ja
door jacqueline33 Sep 25, 2019 om 13:20
Geldzaken & recht

Ex neemt na scheiding geld op van rekening

Mijn ex had alleen een rekening bij ABN Amro. Later ben ik erbij gekomen. Wij hadden ieder ons eigen pas met verschillend pasnummer. Ik kan dus aantonen dat hij alleen geld opgenomen heeft. 3 Jaar geleden zijn wij gescheiden. Ik wil van die rekening af, maar de bank weigert dit, omdat mijn ex niet wil tekenen. Ondertussen is er wel een negatief saldo doordat mijn ex al het geld van de rekening gehaald heeft tot max roodstand na onze scheiding waarvoor de bank mij aansprakelijk stelt omdat zijn hoofdrekening niet meer bij de ABN loopt en die van mij wel. Dit kan toch niet en welke weg moet ik nu bewandelen?

4338 6 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 25, 2019 om 13:36
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een zaak voor uw advocaat! Eventueel ook de Ombudsman van KiFiD www.kifid.nl
A
ls uw ex. ongemachtigd heeft opgenomen is dat naar mijn mening zowel civiel rechtelijk aan te pakken en mogelijk ook strafrechtelijk.

tijger1
door tijger1 Sep 25, 2019 om 13:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat heeft de Ombudsman van het Kifid hiermee van doen? Het gaat over een en/of rekening en daar zijn beide rekeninghouders aansprakelijk voor.
De rekening staat ook op naam van ex, dus geen kwestie van machtigen. En het strafrecht is al helemaal niet van toepassing.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 25, 2019 om 16:56
16883 Antwoorden / 202 Vragen

ABNAMRO is een financiële instelling en het moet u toch echt bekend zijn dat KiFiD staat voor klachtinstituut financiële instellingen en de Ombudsman kan dus wel degelijk worden benaderd met de vraag of men bij de bank wel correct handelt in deze. De advocaat die bij de echtscheiding was betrokken was mijn eerste optie. Inderdaad zijn bij en/of rekeningen de 'en' en de 'of' beiden aansprakelijk maar één van beiden dient dat te kunnen beëindigen en zeker in het geval van echtscheiding. Als de bedoelde rekening een negatief saldo heeft dient hoe dan ook de ex daarvoor worden aangesproiken tenminste voor 50% maar het is ook afhankelijk wat er bij de scheiding is vastgelegd en besloten (ook door de rechter).

tijger1
door tijger1 Sep 25, 2019 om 21:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor een en/of rekening ben je beiden 109% aansprakelijk. En de Ts had ook HAAR naam van die rekening kunnen laten verwijderen, maar dan had het saldo wel positief moeten zijn.

De Ts kan natuurlijk NIET de naam van ex laten verwijderen. Dat kan ook het Kifid niet.

En een convenant bij scheiding bindt slechts de exen, niet de bank. Dat zou u toch moeten weten.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 26, 2019 om 09:48
16883 Antwoorden / 202 Vragen

En zoals mijn eetste reactie: advocaat raadplegen!

ju
door juliomariner - Sep 25, 2019 om 13:41
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Ik snap niet waarom deze rekening in het scheidingsproces niet is verdeeld/opgeheven?
Voor de rest verwijs ik naar antwoord van HK

tijger1
door tijger1 - Sep 25, 2019 om 13:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk kan dat wel. Lees de voorwaarden van een en/of rekening daar maar eens op na.

Uiteraard weigert de bank dat. Dat saldo zal eerst aangevuld moeten worden en dan kunt u uw naam laten verwijderen van die rekening, daar hoeft uw ex dan niet voor te tekenen. De rekening komt dan alleen op zijn naam te staan.

Zorg dat de verwijdering van uw naam tegelijkertijd plaatsvindt met het aanvullen van het saldo.

Om zijn opnames van hem te vorderen zult u naar de rechter moeten.

U had dat ook drie jaar geleden moeten regelen.

edrick3
door edrick3 - Sep 25, 2019 om 14:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dit kan toch niet
Aangezien het hier een en/of rekening betreft kan dit wel (zoals je gemerkt hebt).
Natuurlijk had je die en/of rekening ná je scheiding meteen moeten  wijziging, maar ja .... dat is nu mosterd na de maaltijd.
welke weg moet ik nu bewandelen?
Het begatieve saldo aanvullen en dan je naam van die rekening laten verwijderen.
Jammer, maar helaas. ;-(

jo
door jorisw - Sep 25, 2019 om 20:23
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is iets tussen jou en je ex. De bank heeft niets te maken met dat jullie gescheiden zijn en het is ook niet gek dat jullie nog een gezamelijke rekening hadden. Heel veel ex-en hebben dat, bijvoorbeeld voor de kinderkosten.

mo
door mof - Sep 27, 2019 om 16:49
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hoe bent u getrouwd geweest? In gemeenschap van goederen of onder voorwaarden?
bij de scheiding had u een en ander al kunnen laten vastleggen.
zolang de rekening op beider naam staat bent u beiden evenveel verantwoordelijk voor deze rekening. Eventuele strafrente moet u beiden voor de helft betalen. De bank mag dit 100% bij u weghalen, u moet uw ex voorde rest aansprakelijk stellen. Dat kan met een advocaat, met aanmaningen, met incasso kosten en dan naar de rchter.
de rechter kan tevens beslissen, in een aparte procedure, dat de bankrekening wordt opgeheven, danwel op naam van alleen uw ex komt te staan als hij er niet van af wil.