j.
door j.nine Oct 29, 2011 om 19:29
Geldzaken & recht

Door eci.nl een bedrag openstaan bij inkassounie

Wij als gezin zitten al vanaf april/mei in de knoei met ECI.nl we hadden een e-mail gekregen dat we een keuzebon van 25 euro moesten gaan nemen. Daar wisten wij niets van en dat kwam binnen via de e-mail. Wij kijken onze e-mail niet iedere dag en als we het druk hebben blijft dat soms wel 1 week tot 2 week ongelezen in de mailbox staan. De hele tijd gebeld en gemailt, maar ik kreeg niet het antwoord wat ik wou hebben. Later kwam Inkassounie in beeld en die vinden dat wij nu 99,50 moeten betalen om iets waar wij niet van weten wat het is en het wordt ons niet uitgelegd door ECI. Zonet heb ik een mailtje gekregen van inkassounie dat zij vinden dat wij moeten betalen. Eci verleend niet de service die wij gewent waren en daarom willen wij niet betalen. Ze komen bij ons over als nalatig in afspraken en zijn laks in het beantwoorden van e-mails. Wat moet ik nu doen?

1274 17 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Oct 29, 2011 om 19:40
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ik begrijp het niet helemaal. Je zegt dat je geen haast hebt met het lezen van je inkomende berichten. Je moet nu na twee weken al 99,50 euro betalen. Daar mis ik iets. Ben je een verplichting niet nagekomen? En, welk antwoord had je willen hebben? De meeste vragen kun je via de voorwaarden zelf beantwoorden. Wat staat daar in met betrekking tot deze kwestie?

birdies
door birdies - Oct 29, 2011 om 20:19
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......om iets waar wij niet van weten wat het is en het wordt ons niet uitgelegd door ECI........

Is allemaal te vinden op hun website:

Wat is de Vrije Keuze Bon?
De Vrije Keuze Bon is een waardebon van à € 25,- die kan worden besteed voor de aankoop van artikelen uit het VIP assortiment van eci.nl. De Vrije Keuze Bon wordt gestuurd naar een VIP die in een kwartaal geen bestelling heeft gedaan uit het VIP assortiment. De Vrije Keuze Bon geeft de ruimte om dat op een later moment alsnog te doen. Soms is dat handig, als u bijvoorbeeld wilt wachten tot een nieuw boek met korting beschikbaar komt in het VIP assortiment. Dat gebeurt al vier maanden na verschijning! Zo blijft u gewoon van de VIP korting op boeken profiteren.

Wanneer ontvang ik een Vrije Keuze bon?
Eci.nl houdt in de VIP teller bij hoeveel VIP artikelen u heeft besteld. Loopt u achter op het schema van gemiddeld 1 VIP artikel per kwartaal, dan ontvangt u in dat kwartaal automatisch een Vrije Keuze Bon à € 25,-. Met de Vrije Keuze Bon kunt u op een later moment alsnog uw keuze maken uit het VIP assortiment en van de korting op boeken blijven profiteren. U kunt de Vrije Keuze Bon ook zelf bestellen.

Nog meer info hierover *klik*

su
door susannef - Oct 29, 2011 om 21:17
303 Antwoorden / 9 Vragen

U zegt soms 1 tot 2 weken uw mail niet te lezen. Het lijkt me niet dat u dan zonder verdere toelichting kunt zeggen dat eci nalatig is in het beantwoorden; ook uzelf zou hierin alerter kunnen zijn.

U meldt niet het antwoord te hebben gekregen wat u wilt. Wat voor antwoord heeft u dan gekregen?

j.
door j.nine - Oct 29, 2011 om 22:27
3 Antwoorden / 1 Vragen

vanaf januari hadden wij geen boek gehad van eci en normaal krijgen wij alles via de post en nu ineens via de e-mail. Daar hadden we al geen bericht van gehad via de post.

Nadat ik een mail had gekregen dat ik die 25 euro keuze bon moest nemen, wist ik niet wat dat was en begreep ook niet waarom die naar 27,50 verhoogt was. Ik direct mailen wat dat inhoud en wat ik er mee kan doen en of ik als nog een cattalogus kon krijgen via de post. Ik kreeg een standaard mail terug hoe ik die bon kon besteden. Ik wou graag weten waarom wij geen cattalogus hadden gekregen en waarom wij die informatie over die bon niet via de post hadden gekregen en ik begreep niet warom de kosten van 25 verhoogt waren naar 27,50. Hier heb ik allemaal geen antwoord op gekregen. Sinds dien ben ik iedere dag mijn mail gaan kijken.

Ineens kreeg ik een brief van inkassounie dat het bedrag verhoogt was en als ik daar niet mee eens was moest ik eci weer gaan raadplegen. Dat heb ik gedaan en dat had niet veel succes. Dit alls heb ik weer voorgelegd bij inkassounie en daar heb ik te horen gekregen dat ik als nog moet betalen. Terwijl eci niets van zich laat horen. Ik heb een poging gedaan om als nog iets te bestellen, maar daar reageerden ze ook niet op.

su
door susannef - Oct 29, 2011 om 22:31
303 Antwoorden / 9 Vragen

Nu ik uw verhaal lees, lijkt me dat u geen onredelijke vragen/eisen stelt. Of het correct is of niet, kan ik niet beoordelen, maar de manier waarom men bij ECI en Inkassounie met u omgaat, verdient geen schoonheidsprijs. U heeft er m.i. voldoende aan gedaan om de vrije keuzebon alsnog te kunnen besteden.

dirck
door dirck - Oct 30, 2011 om 00:39
3201 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=susannef schreef op zaterdag 29 okt 2011, 22:31]U heeft er m.i. voldoende aan gedaan om de vrije keuzebon alsnog te kunnen besteden.
Beste Susanne,

Zolang vraagsteller die bon niet betaald heeft, valt er natuurlijk ook niets te besteden.

[quote=j.nine schreef op zaterdag 29 okt 2011, 19:29]Eci verleend niet de service die wij gewent waren en daarom willen wij niet betalen. Ze komen bij ons over als nalatig in afspraken en zijn laks in het beantwoorden van e-mails. Wat moet ik nu doen?
[quote=j.nine schreef op zaterdag 29 okt 2011, 22:27]Nadat ik een mail had gekregen dat ik die 25 euro keuze bon moest nemen, wist ik niet wat dat was en begreep ook niet waarom die naar 27,50 verhoogt was.
Ik heb een poging gedaan om als nog iets te bestellen, maar daar reageerden ze ook niet op.

Beste j.nine,

In die mail die u had gekregen stond waarschijnlijk ook een link naar hun website over wat die keuzebon nou precies inhoudt.
U krijgt een mail van ECI dat u voor €25 een keuzebon kunt kopen omdat u nalatig bent geweest om binnen een kwartaal iets te bestellen.
U betaalt die €25 niet, dus wordt het bedrag verhoogd naar €27.50.
Dat bedrag wordt vervolgens ook niet betaald door u, dus ze schakelen een incassobureau in, en ja, dan is het logisch dat er ook nog eens incassokosten overeen komen, dus wordt het bedrag ineens €99.50.

U zegt ook: Ik heb een poging gedaan om als nog iets te bestellen, maar daar reageerden ze ook niet op.
Is natuurlijk logischerwijs te verklaren; zolang u die bon nog niet betaald heeft, valt er natuurlijk ook niets te bestellen. (u staat nu waarschijnlijk als wanbetaler te boek bij de ECI)

De enige die hier dus [u]nalatig[/u] is geweest, bent uzelf. (helaas)

En wat u moet doen? Tja, voordat het bedrag straks tegen de €200 aanzit, zou ik toch maar eens betalen.

tdehond
door tdehond - Oct 30, 2011 om 06:53
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Dit is precies wat ik tegen dit VIP systeem heb. In de a.v. lees ik dat u automatisch een vrije keuze bon krijgt als u niets besteld heeft in een kwartaal.

Helaas wil ECI dat u deze bon vooraf betaalt en heeft u de e-mail(s) niet gelezen.

Als ik u was zou ik het verlies nemen en per einddatum opzeggen ( schriftelijk aangetekend).
copie brief + verzendbewijs bewaren.

birdies
door birdies - Oct 30, 2011 om 07:42
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........Dit is precies wat ik tegen dit VIP systeem heb........... Dat weet je, of tenminste dat kun je weten, als je lid wordt van deze club. Vroeger kreeg je dan een door Eci uitgezocht 'kroonboek' toegestuurd.

Met deze bon heb je in ieder geval een eigen keuze.

tdehond
door tdehond - Oct 30, 2011 om 08:29
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=birdies schreef op zondag 30 okt 2011, 07:42]........Dit is precies wat ik tegen dit VIP systeem heb........... Dat weet je, of tenminste dat kun je weten, als je lid wordt van deze club. Vroeger kreeg je dan een door Eci uitgezocht 'kroonboek' toegestuurd.

Met deze bon heb je in ieder geval een eigen keuze.

Een kroonboek voorkomt in ieder geval een incasso procedure.

birdies
door birdies - Oct 30, 2011 om 08:37
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........Een kroonboek voorkomt in ieder geval een incasso procedure.........

Alleen voor mensen die geen moeite doen om de AV c.q. de regels door te nemen.

tdehond
door tdehond - Oct 30, 2011 om 09:22
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=birdies schreef op zondag 30 okt 2011, 08:37]........Een kroonboek voorkomt in ieder geval een incasso procedure.........

Alleen voor mensen die geen moeite doen om de AV c.q. de regels door te nemen.

Helaas doen veel mensen dit en stuurt dit bedrijf de verplichte bon pas als deze vooraf betaald is.
Hier is m.i. over nagedacht.

zwemmer
door zwemmer - Oct 30, 2011 om 10:06
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Gedwongen woden tot een eigen keuze lijkt mij geen keuze, maar een handige strategie om de verkoop vloeiend te houden. Niet erg logisch, maar het systeen is uitgelegd.

j.
door j.nine - Oct 30, 2011 om 10:40
3 Antwoorden / 1 Vragen

Om kort terug te komen op jullie antwoorden, ik heb de lidmaatschap opgezegd en daarvoor moest ik bellen. Daarbij had ik te horen gekregen dat ik nadat ik een boek via de post had gekregen 2 producten naar keuze moest uitzoeken en om misverstanden te voorkomen had ik begrepen dat ik via de bestel e-mail moest bestellen en dat het bedrag dan betaald moest worden. Dat had ik ook netjes gedaan. En daar reageerden ze niet op, tot dat ze 1 week of 2 week later belden dat we nog niet besteld hadden. Ik heb ook boos gereageerd aan de telefoon en gezegd kijk die e-mails maar eens even na en als het zo door gaat schakelen we kassa in.

Na een lange tijd niets te horen gekregen kregen we ineens weer een brief van inkassounie dat we binnen 2 dagen moesten betalen.
Mijn vraag is nu zal ik dan toch maar de belbus inschakelen.

birdies
door birdies - Oct 30, 2011 om 11:03
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......had ik begrepen dat ik via de bestel e-mail moest bestellen en dat het bedrag dan betaald moest worden.........

Gezien hun latere reactie heb je dat blijkbaar verkeerd begrepen. Vlg mij gaan bestellingen nooit via de email.

.......Mijn vraag is nu zal ik dan toch maar de belbus inschakelen........

Er komen zeer waarschijnlijk honderden verzoeken voor de belbus, maar ja, proberen kan altijd.

vanden bosch
door vanden bosch - Oct 30, 2011 om 12:34
252 Antwoorden / 1 Vragen

In ieder geval niet de inkassokosten betalen. Inkasso-unie berekend veels te hoge incassokosten (ze mogen maximaal 37 euro aan u doorberekenen).

Gewoon die € 25,00 betalen en daarna inkasso-unie negeren. Naar de rechter gaan ze toch niet voor uitsluitend de inkassokosten.

j.
door j.nine - Oct 30, 2011 om 13:08
3 Antwoorden / 1 Vragen

birdies: de bestelling kan wel via e-mail namelijk: bestelling@eci.nl. Ik ga dan toch een verzoek heen leggen bij de belbus, wie niet waagt wie niet wint.

vanden bosch: bedankt voor de tip over de incassokosten.

eci webcare
door eci webcare - Oct 31, 2011 om 09:52
13 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte heer/mevrouw,

Ik lees zojuist uw verhaal en begrijp dat dit vervelend is. Graag wil ik kijken wat ik voor u kan doen. Stuur een e-mail met uw klantnummer en/of NAW gegevens naar: webcare@eci.nl

Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Met vriendelijke groet,

Marcel
ECI Webcare team