to
door tommier Apr 30, 2011 om 19:33
Geldzaken & recht

Echtscheiding

hallo
ik ben een vrouw van 55 jaar en heb tot 2006 als kleine zelfstandige gewerkt, ik heb natuurlijk wel belasting betaald maar de zaak was niet groot genoeg om andere lasten te moeten betalen en omdat ik getrouwd ben , was ik bij mijn man voor ziektekosten verzekerd
nu werk ik al 5 jaar niet meer , buiten mijn schuld ,en leef dus samen met mijn man van zijn inkomsten(kunnen we goed van leven)
ons huwelijk stelt helemaal niets meer voor , en ik wil scheiden(met goede reden )
weet iemand hoe dat zit met ziektekostenverzekering als ik gescheiden ben en zonder inkomsten zit ??
wij hebben wel een eigen huis en een paar centen gespaard dus als wij eerlijk zouden delen( wat ik nog moet afwachten ) kan ik met een klein inkomen erbij , als ik zuinig leef rondkomen, maar niet als ik mezelf zou moeten verzekeren(want dan moet ik op mijn leeftijd nog werk kunnen vinden) op sociale bijstand kan ik niet rekenen denk ik
ik ben diabeet met een insulinepomp en zonder ziektekosten verzekering is dat niet te betalen
voor elk antwoord , alvast hartelijk bedankt
tommier

2124 11 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Apr 30, 2011 om 20:02
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ziektekosten verzekering is dus verplicht, ik ben ook alleen en heb alleen maar een bassis verz. kosten 90 euro per maand. Daarbij krijg ik dus wel zorgtoeslag 57 euro p.mnd.
Maar dat is afhankelijk van je inkomen.

to
door tommier - Apr 30, 2011 om 20:23
2 Antwoorden / 1 Vragen

hallo valerius en andere die raad weten
als ik het goed begrijp moet ik dan alleen die kosten betalen om verzekerd te blijven zoals ik die nu ook betaal?
ik betaal nu aan de vgz zorgverzekeraar 106.78 per maand
weet jij ook hoe het zit met huursubsidie?ik sta al langere tijd ingeschreven voor een huurwoning, hoe moet ik dan een inkomen opgeven als ik geen inkomen uit werk heb?
ik zal als ik alleen kom te zitten een eigen vermogen van rond de 70.000 euro hebben , minus de scheidingskosten en het aandeel in onze hypotheekvrije woning, waar mijn man in kan blijven wonen , en ik pas om mijn helft wil komen als ik niet anders meer kan .en als ik het niet nodig heb , als erfenis bewaren voor mijn kind
van het geld zal ik moeten leven en ik hoop het daar 5 tot 6 jaar mee uit te kunnen houden (als ik werk kan vinden langer)maar dan zal ik van al de voordelen die er zijn gebruik moeten/mogen maken

valerius-2
door valerius-2 - Apr 30, 2011 om 20:34
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U zult i.v.m. u eigen vermogen naar de site van belastingen toeslagen moet bekijken of u voor zorgtoeslag in aanmerking komt maar de verzekering wordt niet anders dan u nu betaalt, die heeft niets te maken met inkomen of vermogen.
Wat u wel gaat betalenis u inkomen en vermogensheffing. Ook over de waarde van u huis voor de helft als het gezamelijk eigendom betreft.

fi
door fisbel - Apr 30, 2011 om 22:03
851 Antwoorden / 3 Vragen

Leven zonder inkomen zal niet lang vol te houden zijn. In elk geval zal het spaargeld snel op zijn. Misschien kunt u alimentatie krijgen. Sociale bijstand zit er niet in zolang er vermogen is. Bij het vermogen wordt ook uw deel van de eigen woning gerekend.
Huurtoeslag kunt u niet krijgen zolang er meer vermogen is dan € 20.785 / alleenstaande zonder kinderen.

Zorgtoeslag krijgt u wel.
NB: Met ingang van 2013 komt er (waarschijnlijk) een vermogenstoets bij de zorgtoeslag. Bij een vermogen in box 3 van 80.000 euro plus de vrijstelling van € 20.785 + € 2.779 voor elk minderjarig kind, hebben personen geen recht meer op zorgtoeslag.

meiden15
door meiden15 - Apr 30, 2011 om 23:12
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Tommier,

Je bent als ingezetene van Nederland verplicht om je te verzekeren voor ziektekosten.Vanaf 2006 is er de basis verzekering.Jou man is verzekeringsnemer en jij staat als verzekerde onder zijn polis.Dit betekend dat je contact met je zorgverzekeraar moet opnemen en zorgen dat je zelf verzekeringsnemer wordt van je polis.Je bent dat zelf verantwoordelijk voor je polis.

Voor eventuele zorgtoeslag zou ik bellen met de belastingdienst afd:zorgtoeslag.

Succes

sw
door swat1500 - Apr 30, 2011 om 23:29
3855 Antwoorden / 0 Vragen

Als u gaat scheiden dan zult u zelf een ziektenkostenverzekering moeten afsluiten. U zal waarschijnlijk de huidige verzekering kunnen voortzetten zij het dat u zelf de premie zal moeten gaan betalen.
Als u geen inkomsten heeft dan zal bij de scheiding een partneralimentatie, te betalen door uw ex, vastgesteld dienen te worden.
Is dit bedrag niet voldoende om in uw levensonderhoud te kunnen voorzien dan zult u een (aanvullende) bijstandsuitkering moeten aanvragen bij de gemeente waar u woonachtig bent.

U dient daarbij wel rekening te houden dat als u na de scheiding beschikt over enige vermogen, u pas voor bijstand in aanmerking zal komen als dit vermogen onder een bepaalt maximum is gekomen.

fi
door fisbel - May 1, 2011 om 01:40
851 Antwoorden / 3 Vragen

Het maximum vermogen om in aanmerking te komen voor bijstand (WWB) is € 5555 voor een alleenstaande. Voorlopig komt tommier hiervoor dus niet in aanmerking. Blijft over: contact zoeken met een advocaat tbv alimentatie. Om in aanmerking te komen voor een pro-deo advocaat mag het vermogen echter niet hoger zijn dan (ruim) € 20.000 - Box 3

to
door tommier - May 2, 2011 om 11:54
2 Antwoorden / 1 Vragen

hallo
ik heb dit weekeinde heel wat afgelezen op internet,(ik er ben niet zo goed in ) maar vond toch dit , wat voor mijn vraag heel belangrijk is , dit stond op een site waarop het loonstrookje uitgebreid verklaard werd

Sociale Verzekerings Wet (SVW). In verband met het zorgstelsel 2006 dient de werknemer in 2009 6,9% over deze grondslag af te dragen, met een maximum van € 186,12 per maand. De werkgever vergoedt deze echter weer aan je, per saldo dus nul.

als ik geen werkgever kan vinden , moet ikzelf dan elke maand 6,9% ergens van betalen ????
ik kan nergens iets vinden over alleenstaande die (nog) geen inkomen hebben, maar wel gespaard hebben voor de oude dag , en bereid zijn dat geld eerst op te eten , voor ze bij de sociale diens aan wil kloppen ,
en als ik werk vind en het is niet blijvend zit ik weer met hetzefde probleem , ik ben wel 55 en heb b h een klein bedrijfje geen werkervaring
aub denk met me mee
tommier

ge
door gerrit250 - May 2, 2011 om 15:01
37 Antwoorden / 4 Vragen

Hoi,
Je hebt al meerdere antwoorden met veel informatie. Ik zou je toch aanraden het gestructureerd aan te pakken.
Zaken die nu opkomen zijn:
- huur woning en huursubsidie
- alimentatie
- boedelscheiding ook financien
- eigen huis
- ziektekostenverzekering

Laat je informeren door:
- advocaat (neem niet samen dezelfde advocaat bij scheiding)
- rechtswinkel in de buurt
of
http://www.clinic.nl/aanvraagformulier/

HUUR WONING
Ik weet niet waar je woont maar als alleenstaande is het op vele plaatsen moeilijk een woning te bemachtigen. Als je er al een krijgt toegewezen moet je doorgaans nemen wat aangeboden wordt, ongeacht in welke buurt etc. Weiger je dan kom je achteraan op de lijst. Soms mag je 1 keer weigeren. Hangt af van de woningbouwvereniging.
Verder denk ik dat je pas huursubsicie kunt aanvragen als je alleenstaand bent en een huurhuis hebt. Voordien kun je geen inkomensgegevens overleggen. Vraag daarover de woningbouwvereniging.

INKOMEN
Informeer je tijdig over je inkomen; in dit geval de alimentatie bij een van bovenstaande personene of instanties.

SCHEIDING
Boedelscheiding moet je samen overeenkomen. Lukt dat niet dan zal het via de advocaat en de rechter moeten. Hou wel goed ik het oog hoeveel er op bankrekeningen staat en of er levensverzekeringen, effecten etc zijn. Er blijkt bij een dreigende scheiding weleens ineens geld van de bank afgehaald te zijn.

HUIDIG EIGEN HUIS
Eigen huis. Thaj, let op met dat op de lange baan te schuiven. Als je man hertrouwd of een samenlevenscontract aangaat kan dat complicaties geven. Stel je man komt te overlijden en zijn partner woont nog in het huis. Dan kan het niet eenvoudig zijn die eruit te krijgen etc. Zolang jij nog mede-eigenaar bent ben je ook aansprakelijk voor alle kosten voor verzekeringen, eigenarenbelastingen en vooral ook onderhoud.
Laat je door je advocaat of rechtskundige adviseren en maak een contract met je (ex) man over op.

ZIEKTEKOSTEN
Je moet je wettelijk verzekeren tegen ziektekosten. Daar hebben anderen al een antwoord gegeven

Sterkte met alles.
Gerrit

loreleigil
door loreleigil - May 2, 2011 om 17:13
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tommier schreef op maandag 2 mei 2011, 11:54]hallo
ik heb dit weekeinde heel wat afgelezen op internet,(ik er ben niet zo goed in ) maar vond toch dit , wat voor mijn vraag heel belangrijk is , dit stond op een site waarop het loonstrookje uitgebreid verklaard werd

Sociale Verzekerings Wet (SVW). In verband met het zorgstelsel 2006 dient de werknemer in 2009 6,9% over deze grondslag af te dragen, met een maximum van € 186,12 per maand. De werkgever vergoedt deze echter weer aan je, per saldo dus nul.

als ik geen werkgever kan vinden , moet ikzelf dan elke maand 6,9% ergens van betalen ????
ik kan nergens iets vinden over alleenstaande die (nog) geen inkomen hebben, maar wel gespaard hebben voor de oude dag , en bereid zijn dat geld eerst op te eten , voor ze bij de sociale diens aan wil kloppen ,
en als ik werk vind en het is niet blijvend zit ik weer met hetzefde probleem , ik ben wel 55 en heb b h een klein bedrijfje geen werkervaring
aub denk met me mee
tommier
Als u straks geen inkomen heeft, dan geldt dit niet voor u. Dit geldt alleen voor mensen die werken in loondienst. Pas als (en indien) u werk heeft, gaat dit weer op, maar dat gaat allemaal van het brutoloon af en daar hoeft u zelf niets voor te regelen. Overigens is het ook zo dat u - mocht het op Bijstand aan komen - zich moet laten uitkopen uit uw woning. De Sociale Dienst kan het namelijk niets schelen dat u een erfenis wil nalaten aan uw kinderen. Het is vermogen en dit zal tot het maximum toegestane bedrag aan spaargeld opgemaakt moeten worden. Ik wens u heel veel succes.

fi
door fisbel - May 2, 2011 om 23:06
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=loreleigil schreef op maandag 2 mei 2011, 17:13][quote=tommier schreef op maandag 2 mei 2011, 11:54]hallo
ik heb dit weekeinde heel wat afgelezen op internet,(ik er ben niet zo goed in ) maar vond toch dit , wat voor mijn vraag heel belangrijk is , dit stond op een site waarop het loonstrookje uitgebreid verklaard werd

Sociale Verzekerings Wet (SVW). In verband met het zorgstelsel 2006 dient de werknemer in 2009 6,9% over deze grondslag af te dragen, met een maximum van € 186,12 per maand. De werkgever vergoedt deze echter weer aan je, per saldo dus nul.

als ik geen werkgever kan vinden , moet ikzelf dan elke maand 6,9% ergens van betalen ????
ik kan nergens iets vinden over alleenstaande die (nog) geen inkomen hebben, maar wel gespaard hebben voor de oude dag , en bereid zijn dat geld eerst op te eten , voor ze bij de sociale diens aan wil kloppen ,
en als ik werk vind en het is niet blijvend zit ik weer met hetzefde probleem , ik ben wel 55 en heb b h een klein bedrijfje geen werkervaring
aub denk met me mee
tommier
Als u straks geen inkomen heeft, dan geldt dit niet voor u. Dit geldt alleen voor mensen die werken in loondienst. Pas als (en indien) u werk heeft, gaat dit weer op, maar dat gaat allemaal van het brutoloon af en daar hoeft u zelf niets voor te regelen. Overigens is het ook zo dat u - mocht het op Bijstand aan komen - zich moet laten uitkopen uit uw woning. De Sociale Dienst kan het namelijk niets schelen dat u een erfenis wil nalaten aan uw kinderen. Het is vermogen en dit zal tot het maximum toegestane bedrag aan spaargeld opgemaakt moeten worden. Ik wens u heel veel succes.
Algemeen: Een werkgever is verplicht deze inkomensafhankelijke ZVW-bijdrage te vergoeden. Over deze vergoeding zijn werknemers loonbelasting en premie volksverzekeringen verschuldigd.
Tommier betaalt over de (eventuele) inkomsten uit haar eigen bedrijf
als ondernemer (of freelancer) een inkomensafhankelijke bijdrage van tussen de 5 en 6%. Als ze niet in loondienst bij een werkgever is, kan deze bijdrage niet worden ingehouden en krijgt ze die ook niet terug. Omdat er geen loonbelasting en premie volksverzekeringen afgedragen wordt, ontvangt ze naast de aanslag inkomenstenbelasting van de Belastingdienst een aparte aanslag Zorgverzekeringswet.

In aansluiting op wat Gerrit250 opmerkt: "pak het structureel aan":
raad ik tommier aan de grote lijnen in de gaten te houden. De eventueel te betalen ZVW-premie over inkomen is hierbij op dit moment 'peanut'