ra
door raoul01 Feb 4, 2005 om 16:05
Geldzaken & recht

Eneco: Eindnota ontvangen echter niet aangemeld

Hi, ik ben eigenaar van een woning dat ik verhuur. Het pand is verhuurd geweest tot eind september 2004. Daarna stond het leeg tot 14 januari 2005 toen nieuwe huurders introkken. De eerste huurders hebben Eneco opgezegd toen zij het pand verlieten. Ik heb mij niet verolgens niet aangemeld voor ontvangst van energie toen zij vertrokken. Ik heb ook geen rekeningen ontvangen. Eind januari kreeg ik een gepeperde eindnota (waarschijnlijk omdat de eerste huurders hadden de verwarming aangelaten). Kennelijk is Eneco wakker geschud, toen de nieuwe huurders zich aanmeldden. Telefonisch is mij meegdeeld dat, hoewel ik mijn niet heb aangemeld en hoewel ik dus nergens om gevraagd heb, ik toch de nota moet betalen, omdat er verbruik is geweest al woonde er niemand, omdat ik eigenaar ben. Mijn vraag is of de handelswijze van Eneco wel (juridisch) correct handelt? Hadden zij niet moeten corresponderen op zijn minst? Moet ik inderdaad betalen? Wat zijn evt. sterke punten voor een bezwaarschrift?

Bvd, Raoul.

236 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 4, 2005 om 16:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag raoul01,

Het heeft geen enkele zin om een bezwaarschrift in te dienen en er zijn ook geen sterke punten die je daarbij zou kunnen gebruiken. Jij bent eigenaar van de woning en Eneco heeft aan jou in die hoedanigheid diensten (energie) geleverd die natuurlijk gewoon betaald moeten worden. Bovendien is het zo dat je uiteraard eind september het pand had moeten controleren. Dat had je een hoop euro's gescheeld. Je hebt dus geen andere keus dan de rekening te betalen. Dat je je niet aangemeld hebt bij Eneco destijds maakt helemaal niks uit. Vriendelijke groet, Ton.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2005 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hi Ton, had ik ook wel verwacht hoor, maar anderzijds is het interessant dat als je een gebouw zou bezitten waar geen elektriciteit aangesloten zou zijn, echter alle schakelaars staan op 'aan' en Eneco sluit de boel aan zonder aanmelding en de eigenaar weet van niets, omdat hij in het buitenland zit of zo. Kan aardig oplopen als het een wolkenkrabber is he:-) Is het dan ook terecht of is er totaal geen analogie ? Bedankt voor je antwoord en groetjes, Raoul.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2005 om 17:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Raoul, met het antwoord van Ton is niks mis, hij was me alleen net voor met zijn antwoord. Als je je betrokken voelt bij datgene wat je verhuurt, loop je je eigendom samen met de vertrekkende verhuurder door om te kijken of de woning niet met de door de huurder veroorzaakte schade etc. wordt achtergelaten. Dat doet elke huisbaas normaal gesproken. Eventueel verblijf in het buitenland is geen excuus. Je moet gewoon zorgen dat je huurdewrs in dat geval eeen ander aanspreekpunt hebben. Die neemt dan bij de inspectie vanm de woning jouw taak gewoon over. Gewoon betalen dus. Martin

Dat er energioeverbruik is gedurende een periode van leegstand, komt wel vaker voor. Veel huisbazen willen de woning toch een beetje warm blijven stoken in verband met mogelijke vochtproblemen.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2005 om 23:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ton, ik vind het definieren van een goede verhuurder minder relevant voor de vraagstelling al klopt de definitie op zich wel. Ik gaf alleen een hypothetische situatie weer en vraag een juridisch antwoord of wat in de praktijk het eindresultaat is in zo een situatie. Ik vraag geen moreel oordeel of wat je denkt dat de uitkomst wel zal zijn als het gewoon een persoonlijke mening is, want dat kan ik zelf wel bedenken  Dus het betreft het niet aangemeld zijn, nergens om gevraagd hebben , nooit enig bericht / rekening ontvangen hebben en dan toch kosten aangerekend krijgen.

Verder is het zo dat ik reeds bepaalde kosten hieromtrent definitief kwijtgescholden heb gekregen. Dat dus al winst en resultaat. Ik heb er verder over nagedacht en heb besloten toch een bezwaarschrift in te dienen. Zo een briefje kost me immers maar 5 minuten om te schrijven. Ik zal hierbij aansturen op een schikking.

Ik heb al zo vaak gehoord dat iets onmogelijk zou zijn. Als Don Quichotte bestempeld zijnde heb ik juist dan vaak de handschoen opgepakt hetgeen regelmatig heeft geresulteerd in succes. Mensen kijken vaak tegen een berg op en laten het hoofd al bij voorbaat hangen en dat betekent per definitie verlies. Begrijp me goed ik ben geen zielepiet en zal er geen minuut minder om slapen als ik uiteindelijk toch moet betalen. Maar de uitdaging ga ik niet uit de weg, zeker als ik zulke doemscenario's aangereikt krijg:-)

Ik zal het eindresultaat posten, ook als het niet lukt!

ve
door verwijderd - Feb 5, 2005 om 00:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals raoul01,

Ik wens je veel sukses met je bezwaarschrift. Nee heb je, ja kun je krijgen. Groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2005 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb er eigenlijk weinig zinnigs aan toe te voegen. Er kwam tijdens het lezen alleen een spreuk in mijn op:

Niet geschoten is altijd mis...