St
door Stadskind Mar 18, 2010 om 08:44
Geldzaken & recht

Executeur wil niet meer testament regelen

L.S. Ik heb een testament dat verouderd is en het is nodig dat aan te passen aan de huidige omstandigheden. Ik ben na het opmaken van het testament getrouwd met een Amerikaan, aangezien het erfrecht in Nederland en Amerika verwerkt moet worden in een nieuw testament ben ik op zoek naar een notaris die specifiek kennis heeft van het opstellen van een dergelijk testament. Niet alleen voor mij maar ook voor mijn echtgenoot. Omdat we binnenkort weer voor een tijdje naar Amerika vertrekken dacht ik dit bij terugkomst op te pakken na me ook in Amerika te laten informeren over hoe te handelen Echter nu heeft mijn testamentair executeur die in het testament vermeld staat me laten weten dat hij die functie niet meer wil uitoefenen en dat hij graag wil dat dit met onmiddellijke ingang wordt aangepast. Hoe kan ik daar voor zorgen zonder teveel kosten.
Bij voorbaat dank voor het meedenken.

3603 6 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Mar 18, 2010 om 08:57
4744 Antwoorden / 9 Vragen

In Nederland moet dit tegenwoordig in een nieuw testament worden vastgelegd.
Bron: klik op Hier
( http://www.uitvaartinfotheek.nl/serviceverlening/executeurtestamentair.html)

marcel75
door marcel75 - Mar 18, 2010 om 09:00
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Het snelste is dan een eenvoudige herroeping van uw huidige testament. Daardoor gaat echter wel de wet werken als u komt te overlijden. Een notaris die thuis is in zowel het Nederlandse recht als het Amerikaanse recht zult u vrijwel niet vinden. Iedere staat in de VS heeft zijn eigen rechtssysteem en kan dus op het gebied van het erfrecht afwijken van een buurstaat. Er is dus niet zoiets als een algeheel Amerikaans erfrecht. Zolang u in Nederland woont en blijft wonen en het merendeel van uw vermogen in Nederland is, kunt u wel in uw testament een rechtskeuze maken voor Nederlands recht. Dan kunt u dus af met een Nederlands testament.

marcel75
door marcel75 - Mar 18, 2010 om 09:59
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@tdehond,
Dat is niet tegenwoordig, dat is altijd al zo geweest. Ook voor 2003. TS geeft aan dat er een testament is. In dat testament is een executeur benoemd. Om dat te wijzigen kun en kon je alleen maar een nieuw testament maken.

St
door Stadskind - Mar 18, 2010 om 12:54
22 Antwoorden / 17 Vragen

Hoi, Bedankt voor de antwoorden maar ik zie niet dat jullie voor mij een oplossing weten hoe ik dit snel ongedaan kan maken.? Een herroeping van een testament hoe doe ik dat dan. Ik lees overal dat een herroeping een nieuw testament maken inhoudt en dat is nou juist zo ingewikkeld. En de huidige executeur wil er met onmiddelijke ingang vanaf.
Weet iemand hoe ik van dit bestaande testament af kom?
Dank

marcel75
door marcel75 - Mar 18, 2010 om 13:03
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Een herroeping moet inderdaad met een nieuw testament. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Daarin kan bijvoorbeeld alleen maar staan dat je je huidige testament herroept. Verder niets. Voor het herroepen ga je naar de notaris. Er is geen andere manier om van het testament af te komen.

De executeur is overigens nu nog geen executeur. Pas als u bent overleden krijgt hij de keuze of hij zijn benoeming aanvaardt of niet. Hij kan dat dan dus ook weigeren. Met onmiddelijke ingang er uitgehaald worden kan dus niet en is onzin.

Overigens moet u zich er wel van bewust zijn dat het uw testament is en u vrij bent om in uw testament op te nemen wat u wilt. U moet geen testament aanpassen omdat iemand anders dat zegt.

jv
door jvk - Mar 21, 2010 om 21:19
33 Antwoorden / 66 Vragen

Ik ben niet de vragensteller, maar ik heb ook een testament laten opmaken met een TS (een van mijn 4 kinderen), maar in dat testament wordt vermeld dat als hij dat niet op zich wil nemen, hij in overleg met de andere kinderen dat kan weigeren en/of tezamen kan doen. Ik heb ook met de gedachte gespeeld om het gehele testament te laten veranderen om deze reden, maar het lijkt me onnodig, zeker na deze reactie van marcel. Dank daarvoor !

=marcel75 schreef op donderdag 18 mrt 2010, 12:58: Een herroeping moet inderdaad met een nieuw testament. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Daarin kan bijvoorbeeld alleen maar staan dat je je huidige testament herroept. Verder niets. Voor het herroepen ga je naar de notaris. Er is geen andere manier om van het testament af te komen.

De executeur is overigens nu nog geen executeur. Pas als u bent overleden krijgt hij de keuze of hij zijn benoeming aanvaardt of niet. Hij kan dat dan dus ook weigeren. Met onmiddelijke ingang er uitgehaald worden kan dus niet en is onzin.

Overigens moet u zich er wel van bewust zijn dat het uw testament is en u vrij bent om in uw testament op te nemen wat u wilt. U moet geen testament aanpassen omdat iemand anders dat zegt.