es
door esje1984 May 22, 2005 om 20:27
Geldzaken & recht

Formaliteit of niet?

Hallo

Ik heb een vraagje. Aankomende woensdag heb ik op mijn werk een beoordelingsgesprek einde proeftijd. Hier wordt besloten of ik voor een jaar mijn huidige werk mag doen, of dat ik weg moet. Wat stelt zo'n gesprek voor? Of is het alleen een formaliteit die officieel wel zo hoort, maar bij veel bedrijven niet gehanteerd wordt?

Ik zie best tegen dat gesprek op, want er gebeuren een beetje vreemde dingen op mijn werk. Ik ben vorige week woensdag tijdens een gesprekje heel hard afgerekend op mijn snelheid. Ik werk in een ziekenhuis en moet daar patientendossiers ordenen en schonen. Eentonig, maar wel leuk werk. Nu moest ik sneller werken, maar het lijkt erop alsof mijn cheffin alles via mijn directe collega speelt. Mijn cheffin bracht het ook zo van, als je niet sneller gaat werken vlieg je eruit en het lijkt erop dat mijn directe collega, nu het erop aankomt, mij pas echt begint in te werken.
Ik baal hier best van en ik ben bang dat ik er woensdag uitvlieg. Ik weet dat ik bij mijn oud-collega's van het cwi altijd terecht kan, maar toch...liever werk dan ww.
Wie kan me hiermee helpen en zijn er nog tips en trucs voor het voeren van zó'n soort gesprek?

719 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 22, 2005 om 21:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag esje1984,

Als je je verdiept in de 'tegenpartij' kom je ook een heel eind. Kijk daarvoor eens op:

Beoordelingsgesprekken-de andere kant

Ik wens je veel sukses met je gesprek en hoop dat het positief voor je afloopt. Sukses, groeten, Ton.

ve
door verwijderd - May 23, 2005 om 16:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo!

Uit ervaring kan ik je zeggen dat je je voor zulk soort gesprekken altijd veel meer zorgen maakt dan nodig. Het is namelijk meer een formaliteit / plicht om je te laten weten hoe ze over je functioneren denken. Zou men niet tevreden over je zijn, dan had je dat allang eerder van hogerhand gehoord. En ik zou me dus niet teveel zorgen maken.

Erg belangrijk tijdens het gesprek, waar je positieve / opbouwende kritiek te horen zult krijgen, is dat je jezelf bent en ook eerlijk bent over je gevoelens. Zo zou ik er gewoon eerlijk voor uitkomen dat je best wel tegen het gesprek opzag. En kom er ook gerust voor uit dat je het erg naar je zin hebt en dat je ook het idee hebt dat je collega je nu pas echt goed in is gaan werken. Wat volgens mij ook een belangrijke reden is dat je nog niet op de snelheid zit die je cheffin al graag zou zien.

Zeg, succes ermee; groetjes van Mieke.

ve
door verwijderd - May 23, 2005 om 23:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laat de komende dagen gewoon even zien wat je waard bent. Als men twijfelt over jouw vermogens kun je ze misschien net overtuigen.

Als de beslissing al is genomen maakt het toch niets meer uit.

Het was overigens beter om direct (na een paar weken) terugkoppeling te vragen. Je weet dan waar je aan toe bent en wat er verbeterd moet worden.

Sterkte woensdag

ve
door verwijderd - May 24, 2005 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Officieel hoort dit gesprek te worden gevoerd na de proeftijd. Het is echter zo dat tijdens de proeftijd u verplichtingen heeft maar ook de werkgever. Een verplichting is zorgen dat u inderdaad goed wordt ingewerkt. Ook hoort men tussentijdse gesprekken met u te voeren als men denkt dat u niet voldoet aan bepaalde eisen. Het is natuurlijk van de zotte als er nooit iets is gezegd en aan het eind hoor je pas dat je het niet goed deed. Dan ligt het niet aan u maar aan het bedrijf. Die moeten zorgen dat ze van hun kant alles hebben gedaan om u goed in te werken en het beste uit u te halen.

Als u naar dit gesprek gaat, neem een kladblok mee. Schrijf daarop de vragen die u zelf heeft. Schrijf eventuele antwoorden op van vragen die u zou kunnen verwachten. Zoals u functioneert niet goed. Waarom is dat? Probeer die vragen zo goed mogelijk te weerleggen. Probeer te reconstrueren wanneer de inwerking door u collega echt begonnen is en hoe lang die heeft geduurd. Komt deze collega naast u zitten of is het zo druk dat ze u maar wat toeroept. Werd u door de drukte in het begin gewoon in het diepe gegooid zonder uitleg. Moest u dus zelf constant vragen om hulp of was daar ook geen tijd voor. Speel het nooit op de man of vrouw. Beschrijf in het kort de situatie. Toon initiatief. Kaart ook rustig aan dat de eerste keer dat u hoorde dat u niet functioneerde, die ene keer was dat er gedreigd werd als je niet sneller werkt vlieg je eruit. Dat deze opmerking onzeker maakt is duidelijk. Het zegt niet iets over uw werkwijze maar alles over de leidinggevende capaciteiten van uw chef. Wees echter voorzichtig. Weerleg hoe het komt dat u niet sneller kon werken. Waar ligt het aan. Collega heeft het druk. Drukte op de werkvloer etc.

Het zal zo'n vaart niet lopen. Bereid u echter wel voor. Succes

ve
door verwijderd - May 24, 2005 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Esje. Op 11-04-05 wilde je via deze site een aantal tips + salaris advies i.v.b. met een sollicitatiegesprek. Op 17-04-05 het bericht dat je was aangenomen in een ziekenhuis op CAO basis.Nu krijg je een beoordelings   gesprek?? Ik adviseer je om een assertiviteitstraining te  gaan volgen(opkomen voor je zelf) Want angst is een slechte raadgever en met tips en trucs kom je niet verder.fred

ve
door verwijderd - May 24, 2005 om 20:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, mijn ervaring met dat soort dingen is dat een assertiviteitstraining, of sociale vaardigheidstraining bij mij niet echt werkt. Vaak voelde ik me er alleen maar ellendiger door. En echt...ik heb ze vaak gehad. Maar ja...als je moet stoppen met jiu jitsu, een vechtsport vanwege blessures...ja...dan...wordt het lastig, want daar heb ik destijds mijn heil in gevonden.
Tips en trucs werken bij mij veel beter, maar het is een verschil wanneer je weet dat er 10 mensen sollicitatiegesprekken hebben, of wanneer je met 1 andere kandidaat moet concurreren.

ve
door verwijderd - May 24, 2005 om 23:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lekker scherp opgemerkt Fred !

Ik reken wel op een verslag van de afloop van het gesprek van de topicstarter....

ve
door verwijderd - May 24, 2005 om 23:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lekker scherp opgemerkt Fred !

Ik reken wel op een verslag van de afloop van het gesprek van de topicstarter....