deurwaarder kan geen beslag leggen zonder een vonnis van de (kanton) rechter. Het is dus op zich al heel vreemd dat dit dan zomaar zou zijn gebeurd. Een vonnis van de rechter wordt betekend en afgegeven. Bent U niet thuis, dan wordt de enveloppe in de brievenbus gedaan met duidelijk op de enveloppe dat het een ambtelijk stuk is dat direct moet worden geopend.
Heeft U dat niet ontvangen, dan is het beslag niet rechtsgeldig! U kunt altijd een betalingsregeling treffen. Het kan niet zo zijn dat een deurwaarder maar wat aanrotzooit en geen rekening wil houden met de beslagvrije voet...die is netto 90% van de netto bijstandsnorm in de voor U geldende situatie. Alleen het bedrag daarboven kan beslag op gelegd worden.