ha
door harrybacardi Apr 15, 2006 om 17:35
Geldzaken & recht

Essent Naheffing van 2003 - 2005.

Hallo Allemaal,

Ik kreeg ''even'' een berichtje van essent dat ze mij  over 3 jaar geen electriciteit hadden berekend en of ik even(binnen 14 dagen) bijna 1000 euro over wil maken.

Geen Specificatie of niets erbij alleen maar excuses voor het ongemak...

Ik heb hier dus over gebeld,gefaxt en gemaild en gezegt dat ik het hier dus niet mee eens ben en gevraagd om specificaties.

Deze konden ze mij dus niet leveren en een verklaring hebben ze er ook niet voor .

Ik heb de jaarafrekeningen met verscheidene andere vergeleken die ongeveer evenveel verbruikten en dat klopte zo ongeveer met die van mij.ook met dubbeltarief meter en hier ligt waarschijnlijk het probleem,de zogenaamde netwerkkosten zijn hoger bij mij dan bij de 2 andere waar ik het mee heb vergeleken.

Kunnen ze mij zomaar even een Factuur sturen van een aantal jaren geleden zonder specificatie,terwijl je al twee eindafrekeningen hebt gehad waarvan je toch mag uitgaan dat die kloppen en waar je ook al moest bijbetalen?

Zo kan ik mijn klanten ook nog na 2 jaar nog wel even een factuur sturen en zeggen dat ze nog een gedeelte niet betaald hebben....ze zien me aankomen.

Hoor het graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Harry

520 5 Rapporteer

hutch
door hutch - Apr 15, 2006 om 18:46
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Harry,

de verjaringstermijn ligt, in deze, bij 5 jaar en wordt telkens "gestuit" bij het versturen van een herinnering.

Essent zal echter wel moeten aantonen, dat u hen nog wat verschuldigd bent en dus met een gespecificeerde nota moeten komen.

U heeft wel gelijk, dat zij zich er niet zo makkelijk vanaf kunnen maken, door te zeggen: wij krijgen nog 1000 euro van u....

Stuur hiervoor z.s.m. een aangetekende brief, waarin u om opheldering (bewijs) eist, dus (ook) om een gespecificeerde nota. Bewaar alle correspondentie heel goed, ook emails enz. Ik ben bang dat u deze nog nodig zult hebben.......

Doe het wel zo snel mogelijk, anders heeft u weer een incassobureau op uw dak zitten......

Gr. Hutch

tonnieboy
door tonnieboy - Apr 15, 2006 om 20:59
1094 Antwoorden / 2 Vragen

U geeft aan wel de eindafrekeningen te hebben ontvangen en welk verbruik van electra blijkt dan wel of niet uit die eindafrekeningen ? U maakt mij echt niet wijs dat u niet geweten heeft dat u 3 jaar lang niet betaald heeft voor electra, ervan uitgaande dat geen verbruik op die eindafrekening vermeld is geweest.
De betaling is dus al geruime tijd achterstallig en ongetwijfeld kunt u gezien de gang van zaken wel gebruik maken van gespreide betaling van die achterstand. In elk geval moet de beginstand van de meter van 3 jaar terug te achterhalen zijn en de huidige stand is u bekend, zodat het verbruik exact vast te stellen is; daarna door 3 delen om het jaarverbruik te weten.

ha
door harrybacardi - Apr 15, 2006 om 23:16
10 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo ,

Bedankt voor de reactie's.

Zoals ik al zei,staat alles vermeld op de jaarrekeningen ook het verbruik voor electriciteit. hoog/laag tarief gespecificeerd in de netwerkkosten.

Ik heb al meerdere faxen gestuurd incl. een mail naar hun klachten/klantenservice.En ik bewaar nu echt wel alles.:-)

Ik had meer gehoopt dat hier juridisch  iets tegen te doen is.Daar je er van uit mag gaan dat een jaarafrekening met zorg is samengesteld en dat je niet met zulke verrassingen achteraf wordt geconfronteerd.

In ieder geval bedankt.

grtz harry

tonnieboy
door tonnieboy - Apr 16, 2006 om 10:59
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Enerzijds betaalt u voor de instandhouding van de infrastructuur en anderzijds betaalt u voor het verbruik. Daarnaast is er nog een toeslag voor milieuheffing een soort melkkoe van regeringswege. Het verbruik is u dus bekend en kennelijk kunt u uit de eindafrekening ook opmaken dat u in feite niets betaald heeft voor de afgenomen electra.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 16, 2006 om 11:33
16966 Antwoorden / 202 Vragen

Met alle voorzichtigheid, een verse herinnering met een hierop lijkend Cogas probleem:

U krijgt een vraag om een door Essent bepaald bedrag over te maken (€ 1000.00. Bij deze vraag is geen specificatie gevoegd.

U heeft al tweemaal een eindafrekening ontvangen en een eindafrekening betekent in feite decharge van voorgaande perioden.

het heeft er dus alle schijn van dat Essent hier een fot maakt en/of de vraag om nabetaling te wijten is aan henzelf door het niet nauwkeurig hebben of op orde hebben van hun administratie. Dat kan verschillend  oorzaken hebben maar dan niet aan u te verwijten.

Mijn advies is in een aangetekende brief bezwaar maken tegen de handelwijze van het zenden van een betalingsvraag zonder soecificatie. melden dat u nadere opheldering wenst d.m.v. specificaties en stel dat u op basis van de al ontvangen eindafrekeningen in rede had mogen aannemen dat de afrekening van de daarvoorliggende perioden in orde was.

Stel dat u op basis van kennelijk verzuim van Essent, indien u aantoonbaar op basis van uitgebreide toelichting inderdaad te weinig heeft betaald, u van mening bent dat dan een belangrijk deel voor rekening van Essent zelf dient te komen.

(Een min of meer vergelijkbare zaak ooit bij een andere leverancier leverde mij 3 maanden gratis energie op)