bo
door bobbielinux Aug 30, 2022 om 20:09
Geldzaken & recht

Geld wordt steeds meer electronisch

We hebben een zelfhulp werkgroep, waarvan de kas normaal overdraagbaar is, naar een andere  gekozen penning meester. Bij een bijeenkomst wordt elke keer naar draagkracht geld in de pot gedaan, om de onkosten voor de ruimte en koffie te betalen. Nu begint het meer en meer het electronish betalen te komen, dat zou beteken dat we een rekening moeten openen, op naam  of een stichting maken wat allemaal ook geld kost  en dan is de kas niet makkelijk over draagbaar.  Heeft hier iemand een advies dat in deze situatie past voor de toekomst.

2246 8 Rapporteer

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 30, 2022 om 20:16
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Bobbie,

U kunt uw vraag beter stellen op een forum voor ondernemers ,klik op de volgende link:

https://www.higherlevel.nl/

Mabelle
door Mabelle Aug 31, 2022 om 09:28
453 Antwoorden / 1 Vragen

Een zelfhulpgroep is geen ondernemer. Blijkbaar ben je niet de enige die dat niet weet.

mahadma
door mahadma - Aug 30, 2022 om 20:17
11569 Antwoorden / 51 Vragen

organiseer op legale wijze een pinautommatje met een bijbehorende bank rekening.

rj
door rjw - Aug 30, 2022 om 20:42
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Binnen eem vereniging is de kas heel makkelijk overdraagbaar. Om hoeveel leden en hoeveel geld (ongeveer) gaat het hier?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 31, 2022 om 09:01
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas is het niet anders en is het toch ook een kwestie m.i. van het hebben van een bankrekening op naam van de werkgroep en dan zal inderdaad een stichtingsvorm een mogelijkheid zijn met ook KvK inschrijving.

En indein dat niet gwewenst is, dan kan de kas toch gewoonweg worden overgedragen aan een ander? Houd u hierbij wel ook rekening met de bestuursverantwoordelijkheid die er wettelijk is?

Topantwoord

Thecla58
door Thecla58 - Aug 31, 2022 om 09:09
862 Antwoorden / 3 Vragen

Wat is er mis met het meer elektronisch worden van geld? Ik denk dat het kostenbesparend is en buiten dat kan ik me niet voorstellen dat het contante geld helemaal gaat verdwijnen (is een stiekeme wens van veel mkb-ers) want het is nog steeds een wettig betaalmiddel.

Zoals terecht opgemerkt... open een bankrekening, maak een stichting van het clubje. Even advocaat van de duivel spelen... Wat doen jullie als ineens het geldkistje door deze of gene  gestolen wordt... waar wordt dan (imho) het eerst naar gewezen?? Juist ja, de beheerder van dat kistje. Als het geld op een bankrekening staat is dat minder makkelijk.

mo
door mof - Aug 31, 2022 om 11:58
3619 Antwoorden / 3 Vragen

met een appje zoals "wie betaalt wat" (voorheen "splitser") kun je een groep aanmaken en rekeningen invoeren c.q. kosten verdelen. Eens in de zoveel tijd kun je dan onderling verrekenen.

rj
door rjw - Aug 31, 2022 om 23:09
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zat nog even verder te denken. Misschien is eej stichting of vereniging oprichten te groot in dit geval. Wat je dan zou kunnen doen is dat de penningmeester een aparte spaarrekening opent hiervoor. Op het moment dat er een andere penningmeester komt draagt de vorige de administratie en geld over aan de nieuwe die weer z'n eigen spaarrekening heeft. Het saldo en bijkomende administratie zou je regelmatig (bijv. maandelijks) met z'n alleen kunnen controleren op onregelmatigheden. Iets omslachtiger maar je hebt niet de hele heisa van een stichting of vereniging.

lp
door lpaard1981 - Sep 1, 2022 om 14:05
50 Antwoorden / 1 Vragen

zolang niemand er een probleem mee heeft dat het gewoon contant betalen is, zou ik het gewoon zo laten.
contant geld is nog steeds een wettig betaalmiddel.
Er zijn ook kringloopwinkels die alleen contant geld aannemen.
zolang jullie dit aangeven dat je alleen contant geld accepteerd is er geen enkel probleem.