An
door Anoniem 12346 Apr 30, 2020 om 19:48
Geldzaken & recht

Fout in huurovereenkomst m.b.t. termijn verhogen huur

Beste allemaal,

Mijn verhuurder heeft zojuist de huurverhoging gecommuniceerd van de sociale huurwoning waar ik nu in woon(ook al wordt het via een particuliere organisatie verhuurd).
Ik ben hier komen wonen in maart 2019 en in mijn contract staat dat de eerstmogelijke verhoging van de huur zou zijn voor juli 2021.
De organisatie heeft toegegeven hier een fout te hebben gemaakt. Echter beroepen zij zich op een clausule waardoor ik anders binnen drie maanden het pand moet verlaten. Met dringende toon wordt mij gezegd dat ik twee keuzes heb:
- De huurverhoging accepteren;
- Een nieuwe huurovereenkomst aangaan of per 1 augustus het pand verlaten.

Nu vraag ik me of dat kan. Immers, zij hebben een fout gemaakt in het huurcontract waar ik ze nu aan hou. De verhuurder probeert nu de huurverhoging door te drammen. Is dit rechtsgeldig en mag dit?

Ik hoor het graag!

2659 10 Rapporteer

Topantwoord

Ka
door Kassagebruiker - Apr 30, 2020 om 19:55
683 Antwoorden / 5 Vragen

Als 2021 in het contract staat, dan is dat zwart op wit, ik denk dat u na een kort juridsch gesprek er wel helderheid op heeft.

An
door Anoniem 12346 Apr 30, 2020 om 20:02
Antwoorden / 1 Vragen

Dank! U denkt dus dat ik een goeie kans maak op winnen daar de datum zwart op wit staat?

diumenge
door diumenge Apr 30, 2020 om 20:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Goed lezen Anoniem12346, Kassagebruiker schrijft feitelijk helemaal niets (nieuws). Als iets in een contract staat, dan staat dat daar vanzelfsprekend zwart op wit. Vervolgens zou een kort juridisch gesprek (met wie?) er wel helderheid op geven (en wat is die helderheid dan?).

Magnum007
door Magnum007 May 1, 2020 om 00:57
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Diumenge,

Een medewerker van de huurdersvereniging of iemand van de plaatselijke SP ,die bekend is met woonrecht zou juridisch helderheid kunnen geven of de huurverhoging terecht is.

Topantwoord

Magnum007
door Magnum007 - Apr 30, 2020 om 19:58
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Anoniem,

Neem contact op met de huurdersvereniging of met de plaatselijke afdeling van de SP.

justmeagain
door justmeagain Apr 30, 2020 om 22:57
623 Antwoorden / 8 Vragen

Na verstopte toiletten nu ook voor huurverhoging naar de SP?

tijger1
door tijger1 Apr 30, 2020 om 23:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat zit u toch met uw SP? Lijkt wel Haarlemmerolie.

Magnum007
door Magnum007 May 1, 2020 om 00:53
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Justme en Tijger,

Dit is een serieus onderwerp.

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2020 om 20:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat voor dwaze clausule is dat dan?

En was u die datum al eerder opgevallen? En hoe staat de datum voor de eerstvolgende huurverhoging omschreven?

An
door Anoniem 12346 Apr 30, 2020 om 20:23
Antwoorden / 1 Vragen

Dit is wat er in het contract staat. Het huurcontract is overeengekomen van 1-03-2019 tot 28-02-2021.

De huurovereenkomst eindigt na ommekomst van de in de in artikel 3.1 genoemde periode, indien de in artikel 3.1 genoemde bepaalde termijn korter is dan of gelijk aan twee 2 jaren en de verhuurder de huurder tijdig, overeenkomstig artikel 18.2 van de algemene bepalingen, informeert over de dag waarop de huurovereenkomst eindigt. Indien de verhuurder de huurder niet of niet tijdig informeert en de in artikel 3.1 genoemde periode verstrijkt, loopt de huurovereenkomst voor onbepaalde tijd door. Beëindiging van de huurovereenkomst door opzegging dient in dat geval te geschieden overeenkomstig artikel 18.1 van de algemene bepalingen.

diumenge
door diumenge Apr 30, 2020 om 20:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Is bovenstaande de clausule op basis waarvan je binnnen drie maanden het pand zou moeten verlaten? Want ik lees dat daar niet in. Ben geen jurist, maar ik lees dat je een tijdelijk huurcontract hebt voor 2 jaar, indien ze je tijdig informeren dan loopt dat contract op 28-02-21 af, als ze je niet tijdig informeren loopt het contract ook na 28-02-21 door. Dus hoe willen ze je op basis van die clausule binnen drie maanden het pand laten verlaten?

tijger1
door tijger1 Apr 30, 2020 om 20:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad.

Maar wat staat er dan over de mogelijke huurverhoging? Lees dit, ze kunnen u er helemaal niet uitzetten per augustus en een nieuw contract maakt dat u een huurcontract hebt voor onbepaalde tijd. https://www.woonbond.nl/woning-zoeken-recht/tijdelijk-huren/tijdelijk-contract-woning

An
door Anoniem 12346 Apr 30, 2020 om 20:49
Antwoorden / 1 Vragen

dank! Dit is erg verhelderend. Voor wat betreft er staat beschreven over de verhoging van de huur staat er het volgende:
Indien het een niet-geliberaliseerde woning betreft kan de huur op voorstel van de verhuurder voor het eerst per juli 2021 en daarna jaarlijks kunnen worden gewijzigd en doorgevoerd met het wettelijk toegestane percentage.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 30, 2020 om 20:42
2093 Antwoorden / Vragen

Daar hebben ze toch de huurcommissie voor uitgevonden?

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2020 om 21:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heel zuinig zijn op dat contract. Laat ze verder maar in hun sop gaar koken.

Stuur ze een mail of brief met een KOPIE van dat contract en verwijs ze naar die zin, en schrijf dat u niet akkoord gaat met de huurverhoging.

Word lid van de woonbond, kost nauwelijks wat, en zij verlenen hulp in zulke gevallen.

gerbera
door gerbera - Apr 30, 2020 om 22:07
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Ik lees iets wat de verhuurder kan vrijpleiten nml; de eerstmogelijke verhoging van de huur zou zijn voor juli 2021.

Dat kun je dus ruim nemen want het is vóór juli 2021 dus dat zou elke periode voor die datum kunnen. Anders had er volgens mij moeten staan ingaande juli 2021 tenzij u zelf het woordje "voor" heeft ingevuld. En over welke clausule hebben ze het dan wel?

tijger1
door tijger1 Apr 30, 2020 om 22:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts schrijft : "voor het eerst....."

gerbera
door gerbera Apr 30, 2020 om 22:36
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Oh ja er staat;  eerstmogelijke, en niet voor het eerst in juli 2021. En eerstmogelijke kan ieder periode zijn voor juli 2021.

Gr
door Grunn1 Apr 30, 2020 om 23:48
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@Gerbera, dit viel mij direct ook al op , voor juli 2021 en dat kan inderdaad zo gelezen worden als elke datum voor juli 2021 mits dat ook werkelijk zo geschreven staat in het huur contract. Is net zo iets als "na morgen krijg je honder euro" dat kan overmorgen zijn of over 10 jaar.

tijger1
door tijger1 Apr 30, 2020 om 23:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebben jullie inzage in het contract? Want dat is niet wat de Ts schrijft.

diumenge
door diumenge May 1, 2020 om 08:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

In de reactie schrijft TS dit: "Indien het een niet-geliberaliseerde woning betreft kan de huur op voorstel van de verhuurder voor het eerst per juli 2021 en daarna jaarlijks kunnen worden gewijzigd en doorgevoerd met het wettelijk toegestane percentage."

Lijkt mij duidelijk.

gerbera
door gerbera May 1, 2020 om 09:26
7372 Antwoorden / 14 Vragen

@diumenge, harstikke duidelijk, de reactie van de TS heb ik blijkbaar over het hoofd gezien alhoewel ik altijd eerst de berichten en reacties lees alvorens te reageren. Vandaar ook mijn vraag of de TS het woordje "voor" zelf had ingevuld.

justmeagain
door justmeagain - Apr 30, 2020 om 23:03
623 Antwoorden / 8 Vragen

U zegt het zelf al, zij hebben een four gemaakt. U maakt toch ook weleens een fout?

Maar als u, voor laten we zeggen 3% huurverhoging uw prille relatie met de verhuurder op het spel wilt zetten zou ik dat onverstandig vinden. Hoe dan ook zij krijgen het geld heus, wel al is het dmv andere zaken duurder te maken.

Daarnaast krijgt u bij een hogere huur ook meer huurtoeslag.

Gr
door Grunn1 Apr 30, 2020 om 23:50
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Als de huur 700 euro is dan is het toch een verhoging van 21 euro per maand en 252 euro per jaar, aardig bedrag hoor.

tijger1
door tijger1 May 1, 2020 om 00:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wie zegt dat de Ts huurtoeslag krijgt? Servicekosten moeten aangetoond worden.

An
door Anoniem 12346 May 1, 2020 om 08:40
Antwoorden / 1 Vragen

Het betreft een huurverhoging van 5,1%. En bij ons in de flat heb je helaas geen recht op huurtoeslag.

tijger1
door tijger1 May 1, 2020 om 09:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@anoniem
Het recht op huurtoeslag hangt af van het inkomen van de huurder en de hoogte van de huur. Dus zomaar zeggen dat men in uw flat daar geen recht op heeft, is onjuist.

ma
door malty - May 1, 2020 om 00:04
1112 Antwoorden / 1 Vragen

In contract staat dat de eerstvolgende huurverhoging in July 2021 is terwijl u een huurcontract hebt tot 28 februari 2021.
Dus een fout gemaakt door de verhuurder en u zult dit niet kunnen winnen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 1, 2020 om 10:05
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Kan ik aannemen dat u deze info kent: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurverhoging/vraag-en-antwoord/wat-is-de-maximale-huurverhoging-in-2020

Uit deze info is af te leiden dat men in uw huurovereenkomst een fout heeft gemaakt. Maar m.b.t. het dreigement van uw verhuurder is ook deze van uitermate belang omdat een dergelijke fout m.i. nooit reden kan en mag zijn om u te dreigen zoals u aangeeft: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/huurbescherming  Neem derhalve als al geadviseerd per direct contact op met https://www.woonbond.nl/  Ook naar mijn mening is het in de huurovereenkomst gestelde bepalend. Maar helaas is het een rechter die daar een uitspraak over dient te doen als het tot een procedure zou komen. Daarom: neem contact op met de woonbond. (of zoek een advocaat bijv. via www.juridischloket.nl )