cr
door crepe Dec 3, 2005 om 05:44
Geldzaken & recht

Erfenis

we waren thuis met 3 jongens en 1 meisje; mijn vader is 7 jaar geleden overleden; mijn moeder, die nog leeft en 81 jaar is, wil nu 1 jongen en het meisje onterven (vanwege prive-problemen); mijn moeder zegt, dat dit kan, n.a.v. een al 2 jaar bestaande nieuwe wet. Mijn moeder was getrouwd in gemeenschap van goederen. Vraag: kan mijn moeder mij onterven ? Ik heb toch recht op een kindsdeel van mijn vader's deel ?

1359 14 Rapporteer

pekogi
door pekogi - Dec 3, 2005 om 08:18
143 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien ook wel interessant wat de belastingdienst er over zegt. Die moeten natuurlijk ook vangen. Zoek deze pagina maar ees op

http://www.belastingdienst.nl/particulier/erven/erven.html

mi
door miranda4 - Dec 3, 2005 om 11:09
9 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb inderdaad ook gehoord dat er een wet zou komen om je kinderen te onterven, aan gezien mijn moeder mijn broer en ik ook grootse problemen hebben met mijn zus was mijn moeder ook van plan haar te onterven, echter gaat dit niet echt gemakkelijk, bloed is bloed en dat geldt ook voor de wet, mocht dit aangevochten worden zal dit tussen de kinderen gaan na overlijden van je moeder. En bestaat er...zelfs na opmaak van een testament door je moeder, de kans dat dit gewonnen wordt en er alsnog een verdeling komt onder alle kinderen.

Veel succes Miranda

vladja
door vladja - Dec 3, 2005 om 11:57
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het is wettelijk niet mogelijk om kinderen volledig te onterven in het
nieuwe erfrecht. Wel kan per testament bepaald worden dat een kind niet
meer krijgt dan zijn legitieme portie. Dit houdt in dat het kind de
helft krijgt van wat hij/zij normaal zou erven. Een rekensommetje:
erfenis € 100.000,--, 4 kinderen. Normale erfenis elk kind € 25.000,--.
Bij een testament met twee kinderen die slechts recht hebben op hun
legitieme deel, zo'n kind krijgt € 12.500,--. Het restant van €
12.500,-- van elk kind (totaal dus € 25.000,--) wordt verdeeld onder de
twee kinderen die normaal erven. Dit geldt voor de erfenis van uw
moeder.

Uw moeder heeft het vruchtgebruik van de erfenis, die uw vader heeft
nagelaten aan u, uw moeder en uw broers en zus. Omdat uw moeder in
gemeenschap van goederen was getrouwd, gaat de helft van uw vaders
erfenis naar uw moeder, de andere helft wordt verdeeld onder uw moeder
en de 4 kinderen. De erfenis van uw vader valt nog onder het oude
erfrecht. Daarin was het niet automatisch zo, dat de langstlevende de
beschikking kreeg over de erfenis. Dit moest in een testament
vastgelegd worden. Als er een testament is, dan is het de vraag wat
daar precies in staat. Of de vier kinderen moeten na het overlijden
besloten hebben om de erfenis bij moeder te laten en te wachten tot zij
overleden is met opeisen van de erfenis van uw vader.

Afhankelijk van wat er precies in het testament staat van uw vader kan ik niet zeggen hoe het staat met uw aandeel daarin.

Vladja

ja
door jackb - Dec 3, 2005 om 12:27
1 Antwoorden / 0 Vragen

ja, je kan je kinderen onterven. maar omdat de kinderen recht hebben op een legitieme portie kunnen zij via de kantonrechter hun deel opeisen.

jnb

rb
door rb - Dec 3, 2005 om 12:53
65 Antwoorden / 0 Vragen

Een legitieme inroepen hoeft niet via de kantonrechter

Dir kan onderhands gedaan worden, mondeling of in een verklaring van erfrecht

vladja
door vladja - Dec 3, 2005 om 12:53
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dus kun je ze niet onterven. Ze kunnen hun erfdeel opeisen en krijgen
van de rechter altijd gelijk, omdat dat de wet is. Dit betreft de
erfenis van moeder. De erfenis van vader is afhankelijk van wat er in
het testament (oude erfrecht) stond of dat de kinderen besloten hebben
hun erfdeel nog niet op te eisen.

Vladja

vladja
door vladja - Dec 3, 2005 om 12:55
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Een verklaring van erfrecht heeft niets te maken met een legitieme
portie. Een verklaring van erfrecht legt alleen vast wie de wettige
erfgenamen zijn.

Vladja

scroogy
door scroogy - Dec 3, 2005 om 15:28
367 Antwoorden / 20 Vragen

Kinderen kunnen "gewoon" onterfd worden. Kinderen die onterfd zijn kunnen wel gewoon een beroep doen op hun legitieme aanspraak, maar de uitkering daarvan kan in een testament uitgesteld worden tot na het overlijden van de langstlevende.

Op naar de notaris dus!

vladja
door vladja - Dec 3, 2005 om 15:47
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Scroogy,

Ik denk dat je de vraag niet helemaal goed gelezen hebt. Vraagsteller
vraagt of hij onterfd kan worden. Niet hoe hij onterven kan.

Er is in dit geval geen sprake van een aankomend langstlevende. De
vader is 7 jaar geleden al overleden. Er is al een langstlevende
constructie, omdat de moeder het geld uit de erfenis van de kinderen
van vader beheert of in vruchtgebruik heeft.

Met de nieuwe erfwet is er altijd sprake van een langstlevende, die het
geld krijgt. Wil je dat niet, dan moet je naar de notaris om wat te
regelen. Zonder testament krijgt de langstlevende de beschikking over
het geld.

Ik denk niet dat vraagsteller staat te springen om naar de notaris te rennen!

Vladja

de
door denver5252 - Dec 5, 2005 om 22:09
13 Antwoorden / 8 Vragen

Ik hoop dat ze met de 81 jaar zo wijs om alles zelfop te makenAls ikde naam wist zou ik zeggen ga op een luxe cruise of luxe vakantie

Hou niets over daar komt alleen maar ruzie van

en Ja ze mogen jullie onterven begoed ook

ma
door macgarfield - Dec 5, 2005 om 23:04
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag me af is het alle ellende wel waard ?

Ben het eens met bovenstaande, maar wie ben ik denk ik dan.

Weet wel dat ik zoiets heb van als ze het niet vrijwillig wil geven dan mag ze het houden. Een foto of iets wat emotionele waarde heeft is veel waarde voller dan een hoop geld of spullen waar geen waarde aan zit.

de
door denver5252 - Dec 5, 2005 om 23:14
13 Antwoorden / 8 Vragen

nog een toevoeging ik word 11 december 52-Mijn moeder heeft geen geld gelukkig maar-heeft 57 jaar gewerkt en lekker alles opgemaakt.-Ik heb er meegenomen naar turkeij daar werd ze75 jaar te gek gewoon om je moeder zo te zien genieten ondanks haar verdriet- weekend limburg ik ga 9 december weer met haar naar de kerstmarkt in duitsland lekker drie dagen haar verwennen wat hebben nog met die euro's .ik verzorg haar al 3 jaar zij kan niet de dood van mijn vader verwerken=je heb maar 1 moeder en zeg altijd 1 moeder kan zoveel kinderen grootbrengenmaar kinderen kunnen niet 1 moeder verzorgen.

pekogi
door pekogi - Dec 6, 2005 om 13:35
143 Antwoorden / 1 Vragen

Toen je vader overleed heeft je moeder het vruchtgebruik gekregen van zijn erfenis. Dit betekent dat de uitbetaling daarvan uitgesteld is tot na het overlijden van je moeder. Daarna krijgt ieder zijn of haar deel. Daaraan valt dus niets te onterven. Ook niet aan de wettelijke legitieme portie van het erfdeel van je moeder als zij mocht komen te overlijden. Als je moeder dit doorzet zal ze naar een notaris moeten om een testament te laten maken waarin zij haar wensen naar de wettelijke mogelijkheden kenbaar kan maken. Behalve als de erfenis behoorlijk groot is levert dit niet veel op, alleen maar ellende onder de kinderen. Succes er mee.

cr
door crepe - Dec 6, 2005 om 13:44
5 Antwoorden / 5 Vragen

Hartelijk dank voor het beantwoorden van mijn vraag gesteld op 3-12-'05 betreffende onterving van 2 kinderen door mijn moeder.  Alleen met de opmerkingen gegeven op 5-12-'05 kan ik niet veel en spreken mij ook niet aan; er zit namelijk een flink verhaal achter mijn vraag en de opmerkingen van 5-12 doen daarop niet ter zake. Maar toch bedankt voor uw reactie.