Zi
door Zindia Jun 3, 2021 om 11:31
Geldzaken & recht

Dure stikstofverklaring nodig voor kleine aanbouw?

Wij hebben een vakantiehuisje 250meter vanaf een natuurgebied.
Wij hebben een vergunning bij de gemeente aangevraagd voor een kleine aanbouw.
De gemeente wil een stikstofverklaring, die ongeveer 400 euro kost, terwijl de regering nog niet alles op orde heeft over deze maatregel?

3888 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 3, 2021 om 11:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien heeft u hier iets aan?

https://www.gelderland.nl/Wet-natuurbescherming-Verklaring-van-geen-bedenkingen

Maar op de kosten van de aanbouw zal dat bedrag weinig doorwegen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 3, 2021 om 15:33
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Indien de Gemeente waarin het vakantiehuis staat dat wenst is de enige mogelijkheid navraag te doen of dit bij die Gemeente bij verordening verplicht is en eventueel bezwaar maken. Ik kan mij voorstellen dat het voorleggen van dezekwestie zinnig kan zijn bij: https://www.nationaleombudsman.nl/contact-en-adres

Op het i-net is niets te vinden over specifiek de stikstofverklaring.
In ieder geval zie ik het niet hier.

Wanneer heb je een vergunning voor jouw uitbouw nodig? (bouwadviesshop.nl)

panter22
door panter22 - Jun 3, 2021 om 15:36
6599 Antwoorden / Vragen

Als je een vergunning aanvraagt en je wilt geen stikstofverklaring inleveren omdat het je te duur is, dan krijg je geen vergunning en kun je geen aanbouw maken.
Je kunt bezwaar maken tegen de weigering een vergunning te verlenen, maar dat duurt weken en als het wat tegen zit maanden.
En dan is het nog de vraag of je gelijk krijgt. En intussen is er nog steeds geen aanbouw aan dat vakantiehuis.
Is je dat die €400 waard?

gerbera
door gerbera - Jun 3, 2021 om 15:46
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Blijkbaar bestaat er een spoedwet maar of die ook van toepassing is op een kleine aanbouw, tenzij het gaat om het houden van b.v kippen, varkens koeien geiten schapen e.d

hier  staat het e.e.a. over de stikstofverklaring.

  • Bijgebouwen en aanbouwen bij recreatiewoningen zijn niet vergunningsvrij
  • Alle regels staan in Bor (besluit omgevingsrecht) Bijlage II
bron

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jun 3, 2021 om 18:44
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik weet dit vooraf en koop geen kavel naast natuurgebied wegens de extra kosten tenzij de kavel voordelig is.....

Maar  U heeft deze al en is gewoon jaartje te laat, nieuwe regels helaas.

tijger1
door tijger1 Jun 3, 2021 om 21:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onzin.

rj
door rjw Jun 3, 2021 om 22:09
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Man man man, wat een fantast ben je toch. Het maakt niet uit wat voor onderwerp het is en je hebt er zogenaamd ervaring mee.

gerbera
door gerbera Jun 3, 2021 om 22:18
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Wordt toch niet gevraagd over de aankoop van een kavel. Dacht toch ff dat we een poosje van uw kolder verlost zouden zijn, u ging toch Kamperen (ja met een K i.p.v.C) in een tentje en veel zwemmen. Dus als jullie mijn straks missen, zodra ik terug ben even vragen.... hoe was het?

tijger1
door tijger1 Jun 3, 2021 om 22:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vooral MIJN.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jun 4, 2021 om 12:23
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Alleen;  Beter lezen!

1e regel,  voor  je iets koopt eerst bestemmingsplan en zo gaan lezen!

2e regel,  helaas te laat , je zit er al.
Ik wist voor totale nieuwbouw wel dat er kosten voor kwamen en heb enkele kavels naast Natuur niet genomen.
Maar dat voor uitbouw dit ook gaat gelden,  vind dat jou  gemeente hierin te ver gaat.
Vraag daarom  of  het voor nieuwbouw  of uitbouw hetzelfde is aan de wethouder.
Een foutje Ambtenaar is niet uit te sluiten.

ki
door kieskeurig - Jun 4, 2021 om 12:12
25 Antwoorden / 0 Vragen

Simpel, gemeente heeft geld nodig, dit is een goeie graaismoes.

mo
door mof - Jun 4, 2021 om 12:13
3619 Antwoorden / 3 Vragen

DAt is dus het gevolg voor de kleine man van de Urgenda zaak .... de overheid moet maatregelen nemen en dat merkt u nu.

rj
door rjw Jun 6, 2021 om 19:31
3280 Antwoorden / 5 Vragen

"De overheid" zijn wij zelf. Dus is het logisch dat burgers niet meer ongebreideld de boel kunnen verzieken.

Fr
door Frans Harland - Jun 4, 2021 om 12:20
5 Antwoorden / Vragen

Wat doet de gemeente met het geld?
Hoe compenseerd de gemeente de CO2 met geld.

Fr
door Frans Harland - Jun 4, 2021 om 12:21
5 Antwoorden / Vragen

Wat doet de gemeente met het geld?
Hoe compenseerd de gemeente de CO2 met geld.

rj
door rjw Jun 6, 2021 om 19:30
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Het gaat om STIKSTOF!!!!!! Niet om CO2. Ik neem aan dat je het verschil wel weet. CO2 zorgt voor opwarming van de aarde, stikstof zorgt ervoor dat we de hele natuurlijke beplanting in Nederland naar de kloten helpen. En het is geen compensatie maar een bewijs dat de bouw niet teveel stikstof met zich meebrengt.

gy
door gypsyjoy - Jun 4, 2021 om 17:03
28 Antwoorden / 3 Vragen

Zo zie je maar weer. Milieu is een verdienmodel.
Altijd al geweest.
Laat de gemeente aantonen hoe ze stikstof reductie via uw geld denken te doen.
Kunnen ze dat niet, aanvechten die regel.
Misschien valt er iets te compenseren ?

rj
door rjw Jun 6, 2021 om 19:29
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Zolang mensen nog zo blijven denken helpen we boel vanzelf heel snel naar de tyfus. Maar goed, dan kan de boomers op dit forum niet deren. Die steken gewoon een dikke middelvinger op naar hun kleinkinderen, zolang ze zelf hun leven niet hoeven aan te passen.

En waarschijnlijk heb je het bericht van TS niet goed gelezen want het gaat om een stikstofverklaring, niet om een bijdrage om het probleem op te lossen. Maar als de bouw teveel stikstof met zich meebrengt krijg je geen verklaring en kan je niet bouwen.

tijger1
door tijger1 Jun 6, 2021 om 20:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@rjw

Hoe weet u dat de voorgaande reacties geplaatst zijn door leden op leeftijd? Niet alles en iedereen over een kam scheren graag.

aurora1
door aurora1 Jun 6, 2021 om 21:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

+10

panter22
door panter22 Jun 7, 2021 om 08:19
6599 Antwoorden / Vragen

@RJW, Is het niet Zindia die het vakantiehuisje wil uitbreiden met een aanbouwtje vlakbij een natuurgebied .
Nu de PAS regeling niet meer bestaat, probeert hij mogelijk daar gebruik van te maken door een nu vergunning aan te vragen die hij onder de PAS regeling niet zou hebben gekregen..

aurora1
door aurora1 - Jun 6, 2021 om 21:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat is uw hoofdvraag?
Of de gemeente dat wel mag doen?
U kunt ook kiezen voor geen verklaring en geen "kleine aanbouw".

Analoog
door Analoog - Jun 7, 2021 om 08:42
137 Antwoorden / Vragen

Stikstof is het nieuwe asbest geworden, mensen geld uit de zakken kloppen...