Ro
door Roemer125 Dec 10, 2007 om 19:58
Geldzaken & recht

Geld terug of een tegoedbon?

Ik koop in een winkel (die hoofdzakelijk spullen verkoopt voor woninginterieur) een paar laarzen van 190,00 euro. Ik koop ze zaterdag en maandag breng ik ze terug. Toch te groot. Ik verwacht mijn geld terug te krijgen (er zijn geen andere, wel passende laarzen) maar krijg een tegoedbon. Daarvan mag ik dan spulletjes voor in huis kopen. Die heb ik helemaal niet nodig. Ik wil laarzen! Het betreft laarzen van het merk Uggs. Het zou gaan om bedrijfs-policy. Die houdt kennelijk geen klantvriendelijkheid in. Voor mij is 190,00 euro niet zomaar een bedrag wat ik toevallig in mijn achterzak had. Op de koopbon stond niets vermeld aangaande terugbrengen van artikelen noch dat mij dat verteld werd.

Wat zijn mijn rechten? Kan ik mijn geld terugeisen?

345 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 10, 2007 om 20:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas,

zo is het bij wet geregeld; koop=koop. Geld terug is een gunst die een winkel kan verlenen, niet meer dan dat.

ve
door verwijderd - Dec 10, 2007 om 20:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

te grote laarzen of een te grote jurk.... Gekocht is gekocht.

Kijk hier maar eens voor de onderbouwing met wat uw rechten en plichten zijn :

http://kassa.vara.nl/portal?_scr=cons_question&cat=25472&qid=337914

ve
door verwijderd - Dec 10, 2007 om 20:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is spijtig, maar het is al klantvriendelijk van die tegoedbon

Klinkt flauw, maar een winkelier hoeft niets te doen.

Bij wet is het zo Koop=Koop

ve
door verwijderd - Dec 10, 2007 om 20:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als € 190 veel geld voor je is waarom koop je dan laarzen van zulk een prijs en die nog te groot zijn ook.
Je gaat nu toch niet zeggen dat je deze niet gepast zou hebben.

Punky

ve
door verwijderd - Dec 10, 2007 om 20:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Winnietododa,

Ja, je kunt je geld terugeisen, maar nee, de winkel hoeft hier niet aan te voldoen. Zoals gesteld: koop=koop in een winkel. Een zogenoemde spijtaankoop geldt niet. Zolang er aan het product verder niets mis is, is er geen garantie op geld terug. Sterker nog, volgens de wet kan de winkel je met lege handen terug sturen. Dat men je een tegoedbon aanbied is op zich al service van de zaak.

De wet gaat er namelijk van uit dat u de laarzen past, waarop u de keuze kunt maken om ze te kopen. Dat ze bij thuiskomst pas aantrekt en het blijkt dat ze niet passen is helaas niet het probleem van de winkel.

De tegoedbon is niet alleen bedrijfspolicy, maar ook nog eens service en coulance van de winkel, want ze zijn hier niet toe verplicht.

Het spijt me geen beter nieuws te hebben.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Dec 10, 2007 om 21:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vreemd geregeld lijkt dat dan. Natuurlijk waren de laarzen ook in de winkel gepast. En ja, zoveel geld uitgeven voor laarzen is niet iets wat ik dagelijks doe natuurlijk. Daarom juist zou ik zeggen.

Waarom krijg je in heel veel winkels dan wel geld terug?

ve
door verwijderd - Dec 10, 2007 om 22:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Waarom krijg je in heel veel winkels dan wel geld terug?"

Dat heet nu "klantenservice". Maar omdat veel winkels dit nu eenmaal aanbieden, is het nog geen regel, waar je op kunt bouwen.

Mvgr - B