ju
door juul8 Oct 17, 2010 om 13:24
Geldzaken & recht

Geld of tegoedbon

de tent van de goede soort, die ik kocht in de opruiming bij een gerenommeerde buitensportzaak, bleek bij het tweede gebruik , een jaar na aanschaf, te lekken: alle naden waren uitgedroogd: witte kruimels.
De tent werd opgestuurd en het zou wel goedkomen.
Binnen een week werd ik gebeld door de verkoper: Ik kreeg het aankoopbedrag retour middels een tegoedbon. Dat klopt niet met mijn rechtvaardigheidsgevoel: ik koop een tent die niet deugdelijk blijkt en ik ben nu verplicht in Die winkel mijn geld te besteden. Een soortgelijke tent bestaat kennelijk niet meer.
Het produkt is niet goed, dan hoort de koop toch te worden teruggedraaid en dan hoor ik toch mijn geld en daarmee mijn bestedingsvrijheid terug te krijgen als er niet een gelijkwaardig produkt kan worden geleverd?
Mag dit?

556 12 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2010 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Inderdaad hoeft u geen tegoedon te accepteren. Vanaf het begin was het geleverde product niet in orde, verkocht met (verborgen) gebreke(n) door de detaillist. Aagezien de tent blijkbaar niet te herstellen is of een gelijkwaardig vervanging door de detaillist is terugbetaling van het aankoopbedraag gerechtvaardigd.

In feite moet u de detaillist de gelegenheid geven om 3 x aan de verplichting van herstel te doen, bij de 4de aanbieding is het dan aankoopbedrag terug en geen tegoedbon.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2010 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Hallo juul8,

Lees maar even wat er hier door Consuwijzer over geschreven is.

Suc6

ve
door verwijderd - Oct 17, 2010 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

juul8

Je schrijft:.....dan hoort de koop toch te worden teruggedraaid.....

Dat kun je ook eenzijdig zelf doen. Schrijf dit bedrijf, dat je de koop alsnog ontbindt wegens het leveren van een ondeugdelijk produkt, dat niet gerepareerd kan worden en eis het aankoopbedrag terug. Verzend die brief aangetekend en met bewijs van ontvangst. Het sturen van een fax kan natuurlijk ook (is goedkoper en je hebt toch een wettig bewijs dat je de koop hebt ontbonden).

Sukses en groete, ReadAC.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2010 om 14:33
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

! jaar na aanschaf?
En welke "gerennomeerde" buitensportwinkel dan wel?
En wat voor een tent? Een nylon koepeltent?
En tegen welke prijs dan wel niet?

Kortom, 't kan best ook wel wegens onbekend zijn met tentkamperen dat ook de klant gewoon een verkeerde keus heeft gemaakt en te weinig verder geïnformeerd.

Een beetje tent is van katoen en voor een 2-persoons is men dan al zeker een 5-600 euro kwijt. (Slee,Carl Denig,Tatteljee,e.d.)

Voor meer duidelijkheid, beantwoord die vragen om goed te kunnen bemiddelen.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Oct 17, 2010 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

We zijn wel een jaar verder, Wat is de garantietermijn?. Schermen met consuwijzer is leuk maar aan de teksten kun je geen rechten ontlenen.
Vraagsteller heeft een tegoedbon maar is het er niet mee eens, tent is in de opruiming gekocht dus kan maar zo 3 jaar op de plank gelegen hebben en door de fabrikant niet meer leverbaar. Ik ben van mening dat een tegoedbon in deze zeer coulant is.



















ve
door verwijderd - Oct 17, 2010 om 16:28
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

veel dank voor de antwoorden.
ter verduidelijking voor sommige reageerders: de tent had deze gebreken niet mogen vertonen; de kwaliteit van tent, producent en zaak zijn, overigens,beslist in orde; de reactie (van de fabriek, neem ik aan) was er snel; en het teruggeven van het aankoopbedrag wijst naar rechtmatigheid van mijn klacht.
het is de-vorm-waarin het bedrag terugkomt bij mij, die mij hindert.
en blijkbaar met reden/recht.
het was overigens een bijzonder handig, speciaal gecoat eenpersoons lichtgewicht maar dubbeldaks dus warm trekkerstentje van modern materiaal. helaas, het wás.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2010 om 17:51
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dag Juul,

Je had gewoon je hele aankoopbedrag terug moeten hebben, zonder aftrek voor gebruik tussentijds.
Dus terug naar de verkoper!

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2010 om 17:54
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

@hrdwerrorman,

....zonder aftrek voor gebruik tussentijds.....

Zie ik nergens staan, of ben ik aan een bril toe? ;-)

ve
door verwijderd - Oct 17, 2010 om 18:44
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

@ Edrick:

Of je een bril nodig hebt kan ik niet bepalen. Dat moet je zelf doen.
Ik snap wel wat je bedoelt, Edrick, doch ga er toch even serieus op in: ;-)

Dat je de aangehaalde tekst nergens ziet staan, Edrick, komt omdat je het Quelle Arrest nog niet gelezen hebt, denk ik.
Kijk maar eens bij zaak C-404/06 d.d. 17-04-2008 van het Hof van Europa. Even Googelen op quelle arrest is ook genoeg.

Misschien ten overvloede zet ik er dat maar even bij, want niet iedere verkoper kent die zaak en zal proberen je geld af te troggelen voor wat dan tussentijds "gebruiksgenot" genoemd wordt.
En wanneer een consument deze vaststelling van het Hof ook niet kent, zal deze genegen zijn het ook nog te betalen.

H.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2010 om 18:55
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

@hrdwerrorman,

Ha, ik snapte best wat je bedoelde, maar TS had nergens staan dat er een korting voor gebruik was toegepast (...Ik kreeg het aankoopbedrag retour ).

Als algemene aanvulling is het echter wel nuttig!

Heb het Quelle Arrest (EEN CONSUMENT IS NIET GEHOUDEN DE VERKOPER VAN EEN CONSUMPTIEGOED MET EEN GEBREK EEN VERGOEDING TE BETALEN VOOR HET GEBRUIK DAT HIJ VAN DAT GOED HEEFT GEHAD TOT AAN DE VERVANGING ERVAN
Anders dan de consument die de verkoopprijs reeds heeft betaald, voert de verkoper die een niet-conform goed levert, zijn contractuele verbintenis niet correct uit en moet hij dus de gevolgen daarvan dragen
) in mijn map opgeslagen.

Met vr,gr,

ve
door verwijderd - Oct 18, 2010 om 22:31
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Happy End: vandaag naar de verkopermet een gesterkt gemoed en een uitdraai ook van de betreffende tekst van de consu-wijzer (dank, edrick3. ik wist dat er iets moest zijn, maar niet de naam ervan). Toen ik de tegoedbon ontving had ik wel al meteen gezegd dat ik het niet correct vond en daaraan vastgeknoopt een verwijzing naar consumentenrecht leidde nu direct tot teruggave van het geld.
Echt blij met jullie reacties.
Juul

ve
door verwijderd - Oct 18, 2010 om 23:59
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

@ Juul:

Slim van je dat je hier gevraagd hebt hoe te handelen. Soms doet men dat pas wanneer het te laat is.
Mooi dat het gelukt is en dat je het hier nog even terug meld hoe het afgelopen is.
Bedankt daarvoor.

H.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

mahadma
mahadma - Sep 23, 2024 om 10:57
Computers & telefonie

Vara-kassa op android werkt niet

Vraag en beantwoord op mobiel (android) werkt niet op 2 verschillende telefoons. Na 3 vragen te kunnen zien werkt "Toon meer actuele vragen" niet,Na toon meer en je wil inloggen kom je in het scherm (Zie je geen inlogschermpje verschijnen ? Klik dan op de knop hier onder) Witte letters op rode achtergrond Inloggen of registrene, Dit werkt ook niet. Lees meer

Rob van Damme
Rob van Damme - Sep 22, 2024 om 23:14
Auto & vervoer

Dealhunter Lidl aanklagen

Ik heb een elektrische fiets besteld bij Dealhunter Lidl maar hij is niet geleverd en ik heb er voor betaald een bedrag van €99,95 en ik heb van hun de bevestiging gekregen dat hij betaald is maar geen leveringsdatum gekregen wanneer hij zou geleverd worden en ik wacht er nog steeds op en de Lidl benaderd maar die konden mij niet helpen en ze konden de bestelling niet achterhalen. Mijn vraag is ... Lees meer

ru
rugen - Sep 23, 2024 om 08:32
Garantie & verzekeringen