ch
door choogendoorn Jun 27, 2017 om 14:33
Geldzaken & recht

Dierenarts heeft kittens niet ge-ent, wel voor betalen?

Afgelopen week wilden we onze twee kittens van 8wkn laten inenten.
Ter plekke bleek dat een van de diertjes uit stress in de bak heeft gepoept, diarree. De dierenarts wilde ze niet inenten, omdat ze zeker wilde zijn dat het beestje niet ziek was. Eenmaal thuis was alles alweer over, wel kreeg ik per mail een factuur van zo'n €110: een consult, en twee vaccinatieboekjes (welke we nog niet hebben gekregen), dit is dus nog zonder de kosten van het inenten zelf.

Ik schrok enorm van de prijs, dat ik gelijk voor het inenten een andere dierenarts heb gezocht, waar ik voor €40 klaar was (consult + inenten zelf + boekjes). Moet ik de factuur van de eerste dierenarts nu betalen? In feite heeft ze niks gedaan, en ik heb niet om die boekjes gevraagd. Ze zijn tenslotte nog niet ingeent.

5180 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 27, 2017 om 14:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, natuurlijk moet u dat betalen. U gaat naar een dierenarts, zonder u eerst te informeren over de kosten. Één kitten schijnt ziek te zijn, dus de arts ent nog niet, maar maakt wel alvast de boekjes klaar, dus als u de volgende keer zou komen, hoeven daar alleen de stickertjes van de entstof in geplakt te worden.

Dat u meteen naar een ander gegaan bent, was uw eigen keuze.

En € 40,00 voor een consult, twee entingen en twee boekjes lijken mij hoogst onwaarschijnlijk.

dokun
door dokun Jun 28, 2017 om 12:33
152 Antwoorden / 0 Vragen

TS hoeft alleen het consult te betalen en niet de boekjes! Boekjes mogen pas worden afgegeven als er daadwerkelijk geënt is!

€40 is een normale prijs voor een enting, die door vele dierenartsen gehanteerd word, natuurlijk zijn er ook dierenartsen die meer rekenen. Maar €40 is zeer zeker niet onwaarschijnlijk!

ch
door choogendoorn - Jun 27, 2017 om 15:04
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het consult wil ik best betalen, het is inderdaad mijn risico dat ik niet om de kosten heb gevraagd.

De dierenarts heeft echter letterlijk gezegt dat ze de enting niet ging doen, en dat als ze thuis verder geen diarree meer had ik een nieuwe afspraak kom maken om ze in te laten enten.

De kosten van de boekjes (€35 per stuk, bij de andere dierenarts "gratis") ben ik het echter niet mee eens. Ze zijn niet geént, daar moest ik een nieuwe afspraak voor maken. Mij is niet gevraagd noch verteld dat de boekjes al opgemaakt zouden worden. Tevens zijn de boekjes ook nog helemaal niet opgemaakt.

--
wat betreft de kosten andere arts, die dierenarts rekent geen consult voor een enting.

pi
door pieterwolters Jun 27, 2017 om 20:30
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Een professional die geen geld vraagt voor zijn expertise zou ik wantrouwen. Dan is het een hobbyist.

costnix
door costnix Jun 28, 2017 om 06:34
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@pieterwolters: dat is geen hobbyist. De dierenarts mag zijn/haar eigen tarief bepalen.

ma
door malie Jun 28, 2017 om 13:15
29 Antwoorden / 3 Vragen

Wat kost een paspoort?

Het nieuwe EU-paspoort kost € 3,95 per stuk en is te bestellen in eenheden (doosjes) van 25 stuks.

In de prijs van het paspoort zit een bijdrage voor het Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren (LICG) en de Commissie Preventieve Gezondheidszorg Gezelschapsdieren (CPGG) verdisconteerd.

En daar dan 35 euro voor vragen riekt voor mij naar oplichting.....

tijger1
door tijger1 - Jun 27, 2017 om 15:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus die andere dierenarts ent die kittens zonder ze te onderzoeken? En hij deelt ook nog gratis boekjes uit? Fijne arts.

Lees overal dat een enting, per kitten al € 40,00 kost.

Maar dat de een gratis werkt, betekent nog niet dat de ander dat ook moet doen.

johanv1100
door johanv1100 Jun 28, 2017 om 12:56
63 Antwoorden / Vragen

Ja waarom niet ? Ik kreeg het boekje er ook gratis bij oftewel zat bij de € 30 kosten van de inenting . Voor een inenting hoef je niet perse naar de dierenarts dat gebeurt ook op andere locaties zoals bv een tuincentrum of een plaatselijke dierenwinkel.

ch
door choogendoorn - Jun 27, 2017 om 15:11
4 Antwoorden / 1 Vragen

Die heeft ze zeker onderzocht, gewogen, temperatuur gemeten, hartje beluisterd. Normaal tarief was hier €30 per kitten, maar omdat we met twee tegelijk kwamen werd het €20. Maar dit lijkt me verder totaal niet relevant voor mijn vraag?

tijger1
door tijger1 - Jun 27, 2017 om 15:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, niet relevant voor uw vraag, maar u hebt het zelf over het koopje van die andere dierenarts. Die dus geen consult rekent, korting geeft bij twee dieren en gratis boekjes.

Dus allemaal niet relevant voor de nota van de eerste dierenarts.

Hebt u daar al contact mee opgenomen om te zeggen dat u geen boekjes meer nodig hebt, en ook dat de vaccinaties niet meer nodig zijn?

panter22
door panter22 - Jun 27, 2017 om 15:31
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je de rekening van de tweede dierenarts al gekregen. Een eerste inenting kost €40 per kitten.
Die eerste dierenarts heeft voor het consult, dan €30 gerekend. Dan kom je op €110 uit. Dat is echt niet te veel.
Waarom zal de dierenarts kosten voor een vaccinatieboekje rekenen als de kittens nog niet ingeent zijn.
Je zou terugkomen om die kittens te laten inenten. Dat heb je niet gedaan.
Maar even contact opnemen met de eerste dierenarts over de rekening. Kijken of je er vanaf komt met alleen het consult betalen.

johanv1100
door johanv1100 Jun 28, 2017 om 15:02
63 Antwoorden / Vragen

Geld vragen voor een consult om  een dier te laten inenten is onzin .Die inenting kan ook door de assisente  worden gedaan . Bij een gewone dokter betaal je ook geen consult voor een inenting .

panter22
door panter22 Jun 28, 2017 om 18:47
6599 Antwoorden / Vragen

Een griepprik is alleen gratis als je tot de risicogroep behoort.
Zo niet, dan betaal je niet alleen de griepprik maar ook kosten voor het bezoek.
Dierenartsen mogen zelf hun tarieven bepalen.

me
door mel spinnewijn Jun 29, 2017 om 13:04
1 Antwoorden / Vragen

Bij een inenting zit normaal gesproken de prijs van het consult inbegrepen
Alleen deze prijzen kunnen per praktijk erg verschillen, van 20 euro tot rond de 80

ch
door choogendoorn - Jun 27, 2017 om 15:40
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is het punt, die € 110 van de eerste DA zijn excl de entingen.
De rekening van de tweede DA is gelijk al betaald, en was gewoon €40 voor beide kittens i.c.m. een gratis kittenconsult. Heb hierzelfs nog gratis een Hills-welkomstpakket gekregen met o.a. 750gr voer

Heb inderdaad gebeld, ze willen de factuur niet crediteren, wel korting geven op het volgende consult bij de inenting; normaal zouden dit twee consults zijn, want twee kittens, nu 1 consult (60€ enten per kitten, en €40 voor 1 consult, ipv 2, dus). Dus nóg eens €160 voor het inenten van de twee.
dan te bedenken dat die €160 voor de entingen dus normaal gesproken ook nog eens excl. de boekjes van €35 p.s. zijn. Totaal dus € 230 = €130 om een kitten te enten.

Ik had me inderdaad beter moeten informeren over de prijzen vooraf, maar los daarvan vind ik het absurd om €70 te betalen voor twee boekjes welke nog niet opgemaakt zijn en waar ik bovendien niet om gevraagd heb / nu nog nodig heb.

panter22
door panter22 Jun 27, 2017 om 15:50
6599 Antwoorden / Vragen

Heeft de dierenarts een website met tarieven of een tarievenlijst in de wachtkamer?

tijger1
door tijger1 Jun 27, 2017 om 15:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom rekende u niet gelijk af bij die eerste arts? Had u meteen uw grieven kunnen uiten.

ch
door choogendoorn Jun 27, 2017 om 16:10
4 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, nergens zijn prijzen vermeld. Ik heb wel meermaals om de tarieven gevraagd, deze werden echter niet gegeven.
Ik kreeg enkel een overzicht met "de vaste tarieven voor een kat", de standaard entingen, vlooienpipetjes, en halfjaarlijks onderzoek. Dit omdat ze hier ook een abbonement voor hadden. Meer een verkooppraatje. Als ik naar de andere kosten vroeg werd me verteld dat dat altijd duidelijk van te voren zijn worden besproken omdat het per geval wisselt. Heel apart, achteraf heel stom.

De factuur van de eerste dierenarts kreeg ik een dag later pas. Ik was de dag van de enting-afspraak na twee minuten alweer weg, de DA zelf zei letterlijk "ja die ga ik vandaag niet enten, kijk eerst even of de komende dagen de ontlasting normaal blijft en maak dan een nieuwe afspraak". Ik ging er dan ook niet van uit dat ik voor dit consult moest betalen, er is totaal niet over kosten oid gepraat. Uiteraard vind ik die kosten wel gewoon prima, ze heeft immers tijd vrij gemaakt.

dokun
door dokun Jun 28, 2017 om 12:34
152 Antwoorden / 0 Vragen

TS hoeft alleen het consult te betalen en niet de boekjes! Boekjes mogen pas worden afgegeven als er daadwerkelijk geënt is!

ma
door marie47 Jun 28, 2017 om 14:14
40 Antwoorden / 0 Vragen

De eerste dieren arts lijkt me iemand die overal een slaatje uit wil slaan. Heb zelf in het verleden ook bij een dierenartsenpraktijk hoge rekeningen moeten betalen terwijl later bij een andere dierenarts het net zo ging als bij deze 2de dierenarts. Die nam ook alleen de vacinatie's betaald het boekje hoorde er gewoon bij, en knipte elke keer de nagels ook nog even. Ons zieke hondje is bijna een week in de praktijk geweest, geopereerd, medicijnen gehad en met kipfilet weer aan het eten gekregen. Alhoewel het nog wel in de gulden tijd was, waren de kosten F105, 00 . Na verhuizing hier, bij een andere dierenarts, ons hondje in laten slapen voor 15,00 euro.

Topantwoord

AWYeah28
door AWYeah28 - Jun 28, 2017 om 12:15
355 Antwoorden / Vragen

Beste C. Hoogendoorn,

Er zijn dierenartsen die duidelijk uit liefde voor dieren hun werk doen, er zijn dierenartsen die duidelijk zoveel mogelijk geld willen verdienen, en alle gradaties daar tussenin. Het is vaak even zoeken naar de juiste arts, wanneer u voor het eerst een dier in huis hebt gehaald.

Om uw vraag te beantwoorden: de eerste dierenarts brengt kosten in rekening die niet overeen zijn gekomen, dus dat u die niet betaalt lijkt mij niet meer dan logisch. Wel is het slim de dierenarts hier schriftelijk, aangetekend, van op de hoogte te brengen. Betaal de kosten voor het consult zo snel mogelijk en bewaar het betaalbewijs of bankafschrift bij het verzendbewijs van de aangetekende brief. Mocht er een incassobureau worden ingeschakeld, dan kunt u volstaan met een korte uitleg en het bewijsmateriaal. Ik vermoed echter dat de arts het erbij zal laten zitten, die weet ook wel dat hij zich te vroeg rijk aan het rekenen was.

Succes!

ch
door choogendoorn Jun 28, 2017 om 12:38
4 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk, hier heb ik iets aan. Ik hoef inderdaad geen hobby-dierenarts, alles voor de dieren, mag me best wat kosten. Alleen het moet wel eerlijk blijven. Dank!

Topantwoord

dokun
door dokun - Jun 28, 2017 om 12:34
152 Antwoorden / 0 Vragen

TS hoeft (moet) alleen het consult te betalen en niet de boekjes! Boekjes mogen pas worden afgegeven als er daadwerkelijk geënt is!

panter22
door panter22 - Jun 28, 2017 om 14:07
6599 Antwoorden / Vragen

Een incassobureau, als het al zover komt, gaat de vordering incasseren. Dan ben je inmiddels al €40 incassokosten armer.
Dan kun je voor jezelf nog zo'n goede reden hebben om niet te betalen, daar gaan ze niet over. dat mag je uiteindelijk aan de rechter uitleggen, maar dan heb  je al een paar honderd euro betaald.
De rekening voor het consult wil je betalen.
Maar de vaccinatieboekjes niet. Die heb je niet ontvangen. Zolang er niet ingeent is, kun je geen boekje krijgen, begrijp ik.
Dus dan hoef je ze ook niet betalen. Tenzij je iets anders hebt afgesproken.
Ik zou een mailtje schrijven met daarin de mededeling dat de kittens op advies van de dierenarts niet zijn ingeent.
Dat je kosten voor het consult, €30 wilt betalen en hebt overgemaakt.
Dat je er vanuit gaat dat er sprake is van een misverstand dat de vaccinatieboekjes in rekening zijn gebracht.
De kittens zijn niet ingeent en je hebt de boekjes niet ontvangen.
Dat je er vanuit gaat dat zaak hiermee is opgelost.

AWYeah28
door AWYeah28 Jun 28, 2017 om 16:57
355 Antwoorden / Vragen

Dat incassobureau hoeft helemaal niet betaald te worden als TS al vooraf aan heeft gegeven het niet eens te zijn met de factuur, en de kosten van een rechtszaak komen pas ter sprake als de rechter de vordering toewijst, wat me erg sterk lijkt als de dierenarts op geen enkele manier hard kan maken dat er overeengekomen was vaccinatieboekjes te leveren. Dat weet die arts ook, dus verder dan hooguit wat dreigementen van een incassobureau gaat dit niet komen.

panter22
door panter22 Jun 28, 2017 om 19:01
6599 Antwoorden / Vragen

Mogelijk hanteert de dierenarts algemene voorwaarden.
Voor verschillende dierenartsen online las ik dezelfde algemene voorwaarden. Daarin staat:
5.3 Indien de (Behandelings)overeenkomst voortijdig zal worden beëindigd dan zal de overeengekomen vergoeding naar rato van de wel reeds uitgevoerde werkzaamheden bij de Cliënt in rekening worden gebracht, tenzij er sprake is van ondeelbare werkzaamheden. Dit naar beoordeling van de Dierenartsenpraktijk.

Mogelijk waren de boekjes al klaargemaakt. Je weet het niet. TS komt er alleen achter, als ze er naar informeert.

ma
door malie Jun 28, 2017 om 21:58
29 Antwoorden / 3 Vragen

Als de boekjes al waren klaargemaakt, is dat het risico van de dierenarts wat zij zelf genomen heeft. Aangezien er géén enting heeft plaatsgevonden was dat wel een voorbarige handeling. Het enige wat gedaan is, is 2 minuten gekeken naar de dunne ontlasting van 1 van de kittens. En zoals ik al eerder als antwoord heb geplaatst hier: Een boekje kost 3,75 inkoop voor de dierenarts. Om daar vervolgens 35 euro voor te rekenen is gewoon oplichterij. Ts zou kunnen vragen om die boekjes (kan ze meteen kijken of ze daadwerkelijk al ingevuld waren). En mocht dat zo zijn, dan 2 x 3,75 + het consult betalen. Da heeft dan verder geen poot meer om op te staan.

panter22
door panter22 Jun 29, 2017 om 09:30
6599 Antwoorden / Vragen

Dierenartsen mogen zelf hun tarieven bepalen. Er kunnen enorme verschillen in tarieven zijn tussen dierenartsen.
Dat blijkt nu wel. Je kunt zomaar zeggen dat je de inkoopsprijs betaalt in plaats van de prijs die de dierenarts bepaalt.

ma
door malie Jun 29, 2017 om 13:43
29 Antwoorden / 3 Vragen

Ze heeft de boekjes niet gehad en de enting heeft niet plaatsgevonden. Dan kan TS gewoon de onkosten vergoeden die de da heeft gemaakt. Heeft niks met de prijs te maken die de da bepaalt. Geen "koop" is ook geen schuld.

1paul
door 1paul - Jun 28, 2017 om 17:17
3173 Antwoorden / 0 Vragen

wat u niet gekregen heeft hoeft u niet te betalen, de arts zelf kiest ervoor om de boekjes al klaar te maken, daar heeft u niet om gevraagd, sterker, de arts stuurde u weg...

consult bent u verschuldigd, de rest niet...

mo
door mof - Jun 28, 2017 om 18:50
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Boekjes horen bij inenten, dus of u daar wel of niet om vraagt doet er niet toe.
heeft u de arts gemeld dat u de inenting ergens anders wilde laten doen?
zo niet, dan is de behandeling gewoon gestart en moet u betalen.
u zou kunnen proberen met de arts wat te regelen.

me
door mel spinnewijn Jun 29, 2017 om 13:07
1 Antwoorden / Vragen

Onzin de arts wilde op dat moment niet inenten dus is er ook geen" behandeling gestart" zoals u dat noemt
Het staat iedereen vrij om dan naar een andere dierenarts te gaan
Dat hoef je echt niet van te voren te melden

me
door mel spinnewijn - Jun 29, 2017 om 12:54
1 Antwoorden / Vragen

Natuurlijk hoef je die boekjes niet te betalen
Vaccinatieboekjes (dus geen europees paspoort) horen bij de inenting
Aangezien ze niet ingeent zijn hoef je die ook niet te betalen
Heeft ze de diertjes wel uitgebreid onderzocht? Anders slaat voor 2 kittens consult van 110 euro ook nergens op
Staan die boekjes apart vermeld op de rekening en hoeveel hebben ze hier voor gerekend? Dat geld moet je uiteraard terugkrijgen en een uitleg over de prijs van het consult moeten ze gewoon geven