pj
door pj1 Dec 19, 2004 om 17:31
Geldzaken & recht

Geld terug

Is het sinds kort wettelijk verplicht dat leveranciers binnen 8 dagen geld moeten terug geven als artikelen, zoals bv. TV etc, worden teruggebracht?

473 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 19, 2004 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

PJ,

Koop = Koop in een winkel. De winkelier heeft geen enkele verplichting
om het verkochte terug te nemen binnen 8 dagen en geld terug te geven.
In een aantal zaken is het wel mogelijk om te ruilen voor iets anders,
maar dat dan ook in het bedrijf aangegeven.

Alleen bij kopen op afstand of colportage is er een mogelijkheid om er binnen een bepaalde termijn van af te zien.

Ik weet wie dit tegen je gezegd heeft, maar het is grote onzin.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 19, 2004 om 17:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo pj1. Ik denk dat u toch naar de verkeerde zender heeft geluisterd. De wettelijke regeling om binnen 8 dagen te mogen retourneren geldt alleen maar voor koop op afstand en dat is simpel gezegd, als u via internet een koop sluit b.v. bij een postorderbedrijf. Maar ook andere aankopen via internet vallen daaronder. Colportage val ook onder deze wet. Wat uw aankoop in de winkel betreft is het koop=koop en bent u afhankelijk van de winkelier of hij u uw geld binnen een bepaalde retourtermijn teruggeeft. Daarnaast heeft u natuurlijk de wettelijke garantietermijn waarin de leverancier bepaalde verplichtingen heeft. Maar dat heeft niets te maken met wat u nu vraagt n.l. of je zonder opgaaf van reden een aankoop binnen 8 dagen ongedaan kunt maken. De klok en de klepel, dat zal het wel zijn. Groeten - PML

ve
door verwijderd - Dec 19, 2004 om 18:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo pj1,

je haalt een aantal dingen door elkaar,

winkel koop=koop, een artikel kan dan alleen teruggebracht worden onder de voorwaarden van de winkel b.v. als op de kassabon vermeld staat (hebben we die 8 dagen weer) binnen 8 dagen en ook nog eens letterlijk vermeld op de bon geld retour

koop op afstand, dan geld een opzicht termijn van 7 werkdagen binnen deze termijn kan je een artikel retour sturen en je geld terugkrijgen.

groet tuinfreak