co
door courtny Apr 25, 2013 om 13:42
Geldzaken & recht

Geld terug van te weinig vut-uitkering door fout ABP

Van het ABP heb ik in maart 2013 ten onrechte € 140,00 te weinig op mijn vut-uitkering ontvangen, omdat men dacht dat ik in die maand al met pensioen ging (in maart ben ik jarig en in dit jaar ga je een maand later met pensioen). Ik krijg het bedrag niet van het ABP terug maar moet het via de Belastingdienst terugvragen. Ik hoef en doe nooit aangifte bij deze dienst. Mijn vraag is hoe vraag ik het bedrag terug. Kan dat nu al of kan dat pas eind van het jaar 2013?

2217 8 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Apr 25, 2013 om 14:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=courtny schreef op donderdag 25 apr 2013, 13:42]Van het ABP heb ik in maart 2013 ten onrechte € 140,00 te weinig op mijn vut-uitkering ontvangen, omdat men dacht dat ik in die maand al met pensioen ging (in maart ben ik jarig en in dit jaar ga je een maand later met pensioen). Ik krijg het bedrag niet van het ABP terug maar moet het via de Belastingdienst terugvragen. Ik hoef en doe nooit aangifte bij deze dienst. Mijn vraag is hoe vraag ik het bedrag terug. Kan dat nu al of kan dat pas eind van het jaar 2013?

De ABP-regeling
ABP zorgt er automatisch voor dat u met uw ABP-pensioen het tijdelijke inkomensverlies opvangt, totdat u de AOW-leeftijd bereikt. Uw maandelijkse pensioenuitkering zal hierdoor voor de rest van uw leven iets lager zijn. Als u hiervoor in aanmerking wilt komen, hoeft u niets zelf te regelen. Hierover informeren wij u per brief. De regeling geldt voor:

ABP KeuzePensioen
Met ABP KeuzePensioen bepaalt u zelf wanneer u met pensioen gaat. Als u nog geen AOW ontvangt als u met pensioen gaat, compenseert ABP KeuzePensioen automatisch de AOW.

FPU / ABP OuderdomsPensioen
Vanaf 1-7-2013 geldt de AOW-overbrugging ook voor deelnemers met een FPU-uitkering. Uw ABP OuderdomsPensioen compenseert dan automatisch de AOW.
Deze regeling kan gevolgen hebben voor het recht op de SVB-overbruggingsregeling. Denkt u recht te hebben op de overbruggingsregeling van de SVB, dan kunt u mogelijk beter geen gebruik maken van de overbrugging in de ABP-regeling.

Het is dus echt niet zo dat de VUT uitkering een maand langer door loopt, dit wordt in mindering gebracht.

co
door courtny - Apr 25, 2013 om 14:48
13 Antwoorden / 5 Vragen

Geachte Carola.83,
Het gaat mij niet om het wel of niet doorlopen van de vut-uitkering. Het had in maart te maken van het ten onrechte berekenen van de loonheffing.
Mijn vraag was, die heeft u niet beantwoord, op welke manier ik het geld van de belastingdienst terug kan krijgen: via het aangifteformulier 2013 of via een T-formulier?

valerius-2
door valerius-2 - Apr 25, 2013 om 15:16
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=courtny schreef op donderdag 25 apr 2013, 14:48]Geachte Carola.83,
Het gaat mij niet om het wel of niet doorlopen van de vut-uitkering. Het had in maart te maken van het ten onrechte berekenen van de loonheffing.
Mijn vraag was, die heeft u niet beantwoord, op welke manier ik het geld van de belastingdienst terug kan krijgen: via het aangifteformulier 2013 of via een T-formulier?

Die terug gave kan u alleen na afloop van het belasting jaar doen door een aangifte van u inkomen op tegeven met de inhoudingen enz.

tijger1
door tijger1 - Apr 25, 2013 om 15:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=courtny schreef op donderdag 25 apr 2013, 14:48]Geachte Carola.83,
Het gaat mij niet om het wel of niet doorlopen van de vut-uitkering. Het had in maart te maken van het ten onrechte berekenen van de loonheffing.
Mijn vraag was, die heeft u niet beantwoord, op welke manier ik het geld van de belastingdienst terug kan krijgen: via het aangifteformulier 2013 of via een T-formulier?

De loonheffing is niet fout berekend. De tabellen voor 65 plus zijn pas van toepassing als u echt uw AOW gaat krijgen. Dus dat over uw pensioen van maart het 65min tarief is berekend is correct.

Nu u uit twee bronnen inkomen hebt, zult u ongetwijfeld volgend jaar een verzoek tot het doen van aangifte krijgen. Of u dan een bedrag van de belastingdienst terug krijgt, of juist een bedrag moet betalen, hangt van veel factoren af en is niet zo te zeggen.

co
door courtny - Apr 25, 2013 om 16:42
13 Antwoorden / 5 Vragen

Geachte Tijger1,

Er is teveel loonheffing ingehouden in maart 2013. Daar draait dit hele verhaal om.
Nogmaals het is zuur dat ik het ontbrekende geld niet meteen op mijn bankrekening krijg, maar zelf op zoek moet gaan hoe ik het van de Belastingdienst weer terug kan krijgen. Dat zal het aangifteformulier 2013 wel worden. Het zou te gek voor woorden zijn als ik dan nog niets terug krijg (buiten mijn schuld!).

tijger1
door tijger1 - Apr 25, 2013 om 16:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@courtny

Er is dus helemaal geen loonheffing teveel ingehouden in maart. De inhouding is terecht. En zoals ik al zei, hangt het van veel meer factoren af, of u uberhaupt iets terug krijgt van de belastingdienst.

In maart is op Uw pensioen de loonheffing toegepast voor een 65 minner.

fi
door fisbel - Apr 25, 2013 om 23:36
851 Antwoorden / 3 Vragen

Courtny:
U maakt u druk om € 140. U heeft netto minder ontvangen dan wat u meende te moeten ontvfangen. Maar........als aan het eind van het jaar blijkt dat er teveel belasting is ingehouden krijgt u het teveel aan wat is ingehouden terug.

U zegt tot nu toe nooit aangifte te hebben gedaan. Als u steeds maar 1 inkomen heeft gehad, geen aftrekposten, geen eigen woning is dat goed mogelijk. Altijd is echter aan te raden bij geen aangifteplicht om te onderzoeken of er belastingteruggave mogelijk is. De Belastingdienst stelt in dit geval vast dat er géén aangifteplicht is. M.a.w.: voor de Belastingdienst is er niets te halen. Het omgekeerde kán echter wel het geval zijn: er is voor u teruggave mogelijk.

Nu uw irritatie:
U wordt in 2013 - 65 jaar. Dat betekent dat er zoals Tijger1 hierboven opmerkt dat er een goede kans is dat er begin 2014 wél een aangiftebrief binnenkomt. Met de plicht tot aangifte. En zeker als er een AOW-inkomen is + aanvullend pensioen waarbij de totale inkomsten hoger zijn dan € 19.000 per jaar. Door de optelling van inkomens wordt een deel van het inkomen in een hogere schijf belast en moet er bijbetaald worden. Dat kan zo oplopen tot een paar duizend per jaar. Met name als een deel van het pensioen / inkomen in schijf 3 of 4 terechtkomt. Linksom of rechtsom: de € 140 wordt aan het eind van het jaar verrekend als u aangifte doet / moet doen.

Als u per se de € 140 nu al terug wilt hebben kan dat. De Belastingdienst is de beroerdste niet.
U dient een Voorlopige Aanslag 2013 in. U vemeldt bij een willekeurige aftrekpost een bedrag, dusdanig dat u € 140 tewrugkrijgt. Of u vult de €140 in bij: te verrekenen bedragen / ingehouden dividendbelasting. De VA is immers een schatting. En een schatting kan achteraf anders uitpakken. M.a.w.: u doet niets verkeerd. U krijgt nu al de € 140 waarop u meent recht te hebben.

Maar of u deze info moet opvolgen? Ik zou maar gewoon het jaar afwachten en volgend jaar aangifte doen. Misschien dat u zich beter bezig kunt houden met wat er allemaal fiscaal verandert bij het bereiken van de 65-jarige leeftijd (veel) En zeker als er een fiscaal partner is of als het jaarinkomen rond € 35.000 of hoger uitkomt (ouderenkorting). Wat gebeurt er met hypotheekrenteaftrek / andere aftrekposten. Consequenties van bjverdiensten of consequenties van de gewijzigde situatie op toeslagen enzovoort. Dan gaat het al gauw niet meer om een honderd euro maar zet er maar een nulletje achter.

tijger1
door tijger1 - Apr 26, 2013 om 09:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de aansla voor 1 juli 2014 wordt opgelegd, wordt geen rente vergoed.