vi
door visje21 Oct 19, 2005 om 15:28
Geldzaken & recht

Financieel verantwoordelijk voor je kind van 19jr?

Mijn vraag was"

Ben je nu wel of niet financieel verantwoordlijk voor je kind als hij 19 jr is?

Als hij dan schulden heeft, kunnen ze daar de ouder dan van aansprakelijk stellen? Moet de ouder dan voor de schulden opdraaien?

4359 6 Rapporteer

vladja
door vladja - Oct 19, 2005 om 15:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dat hangt ervan af. Zijn de schulden ontstaan na zijn 18e jaar of er voor?

Vladja

vi
door visje21 - Oct 19, 2005 om 15:41
1 Antwoorden / 1 Vragen

de schulden zijn begonnen nadat die 18 was geworden.

maar heb gehoord dat je financieel verantwoordelijk blijft tot hun 21ste jaar.

scroogy
door scroogy - Oct 19, 2005 om 15:49
367 Antwoorden / 20 Vragen

Een kind van 18 jaar of ouder is meerderjarig. Ouders zijn dan niet meer aansprakelijk voor de schade die deze kinderen veroorzaken of de schulden die ze maken.

scroogy
door scroogy - Oct 19, 2005 om 15:50
367 Antwoorden / 20 Vragen

Sommige mensen denken dat de aansprakelijkheid van ouders doorloopt tot de kinderen 21 zijn, maar dat is een misverstand. Die leeftijd van 21 jaar heeft betrekking op iets anders, namelijk de verplichting aan ouders om hun kinderen tot die leeftijd financieel te steunen. Het gaat dan om de kosten van levensonderhoud en studiekosten.

ma
door mark1962 - Oct 23, 2005 om 17:13
11 Antwoorden / 12 Vragen

Maakt het uit waar het kind woont?

Kan me voorstellen dat als het kind bij de ouders woont die voor de gevolgen kunnen opdraaien. Dan bedoel ik schuldeisers enzo.

Met vriendelijke groet, Mark

scroogy
door scroogy - Oct 23, 2005 om 17:23
367 Antwoorden / 20 Vragen

Nee, maakt niet uit waar het kind woont. Er zijn trouwens maar weinig kinderen van 18 of 19 die niet meer thuis wonen.

Als er onverhoopt voor een thuiswonend kind een deurwaarder komt om beslag te leggen mag die alleen beslagleggen op de bezittingen van het kind.