Cu
door Curly85 Nov 23, 2017 om 14:16
Geldzaken & recht

Doorlopend krediet afgewezen door partner

Ik wilde een aanvraag doen voor doorlopend krediet. Ik heb geen schulden (nooit gehad ook) en verdien ruim voldoende (2x modaal) en heb vaste aanstelling.
Ik ben onlangs getrouwd. Helaas heeft mijn man door verkoop van huis met ex in de crisis, een negatieve BKR door de kwijtschelding van NHG.
We zijn getrouwd onder voorwaarden en volledig financieel gescheiden.

Nu word ik toch afgewezen zonder enige notitie doordat mijn partner die registratie heeft en word er doorleuk gezegd dat ik zonder zijn toestemming niets mag afsluiten. Iets wat in mijn beleving kant nog wal slaat opdat we financieel gescheiden boekhoudingen hebben.

Er wordt wel geschreven dat je ook kan afsluiten zonder je partner maar ik moet echt overal (heb 5 verschillende aanbieders gecheckt) zijn gegevens invullen.

Iemand advies?

7843 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2017 om 14:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien een beetje flauw, maar wat dacht u van eerst sparen?

U bent niet aansprakelijk voor de schulden die uw partner voor het huwelijk had, maar hij wordt wel asnsprakelijk voor schulden die tijdens het huwelijk aangegaan worden.

Daar zijn wel wat uitzonderingen op, bijvoorbeeld als dat een zakelijke schuld wordt.

Cu
door Curly85 Nov 23, 2017 om 15:13
2 Antwoorden / 1 Vragen

Daarom zijn er voorwaarden met gescheiden financien. Ik ben niet verantwoordelijk voor de schulden voor het huwelijk en we zijn niet aansprakelijk van eenzijdige schulden tijdens het huwelijk.
Met de nieuwe wetgeving per 1 januari klopt het wel wat u zegt, dan zouden alle schulden tijdens een huwelijk gemeenschappelijk worden tenzij anders bepaald.

Sparen is altijd beter dat snap ik zelf ook wel maar het is nu even een andere situatie

tijger1
door tijger1 Nov 23, 2017 om 15:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat ik schets is niet pas per 1 januari van toepassing. Maar ook bij buiten gemeenschap van huwelijk zijn nu schulden die aangegaan worden voor het huishouden, en dat is een auto toch voor beiden.

Zou u, gek gezegd , nu een bankstel willen kopen op afbetaling, moet uw man ook meetekenen.

me
door mein33 - Nov 23, 2017 om 14:35
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik heb geen schulden (nooit gehad ook) en verdien ruim voldoende (2x modaal) en heb vaste aanstelling.

Waarom zou u met uw inkomen een 'doorlopend krediet' afsluiten. (u hoeft hierover geen tekst en uitleg te geven hoor ! )
Met een dergelijk inkomen zou er toch makkelijk gespaard kunnen worden, hoewel sparen momenteel weinig rente oplevert is het altijd nog stukken en stukken goedkoper dan je in de schulden te steken.
Met bedrag van de te betalen rentevergoeding kan je veel leukere dingen gaan doen dan het aan een bank of financiële instelling te doneren.
Uw (V)echtgenoot weet er alles van hoe eenvoudig je, ook ongewild, (verder) in de financiële penairie kan geraken.
Ik weet dat dit geen antwoord op uw vraag is, maar kon het toch niet laten te reageren. Sorry.  ;-))

jo
door jorisw Nov 23, 2017 om 18:55
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom is dat voor ons belangrijk om te weten waarom TS een lening wil afsluiten? Klinkt eerder alsof je jaloers bent op iemand met een leuk inkomen.

me
door mein33 Nov 24, 2017 om 10:18
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@jorisw,

Jaloers zijn alleen zij die menen te mogen veronderstellen dat iemand jaloers zou kunnen zijn op hetgeen een ander bezit.
En om u gerust en gesust te stellen, 'nee' het zou niet in mij opkomen om op wie en wat dan ook jaloers te zijn. ;-))

U geeft een persoonlijke en op Ts. gerichte invulling aan mijn "algemeen" gestelde vraag.

Cu
door Curly85 - Nov 23, 2017 om 15:08
2 Antwoorden / 1 Vragen

Sparen is absoluut beste oplossing alleen is helaas mijn auto langzaam aan het begeven en zit ik voor mijn werk veel op de weg. Auto's zijn ook gescheiden maar een dusdanige aankoop dat die vlak na een huwelijk nog niet zo op te hoesten zijn.
Gebeurde dit volgend jaar was er geen punt geweest maar helaas. De reden van doorlopend krediet is versnel afslossen en opnemen wat nodig is. Dus kortom als ik niet alles nodig heb hoeft dat niet en ik kan versnel aflossen.

Overigens is een lopend krediet een betere oplossing in mijn ogen dan een nog duurdere financiering bij autohandel. Het valt me tegen want juist vanwege deze dingen hebben we de voorwaarden strak laten opstellen en houden we dingen gescheiden. Kortom 3 maanden geleden was het geen probleem maar nu ineens wel.

panter22
door panter22 Nov 23, 2017 om 19:11
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt toestemming van je echtgenoot nodig:
Met een negatieve BKR notering, wordt het moeilijk om te lenen

Zolang de auto nog rijdt, dan hoef je toch geen nieuwe te kopen als je er het geld niet voor hebt.

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2017 om 15:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u wel alleen op uw naam een autofinanciering zou kunnen krijgen bij een dealer, zou ik als het zo dringend nodig is, dat maar overwegen. Ook daar kunt u snel, cq versneld aflossen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 23, 2017 om 15:41
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Maar als je 2 x modaal verdient en je man schuldeloos is en inkomen heeft waarom dan lenen?

jo
door jorisw Nov 23, 2017 om 18:56
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Nogmaals: waarom is dat interessant voor ons om te weten?

Grunnen.
door Grunnen. Nov 24, 2017 om 10:48
509 Antwoorden / Vragen

Waarom niet ? Geef antwoord gewoon op de vraag.

aurora1
door aurora1 - Nov 23, 2017 om 19:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik begrijp het niet zo goed.U verdient ruim voldoende, geen schulden en nooit gehad ook  zoals u zegt, en dan een doorlopend krediet willen?
Zelfs 5 verschillende kredietverleners gecheckt om onder het medetekenen van uw man uit te kunnen komen.
Waarom al die drukte en inspanningen voor een krediet? En hier zelfs nog ontsnappingsroutes hopen te horen? U verdient 2 x modaal zoals u zegt, dus dan moet u ook kunnen sparen. Vooral als er een 2e inkomen is en gedeelde kosten.
Spaar bijv. maandelijks het bedrag dat u anders aan afbetalen van dat krediet kwijt zou zijn en u heeft snel flink wat bijelkaar gespaard.
U vraagt advies, dat is sparen en stoppen met wegen zoeken  om schulden te maken of om regels en voorwaarden te omzeilen.

Grunnen.
door Grunnen. Nov 24, 2017 om 10:47
509 Antwoorden / Vragen

Natuurlijk kan TS ook sparen ,maar een doorlopend krediet kost past geld als je geld opneemt en de kosten kun je beperken door het opgenomen geld zo snel mogelijk af te lossen. Zo'n krediet is handig als iets wilt kopen (auto) en het geld niet hebt.Sparen heeft weinig zin met de huidige rente van 0,02 %

aurora1
door aurora1 Nov 24, 2017 om 11:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Niet een erg slimme opmerking. Sparen om iets te kopen staat los van al dan niet rente over gespaard geld ontvangen.
Ik hoop voor u dat u niet steeds op de pof leeft maar eerst spaart als u iets wilt kopen. Lenen kost geld, dus je bent ook nog duurder uit, en terugbetalen, aflossen valt altijd tegen. Met sparen als gewoonte is er geld om iets te kopen dat je wilt of meent nodig te hebben.

me
door mein33 Nov 24, 2017 om 13:16
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Sparen heeft weinig zin met de huidige rente van 0,02 %

De rente van 0,02% levert in iedergeval nog iets op, al is het minimaal.
Geld lenen kost alleen maar (veel) geld en met dat geld kun je ook heel andere dingen voor jezelf doen i.p.v. het te doneren aan de beleggers van een financiële instelling.

panter22
door panter22 Nov 24, 2017 om 13:26
6599 Antwoorden / Vragen

@V1126,
Wat jij schrijft is het gevaar van een doorlopend krediet afsluiten.
De rente is een stuk hoger dan bij een persoonlijke lening en meestal kun je ook daarop extra aflossen.
Want met zo'n doorlopend krediet ga je weer extra opnemen voordat je het afgelost hebt. Dit keer voor een auto. Kun je een duurdere aanschaffen, want je betaalt toch maar een bepaald bedrag per maand.
Heb je een deel afgelost, wat let je om iets op te nemen voor die mooie nieuwe tv met 4k die je nog niet hebt. Voor je het weet is je auto aan vervanging toe en het krediet is nog steeds niet afgelost.
Wil je toch lenen, dan een persoonlijke lening. Die kosten heb je in de hand.

aurora1
door aurora1 Nov 25, 2017 om 00:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@v1126 nog als aanvulling: ik was al duidelijk over de reden van sparen. Niet alleen gaf u een niet al te slimme reactie, maar van de rentepercentages van sparen heeft u ook al geen kaas gegeten, dus ook al niet slim om daarover iets te zeggen.
Wat u tevens verzuimt is de percentages van geld lenen te vermelden, als u het toch over rentepercentages wilt hebben.
Kijk voor de lol en eigen informatie ook eens hier: http://www.vanspaarbankveranderen.nl/sparen/rentemeter

me
door mein33 - Nov 24, 2017 om 11:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR JORISW 23 NOV. 2017 OM 18:55
3296 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Waarom is dat voor ons belangrijk om te weten waarom TS een lening wil afsluiten? Klinkt eerder alsof je jaloers bent op iemand met een leuk inkomen.

@jorisw,

Jaloers zijn alleen zij die menen te mogen veronderstellen dat iemand jaloers zou kunnen zijn op hetgeen een ander bezit.
En om u gerust en gesust te stellen, 'nee' het zou niet in mij opkomen om op wie en wat dan ook jaloers te zijn. ;-))

U geeft een persoonlijke en op Ts. gerichte invulling aan mijn "algemeen" gestelde vraag.

rf
door rfd - Nov 24, 2017 om 13:28
27 Antwoorden / 0 Vragen

Een doorlopend krediet raad ik u af. Beter een persoonlijke lening bij ING, daar ligt het einde vast. Tussendoor extra aflossen geen enkel probleem. Voorwaarde is dat uw auto een C label moet hebben. En misschien komt u in aanmerking voor een ambtenarenlening, dat betekent een lagere rente. En de allerbeste oplossing als het mogelijk is: lenen van familie met een contract en een rente van 6%. Voor deze laatste oplossing heeft u de BKR van uw man helemaal niet nodig. Succes en wijsheid gewenst.

me
door mein33 Nov 24, 2017 om 13:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

En de allerbeste oplossing als het mogelijk is: lenen van familie

De meeste familie ruzies onstaan door samen op vakantie te gaan en/of het elkaar lenen van geld.

ne
door neodutchio - Nov 25, 2017 om 08:42
5152 Antwoorden / 12 Vragen

U hebt een goed salaris met 2 keer modaal en uw auto is het aan het begeven. Dat is ook niet van het ene op het andere moment, dus heeft u al maanden de tijd om een gedeelte van uw rijkelijke salaris apart te zetten. Dat is namelijk de goedkoopste oplossing. Of moet uw auto van een bepaald type of merk zijn om te laten zien dat uw inkomen hoger is t.o.v. buurtgenoten?
Mijn advies: of je nu veel of weinig geld verdiend, eerst werken voor de centen en dan uitgeven.