se
door sergehansen Mar 17, 2005 om 11:07
Geldzaken & recht

Fiscaal partner

Ik heb samen met mijn vriendin eind 2004 een huis gekocht. De bijbehorende hypotheek is te hoog om allen van mijn salaris te betalen dus hij is op twee salarissen afgesloten.Ik moet nu mijn aangifte doen en heb wel eens gehoord van fiscaal partner maar wat het inhoud en wanneer je dat bent weet ik niet .Ik ben nu niet samenwonend en we hebben ook nog geen samenlevings contract (komt nog).Als je fiscaal partner moet zijn waar laat je dat dan registreren.

PS ik wil mijn aangifte laten invullen wie weet er een adres in zoetermeer om dat te doen?

416 5 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Mar 17, 2005 om 11:19
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Serge,

Om fiscaal partner te zijn, hoeft u geen registratie te doen. U kunt dit gewoon op de aangifte vermelden, dat u hiervoor in aanmerking wilt komen. Dit kan voordelen hebben i.v.m. aftrekposten en belastingvrije sommen, die dan gedeeld worden tussen u beiden.

In Zoeterwoude zit een klein administratiekantoor "Schuur", die u vrij voordelig u kan helpen met invullen van formulier. Voor adressen verwijs ik naar de telefoongids.

Brynnar

vladja
door vladja - Mar 17, 2005 om 11:40
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Om een fiscaal partner  te hebben, moet je samenwonen met die
persoon. Dat kan in allerlei vormen. Moeder en kind, broer en zus, man
en vrouw, man en man etc. Maar samenwonen is een eeerste vereiste.

Vladja

brynnar
door brynnar - Mar 17, 2005 om 11:58
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Dat klopt helemaal, was ik vergeten te vermelden. Dank voor de aanvulling.

Je schrijft nl dat je wel samen een huis hebt gekocht, maar niet samenwoont. Dit laatste is wel een vereiste.

rb
door rb - Mar 19, 2005 om 01:03
65 Antwoorden / 0 Vragen

Voor inkomstenbelasting weet ik het niet

Echter voor successie, is belasting bij overlijden, is er sprake van een fiscaal partner indien aan een aantal voorwaarden zijn voldaan, om dan de hoge vrijstelling voor successierecht te krijgen (€500.000)

voorwaarden zijn

er moet een notarieel samenlevenscontrakt zijn net verzorgingsclausle

partners moeten ouder zijn dan 18 jaar

er moet 6 maanden samen hebben gewoond

in de aangifte IB moet gekozen zijn voor fiscale partner

se
door sergehansen - Mar 21, 2005 om 13:13
5 Antwoorden / 19 Vragen

Hoe nu aangifte te doen moet ik dat apart doen en mijn partner ook want we wonen niet samen . Dus allebei aangifte doen? We zijn allebei voor 50 % eigenaar .Kan ik aftrekposten als terugave rente dan alleen bij mij opvoeren (hoogste belastingsschijf) of moet ik die splitsen in 50%/50% zelfde geld voor notariskosten enz