pr
door profijt Jan 16, 2013 om 21:52
Geldzaken & recht

Financiele consequentie voor auto "krijgen"

Mijn buurman van 87 jaar wil een auto kopen en dan op naam van mijn man, omdat de buurman niet meer mag rijden.
Hij vindt onze auto te klein en kan daar niet comfortabel zitten.
Heeft dat financiele consequenties voor ons.........

4777 20 Rapporteer

alexishoop
door alexishoop - Jan 16, 2013 om 22:22
562 Antwoorden / 6 Vragen

en ze zeggen dat er geen domme vragen bestaan, alleen domme antwoorden... o boy ;)

fi
door fisbel - Jan 16, 2013 om 22:58
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=alexishoop schreef op woensdag 16 jan 2013, 22:22]en ze zeggen dat er geen domme vragen bestaan, alleen domme antwoorden... o boy ;)
Wat is dan volgens alexishoop het goede antwoord? En uiteraard houden we ons binnen het antwoord aan de wet.

diumenge
door diumenge - Jan 16, 2013 om 23:16
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=alexishoop schreef op woensdag 16 jan 2013, 22:22]en ze zeggen dat er geen domme vragen bestaan, alleen domme antwoorden... o boy ;)Dat er domme antwoorden bestaan is hierbij wel aangetoond. Ik vind het verder een hele normale vraag, heb er alleen geen antwoord op. Stoor me wel aan de reactie van alexis.

ar
door arjenvd - Jan 16, 2013 om 23:32
22 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat de vraag voor alexishoop niet helemaal duidelijk was, volgens mij ging hij er van uit dat die buurman dan ook in die auto gaat rijden, onverzekerd dus (want verzekering zal hem niet willen verzekeren omdat hij niet mag rijden) wat veel consequenties kan hebben voor alle betrokkenen. Ik dacht namelijk eerst ook dat dat de vraag was..

Maar.. volgens mij wil TS weten of het voor hen consequenties heeft als ze een auto cadeau krijgen van de buurman, zodat ze gezellig samen met de buurman tochtjes kunnen gaan ondernemen in een wat ruimere auto.

Goede vraag waar ik zo ook geen antwoord op heb, dit valt onder het schenkingsrecht?

poltol
door poltol - Jan 16, 2013 om 23:33
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Niets aan de hand zou ik zeggen.
Iedereen mag een auto kopen, maar niet iedereen mag erin rijden.

De buurman koopt dus een auto op zijn eigen naam.
Vervolgens verzekerd hij de auto met de aantekening dat er een andere chauffeur rijdt.

Ik zie niet in waarom de auto op uw mans naam zou moeten komen te staan.
Is m.i. onnodig en geeft alleen maar gedoe voor u en uw gezin.

Vr.gr. poltol.

sw
door swat1500 - Jan 17, 2013 om 00:06
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Het enkele feit dat het kenteken op naam van een persoon is gesteld maakt deze persoon nog geen eigenaar van die auto.

Het kenteken op naam hebben geeft wel bepaalde verplichtingen. Als kentekenhouder ben je verplicht een verzekering voor die auto in stand te houden, houderschapsbelasting te betalen en de auto tijdig voor de APK te laten keuren. In al die gevallen kan je de verantwoording niet op de juridische eigenaar afschuiven als er niet (tijdig) wordt betaald of gekeurd. De boetes zijn dus voor rekening van de kentekenhouder.

Daarnaast ben je als kentekenhouder ook verplicht om een naam van een bestuurder bekend te maken indien er sprake is van overtreding van de Wegenverkeerswet. Als er dus ook anderen in deze auto rijden dan de kentekenhouder kan dit problemen geven.

Ook als men een uitkering heeft dan zal het feit dat deze auto op naam staat wellicht wat nadere uitleg behoeven naar de uitkerende instantie zeker als vermogen van invloed is op de hoogte van de uitkering. Als de auto zonder de buurman ook gebruikt mag worden kan wellicht het "vruchtgebruik" nog ergens op van invloed zijn.

zwemmer
door zwemmer - Jan 17, 2013 om 00:17
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Kan ik hier uit opmaken dat u chauffeert voor uw buurman? Hij vind de auto te klein en wil u daarom een auto kado doen? Zie ik dat goed of helemaal fout? Mocht het zo zijn dan zie ik geen probleem want u/uw man bestuurt en verzekert de auto neem ik aan.

sweeterlake
door sweeterlake - Jan 17, 2013 om 01:15
468 Antwoorden / 16 Vragen

Niet aan beginnen!

De verzekeringskosten, houderschapsbelasting, APK e.d. komen dan ten uwer lasten of gaat uw buurman dat ook vergoeden

Wat als uw buurman (binnen 2 jaren) sterft (na de aanschaf): hoe is het dan geregeld (het vruchtgebruik)? Alsnog successiebelasting betalen 'schenking'?! Gaat de auto dan naar de familie van uw buurman?

tenormin
door tenormin - Jan 17, 2013 om 10:52
16846 Antwoorden / 108 Vragen

Denk dat het inderdaad profijt is die de buurman vervoert in zijn eigen auto en buurman dus wat comfortabeler wil zitten. Zou niet "aan cadeautjes" gaan doen; ga wel wat mee in sweeterlake's gedachte. Is natuurlijk voor profijt op het eerste gezicht een aantrekkelijk aanbod, echter, zou daar wel een avondje gaan zitten rekeken wat het u kost (al betaald de buurman het, zolang mogelijk).
En, zonder te somberen, heel vaak komt er ook "gedonder" van zulke "cadeautjes". Heeft buurman kinderen, zijn die het er mee eens of gaan ze Pa bewerken en al dat soort zaken. Ik zou er niet aan beginnen.

pr
door profijt - Jan 17, 2013 om 10:55
19 Antwoorden / 33 Vragen

Bedankt voor alle antwoorden.
Ik heb vanmorgen toch maar de belastingdienst gebeld en wordt morgen teruggebeld.

Cookies
door Cookies - Jan 17, 2013 om 11:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=profijt schreef op donderdag 17 jan 2013, 10:55]Bedankt voor alle antwoorden.
Ik heb vanmorgen toch maar de belastingdienst gebeld en wordt morgen teruggebeld.

En waarom ga je niet in op de suggestie van Poltol? Waarom willen jullie die auto zo graag op jullie naam hebben?

pr
door profijt - Jan 17, 2013 om 11:33
19 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 17 jan 2013, 11:22][quote=profijt schreef op donderdag 17 jan 2013, 10:55]Bedankt voor alle antwoorden.
Ik heb vanmorgen toch maar de belastingdienst gebeld en wordt morgen teruggebeld.

En waarom ga je niet in op de suggestie van Poltol? Waarom willen jullie die auto zo graag op jullie naam hebben?

pr
door profijt - Jan 17, 2013 om 11:35
19 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 17 jan 2013, 11:22][quote=profijt schreef op donderdag 17 jan 2013, 10:55]Bedankt voor alle antwoorden.
Ik heb vanmorgen toch maar de belastingdienst gebeld en wordt morgen teruggebeld.

En waarom ga je niet in op de suggestie van Poltol? Waarom willen jullie die auto zo graag op jullie naam hebben?

Omdat het toch wel als een schenking zal worden beschouwd........ zei die man van de belasting maar hij zou het nog verder uitzoeken.
Wij willen helemaal niet graag die auto op onze naam hebben.
Wij hebben zelf een auto maar mijn buurman vond hem te krap zitten.
Dus vandaar ....................

aurora1
door aurora1 - Jan 17, 2013 om 12:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u al eens nagedacht over hoe het onderhoud, reparaties, apk etc. te doen en te regelen en het betalen ervan, dit vervolgens door de buurman te laten betalen, maar het eerst vermoedelijk te moeten voorschieten?
Hoe wordt het geregeld als u een aanrijding krijgt, eventueel door eigen schuld met misschien grote gevolgen, dat de buurman (en/of een gedupeerde) bij u gaat claimen wat niet door de verzekering gedekt wordt?
Jammer dat de buurman vindt dat hij niet comfortabel genoeg in uw auto zit. Als u als aardigheidje ritjes met hem maakt dan moet hij niet zeuren en blij zijn dat u dat doet. Als hij betaalt voor dergelijke uitjes en ritjes dan kan hij ervan afzien als hij vindt niet comfortabel genoeg te zitten.
Ik zou er niet over peinzen om de auto van een ander op mijn naam te laten zetten, maar evenmin dat ik voor alles van die auto zou moeten zorgen als de auto op naam van de buurman staat.
Ik denk ook dat het goedkoper en handiger kan zijn om bijv. voor dagtripjes een ruimere auto dan de uwe te huren, zij het dat dat mogelijk niet op zijn naam kan wegens niet meer mogen rijden.
In sommige gevallen kan het voor hem zelfs handiger en goedkoper zijn om een taxi te regelen, zit hij ook comfortabel.
Lees ook nog even e.e.a. over overschrijven kenteken: KLIK HIER.

vr.gr.

mebo
door mebo - Jan 17, 2013 om 13:30
153 Antwoorden / 40 Vragen

Uw buurman koopt de auto en zet het kentekenbewijs op zijn naam.
Uw buurman draagt zorg voor een ALL RISK verzekering.
Uw buurman betaald de wegenbelasting.
Uw buurman draagt zorg voor onderhoud en keuringen.
U mag er mee rijden als u een geldig rijbewijs hebt en uw buurman u toestemming heeft gegeven om met betreffende auto te rijden.
M.b.t. de brandstofkosten kunt u het e.e.a. afspreken als u ook met de auto rijdt zonder de buurman te vervoeren.

vr.gr. mebo

ikbenik
door ikbenik - Jan 17, 2013 om 13:44
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=profijt schreef op woensdag 16 jan 2013, 21:52]Mijn buurman van 87 jaar wil een auto kopen en dan op naam van mijn man, omdat de buurman niet meer mag rijden.

Dus de buurman mag een auto meer rijden, kan daarom geen auto meer kopen en jullie gaan dan die man aan een auto helpen?

Dat is oerdom en oerstom om dat te doen.

Als die man niet meer mag rijden, ga je hem geen auto cadeau doen.
Zo simpel is het.

tenormin
door tenormin - Jan 17, 2013 om 14:51
16846 Antwoorden / 108 Vragen

ikbenik, PROFIJT, de TS, gaat geen auto cadeau geven, dat zou de buurman willen.

@mebo, vind jouw antwoord toppie.

ikbenik
door ikbenik - Jan 17, 2013 om 15:31
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 17 jan 2013, 14:51]ikbenik, PROFIJT, de TS, gaat geen auto cadeau geven, dat zou de buurman willen.

@mebo, vind jouw antwoord toppie.

Misschien dat het onduidelijk is, maar als iemand geen auto meer kan kopen, omdat die persoon niet meer mag rijden, ga je toch er niet voor zorgen dat die persoon toch de beschikking krijgt over een auto?

Zoals ik het begrepen heb, mag die buurman niet meer rijden.

tijger1
door tijger1 - Jan 17, 2013 om 15:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of het een belaste schenking is, hangt maar af van de waarde van de aangeschafte auto. Dus als die meer kost dan
€ 2.057. Maar ik ga daar wel van uit. Het is helemaal niet nodig de auto op naam van uw man te zetten. De buurman kan aan de verzekeringsmaatschappij de naam van uw echtgenoot doorgeven als regelmatige bestuurder. Voor de rest alles gewoon op naam van de buurman, dan hebt en krijgt u ook geen problemen.

zoekster
door zoekster - Jan 17, 2013 om 16:01
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=ikbenik schreef op donderdag 17 jan 2013, 15:31][quote=tenormin schreef op donderdag 17 jan 2013, 14:51]ikbenik, PROFIJT, de TS, gaat geen auto cadeau geven, dat zou de buurman willen.

@mebo, vind jouw antwoord toppie.

Misschien dat het onduidelijk is, maar als iemand geen auto meer kan kopen, omdat die persoon niet meer mag rijden, ga je toch er niet voor zorgen dat die persoon toch de beschikking krijgt over een auto?

Zoals ik het begrepen heb, mag die buurman niet meer rijden.
Het gaat er niet om dat de 87 jarige wil rijden. Hij wil MEErijden. De 87 jarige wil een auto kopen voor zijn buurman, zodat buurman met rijbewijs de auto bestuurt en hij lekker kan meerijden. En hij wil nog ruim zitten ook!