Me
door MeneerJansen87 Dec 31, 2022 om 09:17
Geldzaken & recht

Functiejaren tabel CAO

In onze Cao(tankstations en wasbedrijven( staat het volgende beschreven:

Voor de werknemer van 21 jaar en ouder geldt het volgende.

Indien de betreffende werkgever tot 1 december 2009 viel onder de cao Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf past de werkgever de functiejaren toe op zijn werknemers, als hierna bedoeld in lid 5.

In de overige gevallen past de werkgever het eigen toeslag/bonus/opleidingssysteem of ander bestaand systeem toe welke die werkgever reeds toepaste voor de inwerkingtreding van deze cao.

- 19 -

5.

Functiejaren tabellen

Onder functiejaren wordt verstaan de jaren gedurende welke de werknemer zijn functie in het bedrijf van de werkgever uitoefent in de functiegroep waarin hij is ingedeeld, gerekend vanaf het moment dat hij de minimumleeftijd voor de functiejaren-opbouw heeft bereikt.

b. Met ingang van 1 februari 2020 heeft de medewerker die is ingedeeld in functiegroep 2 tot en met 5 vanaf de leeftijd van 21 jaar recht op minimaal het salaris bij nul functiejaren dat hoort bij zijn functiegroep. Is hij ouder dan 21 jaar op het moment van indeling in de functiegroep, dan bouwt hij functiejaren op vanaf het moment van indeling in de functiegroep.

Werknemers die op 1 februari 2020 reeds functiejaren hebben opgebouwd, zetten de opbouw voort op basis van het aantal functiejaren dat zij op die datum hebben.

Mijn werkgever geeft aan dat hij niet verplicht is zich hier aan te houden, waardoor alle medewerkers geen verhoging van het salaris krijgen op basis van functiejaren.

mag en kan dit zomaar?

dank alvast voor jullie antwoord!

4602 5 Rapporteer

ju
door juliomariner - Dec 31, 2022 om 09:27
1330 Antwoorden / 2 Vragen

De werkgever is wettelijk verplicht zich aan de CAO te houden

getty
door getty - Dec 31, 2022 om 09:43
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Bel het juridisch loket of indien lid, de vakbond. Die kunnen ook gelijk advies geven hoe hierop te reageren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 31, 2022 om 10:18
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, dat mag niet! Deze CAO is Algemeen Verbinden verklaard https://mijn.bovag.nl/actueel/nieuws/2022/mei/cao-voor-tankstations-en-wasbedrijven-algemeen-ver en heeft de werggever zich daaraan te houden. Hij kan dan zelfs gedwongen worden door de rechter omn zich daaraan te houden., Bent u lid van een vakbond, altijd nuttig voor vooral dit soort zaken, benader die dan of wordt lid. Een optie als al gezegd is ook : Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl  (Als u de bovag link opent ziet u dit:

Op 2 mei 2022 heeft de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de cao voor Tankstations en Wasbedrijven algemeen verbindend verklaard. Hierdoor geldt de cao vanaf nu niet alleen voor BOVAG-leden, maar voor alle bedrijven en hun medewerkers in de sector. De cao loopt van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2023.

mo
door mof - Jan 2, 2023 om 11:42
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Of de werkgever is gebonden aan de CAO zou vermeld mnoeten staan in uw arbeidsovereenkomst. Dit omdat in uw arbeidsovereenkomst alle voorwaarden dienen te zijn opgenomen die voor uw overeenkomst gelden. Naar Collectieve Voorwaarden, die dus werkgever overstijgend gelden, moet worden verwezen in uw arbeidsovereenkomst. Of uw werkgever verplicht is mee te doen aan de CAO voor debedrijfstak tankstations en wasbedrijven (ik neem aan auto/voertuigwasbedrijven) hangt ervan af of een verplichting bestaat of dat dit alleen voor bijvoorbeeld de branchevereniging geldt. Maar: staat het in uw arbeidsovereenkomst dan bestaat zeker de verplichting.