ha
door harrybacardi Jun 5, 2006 om 18:28
Geldzaken & recht

Factuur per mail

Hallo allemaal,

Is een Factuur per email rechtsgeldig ? Het lijkt mij toch ook verstandig  om een factuur per post te verzenden ?

Daar ik zelf ook een bedrijfsadministratie moet bijhouden zal ik toch de originele factuur  moeten hebben?

Hoor het graag van jullie,

Met vriendelijke groet,

Harry

1433 21 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 5, 2006 om 18:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas en strikt formeel is voor een bedrijfsadministratie een factuur pêr e-maiul (nog) niet rechtesgeldig. Ik denk echter wel dat als u aan de hand van de e-mail factuur betaalt en een bewijs van betaling heeft, een electronisch afschrift van uw bank geldt wel, dat u voldoende heeft alos bewijs voor de fiscus. Ik neem tenminste aan dat u dat bedoelt. Wilt u echt gaan voor zkerheid, dan is tot heden een e-mail factuur niet afdoende.

ve
door verwijderd - Jun 5, 2006 om 19:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gaf reeds een antwoord maar weet niet zeker of dat is overgekomen: Tot heden is een e-mail factuur niet rechtsgeldig. U kunt de geldigheid eventueel wel aantonen aan de hand van uw betalingsbevestiging. In verband met het eventuieel afleggen van verantwoording t.o.v. de "Leuker kunnen we het niet maken dienst" adviseer ik evenwel toch een originele factuur.

ve
door verwijderd - Jun 5, 2006 om 19:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Gerrit,

bedankt voor je reactie,

Waar het omgaat is dat ik van provider ben veranderd en dat er een factuur naar mijn oude emailadres is gestuurd terwijl zij mijn nieuwe emailadres hadden en tevens mijn huisadres tel. etc etc .

Ik had dus in Juni vorig jaar al een factuur moeten ontvangen maar heb deze dus nooit gekregen.Plus de aanmaningen die hij zegt te hebben verstuurd ook niet dus.dat klopt inderdaad als je geen email meer hebt bij die provider.

Nu lijkt het mij toch dat als je ergens geen response op krijgt dat je andere wegen gaat bewandelen door of te bellen of in ieder geval een brief/factuur per post te verzenden.

met vriendelijke groet,

Harry

ve
door verwijderd - Jun 5, 2006 om 19:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

OK, graag gedaan, ik zie dat u vaker op deze site kijktr en dan ziet u hoe sommige providers soms zelfs zeer arrogant reageren. DE TOELICHTING BEVESTIGD MIJ INTERPRETATIE  Oei, per onegeluk de caps lock.

ve
door verwijderd - Jun 5, 2006 om 19:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

ps per ongeluk, draadloos Be toetsenbord mer klaarblijkelijk batterijen op zijn eind.

ve
door verwijderd - Jun 5, 2006 om 20:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Gerrit,

Deze Heer zegt dus dat zijn emails wel rechtsgeldig zijn,maar hoe sterk staat hij in een rechtszaak?

Ik heb ze dus nooit ontvangen en daarbij  lijkt het erop dat hij bewust het geheel heeft vertraagd zodat ik er nog een jaar  aan vast zit.

Nu na bijna een jaar wil hij nog eens de rekening voldaan hebben.

Ik voel hier dus helemaal niets voor en zou dit dus eigenlijks wel voor de rechter uit willen vechten.

Dus als iemand nog raad heeft ? Brand LOS!

Met vriendelijke groet,

harry

ve
door verwijderd - Jun 5, 2006 om 20:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Harry met dat lekkere rum merk, eerder in deze site was dit onderwerp ook al aan de orde. Daar en boven: van e-mails kun je tot heden nimmer zeker weten waar ze vandaan komen. Strikt formeel en wettelijk gelden ze niet als rechtsgeldig, wat de opponent ook zegt resp. beweert resp. intimiderend beweert.

Wettelijk gelden originele facturen met ondertekening en facturen verzonden per fax, met ondertekening. (Het fax verzendadres is na te gaan. onder meer)

ve
door verwijderd - Jun 5, 2006 om 22:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Gerrit,

Nogmaals bedankt voor je reactie's.

Ik ben toch benieuwd naar wat mijn mogelijkheden zijn als het tot een rechtszaak komt ? geloof dat ik dan toch maar even naar een buro voor rechtshulp ga.?

Mocht jij of iemand anders nog advies kunnen geven ,,,dan graag .

Met vriendelijke groet,

Harry

ve
door verwijderd - Jun 6, 2006 om 00:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Harry,

Ik rij Gerrit niet graag in de wielen, maar een factuur per mail is weldegelijk rechtsgeldig.

Ik ontvang ze van KPN en UPC. Lijkt me niet dat dit soort bedrijven niet-rechtsgeldige facturen versturen per mail.

Groet, Cannacampo

ve
door verwijderd - Jun 6, 2006 om 00:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik denk dat hier nog iets aan de hand is...

u zegt dat u van provider bent veranderd, en wat nu van belang is, is wanneer die mails zijn verzonden. was dat vóór de beëindiging van de contractsperiode, dan zijn de facturen wel degelijk rechtsgeldig; u wordt namelijk vaak in de voorwaarden verplicht gesteld regelmatig het bij uw account behorende email adres te controleren, omdat dat het standaard communicatiemiddel is tussen u en uw provider.

vanaf het moment dat uw abonnement beëindigd is, kunt u die mailbox helemaal niet meer bereiken, en kan de provider geen rechten meer aan die mails ontlenen; ze kunnen zelf ook wel bedenken dat u die mails nooit zult kunnen lezen.

dit, samen met cannacampo's reactie en de data op opzeggingsbrieven en bevestigingen, en de verzenddata van de emails, zullen u het antwoord moeten bieden aan de vraag of ze in hun recht staan.

groetend,

Richard Faas

ve
door verwijderd - Jun 6, 2006 om 08:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Canacampo, ik kan de jurisprudentie niet zo snel vinden, moet dan naar de bieb, maar wettelijk zijn facturen per e-mail niet rechtsgeldig.

Ook de reactie van Richard volgend hanteren KPN / UPC / Essent / Nuon en ook anderen tegenwoordig een i-net benadering, waarbij je na "on-line" gaan met beveilgingscodes de factuur kunt opvragen. Op dezelfde wijze kun je bij banken de betaaloverzichten opvragen. Die methode wordt wel steeds meer en meer als rechtsgeldig gezien.

Bij werkelijke problemen blijft echter een "geschreven" (lees originele op formeel briefpapier etc) factuur het enige wettelijke.

ve
door verwijderd - Jun 6, 2006 om 09:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hierbij het enige definitieve en correcte antwoord, waaruit blijkt dat een factuur wel degelijk rechtsgeldig kan zijn, mits onder bepaalde voorwaarden. Excuses voor het aanhalen van een letterlijk citaat, maar ik denk dat dit in dit geval gerechtvaardigd is:

Bron: Belastingdienst.nl

Elektronisch factureren

Ook elektronisch factureren is mogelijk. Uw afnemer moet hiermee wel akkoord gaan. Wilt u elektronisch factureren dan moet aan de volgende voorwaarden voldaan zijn:

  • In de elektronische factuur moeten ten minste alle gegevens zijn opgenomen die wettelijk vereist zijn bij het gewone factureren.
  • De authenticiteit van de herkomst en de integriteit van de inhoud moet gewaarborgd zijn, bijvoorbeeld door middel van een geavanceerde elektronische handtekening.
  • Een elektronische uitwisseling van gegevens waarbij de authenticiteit van de herkomst en de integriteit van de uitwisseling is gewaarborgd, bijvoorbeeld door een papieren afstemmingsoverzicht.
  • U mag ook een andere methode kiezen, waarbij in ieder geval de authenticiteit van de herkomst en integriteit van de inhoud is gewaarborgd. U moet deze methode melden bij uw belastingkantoor. Als u zekerheid wil hebben over het vereiste van de waarborgen, kunt u een verzoek daartoe indienen bij uw belastingkantoor. De inspecteur beslist daarop bij een voor bezwaar vatbare beschikking.
  • De regels voor de verschuldigdheid en aftrek van BTW moeten op een zelfde wijze worden toegepast.
  • Het moment van uitreiken van de factuur wordt bepaald door de factuurdatum.

Let op!

Het is mogelijk dat de belastingautoriteiten in andere EU-landen een bepaalde methode van elektronisch factureren niet accepteren. Neemt u contact op met uw afnemer als u elektronisch wil factureren aan uw afnemer in een ander EU-land.

Meer informatie kunt u ook lezen in de brochure ‘ Elektronisch factureren

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Jun 6, 2006 om 09:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals brynnar nu aanvult: dat is dus duidelijk anders dan een e-mail factuur als waarover de vraagsteller navraag doet.

ve
door verwijderd - Jun 6, 2006 om 09:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hamvraag is: wat is elektronisch factureren? M.i. is valt een factuur per e-mail (= electronic mail) daar ook onder.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Jun 6, 2006 om 09:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi, brynnar,

bedankt voor het opsnorren van dit stukje, maar als ik het zo lees, zegt dit nog weinig over de door harry ontvangen emails:

ik heb, ondanks dat ze al heel lang bestaan, nog NOOIT een email met een electronische handtekening gezien, ook niet van die bedrijven die mij per email factureren... die handtekening is volgens jouw stuk wel vereist om de factuur rechtsgeldig te doen zijn.

ik blijf erbij, dat de datum van beëindiging van het abonnement, en de datum van verzending van de facturen en aanmaningen bepalend is in deze.

daarbij is het tekenend dat harry nooit een papieren factuur of aanmaning heeft ontvangen, ondanks dat ie een adreswijziging had doorgegeven.

ik zou graag nu van harry horen wat ie van al onze informatie kan samenbrouwen, voordat we verder dicussieren.

groetend,

Richard Faas

ve
door verwijderd - Jun 6, 2006 om 10:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Harrybacardi, Gerrit, Joost, Richard,

Ik kan in dit specifieke geval geen eenduidig antwoord geven. De afzender moet op de een of andere manier gewaarborgd zijn en de wijze waarop de provider dit doet, moet goedgekeurd zijn door de Belastingdienst. Een electronische handtekening is een eerste vereiste, maar, zoals de tekst en de folder aangeven, er zijn ook andere methodes mogelijk. De vraag is dus, hoe is het in dit geval gewaarborgd?

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Jun 6, 2006 om 10:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Harry,

Op basis van alle nu aanwezige antwoorden en reacties is m.i. niet de vraag aan de orde of de factuur per e-mail rechtsgeldig is, maar de vordering. Omdat u stelt, althans dat begrijp ik, na nogmaals lezen , dat eerder wel sprake was van facturen per e-mail.

Het lijkt er daarmee op dat de vordering van de provider wel terecht is en vanuit dat licht gezien lijkt mij betalen het beste. Het zal in ieder geval een "bende" gezeur voorkomen. bent u van mening dat de vordering ten onrechte is, dan gaat een ander mechanisme in werking namelijk het betwisten van de vordering.

ve
door verwijderd - Jun 6, 2006 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo Allemaal,

Bedankt voor jullie reactie's.

Ik ben in Maart 2005 over gestapt van chello naar scarlet.Heb zelfs emails verstuurd via scarlet naar de provider waar ik mijn site had.

in juni zou ik de email factuur moeten hebben ontvangen.Ik heb deze dus nooit ontvangen daar ik mijn chello email natuurlijk niet meer kon lezen.Nu gebruikte ik de site ook niet meer dus dan wordt het ook moeilijk om iemand te bereiken natuurlijk.

Blijft nog wel het feit dat de provider mij op geen enkele andere manier mij heeft proberen te bereiken terwijl hij wel mijn andere email,tel.adres etc heeft.

Nu krijg ik het gevoel dat deze heer het bewust heeft gedaan om om nog een jaar verlenging er uit te slepen.

Had ik zijn factuur wel op tijd gehad (3 maanden voor einde overeenkomst) dan had ik deze meteen opgezegt.Nu zat ik er dus nog een jaar aan vast.

Ook nog het Feit dat hij de site gewoon heeft door laten lopen terwijl er in de voorwaarden staat dat bij geen betaling de site wordt opgeheven... etc etc ...

Grtz harry

ve
door verwijderd - Jun 6, 2006 om 18:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste harry,

wanneer heb je chello opgezegd? heb je daarvan ooit een bevestiging ontvangen?

Richard Faas

ve
door verwijderd - Jun 7, 2006 om 19:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Richard,

Het probleem ligt niet bij chello,deze is in maart beeindigt.

het probleem ligt bij een provider waar ik een site had.

grtz harry

ve
door verwijderd - Jun 7, 2006 om 20:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

ok, ik snap hem. een derde partij, je "host", heeft een mail gezonden naar het emailadres bij je oude provider, terwijl zij al door jou op de hoogte waren gesteld van een wijziging in je email adres (of niet?).

echter, je geeft ook aan dat je "er nu weer een jaar aan vast zit", dus krijg ik het gevoel dat je het contract bij je "host" helemaal niet had opgezegd.

daarbij komt dat alleen maar het verzenden van emails vanaf een ander adres geen reden is voor je "host" om het door jou opgegeven correspondentie adres aan te passen in hun systemen...

daarvoor dien je toch echt een wijzigingsberichtje te sturen.

("adreswijziging")

dus, ik ben bang dat als je jouw "host" nooit "officieel" hebt ingelicht over je nieuwe email adres, en in hun algemene voorwaaarden staat dat emailcorrespondentie rechtsgeldig is, én je je "host" hebt vergeten op te zeggen, je er inderdaad nog voor een jaar aan vast zit, én de factuur en eventuele bijkomende kosten van aanmaningen etc zult moeten voldoen.

of je je site nou nog gebruikt of niet...

Groetend,

Richard Faas