Ro
door Ronnybroek Dec 13, 2016 om 23:10
Geldzaken & recht

Feestdagen doorbetalen

Ik lich in een conflict men mijn werkgever.

Ik heb een vast dienstverband
werk 40 per week.
192 vakantie uren
We hebben geen cao.

Volgen mij moeten erkende feestdagen wanneer er niet gewerkt word wel de de werkgever worden door betaald.

Mijn werkgever zegt dat dit niet waar is.

Wie kan mij hier duidelijkheid over geven.

Alvast heel erg bedankt.

15805 20 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 13, 2016 om 23:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In principe moet dat vermeld staan in de arbeidsovereenkomst. Dus als dat niet opgenomen is, is de werkgever daar niet toe verplicht.

Maar als u geen cao hebt en geen goede arbeidsovereenkomst, zou ik maar eens lid worden van de bond, want dan zal er wel meer niet echt goed geregeld zijn.

Ro
door Ronnybroek - Dec 13, 2016 om 23:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

Er staat niets in het arbeids contract.
Ook niets in het bedrijfs reglement.

tijger1
door tijger1 Dec 13, 2016 om 23:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan hoeft hij dus niet te betalen. U hebt het neem ik aan over tweede kerstdag?

Ro
door Ronnybroek Dec 13, 2016 om 23:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja klopt de erkende feestdagen onderanderen eerste en tweede kerstdag
nieuwjaarsdag enz

Ro
door Ronnybroek Dec 13, 2016 om 23:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begreep dat er een feestdag op een normale werkdag viel de werkgever deze moest door betalen.

Ma
door Marimelda Dec 14, 2016 om 00:05
58 Antwoorden / 11 Vragen

Een feestdag is een feestdag, ongeacht, lijkt mij, of dat op een doordeweekse dag valt of niet.

ma
door manwijf Dec 15, 2016 om 09:57
574 Antwoorden / 1 Vragen

In een normale CAO zoals van KPN weet ik, wordt een feestdag die op een doordeweekse dag inderdaad doorbetaald met als extra de feestdagentoeslag. Valt die dag in het weekend, krijg je geen extra vrije dag, want je bent al vrij. Wel krijg je feestdagentoeslag.

Maar ja, zoals al gezegd, als er geen arbeidsvoorwaarden zijn afgesproken, dan vrees ik het ergste. Slechte baas in ieder geval. Er horen altijd vooraf afspraken gemaakt te worden. Krijg je als er krapte is op de arbeidsmarkt, dan kijkt men niet zo nauw.

ph
door philip36 - Dec 13, 2016 om 23:47
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als de werkgever zegt dat u niet kunt werken op die feestdagen omdat hij b.v. de zaak sluit moet hij u die dagen doorbetalen.
Lees
https://www.juripal.nl/news.php?nid=113

ja
door janf43 - Dec 13, 2016 om 23:48
733 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe wordt u betaald? Per gewerkt uur of per week/maand?

Ro
door Ronnybroek Dec 13, 2016 om 23:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

Per maand

ja
door janf43 Dec 14, 2016 om 00:15
733 Antwoorden / 0 Vragen

Als u maandelijks hetzelfde bedrag krijgt ongeacht het aantal daadwerkelijk gewerkte uren, behoort u ook in december het volle bedrag te krijgen.

Ro
door Ronnybroek Dec 14, 2016 om 00:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt ook ik krijg het zelfde bedrag.
Alleen worden er over uren afgeschreven

pi
door pieterwolters Dec 14, 2016 om 08:48
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Je betaalt feestdagen met overuren? En wat als je geen overuren hebt?

ja
door janf43 Dec 14, 2016 om 20:35
733 Antwoorden / 0 Vragen

Dat lijkt me niet correct. Een werkgever kan wel een verplichte extra vrije dag instellen als bv de een feestdag op een donderdag  valt, dan kan de vrijdag verplicht vrij zijn, maar "betalen" voor een vrije 2e kerstdag: absurd. De werkgever boft dit jaar al omdat 1e kerstdag op zondag valt.

tijger1
door tijger1 - Dec 14, 2016 om 00:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt natuurlijk gewoon gaan werken. En dan krijgt u betaald, wilt u vrij? Dan  krijgt u niet betaald. Skuit de baas de tent? Dan moet hij betalen.

ne
door neodutchio - Dec 14, 2016 om 07:34
5161 Antwoorden / 12 Vragen

Het is juridisch niet vastgelegd dat u betaald moet worden. Helaas wordt dit geregeld in een arbeidsovereenkomst en/of cao.

getty
door getty - Dec 14, 2016 om 08:13
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zou het Juridisch Loket eens bellen vandaag voor informatie en advies.

reflecs
door reflecs - Dec 14, 2016 om 11:56
1859 Antwoorden / 4 Vragen

 …Hoewel de algemeen erkende feestdagen wettelijk zijn vastgelegd, betekent dit niet dat de werknemer recht heeft op vrijaf op deze dagen.
Ook de doorbetaling op de vrije feestdagen is niet wettelijk geregeld. Wel wordt de doorbetaling van voornoemde feestdagen in veel CAO’s vermeld. Als er niets is geregeld, heeft een werknemer dus formeel geen recht op een betaalde vrije dag.

https://www.hr-kiosk.nl/hoofdstuk/vakantie-en-verlof/feestdagen-en-schoolvakanties#1

Weet u zeker dat er geen CAO is?

Zie: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/hoe-weet-ik-of-er-voor-mij-een-cao-geldt

mo
door mof - Dec 14, 2016 om 12:48
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, u wordt net als iedereen betaald voor de uren die u werkt.
dat in het algemeen het loon 1x per maand wordt uitbetaald betekent niet dat u
voor vakanties, weekenden en vrije dagen vetaald wordt. Feitelijk wordt dit voor
u opgespaard tijdens de uren dat u wel werkt.

kan wel,zijn dat er regels bestaan bij de overheid in het geval u geen CAO heeft.
maar uiteindelijk zijn deze afspraken gewoon tussen werknemer en werkgever

simon55
door simon55 - Dec 14, 2016 om 14:13
1556 Antwoorden / 5 Vragen

U zegt dat u een vast dienstverband heeft en 40 uur per week werkt ,ik mag aannemen dat u salaris iedere maand t zelfde is............?

ga
door gamemuis - Dec 14, 2016 om 14:23
36 Antwoorden / 1 Vragen

Dat soort zaken zijn via een cao geregeld en niet via de wet.

Zo worden de feestdagen bij mijn man van zijn vakantieuren afgehaald, net als bij u.
En ik krijg ze van mijn werkgever gewoon betaald zonder dat het me vakantieuren kost.

Je werkgever mag ze dus gewoon van je vakantieuren afhalen, tenzij er in een arbeidsovereenkomst of cao wat anders staat.

ma
door manwijf Dec 15, 2016 om 10:03
574 Antwoorden / 1 Vragen

Dat feestdagen die niet in het weekend vallen van de vakantieuren afgehaald worden, heb ik nog nooit meegemaakt en ik heb toch bij diverse bedrijven onregelmatig gewerkt. Zegt wel iets over die baas, want het zijn hele slechte voorwaarden wat mij betreft. Kan als het tegenzit zomaar 7 dagen vakantie schelen. Maar goed als u er akkoord mee gaat.

la
door latb - Dec 14, 2016 om 19:47
27 Antwoorden / 1 Vragen

Iedere werkgever is aangesloten een cao voorwaarden.
Natuurlijk MOET hij de feestdagen gewoon doorbetalen.
Als U s,nachts slaap dan wordt U toch ook doorbetaald!
Een zeer matige werkgever die weinig over heeft voor het personeel.
Mijn advies:Zo spoedig mogenlijk ander werk zoeken.
Succes,
latb

pi
door pieterwolters Dec 14, 2016 om 19:48
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Een werkgever hoeft helemaal geen CAO te hebben. Dat hangt helemaal van de branche af.

ma
door manwijf Dec 15, 2016 om 10:05
574 Antwoorden / 1 Vragen

Als er geen CAO is, moeten eigenlijk alle alarmbellen gaan rinkelen! Heel slecht teken. Een fatsoenlijke baas regelt fatsoenlijke voorwaarden voor zn personeel. Kleine en  grote bedrijven!

tijger1
door tijger1 Dec 24, 2016 om 22:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@latb. 's Nachts doorbetalen? Grapje zeker.

brainless
door brainless Dec 25, 2016 om 02:31
324 Antwoorden / 0 Vragen

@Manwijf;
Mijn man weekr bij een bedrijf met 4000+ mederwerkers en die hebben geen CAO.
Natuurlijk zijn er wel secundaire arbeidsvoorwaarde; maar er is geen officiele CAO.
Een CAO geldt voor alle bedrijven die onder die bedrijfstak vallen, en daar zijn niet alle werkgevers mee eens.
Als je bv kijkt naar de Horeca; daar is de CAO al enige tijd van verlopen (en voor nieuwe medewerkers dus ook niet meer geldig).

pi
door pieterwolters Dec 25, 2016 om 23:29
3610 Antwoorden / 0 Vragen

@Manwijf: Een CAO is niet heilig. Je kunt ook prima een bedrijfsregeling of zelfs individuele arbeidscontracten hebben. Daar is niks mis mee.

tijger1
door tijger1 - Dec 15, 2016 om 10:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoelang werkt u eigenlijk al daar? Dan had u dat toch ook met tweede paasdag, tweede pinksterdag, hemelvaartsdag?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 15, 2016 om 11:08
16879 Antwoorden / 202 Vragen

In welke bedrijfstak werkt u? Geen CAO voor het bedrijf waar u werkt en ook niet opgenomen in uw individuele arbeidsovereenkomst dat extra betaaldt wordt bij feestdagen, dan is dat (helaas) het geval voor u.

ra
door raarmaarwaar - Dec 24, 2016 om 21:51
41 Antwoorden / 1 Vragen

Als je vast dienstverband heb dan moet de werkgever natuurlijk bij officiele feestdagen doorbetalen volgens de wet, als het bedrijf op deze dagen gesloten is.
Deel dit aan jouw werkgever het schriftelijk door, alleen als op je bedrijf niet op officiele dagen normaal gewerk wordt. Mocht werkgever er niet niet eens zijn dan z.s.m. advocaat inschakelen om je recht alsnog te krijgen via een juridische procedure.

brainless
door brainless Dec 25, 2016 om 02:33
324 Antwoorden / 0 Vragen

Nee dat is dus niet waar.
Een werkgever hoeft de feestdagen niet door te betalen (als er niet gewerkt word).
Wettelijk is daar niets over vast gelegd.

ra
door raarmaarwaar Dec 25, 2016 om 18:16
41 Antwoorden / 1 Vragen

Niet helemaal waar, zie http://www.baaz.nl/content/feestdagen-vrije-dagen-en-doorbetalen-hoe-zit-het-precies

sjjoppy
door sjjoppy Dec 25, 2016 om 23:05
7202 Antwoorden / 3 Vragen

Link van @raarmaarwaar werkt momenteel niet in het reactieveld.

pi
door pieterwolters Dec 25, 2016 om 23:32
3610 Antwoorden / 0 Vragen

www.baaz.nl werkt ook niet als je het direct invoert. Site lijkt niet te bestaan. Domeinnaam staat op naam van een automatiseringsbedrijf (waarschijnlijk de registrar). Niet direct een autoriteit op het gebied van arbeidsrecht lijkt me....

ha
door halex - Dec 25, 2016 om 02:29
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als u vrij neemt, hebt u die dag (uiteraard) geen recht op salaris. Als u wilt komen werken, maar uw werkgever stelt u daartoe niet in staat (bedrijf is gesloten), dan hebt u wel recht op salaris over die dag. Soms zijn er verplichte vrije dagen -brugdagen-, dan moet u vrijnemen maar ook verlof inleveren. Als dat zo is, is dat in de CAO geregeld. Nu u meldt dat er geen CAO van toepassing is, kunt u in ieder geval niet verplicht worden vrije dagen op te nemen op weekdagen dat u normaal gesproken werkt.

ro
door ronny530 - Dec 25, 2016 om 08:06
2789 Antwoorden / 41 Vragen

Uw werkgever hoeft geen cao te hebben als er een cao voor de gehele bedrijfstak van kracht is. Werkt u in de horeca dan is het cao van de horeca bedrijfstak van kracht. Welk cao er voor uw bedrijfstak is afgesproken kunt u online raadplegen als daar in staat dat de erkende feestdagen door betaald dienen te worden dient uw werkgever zich daar aan te houden.

brainless
door brainless Dec 26, 2016 om 02:37
324 Antwoorden / 0 Vragen

Horeca CAO is al enige tijd verlopen en er is geen nieuwe.
Nieuw personeel wordt dus (vaak) niet onder de oude CAO aangenomen.

ro
door ronny530 Dec 26, 2016 om 08:50
2789 Antwoorden / 41 Vragen

De Horeca was een voorbeeld, als er geen nieuw cao tot stand is gekomen blijft de oude voor alle medewerkers die in dienst zijn of in dienst treden van kracht.

lo
door lovewinnie - Dec 25, 2016 om 20:33
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Krijgt u vrij omdat de baas geen werk heeft of sluit met de feestdagen krijgt u wel betaald.
Neemt u zelf vrij dan uiteraard niet

Sommige dagen zijn verplicht vrije dagen maar de meeste werk branches hebben deze niet meer en wordt er 7 dg per week gewerkt ook met feestdagen. Dan wel meestal tegen extra vergoeding maar ook dat is niet altijd zo.