il
door ilsev Feb 20, 2008 om 12:50
Geldzaken & recht

Erfenis veiligstellen?

Hallo,

Mijn vader is in 2003 geleden overleden. Hij was op dat moment al 5 jaar getrouwd (GvG) met zijn 2e vrouw (mijn stiefmoeder). Hij had een testament en die heb ik destijds benefeciar aanvaard.

Destijds is er door de notaris via een brief gemeld dat er een positief vermogen was maar een overzicht cq specificatie heb ik nooit gehad.

Nu wil ik eigenlijk mijn (kinds) deel veilig gaan stellen

Hoe pak ik dit aan?

PS. Mijn stiefmoder heeft inmiddels het huis dat zij samen hebben gekocht verkocht

3379 6 Rapporteer

vladja
door vladja - Feb 20, 2008 om 13:05
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Kent u de inhoud van het testament? Wat staat daarin? Was uw vader gescheiden en daarna hertrouwd? Of was hij weduwnaar?

Vladja

il
door ilsev - Feb 20, 2008 om 21:03
7 Antwoorden / 16 Vragen

In het testament is niet afgeweken van de wet. Mijn vader is destijds gescheiden en hertrouwd.

Probleem is dat ik de hoogte van de erfenis niet weet. We hebben het er destijds met mij stiefmoeder niet over gehad. Nu hebben we bijna geen contact meer. In het testament staat:"De waardering van de nalatenschap kan gschieden in onderling overleg tussen de erfgenamen en zo niet door 2 desudigen aangewezen doo de kantonrechter".

We zijn nu 4 jaar verder en mij vraag is wat de mogeljkheden zijn.

il
door ilsev - Feb 20, 2008 om 21:04
7 Antwoorden / 16 Vragen

Zie hierboven. Wat zijn d moglijkheden als destijds de hoogte van de nalatenschap niet is vastgesteld?

marcel75
door marcel75 - Feb 20, 2008 om 21:46
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Ilsev,
Een manier die veel gebruikt is en wordt, is de aangifte voor de successierechten erbij pakken. Als die gedaan is, dan is er ook berekend hoe hoog uw vorderingen zijn. Deze aangifte moet gedaan zijn en voldaan zijn door uw stiefmoeder.

Overigens kan ik nog niet zo veel met uw zinssnede dat uw vader niet is afgeweken van de wet. Dat heeft waarschijnlijk alleen maar betrekking op de benoeming van de erfgenamen.
Uit welk jaar was het testament? Wordt de term Ouderlijke boedelverdeling (en/of art. 4:1167BW) gebruikt? Wat voor u ook van belang is, is of in het testament ook iets geregeld is omtrent de rente.

Feit blijft dat u zult moeten wachten tot dat uw stiefmoeder is overleden voordat u uw geldvordering kunt opeisen (als er dan nog wat over is). Dit leid ik af uit het feit dat uw stiefmoeder zelfstandig de woning heeft kunnen verkopen en overdragen en dat u niet vermeld dat u daar ook voor naar de notaris moest.

marcel75
door marcel75 - Feb 20, 2008 om 21:52
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Wat ik nu pas zie is dat u de nalatenschap van uw vader benefeciar hebt aanvaard. Uw stiefmoeder zal dan waarschijnlijk vervolgens tot vereffenaar benoemd zijn. Dat is nog een manier om er achter te komen wat er was. Zij heeft namelijk een moeten opgeven wat de baten en schulden waren en op die manier rekening en verantwoording moeten afleggen om de nalatenschap af te kunnen wikkelen. Als het goed is, is dat op te vragen bij het boedelregister van de Rechtbank van het arrondissement waar uw vader het laatst gewoond heeft. Neem als u daar langs gaat, voor de zekerheid wel even een afschrift van de verklaring van erfrecht mee om aan te kunnen tonen dat u recht op inzage in het boedelregister hebt.

marcel75
door marcel75 - Feb 25, 2008 om 10:10
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ik ga er van uit dat uw vader een vorm van een langstlevende testament had. In dat geval hebt u een vordering op uw stiefmoeder die in de gevallen zoals in het testament vermeld opeisbaar is. Hoofdregel is dat de vordering die u hebt (gelijk aan uw wettelijk erfdeel) opeisbaar is als uw stiefmoeder is overleden. Vaak zijn er nog meer gronden.

Nadeel voor u is echter wel: u moet wachten en ook maar afwachten of er nog wat te halen valt op het eind van de rit. Uw deel veilig stellen kunt u niet, omdat u de nalatenschap aanvaardt hebt en dus het testament gerespecteerd.

De opbrengst van het huis mag zij dus gebruiken naar eigen inzicht.