La
door Latoya Apr 4, 2022 om 11:51
Geldzaken & recht

Douche reparatie/renovatie in huurwoning

Mijn ouders en ik wonen in een huurwoning.
Nu is het zo dat eigenlijk de douche al 2 jr ongeveer een lekkage heeft en eindelijk word er volgende maand iets aan gedaan.
De douche is denk in geen 30 jaar gerenoveerd /reparatie plaatsgevonden.
Dus er vindt reparatie/ renovatie plaats in de badkamer en de gang onder de douche.
Nu is het zo dat dit waarschijnlijk 2 a 3 weken of langer gaat duren, kunnen wij de woningbouwvereniging verantwoordelijk stellen voor een nooddouche/ kostten ?
Ze hadden al aangegeven dat zei geen nooddouche hebben, maar weet iemand toevallig of je daar recht op zou hebben als je een aantal weken geen douche/ badkamer hebt?
Hopelijk weet iemand hier hoe dat zit.
Alvast bedankt

7817 11 Rapporteer

sira
door sira - Apr 4, 2022 om 12:17
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Ik maak daar nooit zo'n probleem van. Vroeger toen men in Nederland nog geen douche had (jaren '60 en sommigen zelfs tot in de jaren '70) waste men zich uitgebreid in de keuken. Ik heb zelfs tot ca. 2009 geen riolering gehad en was er hoogwater kon ik ook geen gebruik maken van wc en douche, ik waste mij dan ook in de keuken en daarna gooide ik het teiltje water, dat ik onder de kraan had staan, naar buiten waar toch al het hoge water stond. We zijn een luxe gewend, maar de oncomfortabele situatie van de renovatie is gelukkig van voorbijgaande aard.

KasjavH
door KasjavH Apr 6, 2022 om 11:50
4 Antwoorden / Vragen

p

sira
door sira Apr 6, 2022 om 17:06
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Niet alleen de vragen worden korter, maar ook de reacties

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 4, 2022 om 12:24
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Latoya,

Het antwoord op uw vraag is simpel : nee (u heeft geen recht op een nooddouche).

Omdat een nieuwe badkamer goed moet drogen, mag die niet meteen gebruikt worden.

Ik heb mijzelf, toen ik een nieuwe badkamer kreeg, ook 2 weken moeten wassen in de keuken.

Ik snap, dat het qua privacy vervelend kan zijn met uw ouders.

Misschien is douchen bij vrienden/familie een optie?

lo
door lovewinnie - Apr 4, 2022 om 12:24
1210 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft daar geen recht op. Bij grote renovatie in hele wijk wordt er nog wel is een nooddouche/toilet geplaatst . Maar dat is geen moetje .
Was ik er mis met voorlopig wasbak te gebruiken met wat water en zeep. Fijn is anders maar z'n korte tijd wel te overbruggen.
2 maanden zonder badkamer gezeten. Het is ff omschakelen maar raakt er zo aan gewend . 1x per week douchen bij familie. Rest gewoon ouderwets wassen

Misschien lid van sportschool? Kunt u daar douchen

sira
door sira Apr 4, 2022 om 12:43
2361 Antwoorden / 24 Vragen

En anders wordt je lid ;-))

Thecla58
door Thecla58 - Apr 4, 2022 om 12:52
862 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, daar heb je geen recht op.

Je mag blij zijn dat je wbv de renovatie gaat uitvoeren. Voor hetzelfde geldf had deze renovatie (ik ga er vanuit dat alle huizen dit ondergaan) nog niet plaatsgevonden en had je langer moeten wachten.

Wat ik niet snap is waarom mensen altijd maar denken dat ze ergens recht op moeten/willen hebben? Zoals anderen al aangeven... was je aan het aanrecht of zoek je heil ergens. Trouwens... het is wetenschappelijk bewezen dat iedere dag een paar keren douchen helemaal niet zo goed voor je lijf is. Bekijk het even positief de komende weken geef jij een (hoewel geringe) bijdrage aan het klimaat en zo. (vette knipoog).

Keep in mind dat er, niet zo ver van Nederland, mensen zijn die al in geen tijden geen drinkwater meer hebben, laat staan kunnen douchen. Denk daar eens aan.

tenormin
door tenormin - Apr 4, 2022 om 12:53
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Nee hoor, voor zo'n korte tijd, want dat is het echt, krijgt u geen nooddouche, ook geen wettelijk recht. Maar heel eigenlijk is het alleen maar een 'beetje vervelend', maar zeker niet ongezond. Zoals iedereen al schrijft: aan de wastafel wassen, net als in de 'goede oude tijd ' ☺ kan helemaal geen kwaad. En voor je haar: hoofd voorover, lekker shampoo-en, fles klaarzetten,vullen maar en uitspoelen. Zo heb ik het ook in de renovatietijd gedaan. En die was veel langer dan de paar weken. Wij hadden wel in een flat de mogelijkheid om te douchen maar nee, dat vond ik nu weer niet zo'n lekker idee met al die mensen die er in konden. Alvast veel plezier met jullie nieuwe douche in de nabije toekomst.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 4, 2022 om 13:56
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ook mijn reactie op uw vraag: neen. Op dit moment kunt u de douche nog benutten en een dergelijke renovatie kan zeer snel en kunt u (op basis van eigen recente ervaring) de douche ook weer binnen een dag of vier benutten indien er vooral sprake is van gebruik van lijm etc. voor tegels (muur/vloer). Indien er ook met cement gewerkt moet worden kan het iets langer duren eer het  voldoende droog is.

sira
door sira - Apr 4, 2022 om 14:09
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Als u echt niet zonder douche kunt dan huurt u er eentje https://www.doucheservice.nl/douchecabine-te-huur/
En als er buren zijn die er gebruik van willen maken, rekent u een prijs daarvoor. U ziet, u kunt er nog geld mee verdienen ook.

Beter is het die weken gewoon zonder douche te doen dan waardeert u daarna de douche des te meer.

panter22
door panter22 - Apr 4, 2022 om 16:00
6599 Antwoorden / Vragen

Bij een renovatie van de douche heb je geen recht op een nooddouche.
Waar wilde je die nooddouche neerzetten? Buiten in de kou?
Dat wordt wassen bij het aanrecht in de keuken.
Zit er in de douche een wasmachine-aansluiting? Dan kun je ook niet machinewassen.

la
door lagerweij - Apr 6, 2022 om 11:04
32 Antwoorden / 1 Vragen

We leven wel in een gepamperde maatschappij. Een nooddouche omdat er een badkamerreparatie plaatsvindt, hoe beenk je het!!!. Waar is omze zelfredzaamheid gebleven , wat denk je van douchen bij de buren of gewoon jezelf wassen, zoals generaties eerder dat hebben gedaan. Die hebben daar echt niets aan over gehouden.

sira
door sira Apr 6, 2022 om 17:08
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Die waren zelfs gezonder dan de huidige generatie. Die hadden meer antistoffen. 6 Dagen in de keuken wassen en de 7e dag met het hele gezin om beurten in de teil of naar het badhuis.

pe
door pebk Apr 6, 2022 om 17:16
583 Antwoorden / 0 Vragen

@Sira

Of dat werkelijk zo is dat ze gezonder waren is nog maar de vraag. De gemiddelde levensverwachting van de huidige generatie is hoger dan die van mij en waarschijnlijk ook die van u:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Levensverwachting#/media/Bestand:Stervensleeftijd.gif

sira
door sira Apr 6, 2022 om 20:23
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Die hogere levensverwachting heeft te maken met de vooruitgang in de wetenschappen. Sommige ziekten kunnen nu behandeld en sommige helemaal bestreden worden.
Longontsteking, kanker, aids, cholera, pokken etc., ging je "vroeger" hoe dan ook van dood, die konden niet behandeld worden. Tegenwoordig is genezing mogelijk en indien genezing niet mogelijk is, kunnen de artsen met medicijnen je leven verlengen. Aids is zelfs pas sinds 1996 m.b.v. hiv-remmende medicijnen niet meer dodelijk.

mo
door mof - Apr 6, 2022 om 19:25
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft recht op fatsoenlijke samitaire voorzieningen. Daaronder valt een badkamer met warm en koud stromend water en een bad of douche. Anders kunt u voor drie weken een aanzienlijke huurprijsvermindering bedingen.