ha
door haajee_holland Oct 16, 2017 om 10:01
Geldzaken & recht

Erfdeel na scheiden ....

Goeiedag allen,

Weet iemand een antwoord op het volgende.
Kom uit een gezin van 5 kinderen.
mijn vader is overleden in 2005, moeder leeft gelukkig nog steeds.
mijn ouders hadden (hebben/heeft) nu nog steeds een koop appartement.
mijn broer is in 2010 gescheiden. Zijn Ex heeft nog recht op ZIJN erfdeel van mijn vader, zeg maar even voor het gemak 100%=10.000 euro.
dus de ex heeft recht op het moment dat mijn moeder komt te overlijden op 5000,= Euro.

Nu is het volgende het geval :
Mijn broer & zijn Ex hebben in 2003 !! 15.000,= Euro geleend van mijn ouders.
Zij hadden dus een gezamenlijke schuld.
En nu komt de ham vraag.
Is ten tijde van mijn moeders overlijden deze schuld ook de schuld van die Ex ?
En is de hoogte van die gezamenlijke schuld bepalend op het moment dat de scheiding is uitgesproken cq ingeschreven in de boeken ?
Om een voorbeeld te geven, is het zo : Erfdeel Ex = 5000,= & de schuld op het moment van de wettelijke scheiding  was 12.000.
Dan vangt de EX MIN 2000,= Euro..... dus niks !!
Kan het nergens vinden, kan/wil er iemand ons helpen ?
met vriendelijke groeten, Henk.

814 10 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 16, 2017 om 10:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

edit

tijger1
door tijger1 - Oct 16, 2017 om 10:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ga er van uit dat na het overlijden van uw vader een aangifte is gedaan van zijn nalatenschap, waarbij de schuld van uw broer en zijn toenmalige echtgenote is opgenomen.

U neemt, als voorbeeld, dat het erfdeel van uw broer bij het overlijden van zijn vader € 10.000 zou zijn, maar was daar dan die lening al bij verrekend?

ha
door haajee_holland - Oct 16, 2017 om 10:39
4 Antwoorden / 2 Vragen

Goedemorgen Tijger1

Ja, klopt, op mijn vaders nalatenschap/successie aangifte 2005,  staat deze schuld ook vermeld als schuld zijnde van mijn broer.

En die 10.000,= is het 100% erfdeel van per kind van toen, 5 kinderen plus moeder, dus totaal 6 gerechtigden.

Henk.

tijger1
door tijger1 - Oct 16, 2017 om 11:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar in het hypothetische geval dat bij het overlijden van uw vader de kindsdelen zouden zijn uitbetaald, had uw broer en zijn toenmalige vrouw dus nog € 5.000 moeten betalen aan de andere erven?

Na het overlijden, tot aan de scheiding is er blijkbaar nog € 3.000 afgelost van de schuld, dus per saldo was er op de scheidingsdatum dan nog € 2.000 verschuldigd door broer en zijn nu ex.

Dan heeft ex nog per saldo een schuld van € 1.000 aan de andere erfgenamen en broer ook.

Uiteraard heeft broer in dat geval GEEN recht op dat kindsdeel meer van vader. Dit alles op de scheidingsdatum.

ha
door haajee_holland - Oct 16, 2017 om 11:25
4 Antwoorden / 2 Vragen

Nogmaals Goedemorgen Tijger1

Bedankt voor Uw antwoord.
Het wordt steeds ingewikkelder.
Verteld U nu dat onderstaand waar is ?
Als mijn moeder komt te overlijden, dan :
heeft mijn broer PLUS zijn Ex in ons voorbeeld een schuld aan de vier andere kinderen van 1.000,=
en heeft mijn broer & zijn Ex geen recht meer op mijn vaders deel , omdat de pot dan leeg is ?, en de schulden eerst moet worden vereffend per scheidings datum met de vier andere kinderen ?

met vriendelijke groeten,  Henk.

tijger1
door tijger1 - Oct 16, 2017 om 11:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als uw broer na de scheidingsdatum, toen de schuld nog € 12.000 was niets meer heeft afgelost van die schuld, dan staat die schuld er nog steeds aan de erfgenamen, in casu uw moeder.

Bij het overlijden van uw moeder wordt haar nalatenschap berekend, waarbij in mindering gebracht worden de schulden aan erfdelen die zij heeft/had aan de kinderen ivm het overlijden van uw vader, maar dan wordt ook de schuld verrekend van dat kind aan die oude nalatenschap dus van uw broer.

Die schuld was groot € 15.000, maar daar is op afgelost € 3.000, zijn erfdeel van vader was € 10.000, waardoor broer plus ex nog € 2.000 schuld hebben aan moeder.

Wat dus weer in mindering komt op zijn erfdeel van moeder. Als daar nog iets van te erven valt.

Heeft hij na de scheiding meer afgelost, moet er nog wat verder gerekend worden.

ha
door haajee_holland - Oct 16, 2017 om 11:52
4 Antwoorden / 2 Vragen

U scheef :
Heeft hij na de scheiding meer afgelost, moet er nog wat verder gerekend worden.

We zijn inmiddels al een aantal jaar verder na die scheiding , en de opstaande schuld van mijn broer aan mijn moeder staat nu per heden op nog 4.000,=

Weet U misschien hoe nu verder ?

Henk.

tijger1
door tijger1 - Oct 16, 2017 om 11:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sommetje als voorbeeld.

Stel als moeder komt te overlijden heeft zij een ton. Zij heeft aan vier kinderen een schuld van € 10.000, plus zij heeft een vordering op broer van € 2.000. Natalenschap totaal € 100.000 min € 40.000 plus € 2.000, nalatenschap totaal € 62.000. Vijf kinderen, kindsdeel € 12.400.

Vier kinderen krijgen € 12.400, broer krijgt € 10.400.

Broer moet die andere € 1.000 zelf halen bij ex.

tijger1
door tijger1 - Oct 16, 2017 om 11:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Alles wat hij meer afgelost heeft verlaagd zijn schuld aan de erfenis/ moeder.

tijger1
door tijger1 - Oct 16, 2017 om 12:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt het ook simpel houden nu broer nog maar € 4.000 schuld heeft aan moeder.

Bij haar overlijden nu, stelt u vast wat haar nalatenschap is, zeg een ton plus schuld broer € 4.000. Gedeeld door vijf is voor vier kinderen € 20.800, broer € 16.800.

En simpel voor de berekening van de erfbelasting de vijf kindsdelen van vader eerst aftrekken van haar bezit.

Maar ex heeft nergens recht op.